Klassiek lijntje pro Aqua

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Klassiek lijntje pro Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:44

Sonja vroeg:
Ook vanuit mij dezelfde vraag:
Wat is er nou zo revolutionair en nieuw aan "de methode van A8H" ? Bij alles wat ik lees komen de woorden Rechtgericht, Balans en Licht Contact tevoorschijn, maar ehhhh.... die zijn voor mij niet nieuw
En het A-kader nog een lesje kunnen leren?
Ik verheug me al op de TV-beelden die we nog gaan zien van betreffende Bokker! Want ik mag dan toch aannemen dat er binnenkort revolutionaire resultaten te zien gaan zijn?

Overigens is A8H zeer vriendelijk voor geïnteresseerden; ze heeft mij al eens uitgenodigd om te komen kijken, maar Creil ligt steeds niet op de route helaas. Misschien toch eens plannen, want ik zou e.e.a. toch graag eens zelf gaan zien voor ik een definitief oordeel vel.
Maar ook voor A8H geldt dat op I-net iedereen wel alles kan brullen, maar dat er op een gegeven moment toch een "bewijs" geleverd moet worden in de vorm van een live "optreden" of anders wedstrijduitslagen oid, voor ik ergens echt op durf te 'vertrouwen'. Wat theorie oplepelen kan iedereen...

Het is te warm om wat te gaan doen…al wachten de boodschappen nog…

Ik heb zoals je misschien al hebt gelezen hierop al antwoord proberen te geven. Ik heb redenen om de methode nieuw en revolutionair te vinden. Niet vanwege mijzelf maar vanwege de positieve resultaten van de ruiters en resultaten. Ik ben dus wat dat betreft in het voordeel. Jullie lezen alleen tekst en dat lijkt misschien wel op een manier zoals veel mensen rijden. Het is dus ook niet voor niets dat ik en met mij de mensen die het ervaren hebben, zeggen dat je het eerst moet ervaren. Pas dan heb je het plaatje compleet. Revolutionair of niet het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Wat ik wel degelijk van belang vind is dat je veel paarden kan helpen om hun probleem op te lossen maar dat je ook nog meer paarden kan verbeteren met deze methode. Er is dus wel een verschil.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de woorden balans, rechtgericht en licht contact direct verband houden met de manier waarop wij rijden en trainen. Dat wordt ook in veel goede boeken genoemd. Het nadeel van die boeken, ondanks dat de theorie klopt, vind ik dat er vrijwel altijd uitgegaan wordt van de ideale situatie. Het schetst voor mij een beeld van een ideaal paard met een ideale ruiter. En volgens mij bestaat dat gewoon niet! Dat is ook de reden dat ik een boek aan het schrijven ben. In mijn boek wil ik proberen die aanvulling te geven, die daar in mijn ogen mist. Het is mijn bedoeling om het boek zo te schrijven dat de lezer er direct zelf wat mee kan. Ik wil veel voorkomende problemen gebruiken ter illustratie zodat het makkelijker wordt om problemen sneller als zodanig te herkennen maar ook om het probleem op een correcte manier te kunnen verhelpen. Ik zie het zelf als een boek dat juist niet uitgaat van de ideale situatie maar waarbij mensen doormiddel van de inhoud in staat zijn om daar actief aan te kunnen werken. Even terug naar je vraag: er zijn meer mensen die het hebben over rechtrichten. Dat is een logisch gegeven omdat iedereen weet dat een recht paard beter is dan een scheef paard. Maar om de vertaalslag te maken naar de praktijk, dat is het kritieke punt. Dat is ook waarom je het eigenlijk eerst zou moeten ervaren om tot een weloverwogen oordeel te kunnen komen. Het zijn de mensen die uit ervaring vertellen dat het echt anders is.
Ik den niet dat ik het A-kader nog een lesje kan laten leren zoals jij het zegt. Die behoefte heb ik eerlijk gezegd ook niet, ik heb niet het gevoel dat ik me zou moeten bewijzen naar hun. Ik zie het daarom ook anders en zou het ook als volgt willen omschrijven: Door mijn methode kunnen ruiters uit het A-kader mogelijk nog net iets meer uit hun paard halen. Het mag duidelijk zijn dat het hier om (zeer) gedetailleerde verbeteringen zou kunnen gaan. Ik ben dus overtuigd van het feit dat kleine verbeteringen mogelijk moeten zijn, ook op dat niveau.

Ja, als mensen er voor open zouden staan, bestaat de kans dat er veel beelden van te zien zullen zijn. Of die verbeteringen revolutionair zijn laat ik hier in het midden.

Ook hier heb je helemaal gelijk, via het I net kan je inderdaad iedereen van alles wijs kunnen maken. De vraag die dan direct bij op komt is, wie houd je dan eigenlijk voor de gek? Precies alleen jezelf…daar ben ik dus te nuchter voor. Maar ik kan me voorstellen dat in mijn geval een aantal in eerste instantie zo denken als je met iets komt wat haast te mooi klinkt om waar te kunnen zijn (opm: dit is uitspraak van iemand die het ervaren heeft) Aan de andere kant nodig ik veel mensen uit om eens geheel vrijblijvend te komen kijken. Zou ik nou hocus pocus vertellen dat lijkt het mij niet waarschijnlijk dat je mensen uitnodigt. Daarnaast kan je aan mijn reacties merken dat de rode lijn blijft. Even over het bewijs dat jij noemt: voor mij is het bewijs al geleverd. De paarden die ik gedaan heb zijn allemaal verbeterd. Dat je bewijs aan wedstrijden zou kunnen aflezen ben ik niet met je eens als je bedoelt dat ik wedstrijden zou moeten gaan rijden. Dat doe ik bewust niet en ik vind niet dat je dus bewijzen daarvan kan afleiden. Ik zie veel wedstrijdruiters waar van ik me ernstig afvraag wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn. Zagen, treken, trappen met scherpe sporen (ook op hoog niveau) vind ik pertinent onaangenaam om te zien. Mijns inziens heeft dat niets met dressuur te maken. Een clinic waar eerst een theoretische uitleg aan vooraf gaat, zou een goed beeld kunnen geven. Het beste beeld krijg je als ruiter als je het verschil op je eigen paard merkt.
Maar ik begrijp je reactie. Ik heb daarom ook bewondering voor je houding en respecteer die. Ik vind het geweldig als mensen zo met hun paard omgaan. Tegenwoordig zijn er veel mensen die roepen dat ze veel kunnen, maar de manier waarop is vaak niet om naar huis te schrijven. Zo niet diep triest!
Ik ben precies zo Sonja, Ik laat ook niet zomaar iedereen op mijn paard.

Soja haar volgende reactie:

Zo heeft ze het naar mij toe nooit gebracht, maar waar ik ook erg benieuwd naar ben, is WAAROM mensen naar haar toe gaan om te lessen.
Hebben die een specifiek probleem? Of zochten ze toevallig een instructeur? Of... ?

Persoonlijk zet ik niet zo snel mijn paard op de wagen om naar zomaar iemand toe te gaan om te lessen. Sterker nog, je mag van aardig goede huize komen wil ik uberhaupt les van je willen hebben
Elke goede instructeur werkt zo veel mogelijk zonder poespas als hulpteugels en andere hulpmiddelen, promoot rechtrichten, balans, goede houding en al die andere goede dingen.

Dus WAAROM naar A8H vraag ik me dan steeds af?
Laten jullie je allemaal zo makkelijk uitnodigen om ergens anders te gaan lessen dan?
De redenen waarom mensen hier komen lessen zijn verschillend. Mensen die problemen hebben met hun paard en via mond op mond reclame hebben gehoord van de resultaten. Mensen die problemen hebben en al overal geweest zijn (dus ook hoog geklasseerde instructeurs) en dus ten einde raad hier komen. Dan zijn er nog mensen die gewoon komen lessen met hun paard omdat ze gehoord hebben hoe ik les geef en wat de resultaten zijn. En dan zijn er nog mensen die graag willen lessen en niet naar een manege willen. En natuurlijk geïnteresseerden. Ze zoeken dus niet zomaar een instructeur. Ik wil ook niet iedereen les geven. Dat klinkt onaardig. Als mensen bij mij komen lessen moeten ze onvoorwaardelijk gemotiveerd zijn. Ze moeten kunnen incasseren want bij mij doet de ruiter het voor 99% zelf niet goed. Ook al doet een paard vervelend dan nog vind ik dat de ruiter in gebreke blijft: doordat deze het paard de ruimte geeft om zo te doen. Ik vind dat helemaal niet erg, maar de ruiters moeten daar wel tegen kunnen. Het eist dus veel concentratie van de ruiter en het paard. En dat moet je wel willen. Of een ruiter veel of weinig aanleg heeft of veel of weinig ervaring heeft, maakt me niet uit…als ze maar gemotiveerd zijn. Mensen die gewoon een uurtje willen rijden, stuur ik altijd heel beleefd door. Ik vraag ook altijd wat ik verwacht van een ruiter en of dat is wat ze willen. Het klinkt allemaal nogal zwaarmoedig maar zo is het niet hoor. Ruiters zijn erg tevreden en zijn en blijven zeer gemotiveerd. Ze komen met plezier en gaan met voldoening weer naar huis. En daar streef ik naar, dan is een les voor mij geslaagd en ben ik tevreden.

Even naar je vraag terug. Ik zie best heel veel instructeurs die wel snel naar hulpmiddelen grijpen. Persoonlijk vind ik dat een slechte zaak. Soms is het best heel moeilijk om iets te bereiken maar ik ben zo fanatiek dat ik net zo lang door puzzel tot ik toch een kleine verbetering kan waarnemen. Ik ben geen voorstander van hulpteugels omdat ik vind dat het gebruik ervan in het belang van de ruiter is en zeer zeker niet van het paard. Ik kan daar persoonlijk onmogelijk voldoening in vinden. Dat ze het allemaal promoten wil nog niet zeggen, in mijn ogen, dat ze de vertaalslag naar het paard ook correct kunnen maken. Dat is net als een instructeur die wel goed kan lesgeven maar het rijden minder is of juist andersom wel goed kan rijden maar het lesgeven niet zo geweldig is.

Op de vraag WAAROM? Eigenlijk zouden alle mensen dat zelf het beste kunnen verwoorden. Ik denk dat het komt door de theorie die ze aanspreekt, het welzijn van het paard hoog in het vaandel, de resultaten en de mond op mond reclame een reden zijn om te komen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:55

Ik heb nog een vraag:

Bovenstaande wil ik echt geloven simpelweg door het zinnetje : "je moet het ervaren"...

Maar waarom verwerp je dezelfde zin als ik dat zeg over LDR?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:27

Mireille 1970 schreef:
Ik mis het HOE van de training (binnenbeen, terugzitten, wel/geen stelling etc etc)...

Daarnaast mis ik het WAAROM zo revolutionair/anders...

Vraag 3: wat kan A8H wel wat andere trainers niet kunnen (echt een serieuse vraag, want ik weet wel uit ervaring dat een probleem oplossen makkelijker is als een hele goede nog beter maken snap je wat ik bedoel. Immers bij dat probleemgeval kan het nooit slechter, alles is al gauw positief...)

Ik geloof dat ik het ergens al heb aangegeven maar ik zal het nogmaals doen. Het hoe van een training zoals jij beschrijft is erg moeilijk te omschrijven. Het is namelijk zo specifiek gericht op het paard. Je reageert dus niet met een standaard hulp, je gebruikt de signalen van het paard om een bepaalde hulp of een combinatie van verschillende hulpen in te zetten. Daar is dus geen standaard regel voor. Je kan verschillende hulpen combineren maar als je dan een bepaalde reactie krijgt, laat je misschien een hulp vallen, zonder die te hoeven aan te vullen met een andere hulp. Of je laat een bepaalde hulp even vallen tot je weer een signaal krijgt dat je hulp nodig is, eventueel aangevuld met een andere. Er zijn dus zoveel verschillende mogelijkheden. Misschien kan ik iets uitleggen over de hulpen.

Wij gebruiken bijvoorbeeld een teugelhulp, ALTIJD in combinatie met een beenhulp. Wij doen dit omdat wanneer je enkel aan je teugel zit, je paard weer uit balans haalt. Door een teugelhulp nooit afzonderlijk te geven maar altijd in combinatie met je been, houd je je paard in balans. Dan hoeft het dier nergens te compenseren, wat weer ten koste gaat van de kracht en de beweging. Ook zal het paard goed geconcentreerd blijven omdat het niet bezig hoeft te zijn met het gevoel dat het dier heeft om uit balans te zijn en hoe het dat probleem moet gaan oplossen. Om een voorbeeld te noemen bij het maken van een lichte ophouding, geven wij altijd been. Zelfs bij het halt houden. Een ander voorbeeld is een paard dat te hard wil. Ook dat paard geef ik veel been. Samen met mijn zit en een lichte aanleuning zal het paard in balans terug komen. Het verliest op deze manier geen impuls en tact. Alleen iets doen met de teugels is dus niet toegestaan . Bij ons is dus ook de basisregel: je rijdt je paard op je buitenteugel en je binnenbeen. Veel mensen weten dat het zo hoort, maar in de praktijk zie je helaas dat ze die vertaalslag naar het paard niet juist kunnen maken.

De beenhulpen, daarvan hebben wij 5 soorten

1 het drijvende been
2 het corrigerende been
3 het alerte been
4 het begrenzende been
5 het lange been

De zitbeenknobbels

1 belasten
2 ontlasten

De bekkembodemspieren
1 aanspannen
2 ontspannen

De mate waarin je de hulp geeft is afhankelijk van het signaal dat het paard geeft. Al deze hulpen worden vriendelijk gegeven. Ze hebben het doel de balans van het paard te garanderen door het evenwicht doormiddel van deze hulpen natuurlijk te bewerken, zonder dat het ten koste gaat van het welzijn van het paard.

De hulpen zijn voor het publiek nagenoeg onzichtbaar. Bij een paard met een probleem gaat dat in het begin niet altijd op omdat deze paarden wel eens extra begeleiding nodig hebben. Een beetje scheef zitten kan doorvaar als voorbeeld dienen. Er is dus een verschil tussen rijden en revalideren. Bij rijden werk je aan het plaatje dat je graag wil zien bij het revalideren werk je eerst nog naar het plaatje toe.

Uit de praktijk is gebleken dat ik paarden dus kan verbeteren en problemen beter kan oplossen. Dat komt volgens mij omdat ik de bewegingen van het paard (beter)heb leren analyseren. Ik ga veel dieper op de materie van het paardrijden in. Hierdoor krijg je automatisch meer inzicht in het paard dat problemen heeft of verbeterd kan worden. En heb je meer mogelijkheden om dat te verwerkelijken.

Tussen een goed paard beter maken en een slecht paard beter maken zit voor mij geen verschil. Beide vragen veel inzicht en concentratie. Er is wel degelijk een verschil maar dat zit volgens mij niet in de kunst van het oplossen maar meer in het resultaat, al gaat dat ook niet altijd op. Het resultaat bij een goed paard dat je wil verbeteren zal minder zichtbaar zijn omdat de verbeteringen die je aanbrengt heel detaillistisch kunnen zijn. Bij een slecht paard dat je beter maakt zijn de veranderingen vaak wel duidelijk zichtbaar.
Voor mij persoonlijk zit er dus geen verschil in het oplossen van problemen of het verbeteren van het paard. In beide vind ik de uitdaging die ik zoek.

Ik hoop dat het je nu misschien nog iets duidelijker is geworden. Maar schroom niet als dat niet helemaal het geval is, hoor!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:31

Oké ik begrijp nu tenminste wat je bedoelt...

Ik denk - of je het leuk vind of niet - dat wij heel veel gemeen hebben. Je manier van uitleggen is me duidelijk en ik ga ook altijd verder dan de meesten....

Echt!!

Ik vind je nu ook niet "vaag". En bovenstaande is logisch... Voor MIJ niet revolutionair. Beleven is begrijpen inderdaad...

Misschien geloof je dat niet (omdat ik ook wel LDR rijdt) maar ik ben nu heel serieus...

Heb zelf vroeger een hele hete First Trial in het Z gehad... super heet en ik maar been geven, en nog meer... en hij werd er ook rustig van...

Zijn vorige eigenaresse had altijd het been eraf gehouden omdat hij zo heet was.... Niet doen dus... Evenals je op een slome niet continu moet been geven zonder dat te compenseren... dan schop je juist de positieve energie er weer uit...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:58

Woestein schreef:
Waarom gebeurdt het dat paarden bij jou binnen 10 minuten zoveel positiefs ervaren van het dragen van mensen dat ze voortaan blijven gaan zoals jij bedoelt dat ze moeten gaan.

Woestein, ik vind het juist een goede vraag. Ik heb nog niet alle stukken van Aqua gelezen, dus misschien heeft zij het ook al beantwoord. Maar waar ik aan dacht... als je voor de eerste keer probeert licht te rijden, dan lukt dat vaak nog niet. Maar op het moment dat je 1 keer een stukje correct hebt lichtgereden, weet je voor altijd hoe het 'hoort' te voelen. De volgende keren moet je dan nog wel zoeken hoe je daar komt, maar je hoeft het maar 1 keer, heel kort ervaren te hebben om het voor altijd te herkennen.
Misschien dat het voor paarden net zo iets is?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:03

Tyrza schreef
Ik sluit me aan bij Mireille.

Zoals gezegd ben ik erg geinteresseerd in de manier hoe je het aanpakt. Dus: stel je houdt halt. WAT doe je dat om het paard in balans te krijgen?WAAR stuit je meestal op? Kan het zijn dat een paard zich eerst nog wat vasthoudt in bv kaak, hals, rug, kruis? En dat je dit alvorens je gaat stappen oplost. HOE dan? Welke hulpen gebruik je hierbij? HOE zit je?

De dingen die jij in de posts noemt zijn voor mij eigenlijk een vanzelfsprekende theorie. Praktijk is toch vaak wat anders...

Ik heb denk ik al wat vragen beantwoord. Zijn er toch nog onduidelijkheden dan hoor ik het graag. Dan ga ik wederom proberen om ze te beantwoorden.

Halthouden doe ik met mijn zit. Ik ontspan mijn bekkembodem spieren en zorg dat mijn zitbeenknobbels belasten. Eigenlijk stuit ik nergens op. Het wil wel eens dat een paard niet "snel" genoeg halthoudt. Ik ga er dan vanuit dat ik het nog beter moet doen omdat het paard kennelijk de ruimte krijgt om nog door te lopen. Voor mijn gevoel stuit ik dus op mezelf omdat ik dat, gezien de reactie van het paard, op dat paard kennelijk nog niet beheers zoals ik dat zelf zou willen. In de teugels erbij pakken om het dier zo tot halthouden te dwingen, vind ik geen voldoening. Ik ervaar dat als blij zijn met een dood vogeltje. Voor mij is dat dus geen optie. Ik zoek de "fout" (tekort koming) ook nu weer bij mezelf en ik ga net zolang door tot ik dat wel voor elkaar krijg.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met het vasthouden van de kaak, hals, rug en kruis. Of beter wanneer je dat bedoelt? Eigenlijk maakt het voor het antwoord niet zoveel uit want dat ben ik nog niet tegen gekomen. Het vasthouden van kaak, hals, rug en kruis zie ik overigens ook weer als het probleem van de ruiter en niet van het paard. Ik merk wel eens een weerstand, bijvoorbeeld als het moeilijk wordt, dat het paard het bit pakt maar dat is maar heel even. Ik probeer dan met de juiste been, zithulp of combinatie daarvan het evenwicht van het paard zo te bespelen dat het weer in balans is. Dan is het ook direct weg. Volgens mij zijn dit actie- reactie processen waarbij de ruiter het beter zou kunnen doen. Ik moet wel even opmerken dat ik er bij dit antwoord vanuit ga dat het zadel goed past, en geen storende factot is.

Ik los dat soort dingen niet op voordat ik ga stappen. De zaken die jij beschrijft kom ik niet tegen als ik begin. Ik denk dat dat nu een direct effect en gevolg is van het leren dragen. Zoals ik net al heb gezegd,ik gebruik hierbij mijn kuithulp, mijn zithulpen, een lichte aanleuning en mijn stem. De timing en de combinatie van de hulpen die je gebruikt als gevolg van de signalen die je ontvangt van het betreffende paard, zijn doorslaggevend. Voor het leren dragen is een onafhankelijke zit een vereiste. De balans van de ruiter is namelijk nodig voor de balans van het paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:15

Hoe doe je dat met paarden die geleerd hebben op de teugel te wachten? Dit is iets wat ik bij manegepaarden nog wel eens merk. (Niet zo gek, want die krijgen natuurlijk tegenstrijdige zithulpen te verwerken). Als je daar met lange teugel lang maakt, zwaar maakt, maken sommigen zich alvast op om halt te houden maar doen het niet, totdat ze het 'groene licht' van de teugel krijgen. Je hoeft dan ook echt niet te dwingen met de teugel, het seintje is genoeg. Maar zonder dat seintje wordt er niet echt haltgehouden - want dat hebben ze zo geleerd.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:50

Aqua voor de 3e keer waarom beantwoord je mijn vraag niet? issie zooo moeilijk?!?!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:29

Kieffertje schreef:
Mijn vraag: Zou je sommige dingen wat specifieker kunnen benoemen? Als je bevoorbeeld wegstapt, wat doe je dan precíes? In de zin van, beide been, binnenteugel, buitenteugel, bekken verleggen, weet ik veel wat. Ook spreek je van paarden trainen van binnenuit. Dit klinkt naar mijn idee wat zweverig, kan je het misschien nog iets toelichten?

Ik denk dat ik in de andere vragen al veel dingen specifieker heb genoemd. Maar mocht er nog iets bij zijn wat je nog specifieker uitgelegd zou willen zien, dan kan je het gewoon vragen. Het is wel handig als je je vraag wat gerichter zou kunnen stellen.

Wat ik doe als ik wegstap, kan ik je niet zeggen omdat elke keer weer anders is. Dat betekent dat je je richt op de signalen die het paard waar je op zit geeft. Je zou wel kunnen zeggen dat ik de balans van het paard bescherm. Ik probeer dus signalen op te vangen van het paard zodat ik het evenwicht van het paard zo kan begeleiden dat het in balans blijft. Op het moment van wegstappen voel ik waar ik het paard kan ondersteunen. Als ik kijk zie ik waar het paard ondersteuning kan gebruiken en geef ik de ruiter aanwijzingen om hetzelfde te doen als ik erop zit.

Ik zal aan de hand van een paard, proberen uit te leggen wat ik doe.

Het paard heet even Piet. Piet zet zijn LA been buiten de massa naar rechts. In het spoor gezien zet hij dus zijn hoefafdruk tov zijn voorbeen iets naar recht. Dat betekent dat Piet dus niet recht is, en dus ook niet in balans. Piet leer ik dragen, op dat moment is hij recht en in balans (opm. een paard in balans is altijd recht, terwijl een recht paard niet altijd in balans hoeft te zijn) Ik kan omdat Piet nu in balans is ook perfect voelen waar ik hem kan ondersteunen. Piet staat dus nageeflijk met een lichte aanleuning (opm. als de teugels van dun glas zouden zijn blijven ze heel) Dat hij zijn achterbeen naar buiten plaatst komt omdat hij zijn achterbeen niet wil belasten, zoals ik dat zou willen. Hij doet dat al langer zo dus zijn lichaam is daar aan gewend. Ik wil dat veranderen omdat de kans op blessures groter wordt als ik zo door rijd en omdat ik zo nooit het uiterste uit mijn paard kan halen. Ik zal voortdurend tegen problemen aanlopen (opm. voorbeelden Piet pakt het bit vast, of verliest in de wendingen tact, valt naar binnen op de schouder en zo zijn er nog meer dingen te noemen) Je komt het dus altijd tegen.

Ik stap weg op de linkerhand, zijn LA been, is dus het standbeen. Ik belast mijn buitenzitbeenknobbel iets meer, ontspan mijn bekkembodemspieren, leg mijn buitenbeen goed tegen haar aan (opm. begrenzende hulp om het paard recht te houden, mijn buitenteugel en mijn binnenteugel heb ik op gelijke lengte en gelijke lichte aanleuning (opm. in de wending mag je nooit belasting hebben op je binnenteugel omdat je dan het binnenachterbeen juist stimuleert om zich te ontrekken aan de massa. Je rijd een paard altijd op je buitenteugel en je binnenbeen, dit is voorbeeld is dus om het probleem op te lossen.) zodat de hals recht moet zijn. Met mijn binnenbeen begeleid ik even door een lichte wisseling van aanspanning/ ontspanning de stap. (opm. loopt een paard goed, dan doe je als ruiter niets)

Nu stap ik met Piet weg op de rechterhand, zijn LA been is dus buitenbeen. In tegenstelling tot de andere hand, is het LA been geen standbeen. Ik doe dan eigenlijk hetzelfde alleen doe ik mijn buitenbeen iets van het paard af om het naar binnen vallen van de binnen schouder te voorkomen vooral in een wending.

Bij een paard wat in balans is, ontspan ik mijn bekkembodemspieren, neem ik mijn buitenteugel met lichte aanleuning aan en kom ik in met mijn binnenkuit.

Ik hoop door het voorbeeld dat het iets duidelijker is geworden. Het is erg moeilijk omdat je nooit weet hoe een bepaald paard iets gaat compenseren. Ik hoop dat jullie nu ook begrijpen dat het heel moeilijk is om de specifieke hulpen te beschrijven omdat dat afhankelijk is van de signalen (opm. de manier een paard het vanuit zichzelf, zijn houding wil gaan oplossen) die het paard geeft. Het is dus mogelijk dat je voor eenzelfde probleem andere combinaties van hulpen gebruikt en ook de druk waarmee je ze uitvoert kan verschillend zijn. Er zijn dus geen standaard aanwijzingen voor. Als ik het paard een keer ken, is dat anders. Dan weet ik wat ik kan verwachten. Door de logica in de methode kan je daar een heel helder plaatje van krijgen. Dat stelt mij in staat om mensen die ik begeleid, ook inzicht te geven in wat er gebeurt. Hierdoor kan ik de aanwijzingen die ik geef nog specifieker begeleiden samen met de ruiter hierdoor wordt het effect op het paard nog beter.Dat is uitermate gunstig omdat ik gemerkt heb dat ik veel mensen ook op afstand nog aanwijzingen kan geven.

Aan het “paarden trainen van binnenuit”is niets zweverigs hoor! Ik zal het je uitleggen. Ik vind het belangrijk dat de bewegingen vanuit het paard komen en begeleidt worden door de ruiter. Dat is dus anders dan de bewegingen van een paard als ruiter willen beheersen en controleren. Paarden trainen van binnenuit betekent dus gewoon de bewegingen van het paard laten komen en laten zijn. Het voordeel hiervan is dat de bewegingen natuurlijker zullen zijn en met ontspanning. Op deze manier, ben ik van mening, dat je nog veel meer uit je paard zou kunnen halen. Maar ik denk dat dat niet het enige voordeel is, ik heb in de praktijk gezien dat paarden hierdoor meer meewerkend worden en meer gaan dansen. Een heel duidelijk voorbeeld wat misschien goed kan illustreren wat ik bedoel is het volgende.

Ik ga ervan uit dat ik het lichaam van een paard niet kan sturen. Ik kan het alleen begeleiden maar er zijn een aantal dingen die je als ruiter onmogelijk voor je paard kan invullen. Een paard loopt in balans. Er hoeft maar iets te gebeuren of het paard moet de balans herstellen onder de begeleiding van de ruiter. Het komt met evenwicht namelijk erg nauw en precies. Een paard wat uit zijn balans (opm. ook uit evenwicht dus) heeft het gevoel dat het gaat vallen. Daar zal het paard proberen te voorkomen. Het paard kan harder gaan (opm vluchten of willen rennen) of juist stil willen gaan staan(opm. dat zie je vaak bij jongere paarden omdat ze minder ervaring hebben) of hangen op het bit etc. Bij heel veel problemen zie je dat de oorzaak van de problemen een verkeerde balans is (opm. dat kan ook heel goed een moment zijn) De “schuldige” is dan de ruiter en niet het paard, zoals vaak gedacht wordt. De ruiter begeleidt het paard dus niet correct of onvoldoende, waardoor het paard zichzelf moet corrigeren. Een duidelijk voorbeeld vind ik de oprichting, omdat ik denk dat er hier (opm. let op wel onbewust dus door onwetendheid) veel misgaat tussen de ruiter en het paard. Als ik om me heen kijk dan zie en hoor ik dat de mensen de oprichting van het paard willen bepalen of misschien beter gezegd willen invullen. Ik denk dat het daar misgaat omdat de mens de capaciteiten niet heeft om dat te kunnen invullen voor een paard. Dat is iets wat een paard altijd zelf zal moeten doen.

Stel je voor iemand moet een zak uien van 30kg dragen en ik zal deze man vertellen hoe zijn houding daarbij moet zijn…..juist dat kan ik helemaal niet. Die man moet de balans met die uien zelf zoeken en afhankelijk van het tempo waarin hij loopt zal hij meer of minder bukken om dat evenwicht met het tempo te kunnen compenseren om zo toch in evenwicht te kunnen blijven. Zo werkt dat ook bij paarden. Voorbeeld: ik zie een paard stappen met oprichting die niet bij de balans hoort. Wat ik zie is een paard met een gespannen en onzekere uitdrukking en een zeer lichte onzuivere beweging van 1 van de achterbenen. Hoe kan dat nu? Een paard in balans heeft tact, uitstraling, is ontspannen inspannend bezig en heeft impuls. Het paard uit het voorbeeld heeft dat dus duidelijk niet. Dit komt omdat de ruiter om een reden teveel oprichting vraagt. Een paard in stap kan best opgericht zijn maar dan moet er balans zijn.
Als je oprichting wil, moet je paard in balans zijn en moet je impuls hebben (opm. alleen als het paard van achteren zakt, dus meer impuls = verzameling, zal het zijn balans op een natuurlijke manier compenseren door meer oprichting) Het paard is dus de enige die dat in de perfectie kan! Een ruiter kan dat proces slechts begeleiden. Dus op jouw vraag terug te komen: dit bedoel ik dus met de bewegingen van binnenuit laten komen of vanuit het paard.
Ik hoop dat je nu begrijpt dat er niets zweverigs aan is maar dat het gewoon heel logisch is.

Helaas zie ik in de praktijk dat dit door onwetendheid toch wel veel gebeurt. Ik krijg de indruk dat veel mensen oprichting mooi vinden terwijl oprichting niets anders is dan een functioneel instrument voor het paard. Dat zelfde geldt eigenlijk ook voor nageeflijkheid.
Stuur jij als ruiter de oprichting aan, dan heb grote kans op het ontstaan van blessures en problemen. Wil je als ruiter oprichting dan moet je zorgen als ruiter dat je paard in balans is en dat je paard kan verzamelen. Dan krijg je namelijk de oprichting cadeau en hoef je er verder niets aan te doen. Op dat moment train je dus paarden van binnenuit.

Als er nog dingen onduidelijk zijn voor je, meldt het dan gerust.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:38

sherwood schreef:
serieuze vraah van mij:
A8H je zegt altijd dat mensen die met hulpteugels rijden, oa de slof, hun paard niet goed rijden. Anky rijd daar ook mee, en is al 2 keer olympisch kampioen geworden, vind jij dat anky niet goed rijd? En als je dat dan idd vind, vind je dan ook dat wat er op de OS wordt getoond geen dressuur mag heten?

Kom op een simpele vraag.
Je smijt altijd met grote namen als je het hebt op var een zwevende piaffe of passage of die rijd zo en die heeft de paarden met dope behandeld (heb je echt gezegd). Dus dan vind ik ook dat je gewoon een antwoord kunt geven op een vraag over hoe je over dat soort mensen en hun rijsteil denkt.
Het gaat er hier namelijk om hoe veel respect jij hebt voor wat anderen hebben bereikt met hun methode. En jou antwoord zal je of op een hoger voetstuk zetten, of je haalt jezelf omlaag. Ik ben heel erg benieuwd naar een eerlijk antwoord op deze vraag.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:55

Milkaatjuh
Even een stukje van jou gekopieerd:

Nog een verschil is dat de paarden die hebben leren dragen vrijwel uit zichzelf nageeflijk zijn. Zij hebben geleerd hun rug correct te gebruiken en zijn dus ontspannen en in balans. Hierdoor zijn ze goed aan de hulpen. De bewegingen zijn met schwung en tact en de impuls is, zonder sporen, eenvoudig op te wekken en te onderhouden. Een ander voordeel is dat de hulpen die de ruiter geeft nauwelijks zichtbaar zijn voor het publiek.

Is dit van jou methode of heb je het nu over het algemeen? Sorry als ik een domme vraag stel maar het is me even niet helemaal duidelijk

Het is jammer dat je niet zoveel geduld hebt en mij de tijd gunt om een goed antwoord te kunnen geven.(dat geldt trouwens voor meer) De reden dat ik jou vraag nu beantwoord is omdat ik de volgorde aanhoudt van het topic en niet omdat eenvraag te moeilijk zou zijn, zoals je gepost hebt verder op. Dan zou ik dat overigens gewoon toegeven! Om overzicht te kunnen houden en iedereen te beantwoorden, doe ik het vraag voor vraag. Vandaar dus.

Het stukje wat jij aanhaalt, slaat op mijn methode. En domme vragen bestaan niet. En zoals inmiddels al vaker gezegd moet je het eerst ervaren om het te kunnen begrijpen. In de basis theorie lijkt het ook veel zoals in boeken wordt geschreven. Het verschil is dat in de boeken naar mijn mening vaak wordt uitgegaan van een ideale ruiter en een ideaal paard en die bestaan niet!! Onze methode werkt juist bij een niet ideale ruiter en een niet ideaal paard. Dus in theorie lijkt het gelijk in de praktijk is het anders. Natuurlijk speelt ook de vertaalslag die iemand maakt naar het paard naar aanleiding van een theorie, een grote rol. Een duidelijk voorbeeld is dat bijna iedereen roept dat je met je buitenteugel en je binnenbeen rijdt. Zoals al terecht opgemerkt door iemand op het forum zie je daar in de praktijk helaas weinig van terug. In tegenstelling tot wat ze beweren, rijden ze juist op hun binnenhand. Zo betrekkelijk is dus eigenlijk een theorie.

Overigens zeggen dat ook mensen die eerst van anderen hebben les gehad. Het verschil is echter zo moeilijk onder woorden te brengen dat zij ook allemaal zeggen je moet het gewoon ervaren. Daar kan ik niets aan doen, want ook ik zou niet precies op papier kunnen vertellen wat die ervaring wel kan weergeven.

Ik hoop dat je tevreden bent met het antwoord.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:50

Jah hoor, ik snap het Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:36

Mireille1970 schreef:
Ik ben het met je woorden eens hoor. Ik geef ook in detail les. Doe voor als het moet, loop mee, leg uit wat er verlangt wordt en waarom en hoe je er kan komen.

In dat opzicht ben ik dus helemaal PRO je werkwijze.

Maar wat ik bedoel is toch iets anders. En ik begrijp nu dat je dat niet zonder voorbeeld kunt uitleggen omdat je simpelweg niet kan zeggen IK doe het zo, het kan per momentopname per paard verschillen.

Maar ik verwachtte echt iets spectaculairs. Iets vernieuwends, iets "anders".

Ik begrijp dat je kleine details juist het verschil maken, en juist die kleine details zou ik dan (en velen met mij begrijp ik) uitgelegd willen zien. Begrijp me niet verkeerd, maar de agressie van sommigen onder de bokkers roep je zelf op door vaag te zijn en bepaalde dingen te verafschuwen en als slecht te bestempelen. Snap je. Dit verhaal begrijp ik. Maar helaas, is voor mij (MAAR ik kan me voorstellen voor velen wel) niet revolutionair...

Ik ben niet anders gewend dan me eerst en voor alles te verplaatsen in het paard, te voelen wat er op iedere spierbeweging van mij gebeurt en te zoeken naar oplossingen vanuit het individuele paard. Het lesgeven met de gedetaileerde uitleg is voor mij heel normaal... klanten zouden dat beamen...

Ik ben blij om te horen dat jij je leerlingen ook leert waarom een paard iets doet, wat de oorzaak daarvan is, wat je er aan kan doen en hoe het moet voelen! Over het algemeen genomen vind ik dat er te oppervlakkig les wordt gegeven. Daarmee bedoel ik dat de mensen de aanwijzingen wel opvolgen maar dat ze er eigenlijk weinig mee kunnen. Dat vind ik persoonlijk jammer omdat je als instructeur onmogelijk altijd bij je leerling kan zijn. Voor mij houdt dat in dat ik tijdens de les probeer een combinatie te verbeteren maar dat die trend dus thuis niet (goed) kan worden doorgezet. Niet omdat een ruiter zijn best niet doet maar omdat de ruiter geen inzage heeft in de aanwijzingen. Per definitie betekent dat in de praktijk dat wanneer je weinig diepgang in je aanwijzingen legt, de ruiter thuis niet verder kan werken aan de verbetering die jij hebt aangebracht. Het gevolg is dus dat voor niets geweest is (opm. het plezier en het enthousiasme valt daar natuurlijk buiten) en een ruiter dus niet of nauwelijks verder komt. Ik pleit daarom ook voor een aanpak waarbij meer uitgelegd wordt door een instructeur omdat de ruiter dan zelf verder kan werken daarmee.

Ik heb in het antwoord op de vraag van Kieffertje een heel duidelijk voorbeeld gegeven. Misschien is dat de moeite waard om te lezen. Je zal dan aan de hand van het voorbeeld begrijpen dat het resultaat beduidend anders is. Ik vind het om die reden dan ook wel spectaculair en vernieuwend, maar dat is natuurlijk een persoonlijke visie.

Het is nooit mijn bedoeling geweest om vaag te zijn. Maar om de dingen die ik bedoel te kunnen omschrijven, heb je best wat tekst nodig. Niet iedereen zit te wachten op dergelijke lappen tekst, althans dat neem ik aan. Nu in dit topic is het duidelijk dat dat alleen op deze manier kan. Iedereen weet dat en accepteert dat hier en kiest bewust dit topic om meer inzage te krijgen in mijn methode. Ik gun mezelf dus nu meer de kans om het goed te kunnen verworden.

Bepaalde dingen verafschuw ik ook. Een paard wat vreselijk achter de loodlijn loopt, vind ik pertinent onplezierig om naar te kijken. Daar heb ik moeite mee omdat als ik dat logisch analyseer het paard daar alleen maar last van kan hebben en geen plezier. Het plezier is voor de ruiter. Ik zie het als volgt: het paard is niet (goed) in balans en probeert dat zelf te corrigeren. De ruiter blijft hier in gebreke omdat hij het paard daarbij niet voldoende begeleidt of begeleiden kan. Het achter de loodlijn rijden wordt in mijn ogen dus gebruikt als symptoom bestrijding. Het paard wordt rond gedwongen en de ruiter heeft het gevoel dat hij het zo goed doet. Ik denk dat de ruiter het symptoom ten koste van het paard gebruikt. Zou het paard goed in balans zijn, dan heb je helemaal niets aan het rijden achter de loodlijn omdat dat niets toevoegt. Overigens volg ik de discussie hierover wel omdat het mij blijft boeien. Uit de redenen die genoemd worden om achter de loodlijn te gaan rijden, kan ik voor als nog geen voordeel vinden. ten opzichte van de manier zoals ik dat probeer op te lossen. Ik vind ook hier weer dat het gaat om een tekort van de ruiter en niet van het paard. In mijn ogen is het dus nooit eerlijk om je eigen tekortkoming/ beperking (opm. waar iedereen aan kan werken om het te verbeteren) te compenseren op het paard. Ik zoek daarom ook altijd de fout bij mezelf, ik ben de leider en ik begeleid het paard. Gaat het niet goed, dan doe ik het niet goed genoeg. Dat vind ik op zich best revolutionair, blijven zoeken en werken aan een olplossing door jezelf te verbeteren. Ik wil nog wel opmerken dat ik hier mijn mening geef en dat het niet de bedoeling is om iemand te beledigen of te veroordelen. In mijn ogen heeft iedereen het beste met zijn of haar paard voor. Als je iets dus niet weet, kan en mag je jezelf nooit wat verwijten. Maar ik zou het wel kunnen waarderen als mensen de problemen hebben het toch eerst proberen op te lossen zonder het achter de loodlijn rijden. Ook al moet je daarvoor als ruiter soms heel diep gaan.

Het verplaatsen in je paard is erg belangrijk, denk ik. Dat is de basis om samen goed te kunnen presteren. En ik ben het helemaal met je eens, de mensen die eens op deze manier les hebben gehad, nemen geen genoegen meer met lessen zonder diepgang. Daar mist dan een stukje uitdaging.

Ik hoop dat ik weer wat heb kunnen verduidelijken zo. Zo niet, vraag gerust.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:39

Mireille1970 vroeg:
Milkaatjuh schreef:
Even een stukje van jou gekopieerd:

Nog een verschil is dat de paarden die hebben leren dragen vrijwel uit zichzelf nageeflijk zijn. Zij hebben geleerd hun rug correct te gebruiken en zijn dus ontspannen en in balans. Hierdoor zijn ze goed aan de hulpen. De bewegingen zijn met schwung en tact en de impuls is, zonder sporen, eenvoudig op te wekken en te onderhouden. Een ander voordeel is dat de hulpen die de ruiter geeft nauwelijks zichtbaar zijn voor het publiek.

Is dit van jou methode of heb je het nu over het algemeen? Sorry als ik een domme vraag stel maar het is me even niet helemaal duidelijk

Goede vraag. Ik ben namelijk niet van mening dat ieder paard iets "vanzelf" doet. Kan je dat uitleggen?

Tussen aan de teugel en nageeflijk zit zoveel verschil. Ik hoor wel eens zeggen "wacht tot je paard het aanbiedt" maar dan heb je bij sommige paarden toch echt een probleem.....

Ik denk dat er al een klein verschil zit “vanzelf” en “vrijwel uit zichzelf”
Het paard doet niets vanzelf maar kan wel degelijk iets vrijwel uit zichzelf doen, als jij als ruiter het evenwicht maar op een natuurlijke manier bespeelt. Misschien wordt het duidelijker als ik een voorbeeld geef: stel ik duw tegen jou aan, dan ga jij tegen hangen/ terug duwen omdat je niet wil omvallen. Hierbij bewerk ik jouw evenwicht, als reactie daarop corrigeer jij dus vrijwel uit je zelf, jouw evenwicht zodat er geen gevaar meer dreigt voor omvallen. Dat doe ik dus ook en daardoor zijn en blijven de paarden vrijwel uit zichzelf nageeflijk.

Wat jij zegt is, denk ik, ook helemaal waar. Wanneer je paard nageeflijk is, is je paard ook aan de teugel. Maar een paard wat aan de teugel is, hoeft niet nageeflijk te zijn.
Een paard wat nageeflijk is, is een paard in balans. En een paard in balans heeft kracht, dus impuls. Dat is dus volgens mij een voorwaarde voor nageeflijkheid Een paard aan de teugel, is pas werkelijk aan de teugel als het aan de teugel staan of lopen een gevolg is van impuls., ten minste dat denk ik.

In zekere zin moet het paard het denk ik ook wel aanbieden, maar als er geen balans is en dus geen impuls, kan je denk ik, inderdaad lang wachten…..

Is het zo duidelijker?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:42

Kieffertje schreef:
Ik had eigenlijk nog een vraag:
Ik wil binnenkort een videocamera kopen en daar ook écht mee gaan filmen (wil later regisseur worden, dus vandaar). Zou ik dan niet eens bij jou kunnen filmen? Een goed filmpje met duidelijke uitleg zal veel opheldering geven denk ik

Ik denk dat zeker ook, een goed filmpje met duidelijke uitleg erbij zeker voor enige opheldering zal zorgen.
Ik zal het in gedachten houden. In ieder geval bedankt voor je aanbod!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:46

Benangelique schreef:
s het niet mogelijk dat we een keer een soort van clinic organiseren? Dit is al in een eerder topic aan de orde geweest. Hier hadden wij het toen over, zodat 2 mensen hun theorien in de praktijk konden laten zien. Het ging dan om Tyrza en Aqua. Op deze manier kan iedereen zien wat de bedoeling is.
Eventueel kan het bij ons op het terrein.

Natuurlijk behoort het organiseren van een clinic tot de mogelijkheden. Ik voel niets voor de manier waarop jij het beschrijft. Het is voor mij zeker geen spelletje of wedstrijd. Een clinic moet informatief zijn, zodat iedereen een duidelijk beeld heeft en zelf kan besluiten wat hij of zij met de informatie wil doen. Geen tweestrijd tussen 2 mensen die de paarden allebei een warm hart toe dragen.

Dit heeft niets met Tyrza te maken. Ik heb veel bewondering en respect voor haar.

Misschien dat we wel een keer iets dergelijks gaan organiseren. In ieder geval bedankt voor het aanbod van het beschikbaar stellen van jullie terrein.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:52

Blossomm schreef:
A8...jij bent toch medisch onderlegd? Of heb ik dat verkeerd onthouden
Zou je, voor de geinteresseerden onder ons, op anatomisch/fysiologisch niveau willen proberen uit te leggen wat je met het lichaam van het paard wil bereiken?
Misschien dat het makkelijker voor je is om in vaktaal te spreken...

Ik denk dat ik op de manier waarop ik op het moment vragen beantwoord duidelijk ben.
Wat ik wil bereiken met het lichaam van het paard? Altijd op zoek naar verbetering zonder dat dat ten koste gaat van het welzijn van het paard. Ik probeer het uiterste uit het paard te halen. De problemen die ik tegen kom, zie ik voor 99,5 % als een probleem van mezelf en dus niet van het paard. Dit houdt mij alert en geeft mij de kans om mezelf te kunnen verbeteren. Het paard is dus een soort spiegel, die mij laat zien waar ik tekort schiet.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:59

Sherwood schreef:
serieuze vraah van mij:
A8H je zegt altijd dat mensen die met hulpteugels rijden, oa de slof, hun paard niet goed rijden. Anky rijd daar ook mee, en is al 2 keer olympisch kampioen geworden, vind jij dat anky niet goed rijd? En als je dat dan idd vind, vind je dan ook dat wat er op de OS wordt getoond geen dressuur mag heten?

Ik denk dat mensen die hun paard met hulpteugels rijden, dat nog beter zouden kunnen doen. Met andere woorden, ik denk dat ze nog meer uit hun paard zouden kunnen halen, wanneer ze geen hulpteugels zouden gebruiken.

Even in het algemeen genomen vind ik dat succes niet altijd kwaliteit garandeert. Als voorbeeld om te illustreren wat ik bedoel zou ik het voorbeeld willen nemen van een zakenman die ruim miljonair is. Voor een degelijke man, heb ik veel respect. Het is een hele prestatie om in deze tijd met veel winst zaken te kunnen doen. Maar dat respect valt volkomen weg als ik weet dat hij dat met het handelen in drugs verdient. Terwijl het resultaat gelijk blijft. In die zin hoeft succes per definitie dus niet altijd een garantie voor kwaliteit te zijn.

Dat Anky met slof rijdt en LDR traint is algemeen bekend. Ik zou de laatste zijn die wil beweren dat zij niet goed zou kunnen rijden. Ik heb heel erg veel bewondering en respect voor haar. Ik denk alleen dat zij met haar bijzondere talenten meer uit haar paard zou kunnen halen.

Ik denk niet dat het aan mij is om te oordelen over de vraag of wat er op de OS getoond wordt, dressuur mag heten. Ik vind het wel dressuur maar ik denk dat er meer uit te halen is. Ik zal het aan de hand van een voorbeeld proberen toe te lichten.
Hierbij wil ik wel even opmerken dat ik in het algemeen spreek. (opm.dus geen personen voor ogen heb)
Dressuur is in mijn ogen verbonden met balans. Daarmee zijn schwung, tact en impuls onvoorwaardelijk verbonden. Tijdens de OS spelen zag ik tijdens de piaffe dat de benen niet in tact bewogen. De voorbenen gingen snel en er was lichte onregelmatigheid in de afdruk. De achterbenen gingen langzaam en haperend. Ik denk dat dat nog beter zou kunnen. Zo dat de benen allemaal gelijk gaan en ook allemaal gelijke afdruk hebben. De oorzaak moet men denk ik zoeken in de balans. Ik denk dus dat wanneer je de balans, met hele kleine details kan verbeteren, de piaffe nog beter tot zijn recht zou komen.

Ik hoop dat mijn antwoord op je vraag zo duidelijk is.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 29-05-05 01:35, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 00:21

Fresco schreef:
net als een stel andere ben ik ook wel geinterreseerd in deze manier van rijden.....er zijn andere wegen die naar Rome leiden.
Maar net als de "tegenstanders" moet ik eerst zien of voelen, dan geloven.
Kan iemand mij precies in hulpen uitleggen, wat er dan gedaan wordt om het paard meer dragend te krijgen...
Is het zoiets van: vang op (met zit), druk aan (met kuit) en sta toe (met de hand) ???

Ik had deze vraag al in het andere topic gesteld maar kreeg daar geen reactie, vandaar ik het hier stel

Je hebt helemaal gelijk in wat je zegt, om een goed beeld te krijgen naast de theorie is het het beste om het te zien maar vooral om het ook te ervaren.

Ik heb het al eerder gezegd in een ander antwoord, het is moeilijk om de hulpen te beschrijven. Er is dus geen onwil van mijn kant maar het is erg moeilijk omdat ik geen standaard hulpen gebruik. Al mijn hulpen geef ik naar aanleiding van de signalen die het paard geeft. Dat kan dus iedere keer anders zijn of andere combinaties. Ik heb wel ergens een poging gedaan (ik weet niet meer precies waar) maar misschien is het handig dat je dat eerst leest. Heb je dan nog vragen stel ze dan gerust.

Onder het dragend worden van het paard versta ik het goed leren gebruiken van de rug waardoor het paard in balans komt. Hiervoor heb ik een speciale techniek ontwikkeld, die je al voor het rijden gebruikt. Dat houdt in dat de techniek van het leren dragen op zichzelf staat. Het effect van die techniek kan je zien als een aangename voorbereiding op het rijden.

Het enige wat ik doe is met mijn zitbeenknobbels, bekkenbodemspieren, kuiten, beenhulpen en een lichte aanleuning het natuurlijke evenwicht van het paard op een natuurlijke manier te beïnvloeden. Leidraad hierbij zijn de signalen die het paard afgeeft.
Hierop reageer ik zo adequaat mogelijk tot het kwartje valt. Het paard voelt en ervaart dan dat het goed gebruiken van de rug en dus het nageeflijk zijn, veel plezieriger is.

Feit blijft, zoals je zelf al zegt, het beste beeld krijg je als je het hebt gezien en ervaren.
Eerst zien en dan geloven lijkt me een prima houding in deze tijd.

Is het je nu wat duidelijker geworden?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 01:30

Oscar schreef:
Oscar meldt zich ook met open vizier
Ik heb ondertussen wat meer gelezen over de methode en probeer de 'puzzel' compleet te krijgen

Ik heb nog een aantal vragen waarover ik graag eens van gedachten zou willen wisselen:

- Het begrip 'dragen'.
Dit is natuurlijk voor verschillende uitleg vatbaar, maar wat versta jij er precies onder?

Onder het dragen versta ik, het goed gebruiken van de rug, waarbij 3/5 van het gewicht naar de achterhand wordt gebracht, zodat er balans ontstaat in het paard met de ruiter op zijn of haar rug.

- Als we het over jonge paarden hebben, hoe ga je te werk na het zadelmak maken?
Allereerst wil ik dat er vertrouwen is. Dat vertrouwen moet ik hebben in het paard maar het paard ook in mij. Daarnaast leer ik het paard dat we vrienden zijn maar dat ik altijd de beslissingen neem. Met een jong paard begin ik met het stappen over balkjes (opm. hierdoor maak je de rug soepel). Dat doe ik een aantal dagen. Dan begin ik met het longeren. Ook hiervoor gebruik ik een speciale techniek die ik zelf heb ontwikkeld. (opm. het lijkt op een techniek uit de psychologie, vooral de hypnotherapie) R (= reading), B(=basing) en L(= leading) Je hebt dus 3 stappen. Je leest het paard als het ware, dus je kijkt hoe het loopt, hoe het reageert enz. Dan ga je naar een basis, waar je het paard jouw vertrouwen geeft en waarbij je het vertrouwen van het paard krijgt. Hierbij laat je het paard in zijn eigenwaarde en respecteer je het paard. Je wilt ook dat het paard jou respecteert. Daarna ga je de leiding nemen en begin je met het longeren. Daarbij gebruik je vaste termen. Het lijkt een kunst en dat is het eigenlijk ook wel, maar het is door iedereen zonder problemen te leren. Je kunt het paard dan onbelast laten werken waarbij de rug net zo wordt gebruikt als bij het leren dragen. Allen is het paard hier onbelast. Je mag ervan uit gaan dat de balans in verhouding(opm. dus zonder last) gelijk is. Het is een prima voorbereiding op het werk onder de man. Ik longeer dus altijd eerst een tijd totdat het paard zijn rug goed kan gebruiken en er tact in de gangen is. Ook tijdens de wendingen. Dan longeer ik met een singel. Reageert het paard daar niet of nauwelijks meer op, dan ga ik longeren met een zadel. Ook hier is de reactie van het paard doorslaggevend of ik weer een stapje verder ga. Dan longeren met het hoofdstel(opm. de longeerlijn door het bit en de neusriem) Las dat allemaal verloopt zoals verwacht, gaan we hangen. Ook als hier de reactie goed is gaan we erop. Dan lopen we een paar rondjes. Gaat dat ook goed, dan leer ik het paard na een paar dagen dragen en let nauwkeurig op of het paard het aankan. En dan begin ik met de stap en bouw ik alles met in achtneming van het welzijn van het paard, alles rustig op.

- Een vraag uit de praktijk
Paard maakt alle linkerwendingen met de rechterschouder licht naar buiten en achterhand iets naar binnen. In de rechter wending valt paard over de buitenschouder weg.
Hoe zou je dit aanpakken?

Het is moeilijk om hierop een antwoord te geven omdat ik het paard niet ken. Ik ken de signalen van het paard niet en daar zijn mijn hulpen op afgestemd. Algemene hulpen kan ik dus vanuit dit oogpunt moeilijk geven. Om even iets duidelijker te zijn: het is afhankelijk van de balans van het paard en hoe het paard van plan is zijn evenwicht te gaan compenseren. Lastig dus om hier een duidelijk antwoord op te geven.

Bij dat wat je beschrijft ga ik uit dat het een balans probleem is. De rechterschouder licht naar buiten gooien, en de achterhand iets naar binnen gooien zijn vaak 2 dingen die bij elkaar horen. In de rechter wending schrijf je alleen dat het over de buitenschouder weg valt. Het klinkt zo op papier voor mij dat dit paard problemen heeft met de druk op de standbenen. Waarschijnlijk zou dit paard ook een slappe achterhand hebben en zwabberen of dweilen. Geen ernstig probleem en heel goed op te lossen. Ik zou het paard leren dragen. En hem daarna in alle rust met veel vertrouwen(opm. dergelijke paarden worden vaak onzeker van een slungelig lichaam) gedoseerd te trainen. Persoonlijk zou ik een paard als deze veel afwisseling bieden. Veel stappen over balken aan de hand, longeren en 2 tot 3 keer per week rustig trainen.

- En voorlopig mijn laatste vraag
Ik zou graag iets meer willen weten over de manier waarop hulpen gegeven worden volgens je methode.
Liefst aan de hand van een paar voorbeelden, bijv.: halthouden vanuit draf, volte 10 mtr., het achterwaarts gaan.
Ik ben benieuwd naar de exacte hulpen die in deze oefenening gegeven zouden moeten worden.

Zoals je inmiddels misschien al begrepen hebt, is dat erg moeilijk. Ik kan het misschien wel doen waarbij we uitgaan van een paard wat in balans is en een ruiter die in balans zit. De balans is dus aanwezig en hoeft niet gecorrigeerd te worden.

-halthouden: ik ontspan mijn bekkembodemspieren, maak mijn benen lang (opm. hakken wegdrukken), bewerk met mijn zit de bewegingen(opm. belast de beide zitbeenknobbels) en controleer mijn ademhaling. De teugels doen niets en hebben een lichte aanleuning. Ik blijf actief met mijn kuit om geen impuls te verliezen na de overgang.(opm het paard moet in balans blijven)

-volte 10m: ik bereid een paard altijd voor als ik wil gaan wenden. Ik maak een volte 10m bij E. Ongeveer een meter voor de E belast ik mijn buitenzitbeenknobbel even om aan te geven dat ik wil gaan wenden. Het paard voelt dat en stelt zich in op de wending.(opm. maakt zich al licht rond in verhouding)Ik heb mijn binnenhand ontspannen en heb mijn buitenteugel tegen de hals.(opm. zodat de wending van achteren wordt in gezet en niet van voren) Mijn binnenbeen is actief en mijn buiten been is alert.(opm om de gevraagde grote van de volte te kunnen garanderen)

-achterwaartsgaan: hierbij kantel ik mijn bekken(opm. geef het paard ruimte om naar achteren te gaan) en span ik mijn bekkembodemspieren aan, mijn onderbeen draai ik met de binnen bovenkant van mijn scheenbeen naar het paard toe en drijf met mijn kuit.

Ik weet het, het zijn veel vragen
Maar ik ben wel echt geïnteresseerd en zou heel graag eens jouw mening horen!

Ik vind het helemaal geen bezwaar hoor als je veel vragen stelt. Om een beetje overzicht te houden heb ik daarom het antwoord in deze post maar direct op je vraag gegeven. Zijn er toch nog onduidelijkheden, stel ze dan gerust. Dat vind ik geen enkel bezwaar.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 09:32

Aqua8horse

Ben het nog alsmaar een beetje aan het volgen en kom weer met wat vragen/opmerkingen.
Ik denk dat jij ervan uit gaat dat een paard eerst moet kunnen dragen voordat er balans is
En ik ga ervan uit dat een paard dus eingelijk eerst in balans is zodat hij kan dragen. En bij mij blijft dat dus bestaan in de gehele training. Ik denk dat een paard balans dus dragend kan worden met training. Dus zoals ik al eens heb aangegeven. Balans, dragen eerst in de basisgangen en balans zal weer weg zijn in het begin van andere oefeningen. Training zal het paard sterker maken zodat het ook die oefeningen in balans en dragend uit kan voeren.

Ik maak er nog steeds op uit dat jij dus beweert dat je met die eerste draagtechniek het paard dragend en in balans heb gebracht en later is het paard altijd in Balans, dragend.

Dus m'n vraag is dat nu wat je beweert of??? begrijp ik het verkeert.

einglijk heb ik ook moeite met wat je beweert dat bij jouw het uit het paard zelf komt.
Maar je begeleid hem wel met tegelhulp en kuit, gewicht.
dus nogmaals de vraag waarom niet het paard zelf de balans laten opzoeken. (bij jong groen paard)
Dus eerste keren erop. Draven en geen inkomingen met wat dat ook. Het engste wat telt is dat hij voorwaarts blijft en zodoende evenwicht vind.

Nog een mooie waar ik zelf dus ook altijd mee zit is. Teugelhulp komt nooit alleen. Je drijft paard naar teugel toe.
Anky methode is dus ook anders . zij praat over tegenstrijdige hulpen. En eingelijk vind ik dat ook!!
Denk dat een paard heel goed aan de hulpen staat en gehoorzaam is aan die hulpen je inderdaad met een ophouding genoeg hebt dus geen kuithulp er meer bij nodig hebt.
Maar dit is dus andere discusie.

Nog even over diep rijden Ik denk dat die paarden die achter de loodlijn lopen dus perfect in balans kunnen zijn. Ik denk bij goed uitgevoerde ldr het paard dus al zo ver is dat hij z'n eigen draagt.
en dat het daar dus ook het probleem ligt. Mensen die ldr kopiereen vergeten dat het paard dus eerst al een heel stuk in training moet zijn. dat die paarden al een goed basis hebben ,dragen. Dan maakt het helemaal niet meer uit waar dat hoofd is. Dat lichaam draagt en blijft dragen. Denk dat dat het hoofddoel is. Een paard zover trainen dat het niet uitmaakt waar dat hoofd is dat dit niet meer als hulp van het paard wordt gebruikt in evenwicht balans te vinden. Dat het lichaam dus dragend blijft.

En nog even wat je aanhaalde. Over die piaffe dat die beter kunnen. Denk dat ze dat zelf ook wel weten dat dat een stukje balans missen is.
Maar of je dat altijd kan verwachten dat dit perfect gaat. Die training is er opgebasseert dat je daar uiteindelijk zou moeten komen. Als alle benen met dezelfde tact, afdruk neer gezet worden betekent dit dat hij in perfecte balans is.
En nu denk jij dat je die mensen nog wat kan bijbrengen aan balans, dragen.
Denk je nu zelf niet dat hun dat gevoel niet hebben om dus een paard daar meer gewicht, been, druk te geven om in balans te komen. Maar dat dit dus soms gewoon nog/niet gaat.
En inderdaad zoals jij zegt meestal ruiter z'n fout maar ook wel eens omdat paard het gewoon even/nog niet kan.

Denk nu trouwens nog eens terug aan dat stilstaan en balans en de opbouw in dresuur.
arbeidsdraf, de veruimende draf en dan pas komt verzamelde en dan pas piaffe. Waarom deze logische opbouw????

Snap je nu waarom ik een probleem heb met dat stilstaan en paard in balans.

Vind wel in veel van jouw stukjes eerlijkheid ook naar het paard en
rust en geduld.
Herken veel in wat je schrijft wat ik ook ervaar.
Maar op een paar punten gaan we toch heel erg verschillen.
Omdat jij beweert te begingen met balans, dragen en dat ik denk en ervaar dat dit komt met oefening, training hard werken, spieropbouw.

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:52

Aqua8horse schreef:

Omdat A8H het moeilijk vind om uit te leggen wat ze doet, zou ik graag een voorbeeldschets willen zien. Maw: neem het paard eens die destijds voor een demo bij die ene manege door Carole "onder handen werd genomen".

Ik was er niet bij, maar het paard vertoonde dus bepaalde reacties.
............

Ok, ik zal het proberen. Op verzoek van hen werd ik daar uitgenodigd. Zij zouden voor een paard zorgen wat problemen had. Het paard was voor mij dus onbekend. Dat paard had problemen met de galop en met wendingen. Ze werd gebruikt als manege paard, dus dat is vervelend.......................Deze mensen waren erg enthousiast omdat zij de verbeteringen duidelijk hadden waargenomen. Een aantal heeft mij gevraagd wat ze zelf zouden kunnen doen om het paard te helpen. Omdat ik dit paard nu ken, heb ik hun wat algemene tips kunnen geven.

Zoals jullie weten ben ik destijds wel aanwezig geweest bij deze demonstratie en heb daar ook een verslag van geschreven. Om nu niet voor de zoveelste keer te verzanden in een wellus-nietus spelltje met A8, heb ik Stal Mansour om een reactie gevraagd. Het betreft hier per slot van rekening hun paard.
In deze mail heeft stal Mansour mij verzekerd dat dit paard, Kimberly, geen bijzondere problemen heeft, of heeft gehad en door de gemiddelde ruiter gewoon te rijden en te longeren is. Stal Mansour is op de hoogte van de topics van A8 en de NH dag hier op Bokt en wil zich om begrijpelijke redenen buiten de discussie houden.

Ik hoop dat dit een positieve input zal zijn voor het interpreteren van de geplaatste post tot nu toe en dat er niet meer ingegaan wordt op eventuele medische problemen van het paard Kimberly.

Het lijkt me het beste dat A8 eens een eigen clinic organiseert met een eigen meegebracht paard. Ik zat te denken aan Ermelo tijdens het Vibrac rondje instructie.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:57

Aqua8horse schreef:

Ik hoop dat mijn antwoord op je vraag zo duidelijk is.

heel duidelijk, dank je wel!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:33

Mireille1970 schreef:
Ik heb een andere vraag: je hebt het over een achterwaarts vluchtend paard (willekeurig paard) om zo de achterhand tot hoogste punt te houden. Toch is het vaak zo dat ze dan juist het meeste gaan "zitten" van alles. Als je niet oppast staan ze op hun staart.

Hoe weerleg je dat?

Ik weet niet of het woord vluchtend hier op zijn plaats is. Bij vluchtend heb ik persoonlijk een idee van een paard wat met snelheid weg wil. Ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar ik zou het meer een natuurlijke reactie willen noemen op iets wat onwennig voelt.
Het klopt wat je zegt. Als je wil dat een paard balans krijgt, moet je 3/5 van het gewicht naar de achterhand brengen. Voor een paard wat niet in balans is, is dat onwennig. Het paard is gewend aan de andere gewichtverdeling.(opm. 3/5 van het gewicht is op de voorhand) Het is dus logisch dat de achterhand het hoogste punt is. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de motor meer in de voorhand zit dan in de achterhand. Dat is onhandig en niet voor de hand liggend omdat de kracht van het paard in de achterhand zit. Een paard wat gewend is om het gewicht voornamelijk op de voorhand te hebben, vind dat prettig. Zijn spieren, pezen en banden zijn aan deze belasting gewend. Het is logisch dat wanneer je 3/5 van het gewicht van voren naar achteren gaat brengen er ook andere pezen, spieren en banden belast gaan worden.

Het paard kampt met het volgende: het paard moet spieren, pezen, banden leren ontspannen die het heeft leren aanspannen. Aan de andere kant moet het spieren, banden en pezen leren aanspannen die het voorheen niet gebruikte. Dit is een zeer ingewikkeld maar vooral ook moeilijk proces. Het is al moeilijk voor een mens om iets te veranderen. Helemaal als dat onbewust gebeurt, dus waar je als mens niet direct invloed op hebt. Datzelfde geldt dus voor een paard, die daarbij ook nog eens de handicap heeft dat het dier het niet kan begrijpen. Al met al best erg moeilijk. Daarom moet je daar ook goed mee omgaan.

Ik heb nog niet meegemaakt dat het paard bij het leren dragen gaat zitten. Het doet een paar passen achteruit en dan voelt het paard een natuurlijke bespeling van zijn evenwicht, die hem min of meer in de goede richting duwt. Het paard gaat hierdoor zijn rug rond maken en ervaart zelf dat dat plezieriger en aangenamer voelt.

Het is dus een proces waarbij je door de natuurlijke reactie van het paard te respecteren, het paard door het natuurlijk bespelen van zijn evenwicht door de ruiter de mogelijkheid biedt om zijn rug goed te gebruiken waardoor er balans ontstaat.

Ik hoop dat ik je vraag zo heb kunnen beantwoorden.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:37

Ik heb je voorbeeld van het paard Piet gelezen, al je hulpen die jij geeft om het LA been onder de massa te krijgen, zijn niet nieuw voor mij. Verschillende instructuers geven zo aan om je paard te rijden. Wat is aan de hand van het voorbeeldpaard Piet dan en andere manier van rijden volgens jou?