Wat te doen aan paard dat steeds schrikt van niets

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Re: Wat te doen aan paard dat steeds schrikt van niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 15:27

Batje: klinkt als iets wat ik zeker ga proberen. Ik weet niet zeker of ze het doet om onder het werk uit te komen, maar ik vermoed het wel.

Cissy: Dat ben ik inderdaad ook al tijden weer eens van plan, het 'borstelen' hb ik al een keer geprobeerd met een plasticzak, dat heeft inderdaad wel even geduurd Ik vraag me alleen echt af of het ook voor Oki werkt. Juist omdat grote dingen eigenlijk makkelijk te 'overwinnen' zijn. De gele tractor is de eerste 10 keer eng, maar daarna will ze er best nog wel langs, het gaat echt om de onzichtbare dingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:30

eigenlijk moet je net doen alsof jhe neus bloed, helemaal niks van aantrekken en gewoon doorgaan waar je mee bezig was....... net doen alsof het niet gebeurt en helemaal niet op reageren, zowel onder het zadel als aan de hand

Paco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:35

Hallo,
Ik kocht mijn paard on-ingereden toen hij 4 was. Hij begon vrijwel op dag 1 van het onder het zadel rijden met schrikken en dit werd steeds erger en erger.
Nu 4 jaar verder geloof ik dat hem eindelijk snap.
Wat mij is opgevallen dat het inderdaad niets te maken hoeft te hebben met je eigen gedrag. Die van mij schrikt ook in ene van een stoel die er al weken staat. Nou ik ben er zelf niet bang voor dus dat kan het niet zijn. Hij is soms echt in ene bang, en vind dingen soms echt vreselijk eng ( voel ik zijn hart kloppen).
1 ding kan ik je wel zeggen, Er zijn paarden die dat hebben en dat moet je accepteren. Die paarden zullen nooit zonder te schrikken alleen naar de hei kunnen.
Daarnaast, begin ik allereerst met proberen het paard vertouwen te geven door hem te laten merken dat ik HEM vertrouw. Dus stap hem in met een lange teugel en laat hem overal naar kijken waar hij maar wil
( let op door je lange teugel is een schrikomdraai actie erg riscant), ALs hij is ingestapt pak ik hem op en probeer dan volledig op ontspanning te rijden, Op het moment dat iets toch eng is, probeer ik zoveel mogelijk van mijn teugels af te blijven,. Ik hou contact maar trek er niet aan niet aan de buiten kant, maar ook zeker niet aan de binnenkant, Lucht op de teugels, betekend geen druk voor het paard dat ergens heen moet waar hij niet heen wil. Als ik dat drie keer gedaan heb, heeft hij zichzelf overwonnen en ik heb vrijwel weinig hoeven doen en gaat hij er langs.. Kortom, ruimte en vertrouwen geven, Boos worden heeft werkelijk geen zin, ( als ze echt iets eng vinden),. Iets is al eng en dan ook nog straf.. dubbel vervelend.
Ik hoop dat je er wat mee kunt, doordat ik zelf ook al jaren loop te zoeken naar een oplossing vond ik het leuk om even te reageren..

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 13:05

Wat die van mij doet is ook zo vervelend...
Hij had me gisteren tot het uiterste gedrijft.

Als ik gewoon in de bak rijdt en er staat niemand om de bak heen niets aan de hand.
Maar zodra er iemand te ver over de bakleuning leunt kom ik er niet meer langs...

Stilstaan draaien... alles om er maar niet langs te hoeven...

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:11

Ik heb ook zo'n knollie !
In onze binnenbak is een deur. Die deur is eng, heel eng...soms staat hij 3 cm open en een andere keer 5cm. Of er steekt een strootje door de kier.
Er zijn dagen dat ik niet eens in de buurt van deze doodenge deur kan komen. Op een goeie dag springt ze er een paar keer voor weg en kijkt ongeveer elk rondje met grote angstogen opzij.
Boos worden helpt niet (ja, voor mij soms wel), dan weet ik zeker dat het die dag niet meer goed gaat komen. Niks van aantrekken gaat niet, want dan vliegen we door de bak.
De laatste tijd probeer ik er zo nochalant mogelijk langs te rijden, niet dwingen, niet schouder binnenwaarts, niet aan de teugel (desnoods kop in de lucht). We gaan er gewoon langs, zonder weg te sjezen of om te draaien. Als ik dat 10 min gedaan heb dan wordt ze het zat en dan gaat ze aanleuning nemen en kan ik er beter langs komen. Maar, ik moet blijven opletten want ze kan daarna nog ieder moment schrikken.
Behalve niet boos worden is het ook heel belangrijk om zelf niet te schrikken of strak te zitten, mijn paardje kan bang worden voor mijn reactie. Ik heb dat hierboven al eerder gelezen.
Maar moeilijk blijft het ! En frustrerend ook !
Enige lichtpuntje: op wedstrijden doet ze het niet ! Blijkbaar is daar zoveel eng en vreemd dat ze maar op mij vertrouwd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:30

Citaat:
De gele tractor is de eerste 10 keer eng, maar daarna will ze er best nog wel langs, het gaat echt om de onzichtbare dingen.

maar dat is het m nou juist, hoe meer gekke dingen hij gezien heeft des te moediger hij wordt en dan zijn de onzichtbare dingen ook minder eng. Maar als je geen gekke dingen met m doet en m overal vandaan houdt 'want het is toch eng' dan wordt het nooit wat....
Ik zeg niet dat jij dat doet maar er lezen meer mensen mee :0

Hoe vaak zie je niet dat (top) sportpaarden alle boskabouters eng vinden? Omdat de meeste nooit rijdend buiten komen vanwege blessuregevaar of weet ik wat voor stomme redenen. Die paarden zien dus ook nooit grote tractoren of andere vreemde dingen, geen wonder dat ze dan alles eng vinden. Ze mogen vaak maar een uurtje per dag in de wei, compleet ingepakt, en dan vinden de ruiters het gek dat ze af en toe ontploffen als ze een boskabouter zien..

Dus gebruik je fantasie en je zult zien dat je paard steeds makkelijker wordt. Have fun!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:32

Ik blijf erbij dat als je gewoon doet alsof je neus bloed en gewoon verder rijd, er helemaal niet op reageert, dat het dan over gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:54

Precies!

Al die truukjes en dingetjes is alleen maar tijdverspilling, ze moeten gewoon leren door te lopen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 12:05

Het klinkt wel heel verstandig, maar het is praktisch voor mij gewoon niet te doen. Als ik al het schrikken negeer en gewoon verder rijd houd ik geen hoefslag meer over, dan blijft het rondrijden in een klein stukje in de midden van de bak waar ze steeds naar buiten blijft kijken, en naar binnen blijft vallen.

Als ze schrikt en een paar passen naar binnen zet dan kan ik het dus of negeren (binnenhoefslag) of haar terug krijgen naar de hoefslag. Persoonlijk vind ik dat laatste gewoon een betere optie, en aangezien 'wijken voor druk' nog niet helemaal in ons repertoire zit maak ik dan liever een volte om dan weer netjes op de hoefslag uit te komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:07

Je kunt het toch ook negeren door gewoon weer schuin naar de hoefslag toe te rijden? Als je haar suggestie van binnenhoefslag over neemt dan negeer je het juist niet, maar ga je mee in haar schrikgedrag.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:10

ALs je al weet dat ze op een bepaald punt gaat schrikken dan zeg jij een meter of 10 voor dat bepaalde punt, we gaan die kant op, in dat tempo. Je vraagt lichte stelling naar binnen en blijft waken met je binnenbeen. Heel duidelijk zijn in je opdracht naar haar toe, daar gaan we heen en zo doen we dat, geen getrut.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:32

Hoi Ellende,

Ik weet precies wat je bedoeld. Ik heb mijn Kwpn ruin al vanaf dat ie 3 maanden oud is en hij is altijd al een angsthaas geweest. Wij zijn sinds een half jaar verhuist naar het noorden en is er van rijden niet veel meer gekomen. Dus van de training was ook niet veel meer over.

Ik heb geen echte tip omdat dit veel met het karakter van je paard te maken heeft en aangezien dat ieder paard toch net weer anders is blijft het erg moeilijk.

Bij mij werkt het het beste om hem te overbluffen. Laatst ben ik er gewoon opgestapt en thuis in de bak ging het prima. Ik heb sinds kort de sleutel van de manege en ging op een tijdstip dat ik alleen kon rijden. Hij vond alles Eng!!!! na een paar rondjes ging het aardig maar als er dan net een zonnestraaltje naar binnen schijnt schrikt ie en draait 180 graden om. Wat ik dan doe is dat wat ie eng vind opzoeken en gewoon voorwaarts blijven rijden. Geef hem in ieder geval het gevoel dat hij op jou kan vertrouwen. Dit samen met veel regelmaat weet je paard waar hij aan toe is en bij mij werkt het in ieder geval erg goed.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:23

Misschien is een spoedcursus wijken nog geen slecht plan. Als je haar aan je binnenbeen kunt houden kun je met binnenstelling langs alle monsters rijden. Op die manier houd je de aandacht mee bij jou.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:37

wat goed om te lezen dat ik niet de enige ben/was
met die van mij was het zo erg, dat ik niet meer in het bos kon komen en in de bak werd het steeds erger.
ik ben hierdoor zo bang geworden dat ik een goede maand geleden heb besloten om mijn grote vriend te verkopen.
ik heb dus geen tips voor jullie, maar kan jullie alleen veel succes wensen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:01

Apple: met schuin naar de hoefslag terugrijden merk ik zelf dat ze zich in allerlei bochten gaat wringen, niet rechtgesteld blijft, heel veel moeite doet om tóch te gaan kijken. Een volte levert dan minder spanning op.

Katja: ik denk niet dat het een slecht plan is, alleen zij kan het niet, ik kan het niet, ik wil als ik m'n instructrice weer zie inderdaad vragen of we daar weer aan kunnen werken, maar ik ben bang dat dat wel even gaat duren.

Kiwiko: probleem is dat ik dat dus niet weet, soms zijn het 'vaste' punten maar heel vaak ook zijn het kabouters die alleen zij ziet.

Cissy: dankjewel, ik ga eens wat enge dingen bij elkaar zoeken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:04

Je bent welkom om hier even een spoedcursus te doen op een paard dat het wel kan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:06

KiWiKo schreef:
Ik blijf erbij dat als je gewoon doet alsof je neus bloed en gewoon verder rijd, er helemaal niet op reageert, dat het dan over gaat

Ja, zo doe ik het ook.. maar in mijn proef wordt dit lastig, omdat hij het gewoon eng blijft vinden.. Ik heb zelfs een aantal proeven gereden dat ik op sommige gedeeltes van de bak de hoefslag niet eens geraakt heb! Als ik hem er langs 'sla' houd ik hem niet, en anders neemt hij me gewoon in de maling. THuis met training krijg ik hem er wel altijd langs, het duurt wel een paar rondjes, maar met de wedstrijd heb je die tijd niet.

Daantjepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:13

veel binnenstelling vragen, dus afleiden van hetgeen dat ze eng vinden, werkt vaak wel. en ze zo bezig houden dat ze op jou moeten letten, ipv kabouters in bosjes die er niet zijn...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:22

Ik heb een paard gehad die je achter zijn gat moest zitten omdat het puur zoekerij was, een paard die oprecht bang was en een paard die een beetje van beiden had.

Wijken is een goeie, let zelf vooral op waar de spooky punten kunnen zijn en let dan vervolgens op jezelf dat je niet gaat verkrampen.
A. Je voelt je paard niet meer goed aan
B. je paard voelt dat er iets gaat komen
C. je balans is foetsie

Je kunt een hoop oplossen, maar soms blijft het de aard van het beestje en zal het toch altijd blijven houden. Maar dat maakt ook het paard als dat ie is

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:09

mijn paard heeft dat dus ook en ik gebruik sinds een paar maanden nerv control van pavo, ze krijgt elke dag 3/4 schepje en dat werkt echt perfect! en vooral zelf rustig blijven.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:30

Die energymix of nerv control, helpt dat echt?

Bij mij helpt het om van mijn binnenbeen naar buitenteugel te drijven, zeg maar, en dus niet aan mijn binnenteugel te zitten.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:55

Ja heel bekend verhaal weer, schrikken van alles wat ze zien. Ik heb ook zo,n bleutman gehad. Een heethoofd rechtstreeks uit de stal van Melchior.

Ik denk, en ik praat even aan wat we er zelf aan gedaan hebben dat is in de rijbak de raarste fratsen hebben uitgehaald. Belangrijk hierbij is dat het paard niet kan wegvluchten. Een aanzet maken mag, maar je moet rustig corrigeren. Je begint met een stok en een zak eraanvast. Laat maar wapperen, lege flessen, het gerammel ervan steeds andere dingen bedenken met doeken smijten maar alles op een rustige manier en niet alles tegelijker tijd. Hierbij moet je zelf aanwezig zijn en het paard aan de lange lijn houden. Voor jou is het belangrijkste zelf niet te schrikken maar je op te stellen van ohh weer zon gek ding of geluid, nou tralala er is niks aan de hand.

Wij hebben dit dagelijks 2 keer gedaan en na 14 dagen was het paard een stuk normaler is zijn gedrag.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:13

essie79 schreef:
Die energymix of nerv control, helpt dat echt?

Bij mij helpt het om van mijn binnenbeen naar buitenteugel te drijven, zeg maar, en dus niet aan mijn binnenteugel te zitten.

ja die nerv control werkt echt, er zit ook iets in waar de darmen rustiger van worden en daar worden ze in de hoofd ook weer rustiger van.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:22

Mmmmmmmmmmmm, lossen supplementen de problemen dan tegenwoordig op ?

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:58

zoals ik al verteld heb zit er ook iets in waar de darmen rustiger van worden en daar worden ze in hun hoofd ook rustiger van!