Kafue schreef:Je kunt je voordoen als heel heel erg kundig maar wie controleert dat, wie weet dat jij de waarheid spreekt dat weet alleen jijzelf.
Precies iedereen heeft zijn eigen waarheid

. Daarom zal ik niet gaan verkondigen dat mijn eigen manier van rijden de enige ware en juiste manier van rijden is en dat iedereen die zich daar niet in kan vinden of het er niet mee eens is
A]
zijn paard niet voor elkaar heeft en
B] helemaal verkeerd bezig is.
Kafue schreef:............... maar aan de andere kant ben ik ook bang dat jij niets van hem aan zult nemen..................

In tegendeel in vind juist dat je van iedereen wat kunt leren, al is het maar om scherper op je netvlies te krijgen waarom je iets juist helemaal niet goed vind of pertinent niet op een dergelijke manier wilt rijden

. Dat is ook de reden dat ik al menig clinic/demonstratie/publieke les heb bijgewoond of aan deelgenomen. Of dat nu van spring- of dressuurruiters was, van NH-trainers of ex-Bokkers met revolutionaire methoden. Inmiddels heb ik daar wel een grote les uit kunnen halen: er is nooit één pasklaar antwoord of één 100% waterdichte methode die je standaard op alle problemen en paarden kunt loslaten [met garantie tot aan de Grand Prix

]
Professor schreef: Autorijden is als voorbeeld gegeven. Goed voorbeeld.
Vroeger en tegen woordig rijdt men precies zo auto. Gas geven, koppelen en remmen.
Leuk en illustratief voorbeeld. Dit geeft precies aan hoe ik je inschat als instructeur. Alle auto's zijn hetzelfde alle bediening is hetzelfde dus er is maar één manier om te leren autorijden. Vervang auto door paard en vervang de handleiding van je auto door de geschriften van de klassieke grootmeesters Et Voila _/-o_ : je hebt jouw methode

.
Mijn stelling is dat je een Lada niet met een Ferrari moet vergelijken en dat je paardrijden niet kunt reduceren tot het bedienen van een machine. Paardrijden vergt een flexibele en individuele aanpak. Ieder paard is anders en ieder paard heeft zijn eigen benadering nodig, in de omgang met paarden [dieren in het algemeen]
gaat het er toch om, dat je je als africhter kunt aanpassen aan, en verplaatsen in, de belevingswereld van je paard. Doe je dat niet dan verval je imo terug tot het aanleren van kunstjes en dan kom ik zo toch weer terug bij jouw circusdressuur

.
Nu weer on topic: Ik heb een probleem met het feit dat jij stelt dat travers enkel vanuit de stap aangeleerd kan worden. Ik vind dat getuigen van kortzichtigheid en een gebrek aan inzicht. Ik vraag me na al je uitlatingen echt af of je een paard wel in zijn waarde kunt laten

.