Vaag galop probleem*lang*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Re: Vaag galop probleem*lang*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 22:29

machie schreef:
stalstand

Ik mag niet galoperen in de stal van mijn stal eigenares

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:38

Ohw, dat word dan een andere stal zoeken ik bedoelde natuurlijk stilstaand

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:56

Een paard/pony kent geen humor en staat zich ook niet in de box te bedenken wat ze nu weer een zullen gaan uithalen, vermenselijk een paard niet teveel.

Deze pony heeft duidelijk de balans niet helemaal gevonden in combi met de ruiter(s). Nu kun je er allemaal wel een rondje op gaan galloperen maar iets wat een chronisch probleem is geworden rijd een andere ruiter er door er een keer op te gaan zitten niet uit. Het meisje dat hem de galop aan heeft geleerd kan het fout gedaan hebben door haar eigen probleem met de balans. Verstoor je een balans dan heb je altijd 50% kans op een goede galop. Een ervaren paard springt meestal goed aan, de onervaren niet.

Probleem oplossen door het recht te richten en soepel te maken op beide handen. Laat die linker en die rechter galop voor wat het is en ga werken op de volte aan stelling en buiging. Ja ja recht richten door gebruik te maken van de volte. Lekker van achter naar voren, schakelen in de gang en zo snel mogelijk beginnen met wijken op de volte, eventueel schouderbinnenwaarts, travers en renvers. De eenvoudige achterhandswendingen, maak de pony soepel.

Haffies hebben gewoon moeite met galop dat staat vast en ze zijn loeisterk en soms best eigenwijs. Wij hebben ook een haffie op stal, schat van een beest maar de eigenaresse mag van de pony altijd alle hoeken van de bak zien, en als het tijd voor de boterham is rent ze vliegensvlug naar stal terug. Want haffies zijn ook nog eigenaardig en eigenwijs. Alleen de consequente ruiters en verzorgers op stal hebben er geen moeite mee, ik neem hem zo mee het bos in, dat kan geen een en zon sterke ruiter ben ik niet. Zij hoeft de stal maar los te doen en het beest rent eruit. De staleigenaresse zet rustig de stal open en de pony blijft staan. waarom consequentheid hebben ze nodig.

Zo ook de galop, springt ze verkeerd aan dan direct doorpareren terug naar draf, fout is fout en dat is direct terug niks niet volte of wat dan ook.

Maare probeer het nu maar s eerst in stap en draf, tempowisselingen, recht richten en soepel maken. En aangalloperen stelling naar buiten in de hoek vanuit een iets hoger tempo dan normaal draftempo. Of simpel laat jezelf longeren, jij erop en dan commando galop. en oh ja aangalloperen op je binnenbeen. Maar galop effe een weekje laten rusten kan ook geen gevaar even het idee weer weg. Of oefenen of de zandweg houd het leuk houd het ontspannen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 23:20

Kafue schreef:
Een paard/pony kent geen humor en staat zich ook niet in de box te bedenken wat ze nu weer een zullen gaan uithalen, vermenselijk een paard niet teveel.

*ach een dolletje moet kunnen*

Deze pony heeft duidelijk de balans niet helemaal gevonden in combi met de ruiter(s). Nu kun je er allemaal wel een rondje op gaan galloperen maar iets wat een chronisch probleem is geworden rijd een andere ruiter er door er een keer op te gaan zitten niet uit. Het meisje dat hem de galop aan heeft geleerd kan het fout gedaan hebben door haar eigen probleem met de balans. Verstoor je een balans dan heb je altijd 50% kans op een goede galop. Een ervaren paard springt meestal goed aan, de onervaren niet.

*ok neem ik van je aan*

Probleem oplossen door het recht te richten en soepel te maken op beide handen. Laat die linker en die rechter galop voor wat het is en ga werken op de volte aan stelling en buiging. Ja ja recht richten door gebruik te maken van de volte. Lekker van achter naar voren, schakelen in de gang en zo snel mogelijk beginnen met wijken op de volte, eventueel schouderbinnenwaarts, travers en renvers. De eenvoudige achterhandswendingen, maak de pony soepel.

* ik ben bekend met het rechtrichten door middel van een volte, bekend met het schakelen, de stelling en de buiging, schouderbinnenwaarts wijken etc.
Ik wil best dingen aannemen en proberen, maar dit soort dingen doen we nu ongeveer anderhalf jaar en daar stoppen we ook niet mee.
Maar dan vind ik het ook fijn dat als ik meldt dat we dit soort dingen wel degelijk oefenen en meenemen, het is niet voor niets dat ik bij verschillende mensen les neem en meningen vraag.
Maar het stuk jaja rechtrichten door middel van volte doet mij denken dat jij van mening bent dat ik een stuk onbenul ben die maar wat roept om de gekste pony te hebben, en dat is dus niet zo.*

Haffies hebben gewoon moeite met galop dat staat vast en ze zijn loeisterk en soms best eigenwijs. Wij hebben ook een haffie op stal, schat van een beest maar de eigenaresse mag van de pony altijd alle hoeken van de bak zien, en als het tijd voor de boterham is rent ze vliegensvlug naar stal terug. Want haffies zijn ook nog eigenaardig en eigenwijs. Alleen de consequente ruiters en verzorgers op stal hebben er geen moeite mee, ik neem hem zo mee het bos in, dat kan geen een en zon sterke ruiter ben ik niet. Zij hoeft de stal maar los te doen en het beest rent eruit. De staleigenaresse zet rustig de stal open en de pony blijft staan. waarom consequentheid hebben ze nodig.

* Ik ben daarbij bekend met het karakter van een haflinger, laat ik het anders zeggen, het karakter van mijn paard, dat we er hier afentoe een dolletje van maken wil niet zeggen dat ik mijn "taak" als "opvoeder" niet serieus neem.*

Maare probeer het nu maar s eerst in stap en draf, tempowisselingen, recht richten en soepel maken. En aangalloperen stelling naar buiten in de hoek vanuit een iets hoger tempo dan normaal draftempo. Of simpel laat jezelf longeren, jij erop en dan commando galop. en oh ja aangalloperen op je binnenbeen. Maar galop effe een weekje laten rusten kan ook geen gevaar even het idee weer weg. Of oefenen of de zandweg houd het leuk houd het ontspannen.

*We zijn al anderhalf jaar bezig met stap, draf, soepel maken en houden, los rijden, dat betekent niet dat we daar nu mee stoppen, maar wel dat het niet zo is dat we een gedeelte overslaan omdat we perse de galop willen.
De galop laten we wel vaker weg, als ik een geweldige rit achter de rug heb is de galop imo ook niet nodig, dan is het goed zo.
Het is geen fixatie punt het is iets wat wij tegen kwamen en waar we hier misschien wel een tip voor konden krijgen.*

* Ik ben best bereid tips aan te nemen, en ga dus ook die van de stelling proberen, het iets hogere tempo is al geprobeerd en werkt niet, denk ook niet dat wij alles 1 keer proberen en door de plee spoelen, het is iets wat we meerdere keren verspreidt over meerdere lessen en natuurlijk ik alleen proberen.
Maar sommige stukjes van jouw verhaal komen vrij denigrerend over, niet echt een leuke manier om advies te krijgen moet ik zeggen.*

Maar iig bedankt voor je tips

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:58

Hete is niet bedoelt om je de grond in te trappen hoor @sily, de tekst is bedoeld om je te helpen.
Jij hebt het probleem met de galop ik dus neit. Ik had een probleem met de galop van het jonge paard bij ons maar die gaat nu goed wel nog te snel maar goed.

Een paard dat recht en in balans loopt kan ook goed aanspringen. Het is een proces dat tijd in beslag neemt. zie het als fietsen eerst heb je zijwieltjes, dan nog maar een zijwieltje und so weiter. Zo is het met de pony ook en sommige leren gewoon in een keer de galop.
Mijn Kafue smeet mij toen hij drie was en onder het zadel kwam bij iedere galop eraf, hij bokte en flop ik was zandruiter, mijn man daarintegen daar heeft die nog nooit bij gebokt terwijl die juist gek is op bokkende paarden. SDus ze weten dondersgoed wie erop zit. Maar aan de andere kant zijn ze lief en bedenken zich geen streken in de stal uit. Natuurlijk moet overigens een dolletje kunnen ---> op de weide ja in de vrije tijd van de pony en niet als er gewerkt word.

Noem het deutsche grundlichkeit maar onder het zadel wordt bij ons op stal gewerkt en niet gespeeld. Spelen doen ze maar n de weide. En dat is absoluut niet zielig.
Nogmaals het is absoluut niet banketstaaf bedoeld en ik snap best dat je na anderhalf jaar eindelijks een goed wilt galloperen. Maar je probleem is niet om niets ontstaan. Ergens doet de ruiter het niet goed als de medische kant van het verhaal is uitgesloten. Een pony gallopeert niet express verkeerd aan en ook niet toevallig goed op de wedstrijd.

Ik kreeg eens een meisje in de les en haar paard gallopeerde linksom ook rechts aan en sjeeste dan weg, zij dacht dat ze neits fout deed. Totdat ik kwam kijken en helpen. Bleek ze een scherpe D-trens te hebben en een een behoorlijke harde binnenhand. Soms ligt de oplossing dichtbij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:14

Zoals je leest Kafue, hebben we practisch alle oorzaken doorgelicht. De tips die jij geeft is basis, de africhting die jij noemt is basis. Met die basis zijn we nog gewoon aan het werk. Als je pagina 2 goed leest dan zie je dat die galop geen halszaak is en dat we uberhaupt pas gaan galopperen als de BASIS goed voor elkaar is. Als eerste heb ik aan Syl gesleuteld, zij moet alles goed doen. En dat doet ze.

Dit is echt een aparte pony en deze heeft wel degelijk een groot gevoel voor humor. Het is ook een super showmonster, als zij in het middelpunt van de belangstelling staat dan zet ze haar beste beentje voor, ook in de galop

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:41

Ik zie het helemaal voor me ,dit is echt een eigenwijze maar naar mijn idee leuke haflinger .
En volgens mij siert dat jou haf ook . Ik heb geen tips voor je zelf heb ik een hele lieve tinker dat op het strand superbraaf is ook makkelijk de rechter en linker galop pakt,maar in de bak zijn we na 2 jr eindelijk zo ver dat ze aardig de rechtergalop pakt.
Aardig wil zeggen zonder dat ze uit elkaar valt en hard gaat.Wij scheurde als een tierelier door de bak anders viel ze uit de galop.Lijkt mij een iets ander probleem dan jou haf.
Die is gewoon slim en doet wat hem uitkomt. Op wedstrijden heeft hij veel te zien en vergeet dan volgens mij dat hij in de rechtergalop zit .
Ik kan het niet anders verklaren.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:59

Ik had hetzelfde probleem met mijn de haf van mijn moeder waar ik op reed. Toen kwam een vriendin van mij met de tip om met een cavalettibalkje te werken. Die leg je op een grote volte. Je draaft rustig ontspannen over het balkje. Op het moment dat je paard zijn been optilt om over het balkje te draven galopeer je aan. Misschin kan het helpen. bij mij hielp het in ieder geval wel.

BTW Ik denk dat paarden zeker wel gevoel voor humor hebben. Mijn paard is regelmatig melig en je lacht je dan dood met haar Dan lijkt ze sprekend op een stuiterende ezel HAHA

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:16

KiWiKo schreef:
Zoals je leest Kafue, hebben we practisch alle oorzaken doorgelicht. De tips die jij geeft is basis, de africhting die jij noemt is basis. Met die basis zijn we nog gewoon aan het werk. Als je pagina 2 goed leest dan zie je dat die galop geen halszaak is en dat we uberhaupt pas gaan galopperen als de BASIS goed voor elkaar is. Als eerste heb ik aan Syl gesleuteld, zij moet alles goed doen. En dat doet ze.

Dit is echt een aparte pony en deze heeft wel degelijk een groot gevoel voor humor. Het is ook een super showmonster, als zij in het middelpunt van de belangstelling staat dan zet ze haar beste beentje voor, ook in de galop

En toch @KiWiko als de basis in orde is dan is de galop ook in orde. Showpony of niet, basis is basis en is de basis goed dan komt de rest ook in orde. Ik heb goed gelezen en daarom ook als je de basis niet in orde hebt dan moet je niet gaan galloperen.
Onze jonge ruin hebben zeker vier maand niet gegallopeerd enkel omdat de basis niet in orde was die liep te diep, op de voorhand en achter de loodlijn. Nu die stap en drafbasis in orde is kunnen we galloperen en hij pakt het goed op, zij het dat hij nog wel hard gaat.
Gallopeerde hij vroeger veelvuldig links aan op de rechterhand nu gaan hij bijna altijd goed en als het niet goed gaat kan ik de fout op mezelf herleiden.
Daarom blijf ik bij de basis die moet in orde zijn voordat je verder kunt en ik ben het met je eens dat als die basis niet in orde is je gewoon niet verder kunt. En helaas als in de basisopleiding iets fout is gegaan is het moeilijk om dat te herstellen. Net als je als ruiter een fout hebt dat is veel moeilijker af te leren dan iets nieuws aan te leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:08

We hebben het hele eerste jaar niet gegaloppeerd Kafue De basis is in orde, echt!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 12:01

Kafue de pony is jong, de basis zal nog beter kunnen, maar kom op, dat kan het altijd en moet ook of het dier 5 of 20 is altijd geoefend worden, maar moet je dan helemaal niet meer galoperen?

Ik zie paarden zat in de omgeving die soms te diep lopen, soms hun achterhand vergeten en soms gewoon verrot lopen, en toch springen ze goed aan.

Showpony bedoeld Kim mee dat waar we ook zijn, hoe we ook aanspringen, hoe gek we er ook op gaan zitten ze springt goed aan.

Verder is het niet de bedoeling dat jan en alleman er op gaat zitten en dat ik dan donderslag bij heldere hemel verwacht, gewoon puur en simpel of mensen misschien wat zien of voelen wat wij over het hoofd zien, kan namelijk gebeuren en geloof ok dat wij hier beide heel eerlijk in geweest zijn, ook de reden dat Kim geregeld zegt probeer eens ene lesje bij die of bij die.
En als j dan iedere keer tsja...de pony loopt goed zou het verder ook niet weten te horen krijgt dan is de lol er snel vanaf.

Maar ok, mijn pony mag ook tijdens het rijden weleens wat meligs uithalen, geen problemen me, houdt mij alert en ik leer er ook van want alles wat ze doet is omdat ik haar die kans geef.

Vind het alleen jammer dat als er op de dingen als les nemen, basis doornemen, paard nakijken positief bantwoord is dat er toch mensen zijn die het gewoon niet aannemen.
De basis hebben we gedaan, doen we en zullen we bljiven doen, wij zoeken naar iets wat er misschien kan zijn wat NIEUW is, waar we nog eens naar kunnen kijken, een nieuw licht op dit gebeuren, en dat is dit niet.

Maar sommige van je tips ga ik toch proberen, ik snap dat het mijn galops probleem is, maar het is wel fijn als je dan serieus genomen wordt in plaats van toegesproken als een klein kind, en daarmee bedole ik dus het continue herhalen van iets waar we al antwoord op gegeven hebben en waarvan je hebt kunnen lezen dat we daar al mee bezig zijn, toen en nu nog steeds.

Zo iemand anders nog een idee?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:49

Zo Sily, heb even bijgelezen.

Ik ben de oude bijrijdster van Par. En Par is er echt een met een gebruiksaanwijzing. Ik heb haar toch een aantal maanden gereden en ook toen sprong Par gewoon in de galop waar ze zin in had aan. Dus ruiterfout kan het dan niet zijn neem ik aan, of Sily en ik moeten precies dezelfde fout maken. Kiwiko heeft een goed ebalans en dan zou ook zij precies dezelfde fout maken als wij. Dat lijkt me niet aannemelijk.

Over je post op de eerste pagina. Volgens jou moet een paard voledig kunnen verzamelen, voordat je de galop gaat leren. Dat wil dus zeggen, dat ik nooit mag galopperen, want ik ben een B ruiter en ik kan nog niet optimaal verzamelen. Lijkt me erg vreemd, ook voor de managelessen. Die worden volgens jou dan niet juist gegeven.

Ik kan me goed voorstellen dat Sily het allemaal niet meer snapt. Waarschijnlijk is Par gewoon te slim en neemt ze haar flink in de maling. Want dat is iets waar Par wel goed in is. Zo heeft ze in ieder geval ervoor gezorgd, dat ik haar niet meer kon berijden. Dat paard is zo ongelooflijk slim. En dan vermenselijk ik echt niet.

Sily ik denk met je mee. Ik ga het ook maar aan mijn instructrice vragen.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:26

zeg is het niet een idee-tje om m et het longere met zadel te probere en dan iemand erop laten kruipen..... en hem dan aanspoort....

wie weet... maar misschien hebben jullie dat al geprobeert

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 21:39

SemiR_4_LiFe schreef:

zeg is het niet een idee-tje om m et het longere met zadel te probere en dan iemand erop laten kruipen..... en hem dan aanspoort....

wie weet... maar misschien hebben jullie dat al geprobeert

Aha deze was idd eerder al geopperd, en die ga ik ook een keer proberen, als ik tenminste iemand zo gek krijg de longeerlijn beet te houden

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:48

Als de basis dan toch 100 punten in orde is, dus pony is rechtgericht, in balans, loopt op eigen vier benen met takt, aanleuning en ontspanning. Je kunt schakelen in stap en draf en dier reargeert op de kleinste hulp en de ruiter zit goed in balans verstoort de beweging niet staat toe dat het dier goed en juist aanspringt in galop, dan snap ik ook niet meer waar de schoen wringt.

Dan moet je de pony gewoon eens goed op zijn flikker geven, als die dan toch zo gemakkelijk dolt, grappig wil zijn en de leukste in de bak, je in de maling neemt dan wordt het duidelijk tijd dat je hem eens een tijd heel erg strak aan gaat pakken.
Niet banketstaaf bedoeld maar dan loopt mevrouw of meneer gewoon over je heen en heeft geen respect.
Het is het een of het ander, als je aan alle voorwaarden hebt voldaan om goed aan te springen wordt het tijd dat je die eigenwijze haf duidelijk maakt dat het moet luisteren.
Verdorie 23 uur per dag kunnen ze doen waar ze zin in hebben mag je dan verlangen dat hij een uur per dag luistert.
advies is dan maar pak hem aan, de dondersteen.

En alle adviesen waren niet banketstaaf en belerend bedoeld enkel om je te helpen die eigenwijze pony in het gareel te krijgen.

Jij bent de Alphaleider en niet die haflinger

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 22:07

Kafue ze loopt idd op eigen benen, reageert op alle hulpen, ze springt ook aan bij de minste galophulp en komt netjes terug, alleen dus op die ene kant wel verkeerd.
We zijn vanaf het begin heel erg bezig geweest met de been en zithulpen, dus 9 van de 10 keer is het minste al genoeg, de ene keer dat ze niet reageerd weet ik dat ze gewoon weer even kijkt waar haar grenzen liggen, dit probeerd ze toch om de zoveel tijd weer eens een keer, in de omgang, tijdens het rijden en bij het longeren, en iedere keer wordt ze weer terug gezet en is het weer in orde tot de volgende keer komt.

Over het algemeen heeft ze aardig wat respect voor me, stoppen wanneer ik wil, doorgaan wanneer ik wil, reageren wanneer ik wil.
Eigenlijk kan ik op dit moment op alle fronten met haar lezen en schrijven, behalve op het aanspringen in galop.
Ze heeft een hoop geintjes, wandelt idd over een hoop mensen heen.
Maar op het moment dat ik boos wordt tijdens het rijden is er dus helemaal niets meer over van de ontspanning en de rust.

Vandaag werd ik even boos omdat ze liep te etteren, verderop liep er iemand met een hond en dat was opeens eng en nieuw, even boos en zonder er bij na te denken meteen aangesprongen.
Nou sprong ze verkeerd aan, sprong over, sprong weer over en voor ik het wist had ik ze allemaal gehad van overkruist naar goed naar weer verkeerd naar weer goed, op de volte want daar was ik opgegaan toen ik merkte dat ze goed zat.

Na de keuring ga ik met alle tips en truccs aan de gang, als er mensen zijn die er nog meer hebben zijn die welkom, voor de keuring ga ik maar hopen dat ze doet wat ze altijd op keuringen, wedstrijden en andere spannende dingen doet: goed aanspringen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:17

Ontspanning komt vanzelf weer terug. Als het goed gaat beloon je ja, die pony heeft het snel genoeg door dat etteren straf betekend en goed doen een braaf of een klopje. Sucses het komt vanzelf.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:02

Het is misschien de moeite waard om in ieder geval voor het rijden de galop aan de longe te oefenen.

Boris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:16

Zie het topic nu pas en wat een herkenning! Mijn haf, 7 jaar, lijkt hetzelfde te doen (ook rechtergalop). Vreemde is echter dat hij tot ongeveer driekwart jaar geleden precies het omgekeerde had (sprong links niet aan). Ik zoek het ook in een ruiterfout, aan de longe (zowel bijgezet als los) springt hij altijd prima aan. Maar frustrerend is het wel! Toevallig laatst een DA op stal gehad en die heeft voor de zekerheid even alles nagelopen, prima in orde. Zadel is goed, tanden recent gedaan, etc. etc.
Ik heb twee instructeurs die met mij aan dit probleem werken, beiden hebben ze er ook opgezeten en daarbij gaat het ook keer op keer mis. Heel even heeft het volgende gewerkt: ik moest hem op de rechterhand met zijn kont naar binnen zetten ("travers-achtig") zodat hij zijn linkerachterbeen er beter onder plaatste. Hiermee is het een aantal keren goed gegaan, maar nu kent hij dit en lukt het niet meer. Het lukt mij nu nog wel eens als ik helemaal niets van hem vraag (los teugeltje, kop in de lucht en dan de galophulp). Ik probeer dan eenmaal in de galop hem weer bij elkaar te rijden om hem zo iig sterker te maken.
Overigens ben ik zaterdag naar de keuring geweest (Hoofddorp) en meegereden met bestgaand. Het was onze eerste keer op vreemd terrein en hij was super, maar op de rechtergalop ging het toch mis. Ondanks totaal geen rechtergalop heb ik nog twee andere combinaties achter me gelaten. Ik was tevreden en blijf oefenen op de rechtergalop!
Veel succes met de galop en met de keuring!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:27

Allereerst sorry, ik heb de andere reacties niet gelezen maar wil toch even reageren.

Wanneer je je pony iets schoudervoor zet in een goed verzamelde (en dus actieve) draf. Je er zelf goed voor zorgt recht boven je pony zit (en in die schoudervoor je buitenschouder meer naar voren) je binnenhand even los laat en dan aanspringt, dan kan de pony niet anders dan in de juiste galop aanspringen.
Door die schoudervoor, binnenhand vrij en buitenhand er goed aan, gewicht goed verdelen, etc. heb je de pony zo begrensd dat hij geen enkele kant op kan dan in de juiste galop.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:21

hoeso sily?
is ze dan zo vervelend ?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:28

Ik zou de galop aan de longe nog verder verbeteren.

Wat kan het ook zijn... dat is een probleem waar ik ook last van had...
Je wil zo graag de goede galop dat je al weet dat het mis gaat. Je bereidt het al anders voor...
Ga eens wat meer naar buiten hangen. Misschien hang je wel helemaal naar binnen om te kijken of het goed gaat.
Op wedstrijden ben je gefocust op veel meer dingen dan de galop en kan het zijn dat je er juist minder op let.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:18

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het geen ruiterfout betreft en aangezien Sily van een goeie instructrice voorzien is, zal het met die basis wel in orde zijn. Lichamelijk zal ze ook wel in orde zijn neem ik aan?

Typisch dat ze op wedstrijden wel goed aanspringt. Het lijkt wel of het verkeerd aanspringen een verkeerd aangeleerde gewoonte is geworden. Geconditioneerd gedrag. Het klinkt stom, maar misschien moet je het eens met clickertraining proberen?

Overigens heeft mijn stalgenoot een 6-jarige op stal die de eerste twee jaar van zijn leven constant verkeerd aansprong linksom. Nu krijgt het dier meer balans en wordt sterker van achteren en het probleem heeft zich vanzelf opgelost.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:29

Lichamelijk is ze helemaal ok, de da is pas geleden geweest, zadel past goed, tandarts is geweest etc.

Ik dacht ook dat ze voor die galop misschien net wat sterker moest worden *ja op een gegeven moment denk je zoveel he* maar nu springt ze te pas en te onpas over, springt goed aan, springt verkeerd aan, eigenlijk kan je van alles verwachten en haar achterhand is dan ook naar wat ik hoor ook gewoon vrij sterk, hebben Kim en ik idd hard aan gewerkt.

Misschien wil ze meer wedstrijden rijden

Ik ga alle tips proberen, Suus Par is niet overdreven vervelend, maar wel vrij sterk en als ze het idee heeft dat ze het iig even kan proberen trekt ze hem/haar de bak door
Maar over het algemeen is ze erg braaf, dus ga gewoon aan vriendje vragen of hij de longeerlijn vast wil houden, die twee gaan steeds beter samen.

De rest bedankt voor de tips, meer ervaringen hiermee en meer tips en maybe oplossingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Vanavond ga ik eerst even longeren en een paar keer aanspringen voordat ik erop ga, rij ik gewoon wat korter en dan kijken of ze het wel doet.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:53

wat iemand bij ons op stal doet, die heeft een fries die spant een wit 'stroom' draadje, wel stroomloos, maar het beesje trekt niet meer , maar als je op een 'openbare' bak zit dan is het niet handig