Schuimt / kwijlt jullie paard tijdens het rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Effy

Re: Schuimt / kwijlt jullie paard tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:01

Amadeo schreef:
Wat een vijandigheid....

Waar...? Ik stelde gewoon een vraag.

Maar goed, dat over paarden in het wild is waar. Misschien wordt het dan toch veroorzaakt door iets dat te maken heeft met afgebogen lopen of zo? Paarden in het wild lopen natuurlijk niet constant met hun hoofd in de krul. Maar dan krijg je weer de paarden die onder het zadel ook niet afbuigen en toch schuimen...

*zucht* Toch tijd voor een expert

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:13

weet ik niet zeker, maar ik heb al wel vaker gehoord en gelezen dat het door het bit komt. Althans, iets in de mond. Ik denk niet dat de houding er verantwoordelijk voor is....

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:16

Beweging
We starten met een ochtend stevige theorie. Haanstra gaat uitgebreid in op het bewegingsmechanisme van het paard. Wat is goede beweging? Naar zijn mening beweegt een paard goed als hij helemaal 'door de bovenlijn' komt. Ontspannen in de bovenlijn en kaak, met krachtige passen van de achterbenen. Een groot aantal foto's komt langs waarmee Haanstra duidelijk laat zien dat spectaculaire, hoge of ruime beweging lang niet altijd goede beweging is. Het achterbeen moet zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt komen, dat vrij dicht achter de schoft ligt. Dan gaat het paard zichzelf beter dragen, de schoft wordt wat omhoog gedrukt en de rug welft. De spieren in de onderhals en rug worden niet weggedrukt, maar ontspannen. Dat geeft ruimte achter de kaak waardoor het paard gemakkelijker af kan buigen. De oorspeekselklieren werken dan beter en het paard gaat schuimen.

afkomstig van: http://www.gaedingi.nl/lammert2.html

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:24

Goh, ik ben dus niet de enigste Ik vond t al zo raar ;

Mijn dravertje schuimt ook altijd als zij nageeflijk gereden wordt, maar als we gewoon relaxed met een lang teugeltje rijden helemaal niet, ook niet met endurance wedstrijden.

Nou rijd ik sinds kort regelmatig bitloos (anders met een leren bitje) en heb gisteren toevallig haar ff nageeflijk gereden met touwhalster en warempel...ze begon te smakken en ja hoor, ze begon te schuimen...ik verbaasde me hier zeer over, misschien is dit wel iets wat tussen de oren zit, dacht ik... doordat ze anders gewend is en op zoek is naar een bit wat er niet is en daardoor gaat smakken en schuimen.

Maar dat t dus niet tussen maar achter de oren zit wist ik niet hahahaha, zo zie je maar weer...met paarden raak je nooit uitgeleerd

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:57

Ik kan me vinden in het verhaal van Amadeo!

Ik denk dat het schuimen komt als paarden zich in de kaak loslaten. Dan worden die klieren naar buiten geduwd en komt de speekselproductie op gang, terwijl de mond niet open is (dan zouden er kwijldraden komen). Door de mondactiviteit van een paard dat zich loslaat krijg je dan schuim.
Een paard dat zich vastzet in de kaak schuimt imo nooit.
Paarden die gewend zijn zich los te laten inde kaak schuimen vaak gelijk al bij de aanraking met het bit, terwijl jonge dieren die het bit niet kennen dit niet doen.
En er zijn ook paarden die in beginsel niet schuimen, maar als je ze goed door de kaak zet en los door hun lijf, dan gaan ze wel schuimen.
Dit is mijn ervaring althans. En er moeten sterke argumenten komen mij van die mening af te krijgen, dus bokkers, ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:04

Ik volg dit topic echt, ik vind het toch wel heel erg intressant!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:58

Ik sta ook helemaal achter Amadeo en Venetia. Op de vorige pagina had ik er ook al een stukje over. Ik had het dus goed begrepen. Ontspannen in de kaken!!!!

Op deze manier kan dus ieder paard hoe droog zijn mond ook is dus toch schuimen. Moet gewoon door goede begeleiding en rijden dus kunnen.

Ben ook benieuwd naar de meningen van de tegenstanders.....

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:27

die van mij schuimen altijd, mooi wit bekkie!!
Maar mn 7 jarige ruin waar ik z2 mee rij, die laat hele sporen na.Je kan precies zien waar ik gereden heb!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:31

maar je kan volgens mij niet zeggen dat alleen paarden die schuimen ontspannen zijn. Dat gaat niet op. o.a. omdat paarden op stal of in de wei ook momenten volledig ontspannen zijn en niet schuimen, dus het blijft een beetje een vraag teken (oorzaak bit?)......

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:51

Ik geef mijn paard voor het rijden een appeltje. Dit bevordert ook het schuimen. Hoewel hij altijd wel schuimt, merk ik dat hij door de kauwbewegingen eerder los is. Je kan ontspanning ook van 2 kanten bekijken. Ontspanning van het paard, of inderdaad: het ontspannen van het mond/kaakgedeelte. En wanneer ze schuimen, zou dat ermee te maken hebben. Hoewel een paard dat kauwt op het bit ook ontspannen is. Ik denk dus inderdaad dat het verhaal van Amadeo goed onderbouwd en naar waarheid geschreven kan zijn. Wanneer het bit in het geval als oorzaak wordt beschouwd, betekent dus dat het inderdaad het contact de oorzaak moet zijn.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:17

Mijn paard kwijlt altijd, zelfs met longeren alleen aan een halstertje. Daarbij loopt hij dus niet in de ontspanning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:44

machie schreef:
Mijn paard kwijlt altijd, zelfs met longeren alleen aan een halstertje. Daarbij loopt hij dus niet in de ontspanning

Het is volgens mij ook een groot verschil tussen schuimen en kwijlen.. ik denk dat kwijlen rechtstreeks door gaat bij spanning, het loopt dus gewoon uit de mond. Ontspant een paard in zijn mond, komt zijn speeksel in zijn mond terecht en gaat het schuimen.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:11

Mijn paard schuimt altijd tijdens het rijden (ook erg fijn als ze na het rijden tegen me aan gaat schuren)
Waar paarden ook wel lekker van gaan schuimen zijn de zogenaamde western bitjes.. Deze gaan roesten, en blijkbaar vinden ze dit lekker..

Maar ontspanning is natuurlijk reden no 1 dat ze gaan schuimen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:21

ShannaY schreef:
machie schreef:

Het is volgens mij ook een groot verschil tussen schuimen en kwijlen.. ik denk dat kwijlen rechtstreeks door gaat bij spanning, het loopt dus gewoon uit de mond. Ontspant een paard in zijn mond, komt zijn speeksel in zijn mond terecht en gaat het schuimen.

het is dus echt schuimen. Ik noem het alleen kwijlen, dat noem ik het in alle gevallen Hij geeft echt van dat schattige witte (soms wat grasgroene ) schuim

Ik zal er binnenkort eens een foto'tje van maken

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:47

mijn paard schuimt altijd als een gek, lekker groen schuim omdat hij sochtends op de wei staat , Ook bij mij zit dan alles onder, zn hoofd ( geen idee hoe die het doet) Zn benen,zn borst op mijn laarzen echt overal vind je wel een paar spetters

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:06

Ik dacht eerst altijd, dat als een paard schuimt dat ie dan nageefelijk is. Maar dat zal wel weer een domme opmerking zijn
Maar dat dacht ik dus vroeger, weet eigenlijk niet of het echt zo is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:14

DIe van mij schuimt ook altijd.. Eigenlijk let ik er verder niet zo op

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:48

Mijn paard schuimt ook heel makkelijk en heel veel,eerst kwijlt hij en daarna komt het schuim..

Ik weet niet of het komt door het aan de teugel rijden,
als ik een buitenrit maak met mijn paard loopt hij niet aan de teugel en schuimt en kwijlt
hij nog steeds...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:40

paardje schuimt, gewoon een dikke melksnor rond zijn mond.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:24

Flap schuimt bijna nooit. toen ik haar net reed, kwijlde ze altijd, van de slijmerige kwijldraden. Daar is ze al snel mee opgehouden, toe het rijden beter ging. Ze schuimt nu alleen maar als ze echt helemaal ondspannen is, en dan is het ook niet meer dan een klein wit schuimrandje op haar lippen.

Niinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:32

heej heej!
Ja soms..Als je paard slijmt of kwijlt, betekend het toch dat je hem goed bezig houdt? En dat hij vergeet zijn slijm binnen te houden? Zei iemand tegen mij
xxxxjes Niinna

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:23

Niinna schreef:
heej heej!
Ja soms..Als je paard slijmt of kwijlt, betekend het toch dat je hem goed bezig houdt? En dat hij vergeet zijn slijm binnen te houden? Zei iemand tegen mij
xxxxjes Niinna

Nou volgens mij niet hoor..

Als ze lekker aan het knagen zijn gaan ze lekker schuimen.

anders had je alleen maar speeksel gekregen als ze vergeten het binnen te houden

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:28

Paarden maken pas speeksel aan op t moment dat ze gaan kauwen. (daarom is t ook beter om eerst hooi te geven voor dat je bix geeft, omdat bij t snel eten van het bix er anders nog niet voldoende speeksel is aangemaakt en t in de slokdarm kan blijven hangen. Op hooi moeten ze langer kauwen voor ze t door slikken, dus ook meer speeksel))
Mijn paard is altijd de hele tijd met t bit bezig, en hij gaat van kwijlen altijd naar schuimen...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:29

Oja, ik rij met een dubbelgebroken bitje van K&k, augetaan (ofzo)