Ruiters die hun paard overal de schuld van geven...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Ruiters die hun paard overal de schuld van geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:20

Inderdaad, als je ervan leert (nou ik heb ervan geleerd)...

pancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:29

Je zou bijna vergeten dat je met een dier te doen hebt en niet met een machine die hapert.
Het is en blijft een dier,levend wezen , iets met echt gevoel. OHhhhhhhhh Het reageert alleen op jouw "hulpen" en doet hij het niet dan zul je het (meestal) zelf wel niet goed doen. Een paard die vertrouwen in je heeft loopt 2 x zo goed voor je

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:59

Of over dat je paard een slechte kant heeft, dat kan niet je heb zelf een lekkere en een niet lekkere kant niet je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:00

Daar ben ik het niet mee eens
Een paard kan ook zelf een slechte kant hebben.
Net als een een mens links of rechtshandig is, is een paard dat ook.

maar als hij daar dan minder lekker op loopt, is dat niet om te pesten.
Maar moeten wij ruiters het paard trainen, dat hij de moeilijke kant ook steeds makkelijker vind

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:03

Ieder paard is linkshandig

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:03

benig of voetig haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:05

niet elk paard
net zoals niet elk mensen rechtshandig is

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:09

Ik heb van de manege eigenaar en van me (toen) instructr.,en van mensen die daar stonden gehoord en ik vin dat wel kloppen dat ieder paard links is. Je moet immers links naast je paard lopen en links op en af stappen alles aan de linkerkant vast maken etc.etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:10

Maar daar word een paard zijn lijf niet links van
(al is het gezond op beide kanten op te stappen)
Dat is meer gewoonte.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:12

Ja dat is ook waar maar ik ben linkshandig dus mijn paard ook hahaha bull s hihi nee hoor ik vin dat we allebij een beetje gelijk hebben of nie?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:14

vandaag merkte ik het bij mezelf nog op.

hij liep niet lekker, terwijl hij gister bij zijn eigenaresse (die er 2 jaar niet meer op heeft gezeten i.v.m wiplash) super liep.
kan ik wel gefrustreerd raken en dat paard de schul geven en allemaal oneerlijke dingen uitsproken, maar het ligt toch echt aan mij, ik doe iets niet goed.
ben ik lekker aan de lange teugel uit wezen draven en morgen proberen we het weer opnieuw.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:15

Goed gedaan dat zouden meer mensen moeten doen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:42

Ik heb ook dagen dat ik niet ga rijden. Dan zie ik aan Bayo dat hij even moet kunnen stuiteren ipv rijden. Dus dan sta ik liever op de grond van een dansend paard te genieten. Hulpmiddelen heb ik een hekel aan, heb al genoeg leer om te poetsen en hoef niet meer erbij.

Elk paard heeft een gebruiksaanwijzing en ik sta ook wel eens te vloeken als er iets echt niet gaat. Maar iets anders gaan doen wat wel lukt en dan redelijk tevreden kunnen stoppen werkt dan beter dan een hulpteugel.

Ik had bij Bayo wel degelijk die weg in kunnen slaan, omdat hij erg moeilijk in de mond is, maar ik had al meteen de indruk dat dat juist niet zou werken. En als ik wilde dat hij rustig was met bit en hoofd moest ik dus van mijzelf maar rustig zijn met mijn handen.
Tandarts heeft 2 maanden daarna een hangend rooster geconstateerd, dus ik ben blij dat ik niet aan de neusriemen/martingaals, etc ben gegaan. Ik denk dat ik dan een steigeraar had gehad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:44

loveprince schreef:
Ik heb van de manege eigenaar en van me (toen) instructr.,en van mensen die daar stonden gehoord en ik vin dat wel kloppen dat ieder paard links is. Je moet immers links naast je paard lopen en links op en af stappen alles aan de linkerkant vast maken etc.etc

Overblijfsel uit de cavalerie, met je sabel aan je linkerbeen kan je niet rechts opstappen. Daarnaast is standariseren veel gemakkelijker als je in korte tijd veel mensen en paarden moet opleiden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:46

loveprince schreef:
Ieder paard is linkshandig

Nee ongeveer 80-90%. Het schijnt met de buiging als veulen in de baarmoeder te maken te hebben.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:48

Heb ik dus toch een beetje gelijk

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:14

Gelijk maar allerlei hulpteugels, tonglepels etc gebruiken daar ben ik helemaal tegen. Neem eerst maar eens goed les zodat je je problemen rijtechnisch kunt oplossen. Maar eens een paardentandarts, of fysiotherapeut naar je paard laten kijken is alleen maar goed. Zo weet je zeker dat je lichamelijke problemen kan uitsluiten. Dat het nog niet zo goed gaat op wedstrijden als je paard een veulen heeft gehad vindt ik wel logisch. Je hebt het toch een tijdje rustig aan moeten doen met trainen. Een jong paard dat hoog in het bloed staat en nog niets gewend is kan inderdaad nog wel eens nerveus reageren op wedstrijden. Vind ik ook nog wel een goede reden waarom het niet direct zo goed gaat.
Dus om nu maar gelijk te zeggen dat ze niet kan rijden en dat ze zich overal uit kletst vindt ik nogal wat. Maar ja jij hebt haar zien rijden en ik niet. Overigens als het paard inmiddels 7 is zouden de goede reslutataten binnenkort toch moeten komen..

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:30

en *mist de kotssmily*

Toen ik m'n sportief brevet ging afleggen (dit is in belgië nodig om officiële wedstrijden af te leggen) was er daar ook zo iemand, genaamd G.

G. had van haar zelf een supergedacht, ze kon het altijd als de beste uitleggen,... Maar tijdens het rijdens bakte ze d'r vrijwel niks van: ze zat zoals een eend op haar paard .

Ik heb haar parcour gezien, en echt, het trok op niks ze stoorde het paard in de mond en dit en dat,...
Toch was ze er zo van overtuigd dat ze erdoor ging zijn.

Nadat ik mijn springen en dressuur gereden had, wist ik gewoon dat ik gebuist ging zijn.
En ik wist ook dat dit grotendeels aan mezelf lag.
M'n paard was wel eens heel onverwachts weggelopen naar de andere bak, maar daardoor zou ik nog niet gebuisd geweest zijn.
Ik had gewoon slecht gereden...

M'n parcour ging echt slecht, ik ben echt geen springruiter, m'n houding trekt op niet veel en ik kon een bocht niet nemen

Ik en die G waren beiden gebuist.
Ik wist dat het aan mezelf lag, maar zij kwam met allerlei foefjes af van: het lag aan dat paard, goh, wat een dom paard heb ik ook gekregen, mijn paard luistert veel beter,...

Ik kon d'r echt slaan...

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:32

Ania schreef:
Ik irriteer me al een tijd aan een amazone die constant haar paard overal de schuld van geeft en niet inziet dat zij degene is die niet kan rijden.
Het begon 3 jaar geleden, toen ze haar begon te rijden, de merrie was toen 4. ze heeft haar zelf ingereden, en pas na een jaar nam ze les.
Het paard liep nergens naar,

maar dat kwam omdat ze pas met 4 jaar is ingereden
, daarom is ze dus ook uitendelijk les gaan nemen.

Ondertussen loopt de merrie nog steeds nergens naar (ja maar ze heeft een veulen/ja maar haar rug zit vast/ja maar ze heeft last van haar tanden/ja maar ze is kreupel/ja maar ze is ziek/ ja maar ze heeft een slechte dag enzenz)
De tandarts is geweest, de fisiotherapeute is geweest, de hoefsmid is geweest, en de dierenarts is geweest, allen zagen niet veel aan het paard, (ja wel kleine dingen, maar niet bepaald grote dingen waar ze last van zou kunnen hebben).
Na de tandarts liep ze niet goed,
omdat ze last heeft van haar tanden omdat de tandarts eraan gevijlt heeft
Na de fisiotherapeute liep ze niet goed, ja maar ze heeft last van haar spieren
Na dat de hoefsmid is geweest liep ze niet goed, maar dat komt omdat ze aan haar ijzers moet wennen
Na de dierenarts liep ze niet goed, de antibiotica had ze last van

In overleg met de goedgelovige eigenaar (!!) is er besloten om met hulpstukken te gaan rijden......
Het begon met een thiedemann, onderussen is het uitgegroeid tot een slof, daarna stang, daarna een tonglepel, sporen, zweep.............. en met dat alles rijd ze momenteel.....

Vorig jaar is ze begonnen met wedstrijden.. dit is haar 2e jaar ze heeft nog maar 1 winstpunt in de B gereden... Alle andere wedstrijden (en ik spreek nu over een wedstrijd of 2 per maand) had ze tussen de 132 en de 149 punten, maar dat komt omdat de merrie zo nerveus is en ze nog moet wennen aan de omgeving.
En nog gelooft de eigenaar haar... ze kan l*llen als brugman dat weet ik... maar ziet die arme man het dan niet??? Hij is klauwen vol geld kwijt aan alles (en dan heb ik het nog niet gehad over de speciale brokken en poedertjes enz)

Sorry voor het lange verhaal... maar toen ze gister met de tonglepel aankwam werd het me even te veel....

Eigenlijk moet iemand anders die gewoon goed/normaal kan rijden eens op het paard stappen van dat soort mensen zodat er voor hen neus bewezen word dat het aan hén ligt, en niet aan het paard, de bak of andere excuzen.
Het is heel erg triest dat dit soort mensen er zijn, de paarden lijden er zo verschrikkelijk onder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:38

Ook dat heeft geen nut
Bij zo'n eigenwijze trekker meegemaakt, altijd met slof en dan naaide het paard er nog uit.
Toen ze mij vroeg wat te doen en ik zei loslaten, maar dat kon niet, ging hij nog harder.
Dus ik moest dat met mijn grote mond maar eens doen dan.
Leuk, wachte daar al maanden op

om het verhaal kort te maken, hij liep in mijn tempo, met het hoofd waar ik wilde. Ook vwnw, wat hij echt niet kon volgens haar.
Hij liep met zijn neus bijna in het zand.
Zowel stap draf en zelfs in de meest gevreesde onmogelijke galop.

Zij helemaal blij, want ze had al een hoop medische dingen bedacht.
Dus dan denk je gelukkig, die snapt het nu.
Ben je gek...1x geprobeerd, daarna weer met strakke slof en het arme paard dribbelde van ellende weer rond

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:48

Zonde is dat he Kawa....
We hebben er hier ook een op de manege gehad. Meisje dat zichzelf heel wat vond, super pony onder de kont. Altijd de slof om, altijd op kleine voltetjes rijden... En het dan gek vinden dat die pony niet meer zo fijn wil strekken. Helemaal vastgereden, zonde is dat...
Ik kan er absoluut niet tegen dat mensen hun dier een rotbok blijven vinden en hem helemaal vast rijden, terwijl een paard gewoon een medisch probleem heeft door dat het rijtechnisch niet goed gaat...

Ik ben blij dat ik meestal de kop koel kan houden, en mijn paard niet de schuld geef van mijn eigen fouten.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 21:18

lindsey schreef:
Gelijk maar allerlei hulpteugels, tonglepels etc gebruiken daar ben ik helemaal tegen. Neem eerst maar eens goed les zodat je je problemen rijtechnisch kunt oplossen. Maar eens een paardentandarts, of fysiotherapeut naar je paard laten kijken is alleen maar goed. Zo weet je zeker dat je lichamelijke problemen kan uitsluiten. Dat het nog niet zo goed gaat op wedstrijden als je paard een veulen heeft gehad vindt ik wel logisch. Je hebt het toch een tijdje rustig aan moeten doen met trainen. Een jong paard dat hoog in het bloed staat en nog niets gewend is kan inderdaad nog wel eens nerveus reageren op wedstrijden. Vind ik ook nog wel een goede reden waarom het niet direct zo goed gaat.
Dus om nu maar gelijk te zeggen dat ze niet kan rijden en dat ze zich overal uit kletst vindt ik nogal wat. Maar ja jij hebt haar zien rijden en ik niet. Overigens als het paard inmiddels 7 is zouden de goede reslutataten binnenkort toch moeten komen..

klopt, maar het is een fries.... dus zo hoog in het bloed staat ze niet hoor. daarbij wil ik zeggen dat ondanks dat de fysio en tandarts en hoefsmid en dierenarts niks konden vinden , het toch niet aan haar lag

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 07:54

Niemand van ons is heilig. Ik denk dat we allemaal wel eens denken: rotknol!
Dat doe ik ook wel eens, maar na een paar minuten ben ik dat meestal weer vergeten als ik even rustig terugdenk waarom ik dat nou zei of dacht.

En hulpstukken, daar maak ik geen gebruik van. Ik moet het in de proef ook zonder doen, wat heb ik er dan aan als ze met een slof of Thiedemann wel goed loopt. Trouwens, veel mensen gebruiken deze HULP-middelen als DWANG-middelen of laatste redmiddel.

Het enigste wat ik gebruik is een martingaal op buitenritten. En ik heb bij mijn vorige paard een lage neusriem gebruikt, omdat hij altijd zijn tong over het bit hing. En dat was lastig rijden.

Als ik met allerlei "hulp"middelen moet gaan rijden, dan hoeft het voor mij niet.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 07:55

milo schreef:
vandaag merkte ik het bij mezelf nog op.

hij liep niet lekker, terwijl hij gister bij zijn eigenaresse (die er 2 jaar niet meer op heeft gezeten i.v.m wiplash) super liep.
kan ik wel gefrustreerd raken en dat paard de schul geven en allemaal oneerlijke dingen uitsproken, maar het ligt toch echt aan mij, ik doe iets niet goed.
ben ik lekker aan de lange teugel uit wezen draven en morgen proberen we het weer opnieuw.

Haha heel herkenbaar! Als mijn instructrice op mijn pony stapt loopt ze ook vele malen beter! En dan zie je dat ze het allemaal kan

Ligt dus echt niet aan de pony, en ze doet het heus niet om mij te pesten! Maar het ligt aan mij! En als je dat inziet is natuurlijk al goed!

Geef ik te weinig druk, zit ik scheef, geef ik ongelijke druk etc etc. Allemaal dingen waardoor ze niet kan nageven!

Maar ja idd dan teugels lang en goed afsluiten en de volgende dag weer opnieuw