Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:42

friemel schreef:
De grote leermeesters zijn het erover eens dat er maar 1 weg naar Rome leidt: de klassieke = africhten op natuurlijke grondslag.

Waarbij iedereen die iets anders beweert natuurlijk *per definitie* geen groot leermeester is. (Toch?)

Heerlijk dat soort definities. Hoef je nooit aan te twijfelen, ze kloppen altijd. Dat houdt het leven simpel en gemakkelijk.

Karl66: precies die vraag kwam ook bij mij op. Ik ben zeer benieuwd...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:43

Citaat:
Vraag me niet de theorie in goed begrijpelijke taal uit te leggen, want ik vind het moeilijk om het goed te verwoorden

Hoe is het dan mogelijk dat jij fijn kan rijden, want zelfs Aqua kan het ook niet onder woorden brengen. Lijkt me lastig een instructrice die niet in begrijpelijke taal iets kan uitleggen.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:56

shadow0 schreef:
Waarbij iedereen die iets anders beweert natuurlijk *per definitie* geen groot leermeester is. (Toch?)

Inderdaad. Zo simpel is het.

Die snelkookclowns daarentegen houden meer van mystificatie. "Alleen ik begrijp dit systeem en alleen mijn paarden zijn er geschikt voor en alleen ik kan het goed toepassen" m.a.w. waag het niet mijn geheimpje van exploitatieve dierkwellerij te ontdekken

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 22:58

Ik wilde eigenlijk iets over andere methoden te weten komen maar goed.

Aqua kan mij iets heel goed duidelijk maken. Ik begrijp de theorie heel goed, vind het alleen moeilijk deze op zo'n manier te verwoorden zodat iedereen die niet op de hoogte is van onze werkwijze het kan begrijpen.
Het paardrijden word op een andere manier benaderd n.l. vanuit de bewegingen en de natuurlijke balans van het paard. Ik begrijp pas goed wat Aqua bedoeld als ze me dat door voorbeelden uitlegt en door ondervinden in de praktijk.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat Aqua niet zoveel zin heeft één en ander uit te leggen aan mensen die haar methode gelijk verwerpen.
Ik krijg ook wel eens de indruk dat sommigen van jullie niet veel moeite doen om haar te begrijpen.

Kun jij me nu eens vertellen welke methode jij volgt en waarom?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:01

friemel schreef:
Inderdaad. Zo simpel is het.

Dat dacht ik al.

Citaat:
"Alleen ik begrijp dit systeem en alleen mijn paarden zijn er geschikt voor en alleen ik kan het goed toepassen"

Da's nou heel vreemd maar ergens roept dit wel herkenning op. Het is net of ik dergelijke teksten eerder gehoord heb. Maar waar ook al weer?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:07

Dat kun je nooit van een klassieke leermeester gehoord hebben omdat het klassieke 'systeem' *per definitie* voor alle soorten en maten paarden met alle soorten achtergronden geschikt is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:10

HappyH schreef:
Ik wilde eigenlijk iets over andere methoden te weten komen maar goed.

Volgens mij is die discussie door jullie zelf dichtgeslagen door te stellen dat er maar 1 methode is.

En ik kan je ook niet echt veel verder helpen want ik rijd geen klassieke dressuur geloof ik.

Maar wat ik wel weet: ik heb veel verschillende paarden gereden (niks spectaculairs hoor) en veel verschillende instructeurs en maneges met allemaal hun eigen absolute regels over hoe paarden gehouden, gereden en behandeld moeten worden. Hoewel daar aardig wat verschillen tussen zitten, hadden ze (vrijwel) allemaal het welzijn van de paarden wel voor ogen. En ik heb ook geen hele vreemde situaties meegemaakt, ik zag gewoon gezonde paarden die gewoon het werk konden doen. Geen doemscenario's...

Ik denk dus dat de verschillen en de negatieve effecten van de methodes overdreven worden. En dan zou ik zeggen: kies gewoon de methode uit die jou en je paard het beste ligt. (Dat er binnen de topsport wel extreme situaties voor kunnen komen, lijkt me meer te maken hebben met het hele idee van topsport: winnen, geld en roem. En dat is ongeacht tak of methode)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:15

friemel schreef:
Dat kun je nooit van een klassieke leermeester gehoord hebben omdat het klassieke 'systeem' *per definitie* voor alle soorten en maten paarden met alle soorten achtergronden geschikt is.

In welk geval je je afvraagt waarom de FEI een minimum stokmaat heeft, en er zelden klassieke dressuur te zien is op Shires of IJslandpaarden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:34

Dat er een klassieke stijl is, is natuurlijk de grootst mogelijke onzin aangezien alle grote meesters hun eigen stijl hadden. Er is wel een klassiek doel en dat is een durchlassig paard. Om dat te bereiken train je op takt, soepelheid, schwung, aanleuning, verzameling en rechtgerichtheid.

De ontwikkeling van de dressuur is ongeveer honderd jaar geleden stil blijven staan, toen paarden niet meer voor het dagelijkse (en vooral militaire) werk werden gebruikt. Dat eindpunt was een ontwikkeling van eeuwen. De voorstanders van klassieke dressuur gruwen bij het idee dat de dressuur verder wordt ontwikkeld en de rest van de wereld staat wel open voor nieuwe ontwikkelingen in de dressuur, die vooral uit de wedstrijddressuur komen.

Maar om op de vraag over balans terug te komen, balans is het enige wat werkelijk van belang is, je moet in evenwicht zitten en je paard zo weinig mogelijk storen. Daarnaast kan je een paard alle mogelijke soorten hulpen leren die je maar wilt. Zie bijvoorbeeld het whoaa (of wat ze ook maar precies roepen) om een paard een sliding stop te laten uitvoeren.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:10

Anoeska schreef:
Aqua8horse schreef:
Volgens mij is er maar 1 methode die het welzijn van het paard kan garanderen, HappyH. De andere zijn in mijn ogen verbasteringen ervan omdat het voor de ruiter makkelijker is.

Vind je het niet een beetje aanmatigend om te stellen dat er voor paardrijden maar 1 juiste methode is, en dat dat de jouwe is. Volgens mij zijn er (voor alles) vele wegen die naar Rome rijden. En zolang je het paard in z'n waarde laat, zijn er ook veel verschillende goede methoden.
Ik vind het echt zo arrogant om te doen alsof jij de wijsheid in pacht hebt. Het zou je sieren als je wat meer open stond voor denkbeelden van anderen. Alleen met oogkleppen op je eigen methoden als 'waarheid' verkondigen, komt op mij ook niet erg professioneel over.

Sorry? Maar waar heb ik hier gezegd dat het mijn methode is?
Is het van jullie niet arrogant om mijn uitspraken altijd te binden aan jullie conclusie en niet eens in het algemeen te denken?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:13

VValar schreef:
Aqua8horse schreef:
VVvalar: Ik denk niet dat het aan jou is om te beoordelen of ik in een illusie leef. denk je wel? Je kent mij niet eens, je weet niet precies wat mijn methode inhoudt en dan zulke dingen beweren? LIjkt mij wat merkwaardig. Bovendien als iemand in een illusie zou willen leven en de paarden het goed hebben, dus geen kwalijke kunstjes die ten koste gaan van het welzijnom het doel te bereiken van de ruiter , wat is daar dan eigenlijk mis mee?

Oogkleppen...tja, het is de vraag wie die op hebben, denk ik!!!

Och, ik weet zo ondertussen wat jouw methode inhoudt. En voor mij is het dan ook niet langer een vraag wie hier nou precies de oogkleppen op heeft

Verder vind ik het kortzichtig om je blind te staren op een enkele methode.

Voor mij blijft dat oogkleppen verhaal toch nog steeds een vraag, VValar? Jij denkt dat je het begrijpt, maar je hebt het nog niet daadwerkelijk ervaren. Daar zit nog een heel verschil, weet ik uit ervaring van mensen.

Hoe kom je erbij dat ik me blind staar op een enkele methode? Persoonlijk vind ik jouw conclusie om dit kortzichtig te noemen erg voorbarig!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:15

Betteke schreef:
Frans ga nog ff door met posten a.u.b. ik wil graag die 28 bladzijden halen!
Eigenlijk ben ik gewoon uitgeluld met Aqua, die kan maar 1 kant op en dat is haar revolutionaire zweefkant.

Waarom reageer je dan toch voortdurend op mij of daar waar ik reageer? Ik vind dat persoonlijk een erg grappige ontwikkeling, die me blijft boeien. Vooral doogaan Betteke, daar doe je mij en een aantal anderen echt een plezier mee

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:19

friemel schreef:
Aan wie is de vraag gesteld? (En wat is eigenlijk de vraag?)

Bij een perfect uitgevoerde oefening is het paard recht, horizontaal in evenwicht en zijdelings in balans.

In vrijheid heeft een paard zijn natuurlijke evenwicht en balans.
Er klimt een ruiter op en verstoort deze.
Samen dienen zij een nieuw gezamenlijk evenwicht en balans te vinden, begeleid door de ruiter maar zonder dat het paard steun zoekt en vindt bij de ruiter.

Mijn idee Friemel!

Hoe kan je nou duidelijkheid vragen van iemand als je zelf je vraag niet duidelijk stelt?

Frans W: Friemel heeft het antwoord al gegeven.

Betteke: ik denk dat jou reacties weinig toevoegen aan de inhoudelijke discussie. Ik zou je daarom willen vragen om de reacties niet meer te willen voorzien van een persoonlijk tintje maar zoals het hoort gewoon inhoudelijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:22

fransheijs schreef:
En dan nog een vraag vanuit mij kant, en ik wil nog een keer zeggen dat ik het echt niet aanvallend bedoel want ik ben oprecht geintresseerd.
Alleen de toon waarop het gepretendeerd wordt staat me niet aan vandaar ook de zakelijke wederconfersatie vanuit mijn kant.

Maar in het profiel van aqua8horse staat:

ik citeer: "Met onze eigen ontwikkelde longeer- en rijmethode"

Dit kan dus nooit die klassieke methode zijn, want je maakt mij niet wijs dat jullie die ontwikkeld hebben! Daarom is het ook zo krom dat je pretendeerd dat er maar 1 methode is (de veelvuldig beschreven klassieke) terwijl je zelf een andere zelfontwikkelde methode hebt, of zit ik ernaast?

En niet zo'n klein beetje ook!!! Ik maak je helemaal niets wijs, je kan het aannemen of gewoon niet aanenemen. De keuze is geheel aan jou!

Maar als je werkelijk zou geinteresseerd zou zijn als je zegt, denk ik dat het handig is, als je je anders opstelt.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:37

Ik doe gewoon nog een poging

HappyH schreef:
Vraag me niet de theorie in goed begrijpelijke taal uit te leggen, want ik vind het moeilijk om het goed te verwoorden. Ik heb zelf nog niet voldoende inzicht in de bewegingen van het paard om dit naar tevredenheid te kunnen doen.

HappyH schreef:
Ik begrijp de theorie heel goed, vind het alleen moeilijk deze op zo'n manier te verwoorden zodat iedereen die niet op de hoogte is van onze werkwijze het kan begrijpen.
Het paardrijden word op een andere manier benaderd n.l. vanuit de bewegingen en de natuurlijke balans van het paard. Ik begrijp pas goed wat Aqua bedoeld als ze me dat door voorbeelden uitlegt en door ondervinden in de praktijk.

Theorie zijn hypotheses bevestigd door observaties en waarnemingen gestaafd aan de realiteit welke vervolgens zijn gedocumenteerd! Dit omdat theorie te pas en onpas wordt gebruikt en vaak wordt verward met fantasie! Even doorgaand op de theorie, deze waarnemingen en observaties zijn dus gestaafd aan de realiteit. Zoals jij beschrijft krijg jij voorbeelden waardoor jij het begrijpt, maar je kunt het zelf niet uitleggen, omdat je geen inzicht hebt in de bewegingen waardoor je het niet begrijpt! In die voorbeelden die jij ook krijgt van Aqua, daar ben ik in geinteresseerd!

Projecteer die voorbeelden gewoon hier op het forum naar ons, in ieder geval naar mij toe, en dan zal ik wel beoordelen of jij wel of niet jullie werkwijze op dien aarde kunt verwoorden zodat ik hem kan begrijpen!

Het is volgens mij niet aan jou, om te oordelen wat ik wel, en wat ik niet kan begrijpen! Geef iig die voorbeelden ook aan mij!

friemel schreef:
Die snelkookclowns daarentegen houden meer van mystificatie.

Uit jouw antwoorden en reacties in dit topic blijkt dat die snelkookclowns niet de enige zijn die houden van mystificatie!

Ik voel me echt niet aangesproken, maar met zulke losse kwalijke opmerkingen kan ik het niet laten om er toch maar even een reactie op te geven! het niveau zit al laag! Het is geen moddergevecht!

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:48

Aqua8horse schreef:
En niet zo'n klein beetje ook!!! Ik maak je helemaal niets wijs, je kan het aannemen of gewoon niet aanenemen. De keuze is geheel aan jou!

Maar als je werkelijk zou geinteresseerd zou zijn als je zegt, denk ik dat het handig is, als je je anders opstelt.

Wat kan ik aannemen? jouw methode? Misschien wel!
Maar ik ben denk ik capabel genoeg om voor mezelf uit te maken wat ik goed vind voor mezelf en voor mijn paard, en als dat jouw methode is dan kan dat. Vind ik dat niet, dan is het niet aan jou om daar dan over te oordelen, je kan er een mening over hebben, maar laten we elkaar alstjeblieft in onze waarde laten!
Zoals jij, friemel en happyh de door mij interressant gevonden methode verwoorden is er weining keus! WANT OP DIT MOMENT IS ER GEWOON NIETS CONCREETS! Ik ben een paardenliefhebber, maar ben bovenal realist, geen fantast!
Ik ga uit van de realiteit, dingen die ik zelf zie of meemaak! Heb ik ergens ideeen over, dan ga ik op zoek om die ideeen te staven! Ik ben nu dus op zoek! Geef mij dus expliciete voorbeelden of leg het me uit zodat ik er wat mee kan. kun je dat niet. Zeg dat dan gewoon eerlijk.....no hard feelings en ga ik weer verder met mijn zoektocht! Maar ga niet zo gepiqueerd, met meters lange tenen antwoorden lopen geven waar niemand wijzer van wordt, in ieder geval laat mij er dan buiten!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:08

Luister even: Jij begint hier een relaas. Dat is prima. Ik zeg alleen dat je kan aanemen dat wat ik zeg waar is of dat je het niet kan aanemen. Dat lijkt me vrij duidelijk. Die keuze is dus aan jou. Met aannemen geef je aan dat je het de moeite waard vind om te onderzoeken pm daarna een conclusie te kunnen trekken. Overigens zeg ik dat altijd, ik oordeel daar dus helemaal niet over! Hoe kom je er bij dat ik vind dat jij dat niet zelf zou kunnen beslissen?

Aan een logische methode is weinig fantasie, denk je ook niet?
En er is heel veel concreets, je moet het alleen wel willen, durven of kunnen lezen, denk ik! Dus ik begrijp niet waar je dat op baseert?

En voor antwoorden op commando, voel ik helaas niet zoveel. Ik kan alles uitleggen en ik kan alle problemen met een niet medische oorzaak oplossen. Het is dus maar net wat je zoekt. En er staat hier op bokt een topic met alleen maar vraag en antwoord, misschien is het handig als je je daar eerst in verdiept.

Jou er buiten laten? Misschien is het meer op zijn plaats als jij je er buiten houdt. Niemand heeft jou gezegd om hier te reageren, dat doe je toch zelf?

Wij zijn ook paardenliefhebbers, had je dat anders verwacht?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:13

Aqua8horse schreef:
Sorry? Maar waar heb ik hier gezegd dat het mijn methode is?
Is het van jullie niet arrogant om mijn uitspraken altijd te binden aan jullie conclusie en niet eens in het algemeen te denken?

Oke, nu begrijp ik er helemaal niks meer van. Eerst zeg je dat er maar één methode is om het welzijn van het paard te garanderen. Alle andere methoden zouden dan dus 'fout' zijn (als er maar een de juiste is, dan is de rest dat dus niet). Maar als ik er dan iets van zeg dat ik het raar vin dat je je eigen methode de enige juiste vind, dan klopt dat weer niet, want dan had je het niet over je eigen methode. Maar als er maar één methode juist is, en je had het niet over je eigen methode, dan is jouw methode dus niet de juist?? Of had je het dan toch over je eigen methode???

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:25

Ehhh mensen, ik ben erg geinteresseerd in discussies over goed paardrijden omdat het lezen van verschillende meningen mij helpt alle kanten van de zaak "paardrijden" te bekijken.

Maar de reacties beginnen mij heel akelig bekend voor te komen, daar heb ik laatst een topic van 28 pagina's van gevolgd!

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:33

Aqua8horse schreef:
Luister even: Jij begint hier een relaas. Dat is prima. Ik zeg alleen dat je kan aanemen dat wat ik zeg waar is of dat je het niet kan aanemen. Dat lijkt me vrij duidelijk.

Nog 1 keer: ik neem pas iets aan als IK er zeker van ben, ben ik er niet zeker van dan is het een optie! Dat lijkt MIJ vrij duidelijk, zo werkt het overal!

Aqua8horse schreef:
Die keuze is dus aan jou

Aangezien ik nog niets weet, heb ik dus nog niet kunnen kiezen of ik het wel of niet aanneem! Weinig keuze dus!

Aqua8horse schreef:
Met aannemen geef je aan dat je het de moeite waard vind om te onderzoeken pm daarna een conclusie te kunnen trekken. Overigens zeg ik dat altijd, ik oordeel daar dus helemaal niet over! Hoe kom je er bij dat ik vind dat jij dat niet zelf zou kunnen beslissen?

Volgens mij hebben wij een andere defenitie van aannemen. Voor mij is dat wanneer je iets als juist of zo zijnd ervaart. Dus als ik iets aanneem dan WAS het de moeite waard geweest. (Als ik niet de moeite waard ben om het aan uit te leggen, dan kan dan! Zoek ik verder, maar zeg het ff).

Aqua8horse schreef:
Aan een logische methode is weinig fantasie, denk je ook niet?

Logica en realiteit liggen nogal uit elkaar! Trek het niet uit zijn verband! Er lopen nog genoeg mensen rond die voor de rechtbank een logisch verhaal hadden die nooit heeft berust op de realiteit en zijn gebasseerd op major fantasy

Ik vraag aan jou om die logische methode voor mij realistisch, danwel tastbaar te maken!

Aqua8horse schreef:
En er is heel veel concreets, je moet het alleen wel willen, durven of kunnen lezen, denk ik! Dus ik begrijp niet waar je dat op baseert?

Ik vraag naar jou ervaringen, niet naar opgeschreven verhaaltjes (dan laat ik maar veronderstellen dat deze op waarheid berustten) Jouw ervaringen, concrete oefeningen hulpen die wil ik lezen.............heb je geen video ervan ofzo?

Aqua8horse schreef:
En voor antwoorden op commando, voel ik helaas niet zoveel. Ik kan alles uitleggen en ik kan alle problemen met een niet medische oorzaak oplossen. Het is dus maar net wat je zoekt. En er staat hier op bokt een topic met alleen maar vraag en antwoord, misschien is het handig als je je daar eerst in verdiept.

Commando lijkt me een groot woord, ik vraag het je (meerdere malen)! Maar waarom voel je daar niets voor? Omdat je het niet kunt (om communicatieve redenen, want ik trek je expertise niet in twijfel).
Topic al bekeken, maar dat gaat nergens over, dat is meer vervuiling dan werkelijk goed onderbouwde redes waar je als ruiter iets mee kunt!

Aqua8horse schreef:
Jou er buiten laten? Misschien is het meer op zijn plaats als jij je er buiten houdt. Niemand heeft jou gezegd om hier te reageren, dat doe je toch zelf?

Waarom ik me erbuiten moet houden snap ik niet, ik ben oprecht geinteresseerd en het lijkt mij dat dit de juiste plaats is om dit te staven. Met mijn vraag om mij er buiten te laten, was meer gericht op het feit dat je niet aan mijn wens van antwoorden kun voldoen! Tenminste tot nu toe! Ik ben gewoon niet tevreden met de antwoorden er voortvloeien over vragen die gaan over de "klassieke methode"! Kun je dit niet verbeteren, geef dan ook geen antwoord meer op mijn vragen! Dat was meer de richting die ik op wilde!

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:43

De vraag van TS over klassieke dressuur was:

Citaat:
welke
methoden
zijn er en waar zijn de verschillen?

Efkes ontopic, kan dat?

Om Aqua te stalken of een ander issue aan te snijden kun je een nieuw topic openen. Ga daarvoor naar het goede forum en klik op "newtopic" linksboven.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:48

friemel schreef:
De vraag van TS over klassieke dressuur was:

Quote:
welke methoden zijn er en waar zijn de verschillen?

Efkes ontopic, kan dat?

Om aan te geven waar de verschillen liggen, moet je toch de inhoud van desbetreffende methodes weten? Anders krijg je een eenzijdige discussie en nooit een goed geformuleerd antwoord op de vraag van de TS. Wat mij betreft past mijn doel (het uitdiepen van) dus heel goed in dit topic!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:50

He, Friemel jij begrijpt het tenminste! GAAF MAN

De verschillen in het algemeen: in het welzijn en in de activiteit van de ruiter, denk ik

De methode wordt bepaald door de manier waarop de hulpen gegeven worden en worden uitgevoerd

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:59

friemel schreef:
In de klassieke rijkunst staat het welzijn van het paard, fysiek en mentaal, voorop.

friemel schreef:
Volgens mij is er maar 1 methode die het welzijn van het paard kan garanderen

Deze twee opmerkingen komen van pagina 1. En ik denk dat de vraag over (bijvoorbeeld) western rijden WEL relevant is. Zoals ik jouw opmerkingen lees, kan dat western rijden dus nooit goed zijn voor het welzijn van het paard. Terwijl dat toch echt ook het doel van western is. (Maar opnieuw: in de topsport wordt daar wel eens vanaf geweken)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:39

Misschien nu Aqua8horse en Friemel zich daadwerkelijk gevonden hebben, kunnen ze saampjes gaan brainstormen over hoe ze concrete antwoorden op onze vragen moeten geven?
Ik heb namelijk ook in een ver ver verleden gevraagd om uitleg over concrete hulpen, waarom deze methode juist zo revolutionair is in jullie ogen en om desnoods een videoband met duidelijke uitleg. Maar aan geen van dit alles kunnen jullie gehoor geven. Komt dat door een fundamenteel gebrek in jullie methode waardoor je in weze maar weinig zinnige en concrete antwoorden/voorbeelden kunt geven?