Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

posbank

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:14

Ik denk dat de strekking van het verhaal is dat mensen hun oogkleppen eens of moeten doen en zelf eens goed gaan nadenken waarmee ze bezig zijn. Ik vind niet dat je moet kijken naar de resultaten wat ze behalen, want ook daar zie je in de topsport vele rare en onlogische dingen. Een daarvan is doping dat wordt bewust gebruikt door athleten. Maar ook bij turners die al heel vroeg en op jonge leeftijd worden belast. Terwijl de wetenschap al jaren roept dat het niet gezond is. Maar ondertussen veranderd niet veel. Een enkeling haalt ook werkelijk de top, maar hoeveel jonge kinderen red dat niet met alle gevolg van dien. De sprong van de humanesport naar sport met dieren is niet groot. Maar daar heb je een voordeel een paard zegt nooit iets. En daar is nu het grote gevaar. Zolang een paard niet praat zullen nooit weten hoe hij er nu werkelijk over denkt.

Ik ben wel blij met dit artikel en ik hoop dat er vele nog zullen volgen het is geen aanval op de dressuurruiters. Het is om je bewust te maken dat we nog altijd met een levend wezen te maken hebben en daar met respect dient om te gaan.

Het verhaal Black Beauty lijkt ver weg, maar er is nog niet veel veranderd als je realistisch om je heen kijkt.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:38

ik vind het artikel niet geheel anti anky, maar ik denk wel dat zei hierdoor negatief in het licht wordt gezet, zeker omdat ze momenteel aan de top rijd en een amazone als isabelle werth op het moment niet zo in the picture rijdt op internationaal niveau, als de rollen omgedraaid waren zou het voor ons ook een heel andere wending krijgen want dan zijn het de duitsers die over een duitser een negatief artikel publiseren.

daarnaast vind ik het moeilijk om te zeggen wat ik nou van de manier van trainen vind, je zou dit pas goed kunnen beoordelen als je de 2 rijstijlen tegenover elkaar zet en daarbij ook de medische aspecten bekijkt.

ik denk dat over dit onderwerp altijd nog discussies zullen ontstaan en als er over een aantal jaar iemand anders aan de top rijdt met weer een andere rijstijl daar ook het een en ander over gediscuseerd zal worden.

daarnaast denk ik dat het in de paarden wereld vooral om respect gaat wat uit dit artikel niet echt blijkt. ik denk dat mensen met andere rijstijlen respect voor elkaar moeten gaa tonen en pas echt recht van spreken hebben, als er kei harde bewijze zijn dat een bepaalde manier van trainen slecht zou zijn. op dit moment zijn deze er niet en komt het dus al gauw over dat je iemand in een negatief licht wilt zetten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:06

Wat ik in de discussie mis is dat het schijnt dat dit al de derde keer is dat de hoofdredactrice een negatief artikel schrijft over de trainingsmethoden van Anky. En elke keer toevallig net voor de start van een groot tournooi...

Discussies over trainingsmethoden zijn goed, maar dan wel ondersteund door wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen hiervan voor paarden en niet alleen gebaseerd op meningen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:39

Karl66 schreef:
Discussies over trainingsmethoden zijn goed, maar dan wel ondersteund door wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen hiervan voor paarden en niet alleen gebaseerd op meningen.

Waarom
Onder het handvest van de Klassieke Dresuur zijn 'ongedwongen' en 'natuurlijke bewegingen' twee van de belangrijkste peilers.
Wat je er ook verder van víndt: dit is eenvoudig wat de FEI als fundament onder haar 'Kassieke' Dressuur claimt. Welnu; handel daarnaar.
Het is met sport en sportmensen niet anders als met paarden: je krijgt wat je beloont.

Ik vind dat de Klassieke Dressuur-vlag de reglement-lading niet dekt. De vlag mag de multi-goud winnares Anky wel genoemd worden en zij voldoet niet aan de fundamentele uitgangspunten.
Tot de FEI gaat belonen wat ze in haar eigen reglementen stelt te willen is voor mij deze tak van paardensport een hol vat.

Een trieste afgeleide is dat het voorbeeld doet volgen: wat kan een wannabee anders dan dat wat goud krijgt nadoen?
Ook dat is een verantwoordelijkheid waarmee de FEI niet goed mee omgaat op bovenstaande manier.

Vraagje: waar gáát dressuur eigenlijk om? Een plaatje uitbeelden, een kunstje doen of laten zien dat je een duo vormt met je paard?
Hoeveel toppers kunnen een willekeurige buitenrit maken met hun paard? Hoeveel van die paarden zie je bij iets wat níet geconditioneerd is stabiel reageren?
Retorische vragen allemaal uiteraard
Waar krijg je dan in vredesnaam een prijs voor bij Klassieke Dressuur als het niet voor goed kunnen paardrijden is

Dus: wat wíl de FEI nu eigenlijk? Hulde aan de artikelschrijvers.

Geen 'nieuwe' methodiek, de numidische cavalerie was er ongrijpbaar succesvol mee in de Punische oorlogen maar wel ongedwongen en 'natuurlijk'....

Afbeelding

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:00

Mireille1970 schreef:
Iemand de reactie van Tineke Bartels al gelezen in IDS?

Nee, helaas niet en ben er wel nieuwsgierig naar.
Waarschijnlijk is het onmogelijk om het artikel hier te plaatsen ivm copyrights maar als iemand de grote lijnen zou kunnen zeggen, zou ik zeer dankbaar zijn.

Verder vind ik dat het artikel van ST GEORG zijn best doet om zich als neutraal te profileren, maar imo is er toch een duidelijke anti-Anky tedens...En met een paar andere namen te noemen slagen ze er niet echt in dat te bedekken...
Verder ga ik mee met Mireille1970's reactie op de eerste pagina

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:11

Huertecilla, je hebt gelijk als je zegt dat het beeld van de combinatie er ontspannen en ongedwongen uit moet zien. Maar om dat te bereiken moet je een paard wel trainen en dat is per definitie onnatuurlijk.

Waar het hier om gaat is of de manier waarop Anky haar paarden traint dieronvriendelijk is. Jij vindt van wel, maar dat iseen mening die alleen maar op jouw gevoel gebaseerd is, zonder wetenschappelijke onderbouwing. Stel dat op basis daarvan het door FEI verboden wordt, dan zou het wel heel banketstaaf zijn als later op basis van dat wetenschappelijke onderzoek blijkt dat Anky's methode uiteindelijk veel diervriendelijker is.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:48

Ik vind het een geweldig artikel!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:26

Vind het ook geen verkeerd stuk, hoogstens wat 'onhandge' timing met het zicht op de EK (toendertijd).

Er mag wat mij betreft best kritisch naar de trainingmethodes gekeken worden van topruiters/amazones.
Als deze ruiters en hun trainers overtuigt zijn van de positieve effecten ervan, is er toch geen probleem?
Misschien dat ze af en toe negatief in het nieuws komen, dat is zeker niet leuk, maar uiteindelijk zal er niks voor ze te vrezen zijn, als het klopt wat hun zeggen.

Maar ik vind dat er de laatste (al langer eigenlijk) tijd wel meer negatieve dingen naar boven zijn gekomen omtrent oa: dresssport, Ex- leerlingen, verslaggevers, publiek, enz enz die een boekje open doen wat er voor en ACHTER de schermen gebeurd met paarden, ik weet dat het gebeurt. Mensen die netjes/eerlijk hun paarden trainen moeten gewoon doorgaan, de rest mag best onderzocht worden.
Dat alom bekende ruiters/amazones lichtelijk vrezen voor hun troon, tja de topsport is hard en er zou eigenlijk alleen plaats moeten kunnen zijn voor eerlijke trainingen en prestaties!

Inferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:02

Karl66 schreef:
Maar om dat te bereiken moet je een paard wel trainen en dat is per definitie onnatuurlijk.
Daarom is het vreemd dat Klassieke Rijkunst, of welke trainingsmethode dan ook, als "natuurlijk" en als "diervriendelijk" wordt bestempeld.

Want welke methode meer of minder diervriendelijk is, moet nog maar blijken als daar onderzoek naar gedaan wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:06

Ik had laatst een gesprekje met mijn vader over hoe de dressuur er tegenwoordig uitziet. Wij waren het met elkaar eens dat wat er in een dressuurwedstrijd getoont wordt steeds meer op een circusact gaat lijken. Een spectaculair voorbeen en het achterbeen hangt er maar een beetje bij. Dit is in het circus vrij gebruikelijk, omdat dit veel minder tijd kost om aan te leren doordat er minder spierontwikkeling nodig is.

Ik heb de indruk dat ook op topniveau niet meer echt de tijd genomen wordt om een paard te ontwikkelen tot het topniveau. Dan moet je ergens een kortere weg gaan nemen om verder te komen. Mede door druk van sponsors die snel resultaten willen zien.

Wat de Spaanse rijschool betreft, daar doet men rustig 10 tot 15 jaar over het opleiden van een paard en lopen er nog kerngezonde paarden van 25 en ouder op het hoogste niveau mee. Dat zie ik in de dressuursport niet gebeuren, daar is 16/18 al oud.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:47

Ik ben het er mee eens dat je tegenwoordig spectaculaire voorbenen en mindere achterbenen ziet. Maar werd er vroeger dan echt zoveel beter gereden? Ik heb te weinig kennis van zaken om een goed oordeel te kunnen geven over de "nieuwe methoden". Maar toen ik nog een klein meisje was vroeg ik mij kijkend naar de Olympische spelen al af waarom meneer Balkenhol zoveel punten kreeg terwijl zijn paard er absoluut niet blij uitzag en hij zelf enorm zat te trekken, en ik heb met het EK een Duitse mevrouw (weet haar naam zo niet meer) met de sporen er overdwars in een piaffe uit haar paard zien persen. Zag er ook niet zo vriendelijk uit.

Weet je, ik kan me best voorstellen dat er discussie over de methode is, dat hele diep rijden, ik ga het zeker zelf niet proberen want zoiets kun je niet zomaar. Ik denk wel dat het veel geprobeerd wordt en dat het daar mis gaat. Maar vanmiddag zag ik Edward Gal met Gribaldi. Hij legde uit hoe het systeem werkte en dat was geen HokusPokus en het zag er niet uit of Gribaldi verschrikkelijk aan het lijden was. Ik zag gewoon een goed getraind paard. Wat er dan thuis gebeurt dat weet ik natuurlijk niet, maar ik kan mij gewoonweg niet voorstellen dat paarden die zo mishandeld worden als in het artikel gezegd wordt zo gemakkelijk en ontspannen kunnen presteren.

Inferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:53

Dat is toch iets anders dan ik begrepen heb.

De paarden voor de Spaanse Rijschool worden geleverd door de fokkerij en trainingsschool in Lipizza. Daar worden alle "Hoge Rijschool" oefeningen in circa 3 jaar beleerd.

En dat een paard op zijn 18e zijn pensioen krijgt, vind ik dan weer diervriendelijk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:07

Tamary, dat is het verschil tussen dressuurkunst en dressuursport. Bij de Spaanse rijschool gaat het om de weg en bij dressuursport gaat het om het resultaat. Het valt dus ook niet te vergelijken.

Inferno, hier heb je ongelijk in, heb een paar jaar geleden een documentaire over de Spaanse rijschool gezien en die paarden werden echt niet in 3,5 jaar opgeleidt.

Maar het feit dat ze er veel langer over doen, wil niet zeggen dat het diervriendelijker is.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:24

Karl66 schreef:
Tamary, dat is het verschil tussen dressuurkunst en dressuursport. Bij de Spaanse rijschool gaat het om de weg en bij dressuursport gaat het om het resultaat. Het valt dus ook niet te vergelijken.

Inferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 23:02

Karl66 schreef:
Inferno, hier heb je ongelijk in, heb een paar jaar geleden een documentaire over de Spaanse rijschool gezien en die paarden werden echt niet in 3,5 jaar opgeleidt.
De informatie heb ik van mensen die als trainer werkzaam zijn op de studfarm.

De inhoud van de documantaire ken ik niet, maar wat ik begrepen heb is dat de talentvolle hengsten na ong. 3 jaar volledig beleerd worden in de hogeschool oefeningen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 23:22

goed artikel, alleen ga ik er niet meer te veel over oordelen. ik heb ook mijn twijfels bij de 'nieuwe' trainingsmethodes en geloof er niet in, maar dingen als het opbinden van benen,... daar kan ik niks over zeggen, ik kom bij die ruiters nu eenmaal niet op stal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 23:32

tamary schreef:
Wat de Spaanse rijschool betreft, daar doet men rustig 10 tot 15 jaar over het opleiden van een paard en lopen er nog kerngezonde paarden van 25 en ouder op het hoogste niveau mee. Dat zie ik in de dressuursport niet gebeuren, daar is 16/18 al oud.

Mijn eigen leermeester heeft een paard van 33 waarmee ik gewoon kan werken: die is zo soepel als een droom en doet op grámmen aanwijzing een croupe binnenwaards op een cirkel van 6 meter. In draf. Met doorhangende teugel. Ik ben over twee weken weer een week welkom.

De studie mbt methodes is er en de methode is verrassend eenvoudig: hang maar eens een hartslagmeter met geheugen om. Ik werk heel veel met de hartslagmeter en laadt de registraties in de pc.
het resultaat is helder en eenduidig:
- alles wat je doet éérst vanaf de grond
- hoe meer vrijhied hoe minder stress
Voor wie dat laatste niet snapt: wat doe je als een persoon met claustrofobie het in een kamer wat benauwd krijgt? De tuindeuren open bijvoorbeeld?
Je leest te pas en te onpas dat een paard een vluchtdier is. Wat houdt dat in? Dat het een beroepsclaustrofoob met achtervolgingswaarzin is. Wat denk je dan dat dwangmatig werken, en dat is bv. met 'hulp'teugels, voor stress oproept. Inderdaad meet je dat glashelder.
Been there, done that.

Zo kan je ook het effect van een zadel of hoefschoenen of wat ook meten. Uiteraard ná de afvlakking van de leercurve en ceterus paribus.

Wij rjden zelf al onze paarden op een bitlessbridle en ook bezig met de halsring. Morgenochtend weer een lange bergrit maken op alleen de halsring en nee, dat is niet met 'hulp'teugels aangeleerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 23:46

Er is een verschil tussen een artikel met een inhoud die je aanstaat, of een goed artikel. Dit artikel is speculatief en weinig zorgvuldig geschreven.

Dan de inhoud... Ik snap best de bezwaren maar ik zie niet hoe je een wedstrijdsport kunt hebben zonder dat je ook automatisch mensen hebt die hun paarden tot het uiterste drijven (en misschien iets verder) om die wedstrijd ook te winnen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:30

Ik vind het WEL een goed artikel. En dat is mijn mening.
Ik sta er helemaal achter!

Maar als je het uiterste uit je paard wil halen, kan je dat alleen wanneer er balans is....en niet zonder balans!!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 11:04

Aqua8horse schreef:

Had ook weinig anders van je verwacht moet ik zeggen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:52

VValar schreef:
Aqua8horse schreef:

Had ook weinig anders van je verwacht moet ik zeggen.

Ik ook niet.

Het is best een goed artikel maar het is is weer hetzelfde als altijd.

Ik vindt dat deze methode wel mag maar niet het halthouden en dan het hoofd op de borst trekken totdat het paard loslaat, dat gaat imo te ver.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:04

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:

Waarom
Onder het handvest van de Klassieke Dresuur zijn 'ongedwongen' en 'natuurlijke bewegingen' twee van de belangrijkste peilers.
Wat je er ook verder van víndt: dit is eenvoudig wat de FEI als fundament onder haar 'Kassieke' Dressuur claimt. Welnu; handel daarnaar.
Het is met sport en sportmensen niet anders als met paarden: je krijgt wat je beloont.

Ik vind dat de Klassieke Dressuur-vlag de reglement-lading niet dekt. De vlag mag de multi-goud winnares Anky wel genoemd worden en zij voldoet niet aan de fundamentele uitgangspunten.
Tot de FEI gaat belonen wat ze in haar eigen reglementen stelt te willen is voor mij deze tak van paardensport een hol vat.

Een trieste afgeleide is dat het voorbeeld doet volgen: wat kan een wannabee anders dan dat wat goud krijgt nadoen?
Ook dat is een verantwoordelijkheid waarmee de FEI niet goed mee omgaat op bovenstaande manier.

Vraagje: waar gáát dressuur eigenlijk om? Een plaatje uitbeelden, een kunstje doen of laten zien dat je een duo vormt met je paard?
Hoeveel toppers kunnen een willekeurige buitenrit maken met hun paard? Hoeveel van die paarden zie je bij iets wat níet geconditioneerd is stabiel reageren?
Retorische vragen allemaal uiteraard
Waar krijg je dan in vredesnaam een prijs voor bij Klassieke Dressuur als het niet voor goed kunnen paardrijden is

Dus: wat wíl de FEI nu eigenlijk? Hulde aan de artikelschrijvers.

Geen 'nieuwe' methodiek, de numidische cavalerie was er ongrijpbaar succesvol mee in de Punische oorlogen maar wel ongedwongen en 'natuurlijk'....

Afbeelding

Ik vind het absoluut leuk voor je dat het allemaal zo heerlijk leuk ongedwongen gaat. Vooral zo doorgaan.

Maar ja: de één houdt van draverijen, de ander van springen, de ander van recreatief rijden, de ander van vrijheidsdressuur, de ander van circus, de ander van weet ik wat en ik van dressuur.

Je maakt mij ook niet gelukkig met een bosrit op een fjord met lange teugels. Maakt mij dat een slecht mens? Ik hou van mijn paarden, ga er met respect en liefde mee om, ze krijgen 23 uur rust in zowel weiland en box, ik stap ze dagelijks ook aan de hand en knuffel ze en was ze. Ze krijgen alle aandacht en alle rust die ze willen. Maar als we werken wordt er gewerkt. Ik zal ze niet slaan, zal ze niet beledigen (en mensen die me kennen weten dat), maar er wordt wel serieus aan de dressuur gewerkt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:05

Het is zelfs de vraag of je een paard uberhaupt mee kunt laten draaien in de wereldtop zonder extreme trainingsmanieren, ongeacht de methode die je gebruikt.
Het bekritiseren van het een, betekent toch niet dat je het ander automatisch wel goed is??
Ik zou wel graag argumenten willen horen waarom de klassieke methode diervriendelijker is dan het in het artikel beschreven systeem. (En dan graag bekeken vanuit het paard dat meedraait in de top; dus met alle respect Aqua8horse, niet vanuit jouw gedachtengang).

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:17

Maar kennelijk vinden sommigen het nodig om aan een mening weer een criteria te plaatsen. En daar heb ik moeite mee. Het is gewoon mijn mening en de criteria die ik daar aan stel, zijn ook mijn criteria. Vandaar mijn reactie, VValar.

MissSisa: Waarom altijd hetzelfde dan?
Als je methode zo goed is, zou het de kritiek toch zonder moeite moeten kunnen doorstaan? Het tegendeel lijkt in mijn ogen waar te zijn...een website laten sluiten, nu weer een proces en een aantal mensen schijnen vervelende emails te hebben ontvangen. Ik weet niet of dit allemaal klopt hoor, maar het zet mij wel aan het denken omdat ik het uiterst merkwaardig vindt als iemand dit soort dingen doet terwijl die persoon het systeem wel gebruikt en zegt dat het ook een geweldig systeem is. En als er lelijke momenten in dat systeem zitten, hoort dat in mijn ogen ook bij het systeem. Nogmaals als ik in dat systeem zou moeten gaan rijden, zou ik zeker stoppen met rijden!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:25

Kendra: Waarom denk je dat? Ik vind het extreme opzoeken tijdens topsport, dus de uitersten, geen bezwaar zolang dat maar niet ten koste gaat van het algehele welzijn van het paard.

Prima, dat je respect voor mij hebt maar ik vind jouw redenatie gewoon merkwaardig. Wat is voor jou een reden om te twijfelen aan mijn gedachten gang tov topsport?