POLL VRAAG: Meer bewegingsvrijheid door oprichting?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Re: POLL VRAAG: Meer bewegingsvrijheid door oprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:07

Ik denk ook dat B en l paarden eerst moeten een evenwicht vinden, een vaste maar soepele aanleuning zonder getrek en super korte teugels om ze 'hoger 'te krijgen. (Het éné paard kan van nature al iets hoger ingesteld worden dan het andere, mede afhanklijk van de bouw). Dat zie je nochtans héél vaak. En de achterhand wordt vergeten. Als het paard sterker wordt zal het vanzelf de hals oprichten en zo krijg je dus ook meer schoudervrijheid.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:19

Aqua8horse schreef:
ben ik helemaal met je eens Kafue

En bij Kaja valt het kwartje.... Ach gut

Haha! Haha! Haha!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:40

MissEvil schreef:
Een L1 pony kan ook oprichten hoor, net zo goed!
Met ontspannen en goede gangen, als het maar op de juiste manier gedaan wordt..

Waar je naar verwijst, is niet oprichting zoals bedoeld in dit topic.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:02

Kaja schreef:
Aqua8horse schreef:
ben ik helemaal met je eens Kafue

En bij Kaja valt het kwartje.... Ach gut

Haha! Haha! Haha!

Gaarne de hele zin quoten Kaja anders staat het er zo vreemd!!!
Aqua8horse schreef:

Dat rijden met je verstand en gevoel belangrijk is ben ik helemaal met je eens Kafue

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:08

kaja en kafue: beide gaarne je beperken tot on topic reacties.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:08

GoldStar schreef:
MissEvil schreef:
Een L1 pony kan ook oprichten hoor, net zo goed!
Met ontspannen en goede gangen, als het maar op de juiste manier gedaan wordt..

Waar je naar verwijst, is niet oprichting zoals bedoeld in dit topic.

Wat bedoelen jullie dan? Verward

*oeps Koe *

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 19:28

off topic reactie gesplit.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:57

Citaat:
MissEvil

Hieronder de fasen in verzameling. De afbeeldingen laten zien wat er in het paardenlichaam gebeurt bij verzameling.

Voor dit topic is de verandering van de vorm van de wervelkolom in de romp en in de hals van belang. (grijs).

De correctheid en de mate van verzameling kan aan meerdere zaken worden herkend.

Het omhoogkomen van de totale wervelkolom vanuit de lenden is de oprichting waarover we het hebben. Het paard brengt vanuit de achterhand de rug (waar de ruiter zit) en hals en hoofd omhoog. De mate van oprichting wordt bepaald door de richting die de verbindingslijn tussen de basis van de hals en de lenden vormt. De schoft wordt ook als referentiepunt gekozen (gemakkelijker herkenbaar voor toeschouwer) ipv de basis van de hals.

De referentiepunten (de basis van de hals en de lenden) zijn aangegeven met een o in de tekeningen.

Afbeelding

Het zal duidelijk zijn dat er bij een paard dat B of L getraind wordt, geen sprake is van rijkunstige oprichting.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:27

Inderdaad, maar toch zie je zoveel Z ruiters (bij mij toch) die de teugels superkort houden, en hem dan naar boven trekken. Dan lopen ze mooi opgericht, maar niempand die verder kijkt...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:30

Astragirl schreef:
Inderdaad, maar toch zie je zoveel Z ruiters (bij mij toch) die de teugels superkort houden, en hem dan naar boven trekken. Dan lopen ze mooi opgericht, maar niempand die verder kijkt...

En daar sla je de spijker op zijn kop en niemand die verder kijkt, hoe ze met weggedrukte rug achter de LL lopen door de proef als het voorbeen er maar spectaculair uitkomt

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 12:20

@ Goldstar: Dat voorbeeld dat je hierboven geplaatst hebt, is heel erg duidelijk. Vooral het moment dat de voorhand in de oprichting komt doordat de achterhand er verder ondertreedt.

Ook ben ik het eens met diegene die zeggen dat de bouw van je paard ook erg bepalend is voor de oprichting die hij of zij aankan.

Er werd mij gisteren verteld dat mensen die een paard met een korte bespierde nek hebben, in een gunstige positie verkeren... Verward Die komen makkelijker in de oprichting. Yeah right, alweer kom je dan tot de conclusie: omhoog trekken, mooi plaatje en verder niks. Het zou dan wel betekenen dat IK in een gunstige positie verkeer met mijn schimmel merrie met dikke speknek en een korte hals.... hmm...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:28

siko schreef:
@ Goldstar: Dat voorbeeld dat je hierboven geplaatst hebt, is heel erg duidelijk. Vooral het moment dat de voorhand in de oprichting komt doordat de achterhand er verder ondertreedt.

Ook ben ik het eens met diegene die zeggen dat de bouw van je paard ook erg bepalend is voor de oprichting die hij of zij aankan.

Er werd mij gisteren verteld dat mensen die een paard met een korte bespierde nek hebben, in een gunstige positie verkeren... Verward Die komen makkelijker in de oprichting. Yeah right, alweer kom je dan tot de conclusie: omhoog trekken, mooi plaatje en verder niks. Het zou dan wel betekenen dat IK in een gunstige positie verkeer met mijn schimmel merrie met dikke speknek en een korte hals.... hmm...

Zoalng je eerst de achterhand de motor activeert en de energie van achter naar voor transporteert en voor soepel laat afvloeien is er niets aan het handje, met je zit de oprichting bepaalt en niet met je hand.
Korte dikke speknek of dat nu o net een voordeel is volgens mij moet je meer kijken naar het dragens vermogen van de achterhand en de mate van soepelheid van de rug.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 14:52

Ik ben het absoluut met je eens, maar ik begrijp gewoon niet dat sommige mensen, zulke rare dingen kunnen beredeneren, net zoals die lui die mij vertellen dat een speknek voordelen heeft... Verward

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:22

siko schreef:
Ik ben het absoluut met je eens, maar ik begrijp gewoon niet dat sommige mensen, zulke rare dingen kunnen beredeneren, net zoals die lui die mij vertellen dat een speknek voordelen heeft... Verward

Dat heet paardensport. Een sport vol afgunst, verkeerde oordelen, verkeerde beredeneringen. Helaas het is zo.
Een speknek heeft geen voordelen of nadelen ofzo. Roeien met de riemen die je hebt. Mensen proberen altijd andere mensen onderuit te halen.
Gebeurd overal helaas eerlijke sport en vriendschappelijk is het in de meeste gevallen al lang niet meer.

Ze lopen hier ook paard in de krul getrokken met de slof en dan nog zeggen kijk eens hoe fijn mijn paardje al aan de teugel loopt en hij is ja nog maar drie maand onder het zadel.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:57

Tja, dat zul je overal wel hebben denk ik. Maar het staat dus vast dat een paard met een juiste en eerlijke oprichting meer schoudervrijheid krijgt in zijn bewegingen.
Dan is mijn vraag, hoe doen die LDR aanhangers dat dan in bv. een uitgestrekte draf of andere oefeningen? Is er dan sprake van schoudervrijheid en is dit mogelijk als de neus bijna op de schouder hangt? Sigaar

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 06:31

Check Anky:
schoudervrijheid?? Ja bijna bij de jury op tafel.
Achterbeen actief? ja.
Van de grond af en in alle gangen? ja.
Geconcentreerd en blij kijkend? ja
Neus op de loodlijn? ja
Lichte aanleuning? ja
Wakker en reagerend op alle hulpen? ja.....

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 07:33

@ GoldStar: Mijn pony loopt tussen plaatje C en D in denk ik..
En omdat ik een pony heb, zou ik niet kunnen begrijpen waar jullie het over hebben??? Verward

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:30

Ok, Ik check Anky,
In de ring ben ik ermee akkoord, dan worden ze weer hoger opgericht, maar tijdens die echte LDR training? Dat betwijfel ik, De schouders gaan misschien wel naar voren, maar dat is alleen om het gewicht op te vangen van hun nek tegen hun borst. Dus echte schoudervrijheid zou ik het niet noemen, check de anky fotos Haha!
ps Ja, het is weer Anky omdat ze iedere keer weer boven gehaald wordt door de Noorderburen }>

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
en bonfire zijn nekontwikkeling

Dit is misschien extreem, maar zo is het wel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:36

In de ring zit ze er net op de LL of er iets achter. In de training veelvuldig erachter. Check haar website maar eens of sommige fotos in de tijdschriften.
Het zal ongetwijfeld voor haar een super methode zijn. Maar vergeet niet dat zij in de gelukkige positie staat paarden te zoeken die in haar systeem passen.
Ik vergeet nooit de woorden van Rudolf Zeilinger dat alleen bepaalde klasse top paarden dat aan kunnen, zij selecteert daarop. wat het niet aankan verdwijnt of zij past haar training aan.

Dat is msichien voor een kundig ruiter zoals zij is geen probleem het paard in de ring op de juiste plek te krijgen echter er zijn ook ruiters met veel minder handigheid, doorzettingsvermogen en consequentheid als zij die het dan niet lukken en daar komt je probleem om de hoek.

En als de juryleden maar eens zouden beginnen het in de ring achter de LL rijden of er niet meer achter weg kunnen rijden van de neus af te straffen.

Zon paard is niet correct gereden in de ring en mag dan ook niet op plaats 1 eindigen omdat we niet verder kijken of het plaatje toch wel erg mooi is. Ik bedoel ieder paard zchiet er wel eens iets achter maar die druk je er ook weer weg met been en zit. Die ruiters die het paard daar laten lopen die moeten er op aangesproken worden door de juryleden.

En ik ben er vast van overtuigd dat een paard ook via de normale weg net zo hoog kan komen. Zie ook maar bijvoorbeeld uitspraken van Reiner Klimke.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:44

Astragirl schreef:
Ok, Ik check Anky,
In de ring ben ik ermee akkoord, dan worden ze weer hoger opgericht, maar tijdens die echte LDR training? Dat betwijfel ik, De schouders gaan misschien wel naar voren, maar dat is alleen om het gewicht op te vangen van hun nek tegen hun borst. Dus echte schoudervrijheid zou ik het niet noemen, check de anky fotos Haha!
ps Ja, het is weer Anky omdat ze iedere keer weer boven gehaald wordt door de Noorderburen }>

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
en bonfire zijn nekontwikkeling

Dit is misschien extreem, maar zo is het wel.

Dit is totaal niet je paard rijden hier is maar een woord PAARDEN VERKRACHTEN.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:46

Helemaal mee eens! Zij kan inderdaad paarden aanschaffen die zich niet verzetten in zo'n houding. En dat is ook haar doel, absolute controle, over hals en paard letterlijk. Maar ik vind het er persoonlijk echt niet soepel en ontspannen uitzien, maar ja

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:50

@siko
Ik denk wel dat een kort paard minder moeite heeft met oprichting. Immers de energie die achter opgewekt wordt hoeft een minder lange weg af te leggen naar voren. De spieren die aangespannen moeten worden zijn korter en kunnen dus makkelijker korter worden.
Vaak wordt dan ook weer beweerd dat deze paarden moeite hebben met de lengtebuiging. Dus het oprekken van deze kortere spieren.
Feiten zijn dit in ieder geval niet. Er spelen veel meer dingen mee met hoe een paard kan lopen dan alleen de bouw.

Wat ik wel op alle anky foto's zie (op 1 na) is een paard wat in principe vanuit de schoft omhoog komt. Na dit punt buigt de hals dan weer af.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:52

Ik houd er ook niet van. Controle is prima maar zo extreem hoeft voor mij ook niet.
Maar zeggen de voorstanders dan zij is wel dubbel kampioen geworden en Salinero is Happy Athlete genoemd.
Maar niemand heeft het over Briar is ook happy athlete maar geen olympisch kampioen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:06

Professor schreef:
Dit is totaal niet je paard rijden hier is maar een woord PAARDEN VERKRACHTEN.

Dit gaat WEER verdacht veel op een andere discussie lijken...

Stick with the story please?!!!!

Oh en "professor" zoek de defenitie eens op van paarden verkrachten!!
En verrijk ons daarnaast ook eens met Uw prestaties....

Zij zullen vast net zo vindingrijk én verrassend zijn als Uw uitspraken Knipoog !!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:27

Ik vind dat het er ook bijpast, en dan niet van welles-nietes LDR, maar wel puur rijtechnisch de schoudervrijheid bekijken met met En zonder oprichting.