Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Karl66 schreef:Discussies over trainingsmethoden zijn goed, maar dan wel ondersteund door wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen hiervan voor paarden en niet alleen gebaseerd op meningen.
Mireille1970 schreef:Iemand de reactie van Tineke Bartels al gelezen in IDS?
Karl66 schreef:Daarom is het vreemd dat Klassieke Rijkunst, of welke trainingsmethode dan ook, als "natuurlijk" en als "diervriendelijk" wordt bestempeld.Maar om dat te bereiken moet je een paard wel trainen en dat is per definitie onnatuurlijk.
Karl66 schreef:Tamary, dat is het verschil tussen dressuurkunst en dressuursport. Bij de Spaanse rijschool gaat het om de weg en bij dressuursport gaat het om het resultaat. Het valt dus ook niet te vergelijken.
Karl66 schreef:De informatie heb ik van mensen die als trainer werkzaam zijn op de studfarm.Inferno, hier heb je ongelijk in, heb een paar jaar geleden een documentaire over de Spaanse rijschool gezien en die paarden werden echt niet in 3,5 jaar opgeleidt.
tamary schreef:Wat de Spaanse rijschool betreft, daar doet men rustig 10 tot 15 jaar over het opleiden van een paard en lopen er nog kerngezonde paarden van 25 en ouder op het hoogste niveau mee. Dat zie ik in de dressuursport niet gebeuren, daar is 16/18 al oud.
Aqua8horse schreef:Ik vind het WEL een goed artikel. En dat is mijn mening.
Ik sta er helemaal achter!
VValar schreef:Aqua8horse schreef:Ik vind het WEL een goed artikel. En dat is mijn mening.
Ik sta er helemaal achter!
Had ook weinig anders van je verwacht moet ik zeggen.
Huertecilla schreef:Karl66 schreef:Discussies over trainingsmethoden zijn goed, maar dan wel ondersteund door wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen hiervan voor paarden en niet alleen gebaseerd op meningen.
Waarom![]()
Onder het handvest van de Klassieke Dresuur zijn 'ongedwongen' en 'natuurlijke bewegingen' twee van de belangrijkste peilers.
Wat je er ook verder van víndt: dit is eenvoudig wat de FEI als fundament onder haar 'Kassieke' Dressuur claimt. Welnu; handel daarnaar.
Het is met sport en sportmensen niet anders als met paarden: je krijgt wat je beloont.
Ik vind dat de Klassieke Dressuur-vlag de reglement-lading niet dekt. De vlag mag de multi-goud winnares Anky wel genoemd worden en zij voldoet niet aan de fundamentele uitgangspunten.
Tot de FEI gaat belonen wat ze in haar eigen reglementen stelt te willen is voor mij deze tak van paardensport een hol vat.
Een trieste afgeleide is dat het voorbeeld doet volgen: wat kan een wannabee anders dan dat wat goud krijgt nadoen?
Ook dat is een verantwoordelijkheid waarmee de FEI niet goed mee omgaat op bovenstaande manier.
Vraagje: waar gáát dressuur eigenlijk om? Een plaatje uitbeelden, een kunstje doen of laten zien dat je een duo vormt met je paard?
Hoeveel toppers kunnen een willekeurige buitenrit maken met hun paard? Hoeveel van die paarden zie je bij iets wat níet geconditioneerd is stabiel reageren?
Retorische vragen allemaal uiteraard![]()
Waar krijg je dan in vredesnaam een prijs voor bij Klassieke Dressuur als het niet voor goed kunnen paardrijden is![]()
Dus: wat wíl de FEI nu eigenlijk? Hulde aan de artikelschrijvers.
Geen 'nieuwe' methodiek, de numidische cavalerie was er ongrijpbaar succesvol mee in de Punische oorlogenmaar wel ongedwongen en 'natuurlijk'....