Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Tulandro schreef:Mireille1970 schreef:Tulandro: is het zo mooi als jij zegt PER definitie: geeft een jonge 3jarige die net zadelmak is gelijk na op het bit voelen? Als hij voorwaarts is.
En die laatste zin: kan dat echt? WANT zoals je zelf zegt: "als een paard goed gereden wordt" ... dus moet er al werk aan vooraf gegaan zijn, dus is het niet vanzelf , maar is er altijd de ruiter die aangeeft wat er moet gebeuren.
Ja, ik heb eerlijk gezegd alleen nog maar op 3 jarigen gezeten die heel fijn nageven. Voorwaartse leerden we ze gelijk al goed met de stem. Dus daar heb ik nog geen enkele keer problemen mee gehad. Daarom zeg ik ook, dat de mensen het zelf vaak verpesten in het begin al. En als je hem daarna goed blijft rijden, dan blijft hij zo. Jammer genoeg is dit maar met weinig paarden zo.
)
Ookal ben ik te groot, hij kan me gewicht wel hebben maar je ziet hoe gespannen hij is, de eerste keer, alleen nu probeert hij het tenminste. En even weer dat met die andere stelling (andere topic zelfde ts) hij heeft dus moeilijk karakter. Wat doen mensen worden agresief en blijven het. Je kun hem meestal maar 1 keer goed op zijn plek zetten vrij in het begin, en verder moet je hem vertroetelen tenzij regels overtreed natuurlijk door bijv stijgeren, trappen oid. Maar hij wordt erg snel bang, en blijft dn ook lang bang. nouja we gaan teveel off-topic denk ik, maar foto's kunnen dus liegen. 
Mireille1970 schreef:Waar ik naartoe wil is: moeten de ruiters alles wat tegenwerking zou kunnen opbouwen uit de weg gaan of mogen ze best spanning opwekken en druk en zelfs een keer eisen dat het paard doet wat gevraagd wordt om daarna weer naar ontspanning terug te vloeien?

Mireille1970 schreef:Maar als het nee zeggen puur "ik doe het gewoon niet" is ga je er niet omheen maar ga je de confrontatie aan?
Citaat:Dat verschil is bij een goede ruiter voelbaar...
Appie schreef:Ja, volgens mij heeft dat altijd een reden. Ook bij ons, door bepaalde dingen die ons overkomen en onze gevoelens daarbij, bewust of onbewust.
Appie schreef:Ten eerste zie ik een paard nooit als een rotzak en ten tweede zie ik vele symptomen en/of bepaald gedrag niet als excuus.
Citaat:Een deel van de paarden reageert op een manier van 'Oh, is DAT het?' en wil het vaker voor je doen, een ander deel doet het maar wordt heet of kwaad. Met die paarden zet ik een stapje terug en probeer ik het via een andere manier te bereiken