Geef jij na of geeft je paard na?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Geef jij na of geeft je paard na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:54

Oh oké, maar dat vind ik zeer aanvaardbaar... kan ik me zelfs in vinden. Ik cit hier nog niet zo lang maar ben ook geschrokken van wat sommige mensen durven te vragen hier op bokt....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:55

Tulandro schreef:
Mireille1970 schreef:
Tulandro: is het zo mooi als jij zegt PER definitie: geeft een jonge 3jarige die net zadelmak is gelijk na op het bit voelen? Als hij voorwaarts is.

En die laatste zin: kan dat echt? WANT zoals je zelf zegt: "als een paard goed gereden wordt" ... dus moet er al werk aan vooraf gegaan zijn, dus is het niet vanzelf , maar is er altijd de ruiter die aangeeft wat er moet gebeuren.

Ja, ik heb eerlijk gezegd alleen nog maar op 3 jarigen gezeten die heel fijn nageven. Voorwaartse leerden we ze gelijk al goed met de stem. Dus daar heb ik nog geen enkele keer problemen mee gehad. Daarom zeg ik ook, dat de mensen het zelf vaak verpesten in het begin al. En als je hem daarna goed blijft rijden, dan blijft hij zo. Jammer genoeg is dit maar met weinig paarden zo.

Helemaal met je eens... WANT ook ik heb er velen zadelmak gemaakt en klaargemaakt voor een ander en nooit problemen gehad, ja ze zeggen allemaal wel een keer ik ga liever linksaf maar dat is dan zo opgelost. Omdat ze aan de longe al zover waren dat ze klaar waren om gereden te worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:58

Ook ik heb de ervaring (oje klink weer arrogant) dat de paarden die ik zadelmak gemaakt heb en fijne mond hebben en houden. (gelukkig hebben enkele goed ruiters dat bevestigd, dus ben ik weer ietsie pietsie minder arrogant )

al vang ik een jong paard van voren wel op, maar dat is idd minimaal en daar gevenz e ook al direct op na.
maar een hele kleine druk heb je wel nodig van voor.
Het gewicht van de teugels volgens mijn instructrice

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:59

Ik weet ook nog wel een leuke, kijk dit paard eens mooi lopen:
Afbeelding
in werkelikheid probeert hij dus alle druk te ontwijken, en al helemaal teugeldruk, jonge hengst 2e keer onder het zadel.
Afbeelding
Deze foto ook, hij is alleen goed getimd. Hij is niet aan je been en al helemaal niet aan de teugelhulpen. Hij heeft net zijn mondje dicht en hoofd in de richting van de loodlijn maar dat was het. Nou je moet eens weten hoeveel positieve reacties ik heb gekregen hierop!

Nouja geen verdere reacties op het rijden hoor, maar foto's en internet spreken niet altijd de waarheid...

edit inmiddels goed bit, en zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:04

Bij die eerste zie je heel goed dat hijzelf erachter kruipt
en dat is precies hetzelfde probleem als met niet aan de teugel

Niet aan het been willen een hand die niet vertrouwd is door het paard (hier waarschijnlijk door de jongigheid)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:10

Nouja en het niet willen aannemen van het bit.
Gaat het eindelijk goed komen er van die pennymensjes die hem wel even goed kort vastzetten en het bit er even inproppen, ala resultaat zie je hier, erg gespannen paard dat nog banger is voor de hand en niet meer naar de ruiter durft te luisteren alleen nog maar naar mij, daarom stap ik er tegenwoordig zelf op.
Afbeelding Ookal ben ik te groot, hij kan me gewicht wel hebben maar je ziet hoe gespannen hij is, de eerste keer, alleen nu probeert hij het tenminste. En even weer dat met die andere stelling (andere topic zelfde ts) hij heeft dus moeilijk karakter. Wat doen mensen worden agresief en blijven het. Je kun hem meestal maar 1 keer goed op zijn plek zetten vrij in het begin, en verder moet je hem vertroetelen tenzij regels overtreed natuurlijk door bijv stijgeren, trappen oid. Maar hij wordt erg snel bang, en blijft dn ook lang bang. nouja we gaan teveel off-topic denk ik, maar foto's kunnen dus liegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:16

ja, idd het niet aan willen nemen van het bit versta ik dus ook onder de hand niet vertrouwen.

jonge paarden kunnen dat ook doen bij wel een vriendlijke hand, dus geen aanval naar jou toe
Die vinden gewoon alles eng in de mond.

En als er dan zoiets aan vooraf is gegaan, is de weg nog langer om hem het vertrouwen in de hand te laten krijgen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 14:17

Je hebt gelijk maar we gingen even uit van eerlijkheid...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:21

Mireille1970 schreef:
Waar ik naartoe wil is: moeten de ruiters alles wat tegenwerking zou kunnen opbouwen uit de weg gaan of mogen ze best spanning opwekken en druk en zelfs een keer eisen dat het paard doet wat gevraagd wordt om daarna weer naar ontspanning terug te vloeien?

Het tweede, anders kom je nooit verder. Je zult altijd "blokkades" tegenkomen, als je die alleen maar ontloopt/ontwijkt zul je ze ook nooit weg kunnen werken.

Ontspanning, inspanning, ontspanning, dat proces blijf je houden tijdens de training. Anders train je niet maar rijd je alleen (vind ik dan).

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 14:23

Ook mooi uitgelegd inderdaad. Er is een wezenlijk verschil van rijden en alleen meeliften of trainen en een doel nastreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:24

toch kun je niet altijd recht toe rechtaan door de blokkades heen rijden.
Ze geven niet voor niets aan dat het niet gaat.
Het paard heeft er nog niet genoeg kracht voor, is nog niet lenig genoeg voor de lengte buiging van de travers of de ruiter geeft tegenstrijdige signalen.

eerst uitzoeken waarom een paard zegt, nee

en dan heb je soms een omweggetje nodig om er te komen

wat natuurlijk weer wat anders is als zijn zin geven, maar daar moet je als ruiter kundig genoeg in worden om dat te leren onderscheiden

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:45

Ja ook weer gelijk! Anders werd paardrijden wel heel makkelijk.
(regel 1 he)

En dat is het niet bepaald...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 14:46

Runningkawa. Wat ik uit jouw antwoord lees is dat jij het er wel mee eens bent maar dat je velen die het lezen niet genoeg kunt inschatten om je ongezouten mening te geven uit angst dat ze het gaan proberen terwijl er hele andere dingen spelen voor het nee zeggen (vb rugprobleem etc etc)...?

Maar als het nee zeggen puur "ik doe het gewoon niet" is ga je er niet omheen maar ga je de confrontatie aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:51

met de confrontatie aangaan ben ik door de jaren heen voorzichtiger geworden.
Ik schopte ze eerst ook doorheen,
totdat je er achter kwam dat de Da toch niet alles weet en dan een manueel arts hem ff recht zet en het verzet ook weg is...
Om ff een voorbeeldje te geven.

Verder vind ik een confrontatie aangaan (ff over een helemaal gezond paard) bij ene super lukken.
Die had dat ff nodig en loopt de sterren van de hemel.

de ander word alleen maar kwader, heter enz
dan is een omweg, die wel tot je doel leid, uiteindelijk misschien toch de afgesneden route

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 14:55

Dat verschil is bij een goede ruiter voelbaar... Je geeft dus duidelijk aan onderscheid te maken tussen het ene paard en het andere paard...

Ik vind dit allemaal leuke informatie, echt.

Met name omdat ik soms het idee heb dat iedereen zo fel tegen elkaar ingaat, en het op deze manier zo leerzaam en leuk is om er samen zo over na te denken.

Dat meen ik echt!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:56

Mireille1970 schreef:
Maar als het nee zeggen puur "ik doe het gewoon niet" is ga je er niet omheen maar ga je de confrontatie aan?

Je kan dus nooit zeggen dat het 100% zeker is dat het een kwestie is van "ik doe het gewoon niet".
Dat geeft RK eigenlijk ook wel mooi aan, er kunnen zoveel andere redenen zijn. M.i. heeft een paard altijd een reden wanneer hij iets niet wil doen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 14:59

Maar is "ik wil dat niet" niet ook een reden??

Hebben we allemaal wel eens.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:02

Ja, volgens mij heeft dat altijd een reden. Ook bij ons, door bepaalde dingen die ons overkomen en onze gevoelens daarbij, bewust of onbewust.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 15:03

Dus een rotzak heeft altijd een excuus?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:06

Ten eerste zie ik een paard nooit als een rotzak en ten tweede zie ik vele symptomen en/of bepaald gedrag niet als excuus.

Anoniem

Maar hoeveel echte rotzakken lopen er onder een amateur? Die ruimen ze vanzelf op omdat ze er niet mee overweg kunnen, of blijven van het probleem af waardoor ze er niet verder mee komen maar dat ook geen probleem vinden.

Anoniem

Citaat:
Dat verschil is bij een goede ruiter voelbaar...

vergeet de belangrijkste persoon niet
de gene op de grond

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:18

Appie schreef:
Ja, volgens mij heeft dat altijd een reden. Ook bij ons, door bepaalde dingen die ons overkomen en onze gevoelens daarbij, bewust of onbewust.

Maar soms is het (net als bij kleine kinderen die komen lessen) puur een zaak van ' ik denk dat dit heel moeilijk is dus ik durf het niet goed te proberen' naar mijn idee en denk ik dat de oplossing is om te zeggen 'geen flauwekul we gaan dat gewoon doen NU.'

Soms is het zo dat een paard nog wat te weinig kracht heeft of te weinig soepelheid voor een oefening die juist de kracht of de soepelheid moet bevorderen (ik noem de eerste slangenvoltes die je met een jong paard doet of een eerste keer schouderbinnenwaarts, travers etc.). Een paard wordt dan niet geacht dat perfect uit te moeten voeren maar moet het van mij wel proberen. Een deel van de paarden reageert op een manier van 'Oh, is DAT het?' en wil het vaker voor je doen, een ander deel doet het maar wordt heet of kwaad. Met die paarden zet ik een stapje terug en probeer ik het via een andere manier te bereiken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 15:18

Appie schreef:
Ten eerste zie ik een paard nooit als een rotzak en ten tweede zie ik vele symptomen en/of bepaald gedrag niet als excuus.

Oeps, dat sloeg op de mens die nu werd aangehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:25

Citaat:
Een deel van de paarden reageert op een manier van 'Oh, is DAT het?' en wil het vaker voor je doen, een ander deel doet het maar wordt heet of kwaad. Met die paarden zet ik een stapje terug en probeer ik het via een andere manier te bereiken

idem hier

maar mijn vraag is dan toch waarom ze het niet doen?

toch te zwaar dat binnenbeen eronder zetten, niet snappen en direct over de zeik zijn en het daarom ook niet proberen ?
Dan is vaak een omweg wel genoeg om ze soepel of sterkter te krijgen voor dat onderdeel, ook het niet snapen gaat weer weg door bijv op een andere manier aan te rijden naar de oefening.