Lastige paarden, bestaan die?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Lastige paarden, bestaan die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:19

"lastige" paarden, het is mijn werk.
de ene noemt het een lastig, danwel moeilijk, danwel onhandelbaar paard, de ander heeft er een hele andere kijk op en noemt het een paard met karakter.

het is naar mijn mening ook net hoe de eigenaar/ruiter ermee omgaat. vanaf de geboorte hebben mensen toch wel een grote hand in de opvoeding, hier kan je bijvoorbeeld al beginnen met het vastpakken van de oren, benen oid, hoe eerder je hiermee begint, deste meer voordeel je ervan hebt. als jij bij een 3 jarige nog nooit een been hebt vast gepakt, zou ik niet raar opkijken als hij het ligt uit je ogen slaat.

lastige paarden ontstaan alleen als de gene die er mee werkt er niks mee kan, zo komen we trug op de combi ruiter/paard. waar bijv. anky niks mee zou kunnen, misschien rijd ed daar de sterren mee uit de hemel. dit kan liggen aan de rijstijl van een van bijde maar ook de totale omgang, het hokje respect speelt een belangrijke rol in de paardenwereld. als het paard gewoon luisterd, doen wij gewoon normaal, geef hem een keer een aai over zn hoofd of iets. begint hij je echter de box uit te slaan omdat meneer geen zin heeft om iets te doen, de nee, dan is het aan jou om daar een ja van te maken, het maakt niet uit met watvoor middellen maar hij moet en zal aan het werk, al moet je hem vooruit slaan.

anders ligt het vind ik bij de "karakter" paarden, ofwel de paarden met karakter. deze die zijn vaak op stal iets lastig maar als ze eenmaal aan het werk zijn gaan ze door tot ze dood vallen. maar om ze zover te krijgen dat ze voor jou dood willen gaan, ookal kijkt hij een keertje boos naar je, heb je nog een lange weg te gaan.
bij dit soort paarden heb je een eindeloze voorraad geduld nodig, heb je dat niet, dan verbreek je de combi weer en dan gaat het vaak mis.

ook heb je nog het kopje tuigage, zadel, tuig, hoofdstel, bit etc.
een poosje geleden kregen we op stal een paard, er was niks mee te beginnen voor de wagen, wij inspannen en inderdaad, er was weinig mee te beginnen, hij gooide zn tong over de stang heen en begon te lopen. dit hebben we zo 3 keer aangekeken en toen hebben we er een ander bit in gedaan, van liverpool stang naar een dubbel gebroken 4 ringen trens. Het wonder was geschied, het paard liep mooi rustig, gooide zn tong niet over het bit, gaf bijna na, deed alles wat je wilde en was nergens bang meer voor.

lastige/moeilijke/onhandelbare paarden, ik blijf het moeilijk vinden om er iets zinnigs over te zeggen, maar het blijft mn werk.
de ene zn dood is de ander zn brood.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:43

een paard is en blijft een "wild "dier, ik vind ook niet dat je moet verwachten van een paard dat hij/zij je altijd zal gehoorzamen.

ikzelf heb een paard gehad, wat volgens andere mensen dus lastig was, en levensgevaarlijk.... nou mij kunnen ze niet overtuigen, het was gewoon een reactie op dingen die om hem heen gebeurde, hij was doodsbang voor andere paarden, en hij vertrouwde geen mens, dus dat zegt mij al genoeg over hoe zo'n dier behandeld is bij een vorige eigenaar....

het paard is zo lief en opgevoed, zoals jij bent, en ben jij niet concequent of eerlijk, kan je dat nooit van je paard verwachten vind ik....

en precies zoals hierboven gezet word, was bij mijn paardje ook, als ik met hem bezig was, en ging rijden of wat dan ook, dan begon hij het ook gewoon leuk te vinden en dna was het een gewoon normaal paard , dan vertrouwde dat beest me voor 100 procent, en dat vertrouwen had ik ook in hem, maar kwamen er anderen in de buurd, dan sloeg ie gewoon om, en was het opeens een heel ander paard, maar lastig.... dat vond ik niet... het was gewoon "anders" dan andere paarden... en dat wordt gelijk afgeschilderd als lastig....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:34

Ik heb wel degelijk een lastpak. Beest is nog helemaal niet aan rijden toe hoor, is namelijk pas 2. Longeer haar niet eens, vind ik haar te jong voor. Maar gewoon simpelweg borstelen, simpelweg halster om en af doen. Maakt ze allemaal probleem van. want owee als de dame iets niet wil....

Maar ik twijfel ergens nog. De mogelijkheid bestaat dat ze iets met haar uitgevreten hebben. Op jonge leeftijd al, want ik kocht haar toen ze anderhalf was.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:38

zou idd best kunnen wat je zegt, ik wist van mijn paard niet veel toen ik hem kocht... die vent wou niet veel loslaten.. duss ik ging er zowiezo vanuit dat hij niet zo'nn leuk verleden gehad moest hebben gezien zijn karakter.. maar er zijn altijd mensen die problemen opblazen, en dan je paard maar voor levensgevaarlijk gaan uitschelden. en dat terwijl ze het hele apard niet kennen.... dat vind ik pas knap hoor als je dat kan zeggen.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:44

Mijn merrie is heel lastig en als ze iets moet wat ze niet wil kan ze link worden. Maar niet op een aanvallende manier. Het is het haar bedoeling om jou te bezeren (of zichzelf) maar ze probeert zo heftig om er onder uit te komen, niets ontziend, dat ze een gevaar vormt voor zichzelf en de omgeving. Zoals bij een vaccinatie bijvoorbeeld. Dan moeten we haar in de stal vastbinden aan ene hele sterke paal, zodat ze niet weg kan. En zelf in de naburige stal gaan staan om niet plat gedrukt te worden in haar verzet en zo hand door de tralies om te prikken.

Maar verder ligt het niet in haar bedoeling om je iets te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:49

Daar ben ik het absoluut niet mee eens, een paard heeft net zoals een mens een karakter, de 1 word door een ander beinvloed, de ander strekt zich er niks van aan.. paarden hebben dit ook.

Ik heb een lastig paard.. tuurlijk dit zal best met zijn verleden te maken hebben, maar bij mij kan hij ook nog best lastig zijn soms.. zoiets veranderd niet snel..

Maar ik weet zeker dat er een eigenwijs veulen geboren kan worden, en een rustig veulen!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:54

hm... da's idd meestal een soort gedrag wat je ziet als ze iest naars hebben meegemaakt.. gewoon helemaal "flippen "om de kleinste dingen.. die ze toch ergens mee in verband brengen op een of andere manier... je hebt mensen die zeggen van een paard is een paard en die moet mij volgen en gehoorzamen nou.... die mensen kunnen van mij...de ****** krijgen maargoed...

mijn paard die trapte dus als ik ging rijden gewoon naar alles wat langs em kwam, maar alleen als ik op de hoefslag reed, en hun kwamen 2e hoefslag langs me... anders niet... in het land enz... hartstikke onderdanig naar andere aparden, en nooit getrapt of een oor in zen nek gelegd naar een ander...met longeren was het ook een ramp gewoon, want hij sloeg gewoon echt bijna het licht uit je ogen, en waarom ? nou simpelweg omdat hij doodsangst had voor die longeerzweep... en op stal keek ie altijd wat zuur, en als je langsliep moest je eff n pasje opzij doen anders pakte die je jas vast... maar dat was volgens mij puur onzekerheid, en aandacht vragen... het dier was super onzeker, en wantrouwig... en dat is iets daar willen veel mensen niet naar kijken... en daarom begrijpen ze het paard dan niet.. en dan is het "lastig "

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:56

Ik weet het wel heel zeker, heb waarschijnlijk nieuw werk en daar hebben ze ook veulens beide nrps en 2 verschillende moeders en vaders weer ik neit, maar zoiets hangt geheel van karakter en verschilledne invloeden uit het milieu zegmaar af. De een is veel ondernemender en brutaler en zal ook sneler voor zichzelf opkomen als de bange afwachtende

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:12

Je hebt lastige mensen en je hebt lastige honden en lastige paarden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:18

haha idd
die is goed hihi

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 23:15

Misschien zijn er vooral lastige combinaties - als de ruiter en het paard niet 'sporen'. Ik heb meerdere paarden, en soms is er een die voor mij erg lastig is, maar waar een vriendin van mij zo mee wegrijdt, en andersom ook. Als je een paard hebt dat niet bij jou karakter / stijl van rijden / manier van omgaan / enz. past, vind je meestal dat je een lastig paard hebt..........

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:22

mensen waar ik niet mee overweg kan zijn ook lastig! Daar zeg je het! }>