"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:51

Een dooie doet volgens mij niets meer, en zeker niet kijken!

Maar heb je je wel eens afgevraagd waarom een paard zo kijkerig is?
In dit geval lijkt de ruiter de aandacht van het paard niet te krijgen.

Uiteraard kan een temperament vol paard heel fijn aan de hulpen zijn en super fijn aan het werk zijn. Deze ruiter heeft de aandacht van het paard wel.

Wat weet je eigenlijk over mijn praktijk Zep?
Ik denk, gezien je reactie, dat je niet weet hoe actief ik in de praktijk bezig ben.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:55

auqa ga je later antwoord geven krijg nu geen tijd

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:57

sommige paarden zijn nu eenmaal sneller van dingen onder de indruk als andere paarden, En dat kan met een koelle kikker en met een heet paard,

Dan ben je even de aandacht kwijt ja, maar je kan niet werkelijk alles op de ruiter afschuiven, al weet ik dat jij dat wel vind, maar goed hier verschillen we dan van mening,

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:58

Aqua8horse schreef:
Nee. Hoe bedoel je anders rijden dan?

Een paard wat nerveus is, is in mijn ogen geen heet paard maar een onzeker paard. Dan verschillen we dus van mening van ik denk niet dat heet of traag zijn met het karakter te maken heeft.

Een koele kikker is bijvoorbeeld een paard wat zich zeker voelt.
Als mens word je ook onzeker gemaakt door de dingen die je meemaakt of die gebeuren. Hoe je wordt opgevoed en hoe je je jeugd is geweest. De ervaringen die je hebt in het leven enz.

Waarom zou dat bij paarden anders zijn?

Je pakt precies het verkeerde uit mijn stukje.
Lees het nog maar eens na.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:58

Zep schreef:
Ook een dooie kan extreem kijkerig zijn, en een hele hete kan fijn aan het werk gaan, maar wel heet zijn.
Echt aqua, minder theorie en wat meer praktijk...

Klopt als een bus.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:00

Kan je iets duidelijker zijn, MissJ? Wat is het verkeerde eraan? Ik heb al eerder gezegd dat ik geen verschil ken in hete en trage paarden.
Heb je al eens afgevraagd waarom een paard kijkerig of schrikkerig iof rennerig zou kunnen zijn?

Ok, Pipelotje leuk.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 25-07-05 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:04

Aqua8horse schreef:
Als je met Ho alleen teugels gebruikt, haal je je paard juist uit balans. En zonder balans kan er onmogelijk impuls zijn.

Ik weet het niet hoor, hoe jij paardrijdt, maar ik zit als ik paardrij in het zadel. En als mijn benen er gewoon rustig langs liggen, dan zit ik nog in het zadel en kan ik nog steeds met mijn zit inwerken. Want.. met je zit kan je ook een paard in en uit balans brengen. En ook op je zit kan je overgangen rijden. Dus het is echt niet zo dat we nu hordes ruiters krijgen die alleen maar een schop geven of een ruk!

En vertel verder... zonder balans geen impuls? Leg mij eens uit waarom er dan 3-jarigen zijn die geen balans hebben en die toch werkelijk naar voren kunnen schieten alsof ze op de renbaan zijn. Dat is impuls, de drang naar voren, al dan niet gewenst op dat moment!

Citaat:
Maar mijn vraag was hoe je dan impuls krijgt....als je een motor hebt in een auto en benzine, maar het ding start niet, kom je ook niet vooruit?

Lees eens goed.. je stapt op, je geeft been. Je verwacht dat het paard loopt. Komt het paard daadwerkelijk terug in tempo, dan geef je been. Je moet eerst rijden wil het remmen nut hebben.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:11

Ik rijd paard met hoofdzakelijk mijn zit en mijn benen. Teugels zijn slechts een hulpje. Ik rijd puur klassiek. En als je mijn zadel ziet, zal je begrijpen dat mijn zit onafhankelijk is. En natuurlijk kan je alle overgangen rijden...maar daar heb ik gelukkig geen teugels voor nodig

Je haalt nu 2 dingen door elkaar. Wij spreken hier over een paard dat gereden wordt onder de man. Paarden zijn vluchtdieren van origine, dus dat ze weg kunnen schieten is niets bijzonders.

Ik geloof niet dat dat wat met impuls te maken heeft maar meer met voorwaarts gaan.

Maar als je nu remt met de teugels Ho principe, dat is je paard toch niet meer voorwaarts? Bovendien ook uit balans, volgens mij.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:15

Als ik een overgang maak naar stap doe ik dat ook voornamenlijk met de zit, maar ik geef ook een hele klijne ophouding in mijn handen, je merkt het amper en hij raakt eht niet uit balans, Ik heb het overgens altijd al zo gedaan,

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:17

Aqua... impuls IS de drang naar voren. Een goed ondertredend achterbeen en daardoor goed zakken in de achterhand is geen impuls.
Dus een paard zonder balans kan wel impuls hebben!

Verder zei jij dat een paard wat via ho & go wordt gereden uit balans wordt gehaald. Maar dat is onzin. Want je begeleidt je hand met je zit en je geeft echt geen ongecontroleerde ruk aan de teugels.

Geloof gewoon dat dit een ontzettend onzinnige discussie is en ik snap ook niet waarom ik me hierin meng. Ik ben dan geen topruiter, ik verdien mijn brood er niet mee, maar ik heb wel mijn oogkleppen af om te zien dat andere methodes ook kunnen werken. Helaas ben jij het type werk/trekpaard en heb je oogkleppen voor en is alleen jouw methode goed...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:19

Aqua8horse schreef:
Kan je iets duidelijker zijn, MissJ? Wat is het verkeerde eraan? Ik heb al eerder gezegd dat ik geen verschil ken in hete en trage paarden.
Heb je al eens afgevraagd waarom een paard kijkerig of schrikkerig iof rennerig zou kunnen zijn?

Ok, Pipelotje leuk.

Dat kan ik.

Ik schreef:
Maar ben je dan niet met me eens dat je een heet paard, wat meer temperament heeft en gevoeliger is, anders moet rijden dan een traag paard?
Je moet bij dergelijke paarden je hulpen toch heel anders doseren?
En sorry, maar heet of traag kan wel degelijk in het karakter verankerd liggen.
Het ene paard is koele kikker, en er zijn ook paarden die gevoelig, snel opgewonden en misschien zelfs wat nerveus zijn, ongeacht externe omstandigheden.

Daarmee doel ik op het feit dat ieder paard een ander karakter heeft.
En bij een ander karakter hoort in mijn ogen een andere benadering.
Je behandelt ieder kind toch ook niet hetzelfde?
Een traag paard zal waarschijnlijk wat meer inwerking van de hulpen nodig hebben, en moet misschien meer ondersteund worden door je been.
Een temperamentvol paard heeft, tenminste in mijn ervaring, minder been nodig om hetzelfde effect te krijgen, en moet dus weer anders behandelt worden.
En zoals Zep al zegt, een koele kikker kan ook kijkerig zijn, en een heet paard kan zich heel lekker laten bewerken.
Dat nerveuze gedrag is iets wat ik er als bijzaak bijhaalde, dat een heet paard soms ook wat nerveus kan zijn.
Hoe dan ook, al zou een paard nerveus zijn, dan ga je er weer anders mee om.
Feit blijft dat het in mijn ogen onmogelijk is om ieder paard hetzelfde te rijden, ieder individu heeft een andere benadering nodig.

Jij gaat slechts in op dat stukje nervositeit, terwijl dat helemaal niet was wat ik wilde zeggen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:19

'Heet' staat imo niet gelijk aan 'kijkerig, schrikkerig, rennerig' net zoals 'flegmatisch' niet gelijk staat aan 'koel in de kop en veel zelfvertrouwen'.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:21

Aqua, vertel mee eens, wat is jouw "HO" manier dan? En vertel dan ook eens hoe jij dat je paarden aanleert (dus om te begrijpen wat jij bedoelt, wanneer jij ho wilt?)?

Als ik mijn (uitzichzelf niet super hete) knol lekker heet maak (ja dat kan en daar streef ik ook naar), drijf ik niet tijdens de stap, draf of galop, alleen als ik wat van hem wil. Ik drijf dus ook als ik een overgang maak, een ophouding geef of terugrijd uit een verruimde gang. Om de impuls te bewaren, hem goed op het achterbeen te houden en van achteren naar voren te blijven rijden.

Oh en ik heb het typische voorbeeld van een koele, soms trage kikker die toch kijkerig kan zijn .

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:22

Apple schreef:
'Heet' staat imo niet gelijk aan 'kijkerig, schrikkerig, rennerig' net zoals 'flegmatisch' niet gelijk staat aan 'koel in de kop en veel zelfvertrouwen'.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:23

Wegschieten is iets heel anders dan impuls aqua, daar is denk ik iedereen het wel mee eens. De definitie hierboven was niet voor niets onder controle van de ruiter, dat is bij wegschieten duidelijk niet het geval.
Ik neem aan dat bij het Go & Ho principe een been en teugelhulp samengaat met een zithulp. Het is allemaal niet zo zwart-wit als jij graag wilt denken.
En het ene paard is nou eenmaal wat trager dan de andere. Mensen hebben ook niet allemaal exact dezelfde reactietijd, en dat kun je wel trainen maar een van nature trage zul je nooit zo snel krijgen als een van nature hele snelle. En dat heeft niks met wel of geen balans te maken.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:09

Aqua8horse schreef:
Laurae, dat ben ik dus helemaal niet met je eens. Tegenstrijdige hulpen???? Op een paard waarbij evenwicht een grote rol speelt?
Is de klassieke dressuur zeker plotseling ook tegenstrijdig, zeker?

Je hebt lengte nalans en dwarsbalans. Als ruiter begeleidt je die evenwichten zo dat het paard met jou op je rug in balans is.
Doe je voor wat dan moet je achter ook wat doen. Doe je links wat dan moet je rechts ook wat doen.

Het is toch juist tegenstrijdig om te denken dat je een ho signaal geeft en je paard gewoon voorwaarts door beweegt? Komt op mij over als een ongehoorzaam paard. Bovendien vind ik het niet zonder risico.

Definitie veranderen? Zijn jullie dan helemaal niet meer creatief en kunnen jullie alleen voorgekauwde definities lezen?

Een achterbeen wat krachtiger is dan bij het voorwaarts gaan, lijkt mij zo duidelijk als wat.

Of wij praten nu volledig langs elkaar heen, of jij bent nu weer aan het discusieren om het discusieren.

Het is tegenstrijdig om aan de ene kant tegen je paard te zeggen dat hij sneller moet en vervolgens in diezelfde hulp te zeggen dat hij langzamer moet. Daar moet je het toch wel mee eens zijn? En dat is het hele principe van teugels is ho en benen is go. En die opmerking over doorlopen als je ho zegt kan ik met de beste wil van de wereld niet plaatsen.

Mijn instructeur is overigens David de Wispeleare, dus ik ben goed op de hoogte van het rijden volgens de klassieke rijkunst. En daar geldt exact hetzelfde. Je rijd impuls er in met je benen en vervolgens vang je op met teugels en zit. Je moet altijd een driehoeksverbinding houden tussen benen, zit en teugels. Maar dat betekend niet dat je en met je benen moet zeggen dat hij voorwaarts moet en vervolgens tegelijkertijd met je teugels moet zeggen dat hij langzamer moet.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:13

Aqua... Impuls noem ik dus ook gewoon voorwaartse drang. al dat andere komt later en hoe kom je aan die impuls.
Gewoon de voorwaartse drang behouden. Niet teveel willen regelen.
Dus niet je ho gebruiken vooral in het begin.
Laat hem/haar maar eerst in voorwaartse drang zelf balans zoeken.
De voorwaartse drang zit er als het goed is al van zichzelf in. Het vluchtgedrag wat bijna elk jong paard in het begin vertoont.
Been geven betekent in het begin vlucht. Later heb je daar iets positiefs van gemaakt. Been voorwaarts ,dus impuls

mooi vb waar ik ooit eens opkwam.
Je hebt je tuinslang daar zet je water op (is je impuls) en dan pak je je tuinslang vast tussen je vingers je speelt met het water wat erdoor stroomt. Als je net begint krijg je stotende stralen. Je moet met je gevoel doseren hoe groot je je straal wil hebben.
Als je te hard knijpt valt alles weg als je ineens knijpt krijg je stoten balans is weg. Als je met gevoel werkt kan je je straaltje van krachtig spuiten tot druppelen regelen alles met een vloeiend straaltje wat niet ten koste gaat van je impuls en balans.
Als je paard niet van zichzelf de impuls onderhoud (de waterkraan open) zal je straaltje dus ook elke keer gaan stoten. Als je nu een mooie krachtige impuls hebt gewoon vanuit het paard zelf dan blijf je dus als je met gevoel in je handen werkt een prachtig constant straaltje waar je mee kan spelen. Als de krachtige impuls niet vanuit je paard zelf komt en jij elke keer moet bijdrijven heb je de kans dat je te laat bent met je been dus haperingen in je balans.
Paard valt uit balans. Als je paard uitzichzelf voorwaarts denkt reageert kan je als ruiter eingelijk alleen balans verstoren als je niet het juiste gevoel hebt in je handen, je houding

En zoals meerdere hieral aangaven. ho is ook niet alleen je handen je zit, heel je lichaam sluit ook mee met een ophouding.

Stukje verder praat je over een paard wat dan einglijk niet gehoorzaam is, je noemt het zelfs gevaarlijk???
Leg dat eens uit.

Het is inderdaad anders dan klassiek want dat gaat dan uit van weg vallen van voorwaartse drang met ophouding. Wat je dan weer moet opvangen met been, om toch die impuls voorwaarts te houden.
dan is go en ho toch veel makkelijker??
en veel makkelijker te begrijpen voor een paard dus eerlijker.
Je kan je been dan ook beter gebruiken voor begrenzing, zijwaartse druk enz. Paard zal ook veel gevoeliger reageren op je been omdat het niet constant ingezet wordt.

Nog even over karakters. Paarden worden wel degelijk met karakter geboren. alles wat leeft. omgeving opvoeding sturen alleen wat bij.
En alles en iedereen verdient een indivele behandeling.
Hetzelfde met paarden. Sommige paarden reageren elktrisch sommige wat makkelijker. Met training sturing kunnen we wat bijschaven. je zal bij dat super gevoelige paard toch je been moeten kunnen aanleggen. bij dat wat ongevoeliger paard zal je hem wat gevoeliger moeten maken.

Groetjes

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:24

Anoukie schreef:
Aqua, vertel mee eens, wat is jouw "HO" manier dan? En vertel dan ook eens hoe jij dat je paarden aanleert (dus om te begrijpen wat jij bedoelt, wanneer jij ho wilt?)?

Als ik mijn (uitzichzelf niet super hete) knol lekker heet maak (ja dat kan en daar streef ik ook naar), drijf ik niet tijdens de stap, draf of galop, alleen als ik wat van hem wil.
Ik drijf dus ook als ik een overgang maak, een ophouding geef of terugrijd uit een verruimde gang.
Om de impuls te bewaren, hem goed op het achterbeen te houden en van achteren naar voren te blijven rijden.

Oh en ik heb het typische voorbeeld van een koele, soms trage kikker die toch kijkerig kan zijn .

Je drijft terwijl je een ophouding maakt, maar dan is het toch niet meer volgens het go & ho principe? Of is dat juist wel het go & ho principe, wat dan in mijn ogen toch behoorlijk dicht bij klassiek rijden komt?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:39

Aqua8horse schreef:
Maar het is mijn definitie, ik zie geen enkele reden om dat te veranderen.

Een definitie is een definitie.
Wat jij nu doet is je eigen omschrijving geven van wat jij denkt wat impuls is.
Het prettige van een definitie is dat het op papier geschreven staat zodat iedereen kan nalezen wat een bepaald begrip betekent.
Zolang jij je eigen definities gebruikt, valt er niet met je te discussieren, omdat een ander je niet begrijpt omdat je de definities voor jezelf veranderd...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 18:02

Nee, Laurae dat is niet tegenstrijdig dat heb je altijd als je met evenwicht te maken hebt.

Jullie zeggen toch zelf dat het paard voorwaarts moet blijven. Als je dan het ho signaal geeft, zal het terwijl het eigenlijk moet stoppen gewoon door moeten blijven lopen........ Leg mij dat maar eens uit als je wil? Want al zou ik dat proberen een paard trapt daar niet in. Een paard kan immers geen gedachten lezen en denken bij het ho signaal...nu moet ik doorlopen en op hetzelfde signaal moet ik nu stoppen? Gevaarlijk en verwarrend vind ik dat.

In het Go & ho Principe is dat wat jij van je instructeur leert, juist tegenstrijdig!
Ik denk niet dat het erg handig is als jij voor mij gaat invullen wat ik aan het doen ben.

Waarom ga je er voor het gemak niet een keer vanuit dat ik net zo goed een gewone vraag kan stellen als iedere andere bokker?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 18:07

KarinvdM: Mij werd gevraagd om onder woorden te brengen wat ik onder impuls versta. Dat is mijn mening enmijn definitie. Ik ben niet van plan om daarover te gaan discusieren.

Als ik het voorgekauwde wat in het boekje staat zou noemen, is het toch niet mijn interpretatie van impuls?

En wat is er volgens jullie niet goed aan mijn defintie:

Bij impuls is het achterbeen krachtiger dan bij het voorwaarts gaan.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 18:10

Precies Anouki, ik heb jou reactie gemist en zag hem in een quote.

Zoals jij het beschrijft rijd ik in principe. Alleen mijn paard is altijd temperament vol die hoef ik niet temperament vol te maken. Dat is dus zeer zeker niet volgens het Go & Ho principe. Toen ik laatst op het paard zat en een overgang maakte dacht ik dus dat kan nooit met behoud van impuls volgens het Go & Ho principe.

Over het aanleren: dat gaat vanzelf omdat ik speel met het natuurlijke evenwicht van het paard. Dat pakken ze zonder problemen direct op!!!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 25-07-05 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:11

oooo dit is weer een eindeloze discussie waar nooit een eind aan komt,

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 18:15

Pipelotje, nu moet ik eerst les geven en kan je mijn reactie naar aanleidng van wat jij geschreven hebt later verwachten. Leuke reactie overigens. Tot later, Pipelotje

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 18:16

Maar wat versta je dan precies onder "heet" , Apple?