Flegmatiek paard snel maken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Flegmatiek paard snel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:48

Voer heeft soms wel invloed als je maar als een paard goed voer krijgt zal hij van een beetje haver niet echt sneller worden.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:10

orisse staat nou op prestatie/sportbrok, en krijgt ook muesli met haver dr in.... en t werkt niet echt hoor.. je kan een paard ook moeilijk helemaal voltanken met krachtvoer omdat je "hoopt "dta hij er sneller van wordt....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:44

Neem zelf eens een heel erg energierijke maaltijd. Ga je daarna als een gek het huis doorrennen? Meestal ga je dan op de bank uitbuiken zo is het ook voor veel paarden. Hooi, voldoende vitamines en wat krachtvoer is vaak het beste.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:51

Je houding verbeteren is ook erg belangrijk bij dit soort paarden. Lumorko was vroeger voor mij een ramp om te rijden!!! Ik zag op een gegeven moment het echt niet meer zitten en ben zelfs een aantal maanden gestopt met rijden. Toen is mijn instructrice hem gaan rijden en gaf mij ook priveles. Ik ben gecorrigeerd in mijn houding en heb geleerd hoe ik Mork moest aanpakken. Ik moest consequenter zijn!!!
1 maal been en geen reactie dus weer feller been! 1 prik en dan je been er weer van af. Ik ben zo allen maar bezig geweest. Nu nog pluk ik er de vruchten van. Mork is veel sneller geworden en volgens mijn instructrice is hij niet flegmatisch alleen traag in zijn reactie en dat moet dus verfijnt worden. Maar ja ben zelf inderdaad ook maar 1.63 en mork is 1.73 das een boel paard om bijelkaar te rijden. Sinds vorig jaar rij ik ook wedstrijden en we zijn al vaker 1ste geworden met 2 of 3 winstpunten. Ik heb een lange weg gehad maar nu weet ik wat ik moet doen.
Het is zo belangrijk dat jij als ruiter duidelijk bent naar je paard en consequent!!! Dus veel overgangen rijden maakt je paard ook sneller en scherper aan het been. Ik wissel ook af in het werk bv cavalettis is ook goed om de achterhand te trainen.
Succes.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 08:35

Nog even op het voer terugkomend: nee, je paard wordt er niet ineens beter van aan je hulpen of vlugger in zijn reacties. Maar uit ervaring heb ik wel gemerkt dat een paard daardoor meer energie kan krijgen waardoor het wat makkelijker is looplust op te wekken, snap je wat ik bedoel? De mijne ging vooral nog harder snorkend door de wei maar dat was natuurlijk geen garantie voor een paard dat beter aan de hulpen staat.

En natuurlijk krijg je dat effect niet na 1x ineens veel krachtvoer te gaan geven. Je moet het voer altijd aanpassen aan de hoeveelheid werk dat een paard doet. Mijn paard werkt het hardst bij ons op stal en die krijgt dan ook meer krachtvoer dan de fokmerrie en de tweejarige die hele dagen alleen maar lekker op de wei lopen.

Het klopt wel dat mijn paard eigenlijk ook alleen traag in haar reacties is. Zoals ook al eerder genoemd, een vliegje voelt ze ook wel en op de wei is ze vlot zat. Kwestie van rijden idd, maar ik moet even helder op een rijtje hebben wat ik moet doen, wanneer en wat voor reactie dat moet opleveren. Ik moet zeggen dat ik al een stuk verder ben met de reacties op dit forum, dus ik ben er erg blij mee!