Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou van???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hinata

Re: Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou va

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:06

wemkelover schreef:
I_love_noor schreef:
nou ik weet niet wat je jong noemt?? Maar wij zijn 15 en 13 en wij rijden een 3jarige arabier in. Het gaat echt heel goed, hij is superlief en gaat steeds netter lopen!! We nemen een keer per week les op hem.
Het ligt echt niet aan de leeftijd hoor wie een paar dmoet inrijden!!!het lijkt mij ook niet goe dom een pony door vershillende manegeruiters in te laten rijden maar zeg niet dat alleen volwassenen een pony in kunnen rijden!!!!!!!!

Kijk en dat vind ik ook, en daar kreeg ik veel commetaar op in een ander topic. Ik had wel geen les, maar ik of mijn vriendin stond op de grond aanwijzingen geven, en soms kwam mijn buurvrouw ook nog even helpen.
En het is allemaal goed gekomen, en nee er zaten niet alleen maar makke paarden tussen ...

Ben ik het helemaal mee eens! Ik ben nu ook 13 en ik denk dat het er aan licht hoe je kunt rijden, ik vind ook dat die gene ook gewoon aan de toekomst en het paard zelf moet denken, dan is het goed.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 08:20

wie heeft ooit gezegd dat zo'n jong iemand geen ervaring kan hebben, en trouwens iedereen moet toch ergens keer ervaring hebben opgedaan.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:19

Het zou best kunnen dat jonge mensen (14-15) paarden inrijden. Maar, eerlijk gezegd vind ik het, nouja, ik weet niet hoe ik het uitmoet leggen.. Ze verpesten het paard er niet mee, maar ik denk ook niet dat het paard.. Nou, zullen we zeggen dat ik het zelf niet graag zou doen. Ik zou liever willen dat mijn paard op de goede manier zou worden ingereden, rustig, goed etc. En áls ik het zelf zou doen zou ik het zeker onder begeleiding doen.

Ik wil niemand aanvallen dat het niet kan. Als het onder goede begeleiding gebeurt kan er heus wel wat terecht van komen, ik zeg niet dat dat niet kan. Maar helemaal zelf, in je eentje, even een pony inrijden, terwijl je dat nog nooit hebt gedaan.. Ik weet het niet

Izette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:59

Mwah, als het onder goede begeleiding gebeurt, heb ik persoonlijk er niet zo veel problemen mee.
Maar gebeurt dit niet, dan kan je er een paard ernstig mee verpesten ..

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:22

Lusitana Bericht Onderwerp: Re: Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou vaGeplaatst: 13 Mei 2005 09:35

Locatie: Gois, Portugal Op zich is er niet zo veel mis met verschillende ruiters en ook niet met de leeftijd of het hoge Penny gehalte. Je moet het zo zien, het zadelmak maken is een paard zijn kleuterschool. Als ze dan daarna maar serieuzer aan het werk gaan wordt zo´n paard heus niet verpest. Zeker niet als er een hoog Penny gehalte is dus geen getrek en gepor, neem ik aan. Het is juist heel belangrijk dat zo´n paard weet dat ruiters (meervoud) hoe verschillend ook, hem geen kwaad willen doen.
Verder is het blijkbaar de keus van de instructrice om het zo te laten doen. Je zou haar ook kunnen vragen waarom ze daarvoor kiest.

Ja Helemaal mee eens!

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:24

Als ze het goed kunnen is het toch goed.
Ik ben 13 en ga ook mijn eigen paard inrijden (met hulp)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:04

Met de eerste ben ik in me eentje begonnen, een keer met hulp eigenaar toen ik erop ging, en me vriendin was er af en toe bij. Het is helemaal goed gekomen hoor, ze luisterde goed.
Ze snapte het, ze was heel ontspannen.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:34

ik ben 16 en ik help mijn nichtje van 9 met het inrijden van haar shet. Soms doet zich een probleem voor, dan vraag ik het aan mijn instructrice en het komt goed. Wat wil je dan, dat iemand van 18 een shet in rijdt? Dat is zielig. Dit is niet een van de gemakkelijkste paardjes, (het klinkt arrogant, maar ik heb al aardig wat rotpaarden onder mn kont gehad, en dat is onder begeleiding ook goed gekomen) en ik zie duidelijk verbetering. Soms neem ik mijn vriendin mee (ze rijd M1) en zij vind ook dat het hard vooruit gaat. Dit paardje hoeft geen Z te gaan lopen, maar moet gewoon goed reageren op de hulpen en braaf leren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:43

Citaat:
Soms doet zich een probleem voor, dan vraag ik het aan mijn instructrice en het komt goed.

leuke zin, waar ik algemeen op wil reageren, niet om wie het schrijft

Sommige dingen zijn idd daarna duidelijk te bespreken en na te praten en zodoende de keer erop misschien wel te voorkomen.

Maar als je paard nu iets doet, waar nu! op gereageerd moet worden.
Omdat het anders heel link is/word.
Dan ben je zelfs na een uurtje vragen al te laat Lachen

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:33

Mireille1970 schreef:
Zonde van het paardje...
Of maakt ze er een manege paard van?

Maakt dat iets uit dan ?? Ik begrijp je wel hoor. Maar een manegepaard is ook een paard met gevoel. Ook een manegepaard kan verpest worden.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:42

KimBalaa schreef:
Het zou best kunnen dat jonge mensen (14-15) paarden inrijden. Maar, eerlijk gezegd vind ik het, nouja, ik weet niet hoe ik het uitmoet leggen.. Ze verpesten het paard er niet mee, maar ik denk ook niet dat het paard.. Nou, zullen we zeggen dat ik het zelf niet graag zou doen. Ik zou liever willen dat mijn paard op de goede manier zou worden ingereden, rustig, goed etc. En áls ik het zelf zou doen zou ik het zeker onder begeleiding doen.

Ik wil niemand aanvallen dat het niet kan. Als het onder goede begeleiding gebeurt kan er heus wel wat terecht van komen, ik zeg niet dat dat niet kan. Maar helemaal zelf, in je eentje, even een pony inrijden, terwijl je dat nog nooit hebt gedaan.. Ik weet het niet

Ik ben zelf 15 jaar nu. Ik rijd nog wel ponys in en ik heb 2 jaar geleden ook een paard ingereden. Dit heb ik egter wel gedaan samen met een deskundige ( een ouder persoon) die dit al jaren doet. Het paard doet het nu goed en ik heb niet het idee dat hij er last van heeft dat ik hem heb ingereden.
OKeej, zonder mijn instructrice had ik het zeker niet gedaan en ook niet gekund. Het paard was namelijk bang van alles, maar dan ook egt van ALLES. De eigenaar (mijn instructrice) heeft mij zelf gevraagd haar te helpen bij het inrijden.
Ik ben het dus helemaal met jouw laatste opmerking. Ik vind dat het kan maardan wel onder deskundige begeleiding. Ik zou ook nooit een paard of pony inrijden zonder haar hulp!! Ik had het niet zonder haar gekund, dan had ik heel veel verkeerd gedaan.
De pony's die ik heb ingereden zijn nu egt super lief. Ik heb dit samen met de eigenaar (weer mijn instructrice Knipoog ) en een ander meisje gedaan. Maar je kan toch ook geen volwassen persoon op een A pony zetten?? Tong uitsteken
Maar ik vind dat het wel kan mits dit onder deskundige begeleiding gedaan wordt!!!!

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:29

runningkawa schreef:
Citaat:
Soms doet zich een probleem voor, dan vraag ik het aan mijn instructrice en het komt goed.

leuke zin, waar ik algemeen op wil reageren, niet om wie het schrijft

Sommige dingen zijn idd daarna duidelijk te bespreken en na te praten en zodoende de keer erop misschien wel te voorkomen.

Maar als je paard nu iets doet, waar nu! op gereageerd moet worden.
Omdat het anders heel link is/word.
Dan ben je zelfs na een uurtje vragen al te laat Lachen

dat is waar, maar soms kan het toch wel nut hebben. Ik rijd nu 10 jaar paard, en tuurlijk je komt altijd nog rotsituaties tegen waarin je het even niet weet. (volgens mij ligt het er ook aan of je meerdere paarden hebt gereden die moeilijk waren, dan alleen manegeponys die alles goed vonden). Maar een voorbeeld: het paardje ging stil staan wanneer het hem uitkwam, was niet meer naar voren te branden en ging verder stappen wanneer het hem uitkwam. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een zweepje bij jonge paarden, maar volgens mijn instructrice kon het geen kwaad. Ik heb nu 2 maanden het zweepje erbij en het gaat perfect.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:48

BeppyLotje schreef:
Mireille1970 schreef:
Zonde van het paardje...
Of maakt ze er een manege paard van?

Maakt dat iets uit dan ?? Ik begrijp je wel hoor. Maar een manegepaard is ook een paard met gevoel. Ook een manegepaard kan verpest worden.

Een manege paard hoeft natuurlijk niet zo afgericht te worden als bv een westrijd paard, ze kunnen beter maar niet zo aan heel goede ruiters gewend zijn, want dan valt het manege werk weer mee. Als ze van goede prive ruiter de manege in moeten, is het heus niet zo leuk voor ze.

En waarom gaan er zoveel van uit dat het paard verpest wordt, alleen maar omdat de ruiters jong zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 08:48

Citaat:
Maar een voorbeeld: het paardje ging stil staan wanneer het hem uitkwam, was niet meer naar voren te branden en ging verder stappen wanneer het hem uitkwam

Dan heb je het maar over sitlstaan, dat is idd de dag later nat te vragen
Maar stel hij gaat stilstaan, jij drijft en hij komt daarbij een beetje omhoog.
Je drijft nog eens en hij komt al hoger en dan staat hij ineens steil overeind, met bijna of zelfs helemaal achterover vallen toe.

Dan was het fijn geweest dat er iemand in de bak had gestaan hem bij de eerste poging al naar voren had gejaagd.
Soms kan een handje zand tegen de kont al genoeg zijn Lachen

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 08:53

runningkawa schreef:
Citaat:
Maar een voorbeeld: het paardje ging stil staan wanneer het hem uitkwam, was niet meer naar voren te branden en ging verder stappen wanneer het hem uitkwam

Dan heb je het maar over sitlstaan, dat is idd de dag later nat te vragen
Maar stel hij gaat stilstaan, jij drijft en hij komt daarbij een beetje omhoog.
Je drijft nog eens en hij komt al hoger en dan staat hij ineens steil overeind, met bijna of zelfs helemaal achterover vallen toe.

Dan was het fijn geweest dat er iemand in de bak had gestaan hem bij de eerste poging al naar voren had gejaagd.
Soms kan een handje zand tegen de kont al genoeg zijn Lachen

1 we rijden niet in een bak, dus van zand zal weinig komen en met gras gooien gaat ook zo lastig.
2 Hij kwam niet omhoog maar ging gewoon stil staan. Misschien omdat hij niet begreep wat beenhulpen waren. Ik heb hem toen aan de longe genomen en toen ging het goed.
3 ik zat er niet op, maar ik was de gene die begeleide, omdat het een shet is Lachen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 08:57

Ja die van jou ging toevallig alleen stilstaan
Maar wat als hij meer was gaan doen?
Daar gaat het mij om.
Er word gezegt, ik vraag dat de dag erop wel.
Ja met stilstaan kan dat, maar als een paard door het niet begrijpen nu ineens steil overeind staat, dan heb je er de dag erop niks aan, dan is dat te laat.
Dat is wat ik in mijn voorbeeld duidelijk wil maken.
Niet elk paard blijft braaf.
Daarom ben ik er zeer fel optegen als 2 onervaren samen een paardje zadelmak maken, of nog erger alleen.
Er zijn wel eens momenten dat er nu! aktie van de grond nodig is, niet morgen.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:51

dat begrijp ik, maar gelukkig ben ik in de meeste situaties wel goed genoeg bij mijn positieven om op te treden wanneer dat nodig is! Anders was ik hier nooit mee begonnen. btw dit paardje was al wel zadelmak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:53

Het is al eerder opgenoemd: zadelmak maken en inrijden zijn twee verschillende dingen. De belangrijkste persoon bij het zadelmak maken is de persoon op de grond, de ruiter die op het paard gaat hoeft helemaal niet zoveel te kunnen, moet goed luisteren naar de persoon die op de grond staat en mag niet bang zijn om te vallen. En meestal zijn dat dan jonge meisjes, lichtgewichten die als ze een smak maken niet meteen in het ziekenhuis belanden.
De persoon op de grond moet wel degelijk weten wat hij doet. Je kunt het paard nu eenmaal niet op ieder moment van het beleren terugzetten als je een probleem tegenkomt, zo bevestig je het verkeerde gedrag.

Inrijden daarentegen moet wel goed gebeuren. Als een paard niet goed is ingereden, kan hij dingen verkeerd aanleren. En aangezien de goede dingen net zo snel kunnen worden aangeleerd als de verkeerde dingen: waarom zou je het risico lopen?

Ik denk dat het heel vaak een kwestie is van kosten. Een paard professioneel laten inrijden kost nu eenmaal meer dan een paard door een paar grietjes gratis laten inrijden. En dat dan in de vorm van manegelessen: wat is de instructrice van plan met het dier? Blijvend in de lessen of toch een sportcarriere?

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 09:45

@ cassidy: Het paard gaat op den duur wel de sport in.
Het betreffende paard is nu vier. De meiden die hem inrijden kunnen op zich allemaal goed rijden dus dat is het probleem niet. Het probleem zit hem m.i. in het feit dat deze meiden alleen manegepaarden hebben gereden en dus absoluut geen ervaring hebben met het zadelmak maken of inrijden van jonge paarden en alleen gelaten worden met het paard. M.i. zijn de ruiters dus niet het probleem maar het gebrek aan goede begeleiding. Het paardje gaat namelijk regelmatig bokkend de bak door en is ook al een keer over de bakrand gesprongen waarbij hij zichzelf lelijk bezeerd heeft.
En dan nog even iets anders er heeft in dit topic iemand gezegd dat het bij een manegepaard niet zo belangrijk is dat hij goed wordt ingereden maar daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. De meeste ruiters leren rijden op een manegepaard en deze paarden moeten dan ook super ingereden worden zodat al deze ruiters een nette opleiding krijgen. Als al deze ruiters leren rijden op een afgestompt paard kunnen ze toch later ook nooit fatsoenlijk op hun eigen wedstrijdpaard rijden. Van sommige mensen snap ik echt helemaal niets zucht...

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:58

@skyhigh hier ben ik het nou helemaal mee eens!!! Manegepaarden moet je net als elk ander paard een goede opleiding geven. Zodat beginnende ruiters met gevoel leren rijden. Ik heb zelf leren rijden op een heel goed paard (van mijn vader) en dat is echt super. Ik snap ook wel dat het voor een manege niet haalbaar is om allemaal toppaarden aan te schaffen maar dat zou m.i. wel ideaal zijn. En ik heb laatst een manegeles gezien waar menig vereniging een puntje aan kan zuigen dus geef niet zo af op manege's en manegepaarden want er zitten ook hele goede tussen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:57

Ja ik kan niet oordelen over hoe het gedaan wordt en wat het paardje eraan over houdt (negatief of positief)
Wat ik wel een schande vindt is het volgende:
Toen ik Woes kocht was hij nog maar 11 maanden en dacht ik er dus echt niet aan om hem zelf te beleren dus ik wat info gezocht en rond gekeken.
Ik kwam in die 2 jaar bij verschillende africhters en wat me bij sommige opviel schokte mij toch wel.
Naast een bepaald bedrag voor stalling bijv. 450,- vroegen ze ook nog eens (even nog in gulden's want de europrijzen werden nog niet echt veel gebruikt) gemiddeld 250,- voor het beleren per maand.
En dat terwijl het beleren dus gedaan werd door een "penny" meisje (die blij was dat ze daar mocht helpen) die niet de ervaring had van iemand die al veel vaker paarden met verschiilende karakters beleerd had..
Het ging mij dan niet zozeer om het feit dat er een meisje opging maar puur dat de baas geld ving voor alleen maar een lijntje vast houden en in het midden staan..
Als je nagaat dat als er iets gebeurd wat ook kan gebeuren met goede begeleiding dat dan die meisjes nooit verzekerd zijn...
Nee toen heb ik besloten om er maar zelf op te gaan en te kijken waar het schip zou stranden.. want het zal maar net mijn paard zijn waarvan zo'n meisje een lelijke val maakt...
Sorry voor het lange verhaal...

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 14:22

@woestein: heb je het nu over zadelmakmaken of inrijden?? Als je het hebt over zadelmak maken dan is er op zich niets mis met een penny mits hij of zij een goede zit heeft. Bij het zadelmak maken is het belangrijk dat degene op de grond weet waar hij of zij mee bezig is en dat de ruiter niet bang is, goed luistert en niet te vergeten een goede zit heeft. Bij het inrijden daarentegen komt het aan op de capaciteiten van de ruiter dus voor het inrijden is het mi raadzaam een ervaren ruiter te laten rijden.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:34

Bij mij valt onder beleren: je levert een groen paard af en krijg er een gereden paard voor terug...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:40

Mijn ervaring is,dat het belangrijk is dat het in het begin allemaal goed gaat,ik heb op een handelstal gewerkt en daar kwamen ook weleens paarden die ze geprobeerd hadden zadelmak te maken,dan was er iets mis gegaan..en het vertrouwen geschaad..en dan krijg je dus levensgevaarlijke en bange paarden..probeer die maar weer een goed te krijgen..dat is bij sommige heel lastig en soms dus ook erg gevaarlijk.En met dingen die mis gaan bedoel ik: te hard gaan zitten in het zadel,niet mee gaan met de beweging en op de rug bonken..als het paard een rare beweging maakt hem een harde ruk z'n mond geven,achter het zadel te komen zitten..enz. enz.Dus ik vind het belangrijk dat het vanaf het begin goed gedaan word..een goed begin is het halve werk..en het maakt niet uit hoe oud iemand is,als ie maar weet wat ie doet.En met z'n 2en heh..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:59

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vind het goed kunnen, MITS er goede begeleiding bij is. Dus niet 3 jonge meisjes samen een paardje inrijden, dat gaat zelden goed. Het moet wel onder goede begeleiding gebeuren. Dan ziie ik er het probleem niet in. Ook niet als het verschillende meiden zijn, leert het paardje alleen maar van.