Waarom het idee dat een B/L paard losser/beter loopt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wordt de basis als ontspanning en losheid door het lijf later in de africhting "vergeten"?

Ja, de wp's zijn belangrijker
Geen stemmen
Ja, de oefeningen krijgen meer aandacht
Geen stemmen
Ja, anders..........
Geen stemmen
Nee, dat ligt aan jou, wij zien dat niet
Geen stemmen
Nee, anders
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

pol013

Re: Waarom het idee dat een B/L paard losser/beter loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:08

Goed, ik ga een poging doen om me hier niet meer mee te bemoeien.
Misschien zit het probleem hem in het omschrijven van wat ik doe en komt het allemaal erger over dan het is.
Ik blijf erbij, ik rij mijn paard eerlijk, de basisafrichting is in orde en ik heb een blij paard. Soms werk ik grover in en heb daar geen enkel gewetensbezwaar van.
amen

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 18:28

fransheijs schreef:
Jaike schreef:
Dus eigenlijk vind men dat de stelling klopt?

Mijn paard is vreselijk los en soepel door d'r lijf, hier heb ik bij een aantal goede juryleden die het zien veel voordeel mee, ook al gaan de oefeningen misschien niet helemaal op de letter, je scoort wel, andere juryleden zien het schijnbaar niet en gaan alleen lopen hakken op dat ik 2m te laat was met de overgang, terwijl de overgang wel correct was.................

Als je niet op de letter rijdt krijg je ook minpunten! Ook al zijn de overgangen correct en je rijdt niet op de letter dan vind ik dat je absoluut nog geen winst verdient.

Iemand die meer op de voorhand rijdt maar wel op de letter zou moeten worden afgestraft, terwijl jury's goede overgangen maar niet op de letter maar door de vingers moeten zien???????

Wat ik ook niet snap is waarom jij 2 meter te laat bent met de overgang? Je hebt het goed voor elkaar: los, soepel, goed voor het been, opgericht, reactie op zit. Waarom kun je dan niet 2 meter vroeger beginnen met het voorbereiden van de overgang! Als je weet dat de overgang komt dan werk je daar naartoe en ben je gewoon op tijd en heb je een mooie overgang op de letter!

Dit bedoelde ik puur als voorbeeld, horende bij het stuk wat Appie aanhaalt even terug. Ik ga niet lopen zeuren over een 4 bij een te late overgang, het was te laat, klaar. Maar als ik dan iemand zie die zijn paard op de rem trekt en die krijgt wel gewoon een 6 denk ik ook van waar zijn we dan mee bezig?

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 18:30

Kafue schreef:
Nieuwe proeven zouden die echt beter zijn?

DAn hoeft een B paard ineens niet meer halt te houden want dat kun je niet verwachten van een jong paard. Hallo halthouden en stil staan is toch zekers basis?
Als je nog niets eens fatsoenlijk kunt stil staan heb je de basis dan in orde en hoor je op een wedstrijd thuis?

Ik ben gisteren in Hagen geweest en zie daar grand prix paarden die het in dering presteren de achterbenen ver naar achteren te plaatsen onder de massa weg hallllloooooo denk ik dan zie ik lui die tot de top van de wereld behoren die niet eens actief verkant kunnen halthouden.
EEntje in training spande de kroon die ging staan om halt te houden en trok het arme paard het bit zowat door de oren eruit. Hallllooooo denk ik dan de absolute top die zo rijd. Onthutst was ik, als dat dressuur moet worden dan ga ik maarrecreatie f rijden. Mischien plaats ik de fotos nog, als er intresse is.

Het halthouden vind ik weer een onderdeel apart, daar heb ik ook m'n twijfels over of dat er uit moet, persoonlijk heb ik daar nooit moeite mee gehad................

Die foto's lijken mij wel interessant, hoewel ze denk ik bij HAW moeten

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:55

Marik schreef:
pol013 schreef:
@LiSSy

Misschien reageer ik wat fel maar ik wordt soms gek van de (naar mijn mening) schijnheilig opmerkingen van sommige mensen. Je mag nooit aan het bit trekken, foei.
Mijn motto is eerder; gaat je paard netjes met je om, dan behandel jij hem hetzelfde. Gaat hij niet netjes je om, doe jij hetzelfde. AMEN

Als ik het verkeerd opvat, sorry

Lissy en schijnheilig???? Hoe kom je daar bij?

Zij is ervan overtuigd dat zij heel goed rijdt! Help haar nu niet uit die droom
!

Wat is dat nou weer voor steek onder water

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:03

hier stond nu een stuk in over de bit.

ik denk dat in de B voornamelijk aan een goede basis wordt gewerkt omdat er geen grote oefeningen worden gevraagt.
in de hogere klasses gaan heel veel mensen zich focussen op de oefeningen en vergeten het basiswerk, waardoor inderdaad het beeld ontstaat en niet voor niets dat een paard in de B ontspannender en een mooier basis laat zien dan in de hoger klasses.
dit is een slechte zaak en ik vind dat mensen zich meer moeten focussen op het basiswerk, want wanneer het paard weet hoe de oefening uitgevoerd moet worden en hij jou hulpen snapt, is het slechts een kwestie van verfijnen, vanuit een goede basis komt een goede oefening en een goede oefening komt er echt niet door eewig op die oefening te werken.

maar ook de jury's van tegenwoordig spelen hier een rol in, er wordt niet meer zo snel geken naar het gehele plaatje er wordt alleen maar gekeken naar of de oefening goed uit wordt gevoerd en niet naar waar van uit deze komt en of er een goede basis in zit. het hele princiepe waar het eigenlijk omdraaid wordt niet meer nagestreeft, men vind oefeningen belangrijker tegenwoordig dan het beeld waar het om gaat en dat is tenslotte de happy atlete of terwijl de eiwige verfijning en van zelf sprekendheid.

het is jammer maar het gebeurt gewoon teveel, ik vind dat iedereen zich meer op die basis moet gaan richten op verfijning en souplesse.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:17

Misschien heeft het hier idd mee te maken Marloezzke, en misschien is het ook wel zo dat het juist in de M-proeven daarom mis gaat. Ik vind vooral de M2 erg 'druk', je wilt het liefst een swingend paard laten zien, maar omdat er zoveel oefeningen in zitten (stukje sbw, stukje travers, beetje dit, beetje dat) komt de basis snel in het gedrang. Juist de combinatie, een bepaalde mate van verzameling moeten laten zien en daarnaast ook de oefeningen correct doorrijden, maakt het moeilijk. Ik zie dat het paard van een vriendin van mij, die nu Z mag starten, weer iets van z'n schwung terugkrijgt omdat er in 20x60 net iets meer tijd en ruimte is om de boel af te werken en weer 'netjes te gaan rijden' - tuurlijk moet dat altijd, maar soms zit je met jezelf en je paard en de oefeningen in de knoop...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:52

daar kan ik me best in vinden, maar ik denk als meer mensen zich meer zouden focussen op de basis, op het scherp maken aan de hulpen en ontspanning en souplesse, ook de oefeningen beter zouden gaan, mits de combinatie goed voorbereid aan een volgende klasse begint.
heb je je basis niet voor elkaar maar je oefeningen wel dan hoef je echt niet te gaan want dan krijg je het waarschijnlijk niet aan elkaar gereden.

vanuit een goede basis leer je een paard een oefening aan, deze neem je af en toe mee in de training, wanneer het paard de hulpen kent en de oefening kent, is het een kwestie van de basis verfijnen.

veelste veel mensen gaan veel te snel over naar de volgende klasse, met het gevolg dat rond het m ze in de problemen komen en zich zelf tegen komen.

maak er eens niet zo'n sport van zou ik tegen iedereen willen zeggen om zo snel mogelijk te promoveren, maar neem de tijd om een goed basis te ontwikkelen, ga eens wat minder op concours en rijdt niet alleen oefeningen maar besteed aandacht aan de basis. ben op concours eens wat minder snel te vreden en ben pas tevreden als alles vanuit een goede basis is gereden en je ontspannen een oefening te rijden en een dik winstpunt te halen in plaats van net. en ik weet wel dat de jury's veelste veel naar de oefeningen kijken en niet naar het geheel naar de ontspanning waar het omdraait, en je dan toch een winstpunt krijgt terwijl je het eigenlijk niet verdient om dat het niet van de basis is uit gegaan en vanuit ontspanning.

je houdt je zelf anders toch voor de gek, het zijn toch niet de oefeningen waar het omdraait, of wel soms?

begin pas ergens aan wanneer je er echt klaar voor bent en werk op het voorterijn niet alleen aan de oefening maar zet liever je paard scherp aan de hulpen en zorg dat hij ontspannen is.

als topruiters moeite hebben met het halthouden dan zit er ook iets niet goed een paard moet net zo goed terug kunnen komen dan voorwaarts moeten gaan en moet dus ook ontspannen kunnen zijn in het halthouden. natuurlijk hebben hun ook last van wedstrijd spanning dat heeft iedereen maar dan is het toch aan jou om naar de ontspanning te rijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:20

Ben het deels met de bovenstaande eens. heb ook nog eens zitten denken over de steling van het topic.

De oefeningen in de M2 komen snel achter elkaar en daardoor gaat het nogal eens mis. Je hebt ook nog maar eens heel erg weinig tijd om een fout te herstellen. Die fouten hoeven niet aan de rijtechnische basis te liggen. Het paard moet zijn oefeningen erg kort op elkaar uitvoeren en krijgt veel verschillende aanwijzingen te verwerken. Het paard raakt verward en daardoor misschien ook wat gespannen.
Tel daarbij op een beetje wedstrijd spanning....

Rijtechnisch vind ik de overgang van L naar M niet zo groot, wat opeenvolging van de oefeningen betreft vind ik de overgang echt groot. En ja, dan kan het er wel eens wat gespannen uit zien. Daar valt aan te werken; thuis ook sneller je oefeningen rijden. Ik weet van mezelf dat ik thuis nogal makkelijk denk van, ik rij die oefening nog wel een keer op de volegende zijde.

Overigens zou iedereen met goede instructie steeds vanzelf terug gestuurd moeten worden naar de basis. Ik krijg maar eens per twee weken les en heb dan vaak genoeg dat we niet verder komen dan stappen draven en galopperen. Puur om alles nog beter voor elkaar te krijgen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:45

Ik denk dat het een verkeerde aanname is dat een B/L paard losser/beter loopt. De bewegingen zijn veel simpeler, als je hoger komt vraag je meer van je paard. Wat is dan nodig? Ontspannen, los, soepel aan alle kanten. Het werk wordt langzaam maar zeker met andere bewegingen opgeschroefd. Voorwaarde is dat de ontspannenheid, de losheid en soepelheid aanwezig blijft. Een paard dat in de basis super goed is gereden, rijd je met de vingers in de neusgaten omhoog. Als het paard gezond is en dit niet goed gaat, is er in de basis het nodige fout gegaan. De investering voor paard en ruiter zit in de basis. Is die goed, dan gaat het meeste vanzelf goed. Is die basis fout, dan gaat het meestal vanzelf fout (wat helaas vaak gebeurt). Ik heb ook de indruk dat in de lagere klassen vaak overgewaardeerd wordt. Daarmee kweek je ruiters die het wat minder nauw nemen. In een goede rijopleiding leer je dat er vanaf het begin zo min mogelijk problemen optreden, anders wordt het in hogere klassen meer een gevecht tegen je eigen beperkingen (de ruiter dus).

Doe je de basis heel goed, dan pluk je daar later met je paard de vruchten van. Door kalm aan te doen en geen ernstige fouten te maken bij de africhting, rijden, training bereik je het snelst en met de minste problemen je einddoel.

Het is dus inderdaad maar een idee dat een B/L paard beter gaat. Als dat in de praktijk wordt bevestigd, dan is er iets in de basis (B/L) goed fout gegaan, en daarmee ook in M/Z enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:40

Als dat zo is ( en ik denk dat je gelijk hebt) dan snapt men niet waarom de oefeningen zijn. Je rijdt een oefening niet omdat deze in de proef voorkomt, maar omdat deze de lossigheid, achterbeengebruik, verzameling enz enz beter maakt. En niet omdat het in het proefje toevallig voorkomt.

Het is juist de bedoeling dat het paard beter, sterker en losser word door zwaardere oefeningen. Helaas lukt dat bij het gros van de ruiters alleen niet

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:30

De stelling is volgens mij niet helemaal juist. Kijkend naar een B/L paard dan denk ik dat je vaak een slap(per) paard ziet, weinig bespiering en ja dus wat makkelijker los en ontspannen. Kijk je naar een M/Z paard, dan heeft deze al heel wat meer spier(kracht!) en je moet er voor zorgen dat deze kracht positief wordt gebruikt. Een paard kan namelijk ook zijn spierkracht tegen je gebruiken (als het even moeilijk wordt bijv.) Soms heb je dan wat duidelijkere hulpen nodig, om vervolgens weer naar de lichtheid te werken. En heb je deze lichtheid weer bereikt, dan heb je ook meteen weer een veel fijner beeld, een sterk paard dat licht aan de hulpen staat. Maar hier moet je naar toe werken, iedere dag weer. En het gaat niet altijd van een leien dak!

Wat betreft de klasse M2: als je de basis voor elkaar hebt, en de controle over je paard hebt (zowel in de buiging/lossigheid als qua tempo) dan denk ik niet dat een M2 proef heel moeilijk is. Oke, het is even wennen dat alles redelijk snel achter elkaar komt maar als de basis in orde is, dan stelt zo'n proef op zich ook niet veel voor.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:50

Als de basis correct is en je steeds verder traint wordt je vanzelf handiger, sneller in het rijden en beter. Het paard wordt gaandeweg ook steeds handiger, beter aan de hulpen, sterker in kracht om bijvoorbeeld tot dragen te komen. Kortom de combinatie raakt steeds beter in gespeeld op elkaar en kan daardoor de oefeningen beter aan.
Moest je eerst duidelijk galophulpen geven op den duur hoef je alleen maar galop te denken en floep hij gaat.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:40

Jaike schreef:
Dus eigenlijk vind men dat de stelling klopt?

Citaat:
Dit bedoelde ik puur als voorbeeld, horende bij het stuk wat Appie aanhaalt even terug. Ik ga niet lopen zeuren over een 4 bij een te late overgang, het was te laat, klaar. Maar als ik dan iemand zie die zijn paard op de rem trekt en die krijgt wel gewoon een 6 denk ik ook van waar zijn we dan mee bezig?

Heb jij OOIT wel eens een jury gezien die iemand een 6 gaf voor een overgang naar het halthouden waarbij er een paard op de rem werd getrokken? Ik vind dat jij het wel erg zwart-wit ziet!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:35

Sorry, heb de rest van de posts nog niet gelezen, maar wil toch even reageren. Had het hier pas met een vriend nog over. IK denk idd dat bij veel ruiters (dus niet allemaal) op een gegeven moment de kunstjes meer aandacht krijgen dan de basis. In de B kun je niet veel anders doen dan aan de basis werken, dat is het enige wat gevraagd wordt in de proef. Maar de combi's die M starten zijn vaak zo druk bezig met travers, sb etc., en wanneer de travers bijv. dan niet wil, gaan ze er nog harder op oefenen en vergeten ze simpelweg het paard recht te richten, de juiste buiging te vragen en ga zo maar door. Bij mij is er vanaf het begin af aan ingestampt dat de basis het allerbelangrijkste is, is de basis er, zijn de 'kunstjes' een eitje. Als ik een uur train ben ik 50 min bezig met de basis en slechts 10 min met de moeilijkere zaken. Zonder goede basis kom je nergens en loop je vroeg of laat vast.

ArianneF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:11

nouja ik wil ook eventjes iets kwijt.
de jury's in het m willen een paard opgericht zien lopen, en die er goed bij is vanachteren.
ik heb afgelopen weken heel erg op ontspanning gereden thuis omdat hij steeds beetje hitsig was, dus afgelopen zaterdag reed ik in mijn proef ook ontspannen, met een langere teugel dan normaal, en gewoon 'aan de teugel' niet opgericht.
en ik had geen winst, en dat kwam puur daardoor..
in het m willen ze meer iets heftigers zien, anders is het te 'braaf' terwijl het in de B juist goed is om in die ontspanning te lopen, want dat is de basis.

als iets in de m niet lukt, begin je weer in de basis bij je losrijden, en dat bouw je weer zo op dat je hem weer kunt gaan oprichten en 'aanspannen' als het wel weer gaat, maar dat betekend niet dat het paard niet ontspannen en soepel is

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:18

Ben het met de stelling niet eens, het zegt mijn inziens alleen maar wat over de ruiter zijn/haar kunnen en rijtechnische mogelijkheden.
Ik streef op elk niveau naar ontspanning, of ze nou B of Z lopen.
In mijn ogen kan je niks met een paard wat zich niet kan of mag ontspannen en niet op eigen benen kan lopen. De takt en de regelmaat en een eerlijke aanleuning zijn basisbegrippen die op elk niveau voorkomen en toegepast moeten worden.
Natuurlijk kan het in de B/L nog allemaal wat vrijblijvender, oefeningen tussen de letter en de oprichting is nog niet zo aan de orde.

Vanaf het M/Z moet de verzameling en oprichting in orde zijn. Maar dat krijg je ook alleen fijn voor mekaar door een paard los en ontspannen te hebben.
Helaas zie je inderdaad in het Z wel vaak ruiters die de basisbegrippen plots zijn vergeten en voor het plaatje gaan. Die ruiters hebben dan vaak naast de ring weinig tot geen controle. Als er dan iets misgaat dan zijn ze ook in eens alles kwijt.
Ik snap bovendien ook niet hoe die mensen zo kunnen rijden. Het Z is niet de vrijwaring dat je in de hoogste basisklasse zit en dan per defenitie alles prima voor mekaar hebt.

Ik heb mijn eigen paard zelf van B tot Z opgeleid en dit is helemaal geen bewegingswonder ofzo en ik ben ook geen ster ruiter.
Maar door elke keer weer de ontspanning en fijne aanleuning na te streven ben ik gekomen waar ik nu ben. Misschien duurt het wat langer maar al de paarden die ik tot nu toe heb gereden wilden voor me werken en daar kon ik de gekste dingen mee. Lekker crossen in het bos met verstand op nul en dat soort dingen.
Doordat je ze elke keer weer bevestigd en beloont door die ontspanning worden paarden ook zekerder in het werk, ze vertrouwen je. Ook wanneer de training wat moeilijker wordt en je de aanspanning op moet bouwen. In de Z oefeningen moet ik er zo nu en dan ook even goed aan zitten maar als dat dan goed gaat probeer ik ook altijd weer die ontspanning op te zoeken.

Op mijn nieuwe sportpaardje ben ik dan ook zo trots. Ging ze eerst over de rooie bij een simpele contragalop...nu sjouwt ze zonder blikken of blozen door zonder omspringen en zonder hyper te worden, gebroken lijntjes, slangenvoltes, no problem. Gewoon lekker makkelijk, aaitje over d'r hals en haar laten weten dat ze zich MAG ontspannen. En klaar! Dat geeft echt een kicken gevoel. Dat dit ook bij zo'n sensibel en vlug dier werkt.

Dus voor mij is ontspanning heel erg belangrijk in het hele proces, zonder fijne ontspanning kan je nooit in de hogere klassen aanspannen om goed te kunnen fine tunen in de proef.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:45

Ben het niet met de topic eens. Wel met Zwelgje en Kafue in deze.

Overigens om tot deze stelling te komen moet je HETZELFDE paard en DEZELFDE ruiter bekijken in de B en in het Z. Niet "een b paard" met "een z paard" vergelijken, misschien zit het dan in het lijf van de paarden dat die verschil heeft.

Niet ieder paard is van nature even los om te ZIEN (misschien wel voelbaar, maar met name slappe dweilen zien er lekker los uit)

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:07

talented schreef:
Heb jij OOIT wel eens een jury gezien die iemand een 6 gaf voor een overgang naar het halthouden waarbij er een paard op de rem werd getrokken? Ik vind dat jij het wel erg zwart-wit ziet!

Ik helaas wel.
En ook niet 1x, maar veel vaker.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 18:46

MissJ schreef:
talented schreef:

Ik helaas wel.
En ook niet 1x, maar veel vaker.

Ik helaas ook..........

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 18:51

Als conclusie kunnen we eigenlijk stellen: Dat veel ruiters in de hogere klasses (M/Z) het basiswerk zoals de ontspanning "vergeten" omdat ze te veel bezig zijn met de oefeningen.

Toch?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:37

Dat dacht ik dus ook...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:08

Jaike schreef:
Als conclusie kunnen we eigenlijk stellen: Dat veel ruiters in de hogere klasses (M/Z) het basiswerk zoals de ontspanning "vergeten" omdat ze te veel bezig zijn met de oefeningen.

Toch?

Dat komt idd wel voor ja.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:33

ik denk inderdaad dat dit nog te vaak het geval is. jammer want ik denk dat als je daar meer aandacht aan besteed je een betere proef neer kan zetten en je oefeningen hierdoor vloeiender en ontspannender worden.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:19

Jaike schreef:

Toch?

Hier ben ik het niet echt mee eens. Als deze stelling juist zo zijn, dan zou dat betekenen dat paarden in de B en het L wel ontspannen worden rondgestuurd. Dit zou inhouden dat het winstpunten regent in de B en het L ( een ontspannen gereden proef wordt immers, met name in die lagere klassen, rijkelijk beloond) . Aangezien een groot deel van de ruiters in die lagere klassen ook moeite hebben met het rijden van winstpunten, betekent dit dat ook zij ergens de mist ingaan (waarschijnlijk al in de training) en de ontspannenheid is bij deze ruiters ook vaak ver te zoeken !

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:58

Op een gegeven moment wil je ook aanspanning in plaats van alleen maar ontspanning, in die aanspanning heb je ook ontspannen. Al valt me wel op dat veel mensen paarden die te diep en op de kop lopen (zonder aanleuning!!) dat paarden vinden die los door het lijf vinden. Ik denk dat los van elke vorm van verbinding een beter woord is.