Zadelmak maken? Lijkt wel rodeo! Hoe leer ik dat trappen af?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tittel

Re: Zadelmak maken? Lijkt wel rodeo! Hoe leer ik dat trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:41

Ik ben en blijf het met mijzelf eens! Als iets niet goed gaat doe je altijd een stapje terug. Als dat (stapje terug) goed gaat en bevestigd is kun je weer verder.

Tuurlijk zeg ik niet dat je van je paard af moet stappen als het bokt. Voorwaarst houden is dan het beste. Even de vluchtreactie ondersteunen en dan weer terugnemen, zodat het vertrouwen er ook weer is. Als een paard zijn ruiter vertrouwd en een goeie band hiermee opgebouwd heeft, dan zal het niet gaan bokken om je eraf te gooien. De paarden die ik tot nu toe heb ingereden/beleerd, hebben nog nooit gebokt om de ruiter eraf te gooien zonder reden. Als een ruiter het paard belemmerd zal het wel bokken, ook als de ruiter verkeerde/onduidelijke hulpen geeft, slecht passend harnachement, en ga zo maar door.

Mag ik vragen hoe de pony ingereden is?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 10:27

Hoi Tittel,
ik stap ook helemaal niet af hoor !?!?! En ik geloof ook niet dat ze bokt om mij eraf te krijgen, maar meer omdat ze iets nieuws moet leren en daar gewoon ff geen zin in heeft!
Mijn hulpen zijn gewoon goed, zei de instructrice ook, maar toch deed ze het gisteren even. Ze heeft gewoon even geen zin om te doen wat ik zeg en daarom slaat ze met haar benen.
Hoe de pony ingereden is? Niet. Ik ben haar nu aan het zadelmak maken/inrijden.
En ik ben het ook met je eens om (even) de vluchtreactie te ondersteunen en om ze daarna terug te nemen.
Ze mag van mij iig niet op eigen houtje gaan crossen!
Uiteindelijk bepaal ik hoe hard ze gaat en niet het paard zelf!
Stel je voor dat ze zichzelf dat eigen maakt, dat ziet eruit als ik straks een buitenrit ga maken.
Nee hoor, ik ben de baas en dat zal ze moeten leren en accepteren.
Overigens ging het nu de afgelopen 3x goed. Heb ze dus weer aan de longe gezet met mezelf erop en dat ging beter dan los.
Nog even aan de longe blijven oefenen dus tot ze moe is, en dan daarna nog even los draven en uitstappen.
Telkens goed afsluiten iig en niet teveel eisen.
Goed is goed, en genoeg is genoeg!

Groetjes!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:35

Ik zeg toch ook niet dat je eraf moet stappen. Ik bedoel juist aan te geven dat ik niet bedoel dat je af moet stappen door een stap terug te nemen.

Zelf ga ik eerst veel loswerken en grondwerk. Ik laat ze wennen aan het barebackpad en lange lijnen. Dan pas ga ik erop (vaak stapt iemand anders erop terwijl ik met de paarden bezig blijf). Ik heb nooit protest hierbij.

Ik wil ook nooit de baas worden over een paard. Ik wil juist goed samen kunnen werken op basis van wederzijds vertrouwen en respect.

Gaat het tijdens het rijden niet goed, dan doe ik een stap terug. Dat kan heel verschillend zijn. Gaat het niet goed als het paard los rijdt, dan ga ik weer grondwerken als er iemand op zit of zelfs loswerken. Gaat dit goed, kun je weer los gaan rijden. Maar gaat het bij het grondwerk of loswerken met iemand erop ook niet goed, dan gaan we er weer vanaf en werken we langzaam weer toe aan het rijden.

Een paard kan maar 1keer ingereden worden, er is maar 1 keer de 1e keer dat het zadel erop gaat. Dus doe dit rustig aan, met veel geduld, respect en vertrouwen. Als er met het zadelmak maken/inrijden dingen niet goed bevestigd worden of er iets mis gaat zul je hier de rest van de tijd problemen van ondervinden.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij/zij zijn eigen paarden houdt, traind, rijdt, enz. Maar ik heb daar nu eenmaal mijn eigen mening over en dit werkt voor mij en de paarden/pony´s heel erg goed.
Laatst bijgewerkt door Tittel op 24-05-05 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:39

Tittel schreef:
Ik wil ook nooit de baas worden over een paard. Ik wil juist goed samen kunnen werken op basis van wederzijds vertrouwen en respect.

sorry, maar dat is niet des paards. Paarden zoeken leiding, en een enkel paard durft het aan om leiding te geven en dat zijn hele dominante maar ook heel dappere dieren. WEderzijds vertrouwen is heel belangrijk, en ook respect want je moet een paard in z'n waarde laten. MAar dan nog moet het paard jou als leider zien. Anders krijg je gevaarlijke situaties.

Verder is het bij mij ook doorgaans zo, dat als ik op een jong paard stapt dat nog niets kent, dat het zonder verzet gaat. Alleen maar omdat het dier mij dan vertrouwt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:59

De baas zijn betekent nog geen leiding geven. Ik ben het zeker eens met Tittel.
Leiding geven doe je door je manier van reageren en door samenwerking met het paard te verkrijgen. Leiden is niet iets passiefs van het paard, maar het paard laat zich bewust leiden zonder daarbij zich zelf uit te schakelen omdat het niks mag.

Er is een heel verschil tussen de baas spelen of samenwerking.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:59

Doet ze het ook met een ander zadel op haar rug?
Ik heb dit wel eens vaker gehoord bij jonge paarden die ingereden zijn met een westernzadel.
Niet dat daar wat mis mee is hoor, maar ik vraag me af of ze het ook doet als je ander zadel gebruikt?
En bokt ze ook zo als je haar longeert met het zadel?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 19:08

Nee Nadezda, ze bokt niet als ik haar longeer met het zadel erop.
Overigens, was dat bokken alleen 2 dagen achter elkaar heftig.
Daarna is het beter gegaan zoals ik ook geschreven heb.

Ik ben ervan overtuigd dat het allemaal erg wennen is voor haar
en dat is natuurlijk ook logisch.

Ik had trouwens eerst een ander (engels) zadel op haar rug gehad, maar dat was een lenertje.
Dat heb ik er maar heeeel kort op gehad omdat de singel niet lekker zat waardoor ik met zadel en al weggleed.
Daar heb ik het dus maar een paar keer mee geprobeerd en heb toen dat westernzadel gekocht.