Meer mensen met springangst..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Meer mensen met springangst..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:21

Angeliek schreef:
Vroeger huurde ik een pony en toen was het: Hoe hoger, hoe beter.
Nu is dat wel anders.

Een klein sprongetje doe ik wel. Niet op Torro of op Ixo, maar het paard van de eigenaar van Ixo. (dat is een jachtpaard van 1.85m.)
Een super springpaard. Daar durf ik alles op, nou niet alles. De eigenaar geeft me dan een beetje les, en dwingt me over de hindernis. Hij weet dat het paard toch springt, en niet maf doet ofzo.

Laatst ging ik springen met dat paard, en zette de eigenaar (ik zeg maar Piet) een steiltje van 1 meter ofzo neer. Ikke:'Ja, Amehoela! Dat doe ik niet.!!!'
Piet:'Oke, dat doe ik hem omlaag'. Dus ik ging verder met een beetje draven en lette op het paard..
Piet:'Oke, kom maar!'
Dus ik neem de hindernis.
Daarna begint IEDEREEN te lachen. Ikke:'Is er iets?''
Een meisje;' Piet heeft de hindernis niet omlaag gezet. Maar juist een gaatje omhoog!'
En ik had niks door, spring die hindernis gewoon...

Maar ik spring niet graag, en moet altijd een beetje inkomen. Ik moet eerst vertrouwen krijgen op de sprong voordat ik hoger ga. Als ik HEEL ZEKER weet dat het paard springt en vaak van zichzelf wel uitkomt spring ik wel wat hoger.. (1 meter ofzo).

Iemand heeft mij zelf zover gekregen om een Oxer van 1,00 te laten springen en een dubbel dat op 1 meter/ 1,10 m. stond. En dan wel op een E-pony. Nou ik weet niet wat me toen bezeilde, maar dat doe ik niet zo snel.

Ik rij wel jachten, en daar spring je sloten, ook HELE brede.. Maar dat is VEEL gemakkelijker dan een sprong in de hoogte.

hahaha !
Echt ge-wel-dig gewoon!!

Ik ben ook een schijterd en ik weet niet waarom ! Ik sjees met 60 kilometer per uur over Duindigt maar mij zie je niet snel over een hindernis gaan.

Mijn grootste probleem, het idee dat ik er geen controle meer over heb denk ik? Weet niet of dit voor meer mensen bekend klinkt?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:37

Ik heb op een van m'n pony's bij echt hogere sprongen wel eens dat ik er dus op af rijd en dan denk...whaaa wat een hoge die doe ik echt niet t engste aan springen vind ik toch wel bij echt hoge sprongen dat sommige paarden dan toch stiekem snel er langs gaan. op Miran voel ik me meestal wel veilig maar spring ik met Misty...dan kun je nog wel eens een weigering of een sprong opzij verwachten ben dan altijd bang dat ze dan b.v een keer tegen een staander op loopt, ze is gewoon zo lomp haha.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:47

Ik ben al bang als er hindernissen in de bak staan waar ik gewoon les in heb ... Zonder te springen dus.
Vorige zomer - door zo bang te zijn - hierdoor gewoon recht op de waterbak afgereden ... Zag ik niet staan, beest natuurlijk erover ...

Binnen een jaar wil ik wel weer een parcourtje kunnen springen, want vroeger deed ik dat doodgraag

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:20

vroeger sprong ik alles!!
reed met C pony's zo op de meter of hoger af...
nu werk ik al een tijd voor een springruiter...
en heb dus ook een van die paarden gesprongen..
dat bleek dus echt een asbak te zijn....
zelfs de springruiter kon er niets mee aanvangen...
maar goed, ik eigenwijs.... ik vond het springen zo leuk
en ik wilde het toch proberen..
het was echt zo'n paard dat als hij zijn dag had kon je ALLES met hem springen.... maar had hij niet zijn dag dan wilde hij niet eens over een balkje heen draven
dat dier kon dus ook onwijs vuil weigeren..... dus regelmatig in de hindernis gelegen.... maar ik bleef doorgaan, ondaks ik er natuurlijk wel een beetje voorzichtiger door werd....
dat dier werd verkocht (gek he ) en toen wilde ik wel springen.... maar ik bleef me maar die weigeringen herinneren van dat ene paard.... nou toen heb ik dus een keer op een tank gereden hahahahaha geweldig...
dat dier springt ALTIJD..... hij meet zelf zijn passen uit enzo....nou dat dier was zo groot en sterk ik kon hem dus amper aan..... door dat paard kreeg ik mn vetrouwen terug... ik reed liever altijd in draf aan... maar dat dier galopeerde aan als hij het wilde.... naja dan moet je wel, hahahaha het klinkt echt absurd, maar hij heeft me er wel over heen geholpen
en springen is wel altijd mn passie geweest........
ik ben nu natuurlijk wel voorzichtiger geworden... maar springen blijft geweldig

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:43

Ik ken ook een aantal mensen die ik nog niet over een kruisje van 40 cm krijg. En het is opzich wel begrijpelijk want een paard kan er met een rotvaart overheen springen. Ikzelf ben er al heel vaak vanaf gedonderd en heb ooit met een wedstrijd mijn armen gebroken maar keek er naar uit om weer te rijden. Als ik nu een hindernis zie staan, maakt niet uit hoe hoog, ik zet mijn verstand op nul neem vertrouwen in de pony, en ga er gewoon op af. Ik denk er niet bij na en het is gewoon een heerlijk gevoel Deze week heb ik trouwens met ponykamp nog aan een stuiterende Blando gehangen En hij maar hyper steigeren. (blando van watch_me hier op bokt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:57

Ik durf nog wel te springen, maar te hoog moet het niet meer :s..
Ik ging namenlijk een meter springe nmet een D pony.. en op het moment datii af zou zette draaide die zich om.. Dus ik klapte uit het zadel.. op de staander.. moest er gelijk weer op en weer springen, alleen toen wat lager.. Achteraf had ik wel mn rib gekneusd..

Nu begin ik gewoon langzaam bij laag met mn nieuwe verzorgpony, want laag vind ik best.. En mn verzorgpony moet dat nog leren.. Of ik ooit hoger dan 60 cm ga.. Dat denk k wel.. Want ik leer het gewoon weer rustig bij het begin met les..

Elmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:34

Nog een spring chicken!
Heb springen nooit echt geweldig gevonden, maar deed wel mee aan oefenwedstrijden enzo.
Totdat ik weer een keertje meedeed, de eerste 5 hindernissen gingen goed, maar we kwamen bij een driesprong en mijn pony dacht, daar hoef ik niet overheen, ik kan er ook langs. De enige die er over vloog was ik, maar helaas vloog ik niet ver genoeg. Ik viel in de hindernis, blaken vielen op me, zelfs een staander.
Ik kon niet meer lopen en bij de dokter bleek dat ik een gekneusde heup en rib had.
Helaas had de dokter niet gezien dat mijn nier een bloeding had opgelopen door de harde klap.
Na een paar weken heel erg ziek geweest te zijn, bleek mijn nier ontstoken te zijn en heb ik een flinke tijd aan een zware antibiotica-infuus gelegen in het ziekenhuis en sindsdien houd ik niet meer zoveel van springen.
Een hindernisje wil ik nog wel doen, maar niet te hoog en geen parcoursen meer!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:50

Nou, mijn vriendin wil me altijd laten springen met haar verzorgpony, maar ze wordt altijd knettergek als ik erop zit, want het duurt altijd überlang totdat ik de moed verzamel om al eens op de hindernis af te gaan .
En dan ook nog die verlichte zit, die kan ik dus totaal niet hè, dus wat dat betreft ben ik een spring-ramp, terwijl ik het heel erg leuk vind .

Remmerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:41

Hallo,

Springen vind ik nu zelf het leukste wat er bestaat. Je moet er natuurlijk ook een paard voor hebben dat uit zijn eigen wat lef heeft om te jumpen.
Als je zelf geen vertrouwen meer hebt, dan draag je dat inderdaad direkt over naar je paard.
Het beste wat je kan doen is weer opnieuw starten met cavaletti-werk. Daarna steeds meer eens een laag sprongetje zetten en niet te snel overgaan naar hogere sprongen.
Neem ook eens een paar lessen aan iemand die ervaring heeft met springangst!
Je zal merken dat je er zo weer vanaf bent-van je angst natuurlijk-

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:25

ik ben er ook niet zo'n held in. zeker niet met mijn eigen paard, die weigert altijd als ie ook maar een spiertje zenuwen van mij voelt, dan weigert hij of maakt hij een hele rare sprong.

dusse voor mij niet veel springen een laag sprongetje wil ik me nog weleens aan wagen maar echt hoog, nee laat dat maar aan andere over, waarschijnlijk komt het ook wel omdat ik een paar keer goed hart ben gevallen tijdens mijn pony tijd.

ik hou het mooi bij dressuren veel leuker ook trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:14

Ik heb vandaag vliegles gehad met springen..
Een hindernisjj van 60 cm..
En ze sprong erover alsof het 120 was,,
Niet op voorbereid dus beide beugels kwijt..
2 weigeringen gehad.. toen had ik ook sowiets van: oliebol, ik wil niet meer.. Want ze weigerd namenlijk keihard.. en toen hebben ze me er zo ongeveer overheengejaagd,, want ik moest en zou springen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:21

HEEEEEEEEEEEEEEEEEL veel angst!
Als de dood dat ie stopt!...
Maar die van mij is springen gefokt en kan het helemaal goed en daarom springt ie een paar centimetertjes te hoog

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:22

whoohooo ik heb een overwinning gehaalt op mij zelf,
jaja, vorige week vrijdag heb ik dus vrijgereden (normaal in de les)
en dus ik denk laat ik het eens proberen met Quattro
nou heb ik me toch ongeveer 60 cm steilsprong gedaan , was echt helemaal Te co0l haha
nou ik weetdat quattro niet stopt dus ik had zo iets van, laat dr dan maar gaan voor de hindernis krijg ik dr tog niet meet stop,
ik ben heel blij, en wil nu opeens hoger (voorhoelang??)

arabiergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:53

ik heb der ook wel redelijk angst voor.. maar als ik weet dat een pony springt en niet weigerd vind ik het geen probleem .. maar voor ik een hoge hindernis spring.. moet ik wel eerst ff slikken..

mijn ex pony kon ook altijd goed springen voor een b ponytje.. en daar durfde ik het ook meej... maar dan moest wel eerst iemand mij helpen ..
e

en tja binnekort.. krijg een paard dat nog niet in gereden is wat ik zelf moet doen .. en daar begint het dan weer de angst bij springen stel dat hij het niet leuk vind en gaat weigeren ..nou dan heb ik het wel voor gezien .. dan doe ik alleen kleine hindernisjes..

greetzz.. lindii

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:57

Je kan eerst proberen je angsten weg te 'springen' met een cavalettie of balkjes lopen...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:07

Nadia_Mocca schreef:
Je kan eerst proberen je angsten weg te 'springen' met een cavalettie of balkjes lopen...

Mijn paard vind dat na 3 keer zo stront vervelend dat ze er over struikeld
Na en paar ker springen moet de hindernis echt de lucht in, over mijn angst heen springen laag beginnend wordt dat moeilijk want dan gaat ze zo gek lopen springen dat het alleen maar erger wordt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:15

Nou, ik ben schijterd nr 1 volgens mij, ik ben bang geworden doordat ze me te hoog hebben laten springen zonder dat ik dat eigenlijk goed kon. paar keer in de hindernis terechtgekomen en toen was het gebeurd.

Maar ik heb nu een springgefokt paard dat springen superleuk vindt. Dus om haar een plezier te doen... Ik heb me een setje hindernissen aangeschaft en ben begonnen met alleen maar domme kruisjes te springen. Ik ben regelmatig naar springles gegaan van de vereniging. . Mijn paard is gelukkig erg braaf, dus ik kreeg vanzelf meer vertrouwen. Ook door te kijken en te zien hoe simpel een paard eigenlijk over een hindernisje springt ben ik minder bang geworden.

Langzaamaan werd het steeds beter (heeft echt een jaar geduurd) en nu spring ik tegenwoordig B-parcoursen en raak niet eens meer in paniek als het ietsje hoger staat dan ik leuk had gevonden!

Maar ik ben wel veel uitgelachen als ik weer eens een parcoursje met kruisjes ging opzetten --> zooooo, ga je de grote prijs weer winnen...

Maar als je paard zich snel verveeld, misschien moet je het dan juist in afwisseling zoeken. Als dat helpt kan je in de buurt naar oefenparcoursen gaan, neem eens een crosslesje (helpt mij ook goed), maar ik denk niet dat je hoger moet springen dan je zelf durft.
En neem les, leer goed aanrijden, dat kon ik ook niet en nu ik meer controle heb durf ik ook meer, ik heb het nu meer zelf in de hand.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:13

Ik vind springen echt niet leuk.
Ligt er ook aan met welk paard, maar leuk vind ik het niet, echt niet

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:28

haha ik meld me aan als ook bange springer haha! mijn pony is een echte springer (als je niet bang bent) maarja ik ben er best bang van (paar x goed hard gevallen) maar nu springt een vriendin van me op haar en durf ik ook weer wat omdat t zo goed gaat! maar een egte springer word ik nooit denk ik!

maarloesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:05

Ik heb dat ook gehad.. toen ik 8 jaar was en als ik op de manege was sprong ik alles het maakt mij helemaal niks uit wat vo'n hindernis stond. Maar later kreeg ik een eigen pony.. Die sprong in een keer altijd super hoog over de hindernis of deed net of die sprong en dan galopeerde die er snel langs. Toen was ik het zat ik durfde op geen een pony meer 1 klein sprongetje te maken. Maar na lang zeuren van mijn instructrice heb ik toch weer een heel klein sprongetje gemaakt eerst stap.. en als dat goed ging dan zou ik het in draf proberen, En ja hoor ik spring nu met mijn zelfde pony wat er altijd hoog over heen sprong of er langs ging al weer 1.00 meter. Dus mijn tip is probeer eerst gewoon balkjes op de grond te leggen en die eerst in stap te nemen dan in draf dan spring je een hindernis van 10 cm en stap daar over heen doet de pony dat goed ga er dan in draf over heen. Het heeft bij mij ook geholpen! veel succes iedereen.. ( en dat er langs galoperen dat heeft ze nu ook in een keer afgeleerd.. gewoon been dr goed aan houden)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:30

Ik ben ook geen held, wat wel helpt is paarden die het helemaal te gek vinden. Zo ben ik er ooit doorheen gekomen... paard zag een hindernis en werd helemaal enthousiast. Ik heb toen vaker met hem gesprongen omdat hij springen gaaf en dressuur stomvervelend vond, dus plaatste ik een hindernis in de bak waar ik dressuuroefeningen omheen deed en af en toe nam ik de hindernis mee. Soort caprilli zeg maar.

Voor mij lekker relaxed en het paard vond het leuk, en dat enthousiasme was aanstekelijk. Ook de paarden waar ik later nog op heb gereden vonden springen gewoon erg leuk, en alleen daarom al doe ik het nu ook graag. (Wel op paarden die ik vertrouw)

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:26

Ik heb de voor mij oplossing gevonden Ik ben overgegaan op IJslanders, dan heb je dat springgedoe niet meer

Vroeger heb ik heel veel gesprongen, maar nu durf ik alleen op een buitenrit, typisch he?
Vroeger vond ik op de wedstrijd het losspringen heel eng, maar een parcours niet, ook zo vreemd.

Eigenlijk vind ik het niet zo'n probleem als iemand niet durft te springen en móeten springen slaat nergens op, het is toch je hobby? Als het je werk is is het natuurlijk een ander verhaal.

Xanao

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:38

Ik vind springen dus ook erg eng. Ik ben ooit heel erg hard gevallen met springen en heb mijn rug en nek gekneusd. Heb 6 weken helemaal niks kunnen doen en de 6 weken daarna een beetje. Mijn nek is helemaal beter, maar mijn rug blijft altijd een zwakke plek. Mijn paard van 4 is half spring gefokt en kan dus erg goed springen. Iemand anders spingt mijn paard nu, dat doe ik omdat ik wil dat mij paard ook goed kan springen

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:43

Ik reed op een pony die bij parcoursen hoger dan 60 cm standaard weigerde bij de muur, triple of waaier (afhankelijk welke als eerste in het parcours stond ) Ze kon gewoon goed springen, was ook errug snel (en als je ging inhouden schoot ze erlangs, dus je had geen keus, moest wel snel ). Maarja, uiteindelijk dus bang geworden... Tot 60 durf ik wel en ik ben een poosje terug met een superbraaf paard ook hoger gegaan. Enige was bij hem dat je goed moest aanrijden en aangeven wanneer ie af moest zetten, maar verder deed hij het superbraaf...

Maar ik ken mezelf, eerstvolgende keer is het toch weer eng

*grin* het idee om weer op een paard te klimmen is zelfs al griezellig op moment, heb nu iets van 3 maanden helemaal niet gereden bij gebrek aan een bijrijdpaard...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:26

heeej,

Ik vind springen vreeeeeeselijk eng.... vraag me niet waarom, behalve als ik op een paard/pony zit waarvan ik weet dat ie alles springt, dan vind ik het geweldig, maar op sommige paarden zou k het echt niet durven al is het maar een laag kruisje... ik ben zo'n held he maar gelukkig niet de enige !!