Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Aqua8horse schreef:Nee. Hoe bedoel je anders rijden dan?
Een paard wat nerveus is, is in mijn ogen geen heet paard maar een onzeker paard. Dan verschillen we dus van mening van ik denk niet dat heet of traag zijn met het karakter te maken heeft.
Een koele kikker is bijvoorbeeld een paard wat zich zeker voelt.
Als mens word je ook onzeker gemaakt door de dingen die je meemaakt of die gebeuren. Hoe je wordt opgevoed en hoe je je jeugd is geweest. De ervaringen die je hebt in het leven enz.
Waarom zou dat bij paarden anders zijn?
Zep schreef:Ook een dooie kan extreem kijkerig zijn, en een hele hete kan fijn aan het werk gaan, maar wel heet zijn.
Echt aqua, minder theorie en wat meer praktijk...
Aqua8horse schreef:Als je met Ho alleen teugels gebruikt, haal je je paard juist uit balans. En zonder balans kan er onmogelijk impuls zijn.
Citaat:Maar mijn vraag was hoe je dan impuls krijgt....als je een motor hebt in een auto en benzine, maar het ding start niet, kom je ook niet vooruit?
Aqua8horse schreef:Kan je iets duidelijker zijn, MissJ? Wat is het verkeerde eraan? Ik heb al eerder gezegd dat ik geen verschil ken in hete en trage paarden.
Heb je al eens afgevraagd waarom een paard kijkerig of schrikkerig iof rennerig zou kunnen zijn?
Ok, Pipelotje leuk.
. Apple schreef:'Heet' staat imo niet gelijk aan 'kijkerig, schrikkerig, rennerig' net zoals 'flegmatisch' niet gelijk staat aan 'koel in de kop en veel zelfvertrouwen'.
Aqua8horse schreef:Laurae, dat ben ik dus helemaal niet met je eens. Tegenstrijdige hulpen???? Op een paard waarbij evenwicht een grote rol speelt?
Is de klassieke dressuur zeker plotseling ook tegenstrijdig, zeker?
Je hebt lengte nalans en dwarsbalans. Als ruiter begeleidt je die evenwichten zo dat het paard met jou op je rug in balans is.
Doe je voor wat dan moet je achter ook wat doen. Doe je links wat dan moet je rechts ook wat doen.
Het is toch juist tegenstrijdig om te denken dat je een ho signaal geeft en je paard gewoon voorwaarts door beweegt? Komt op mij over als een ongehoorzaam paard. Bovendien vind ik het niet zonder risico.
Definitie veranderen? Zijn jullie dan helemaal niet meer creatief en kunnen jullie alleen voorgekauwde definities lezen?
Een achterbeen wat krachtiger is dan bij het voorwaarts gaan, lijkt mij zo duidelijk als wat.
Anoukie schreef:Aqua, vertel mee eens, wat is jouw "HO" manier dan? En vertel dan ook eens hoe jij dat je paarden aanleert (dus om te begrijpen wat jij bedoelt, wanneer jij ho wilt?)?
Als ik mijn (uitzichzelf niet super hete) knol lekker heet maak (ja dat kan en daar streef ik ook naar), drijf ik niet tijdens de stap, draf of galop, alleen als ik wat van hem wil.
Ik drijf dus ook als ik een overgang maak, een ophouding geef of terugrijd uit een verruimde gang. Om de impuls te bewaren, hem goed op het achterbeen te houden en van achteren naar voren te blijven rijden.
Oh en ik heb het typische voorbeeld van een koele, soms trage kikker die toch kijkerig kan zijn.
Aqua8horse schreef:Maar het is mijn definitie, ik zie geen enkele reden om dat te veranderen.