wat is het nut van deze bitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Re: wat is het nut van deze bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:10

HAHAHAHA ik ben een penny Clown Haha! . een hartjesbit voor mijn paardje.

Afbeelding

ik heb dat bitje dus zelf en heb em ook wel gebruikt. de tongboog valt erg mee. en je moet niet vergeten dat dit bit gebruikt word bij paarden die zo goed op de zit van de ruiter reageren dat je de teugel niet meer nodig bent. je moet dan wel zover zijn dat je je paard kunt sturen enz. op je zit.
en mijn merrie is er 1 die echt wel reageert als je met een hard/heftig bitje aankomt.

er staan er op die site echt wel bitjes waar ik mijn vraagtekens bij zet. zoals deze Afbeelding

maar er zijn er ook waarvan ik zeg die horen in de handen van ervaren ruiters en zijn zo erg nog niet.

elk bit is in de handen van een leek een martelwerktuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:16

Cassidy schreef:
Zucht, af en toe wordt ik best wel moe van bokt.

Ik bedoelde niet met "de zaag" een van de foto's uit het eerste topic, met de "de Zaag" bedoelde ik DIT bit:

http://hpbimg.gersalsport.com/2510824.jpg[/img]

En dat is een gewone correctional met normale maat poort en met rolletje op de poort. Het uiterlijk waardoor Doubledream de indruk kreeg van zaag, en dit bit als zaag bestempelde, is pure versiering. Kan je smaak zijn of niet, het paard heeft daar geen last van hoor!

Dus ik stel voor dat je het topic een keertje overleest, en nog een keertje overleest, en een derde keer overleest. Begrijpend lezen is heel moeilijk, misschien moet je het ook nog een vierde keer overlezen?

Nogmaals een correctional is een bit dat door een VER gevorderd ruiter wordt gebruikt en dan mag je haast NIET aan de teugels zitten. Je rijdt gewoon heel anders.
Als jij door deze foto's je aversie tegen western nog bevestigd ziet toont dit meer van jou beperkingen, dan die van de westernruiters.

" A mind is like a parachute, it works best when it is open" .

Voor je pony misschien het beste als je gewoon maar met je trensje blijft rijden en op dat niveau doorkeutelt waar je nu op bezig bent...veel paardenplezier verder.

Oeh ja, want ej rijdt natuurlijk alleen met een gewoon trensje als je beginner bent. Ga morgen meteen naar de winkel rennen om zo'n bit te kopen. Dan lijk ik tenminste gevorderd Vork . Sorry cassidy, vind dat logica die nergens op slaat. Als je op je zit rijdt, waarom heb ej zo'n bit dan nodig? En om nou een trens als beginnerskenmerk te bestempelen vind ik behoorlijk laag.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:59

als je de regelementen van de westernsport zou kennen, waar ik niet vanuit ga, zou je weten dat we in de amateur en open klasses op paarden van 6 jaar en ouder met zo'n bit MOETEN rijden.

er zijn er genoeg, waaronder ook ik, die graag gewoon op trens zouden willen...............maar we mogen niet.
er word ons voorgeschreven dat wij met een shank (zo heten die bitten) en op 1 hand moeten rijden.
en waarom omdat de cowboy in vroeger tijden met 1 hand reed om de ander vrij te hebben voor oa de lasso of het pistool.

om nou dus te zeggen dat wij westernruiters vinden dat iemand die op trens rijd een beginner is vind ik weer erg flauw en muggezifterig. je had op z'n minst kunnen vragen waarom wij met zo'n bit rijden of waarom er staat gevordert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 00:29

En ik rij idd op een gewone snaffle (lees trens). Ik ben een tijdlang overgestapt op een snaffle met scharen omdat mijn paard best wel wil hangen, en ik met een chronische slijmbeursontsteking in mijn schouder zit. Maar de problemen zijn daarmee niet opgelost, dus ik ben weer terug bij de trens. En daar is niets mis mee. Soms probeer je dingen, krijg je een oplossing die alleen maar tijdelijk is. En als die oplossing uiteindelijk niet werkt, en je toch weer op dezelfde problemen stuit, moet je zo eerlijk zijn om weer terug te gaan naar die trens.

Helaas zie ik maar al te vaak dat westernrijden wordt gelijk gesteld met het rijden op een hand, de neck reining en aan een lang teugeltje rondrijden. Nee, dat is het eindresultaat, en voordat je daar bent moet je net zo vaak aan de teugels zitten als een dressuurruiter. Dus niets meteen met een dergelijk bit ("de zaag")rijden, begin gewoon met een snaffle. Jij begint toch als dressuurruiter toch ook niet meteen met stang en trens? Nou dan.

Waar ik met name een probleem mee heb is dat er meteen moord en brand wordt geschreeuwd als er een correctional met poort langs komt. En dat doorgaans door mensen die ab-so-luut niet weten wat het inhoudt om met een dergelijk bit te rijden, en daardoor meteen de hele western (citaat "waar ze toch al weinig mee hebben") helemaal de grond in stampen. Als je ergens geen verstand van hebt, wees dan zo wijs om je mond te houden.

De overgang van het showen op snaffle (twee handen) naar snaffle met shanks en aansluiten correctional (op een hand) is een grens waar heel veel westernruiters op sneuvelen. Helaas is dat iets wat heel weinig mensen zien. Western is in hun ogen ruk en plukwerk, en "daar hebben ze weinig mee". Maar de moeite om zich erin te verdiepen nemen ze dan ook al niet. En zo helpen ze wel een vooroordeel in stand te houden.

Oh, en voor de goede orde: ik rijd geen wedstrijden, heb een merrie van 11 en een merrie van 3. Merrie van 11 rij ik op een trens, merrie van 3 wordt op dit moment op een trens ingereden.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:20

o o o wat een discussie weer.

Volgens mij lopen er twee disiplines door elkaar heen. Ik denk dat je de westernsport (en het gebruik van anders soortige bitten dan op de engels stijl zeg maar) los moet zien van de engelse wijze van rijden.
Ik heb echt geen verstand van western, maar volgens mij wordt daar totaal anders gereden en ik zie daar idd dat er totaal geen ontact is met het bit en de teugels in een boogje vallen.
Ik krijg ook niet het gevoel dat er hier wodt afgegeven op de westernsport, cassidy, maar dat het gewoon ontwetendheid is. Als je niet bekend bent met de westernsport denk je eerst, ooo wat een scherpe bitten, maar als je ziet hoe ze worden gebruikt (in goede handen) dan valt het best mee.

Even voor de duidelijkheid die hele apparte (martelwerktuigen) keur ik natuurlijk ook niet goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:44

Het zijn niet alleen de dressuur en de westerndiscipline die hier door elkaar heenlopen, maar ook de rensport, de drafsport, de menssport enz. En idd de westernsport. Als het een kwestie van onwetendheid is, moeten mensen misschien hun mond houden als ze er geen verstand van hebben.

Mijn niet-zo-bescheiden mening.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:58

Afbeelding
Afbeelding

wat voor bitjes zijn dit eigenlijk?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:26

zijn dat niet gewoon die hengstenbitten? Daar vindik ze namelijk wel op lijken..

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:33

Ik vraag me ook echt af waar dit bit voor is

Afbeelding

Weet iemand dat?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:24

Cassidy schreef:
Het zijn niet alleen de dressuur en de westerndiscipline die hier door elkaar heenlopen, maar ook de rensport, de drafsport, de menssport enz. En idd de westernsport. Als het een kwestie van onwetendheid is, moeten mensen misschien hun mond houden als ze er geen verstand van hebben.

Mijn niet-zo-bescheiden mening.

Haha! ja als iedereen dat nou eens deed over de hele wereld (zijn mond houden over dingen waar ze geen verstand van hadden) dan zag de wereld er een stuk beter uit. Het is aan de "verstandige" mensen om er dan niet op in te gaan Knipoog

Mijn bescheiden mening Knipoog

Maar even weer on-topic. Voor elk bit geld dat het scherp is als het verkeerd gebuikt wordt. Maar op deze site staan wel heel extreme voorbeelden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:08

als je zoon scherp ding in de mond van bijvoorbeeld een western paard leg dat helemaal op zit en of stem te rijden is lijkt het mij nog geen mishandeling maarja dat kan ook aan mij liggen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:53

Ptries schreef:
Ik vraag me ook echt af waar dit bit voor is

Afbeelding

Weet iemand dat?

Nu heb ik er geen verstand van, maar als ik even analytisch bekijk (en mag bekijken Haha!), lijkt me dit een bit voor een paard wat weigert om een bepaalde kant uit te gaan. Dat dikkere stuk aan de rechterkant, als ik goed kijk zit daar een soort spiraalveer in. Het bit lijkt me hol (daarom ook zo dik) , daar gaat dat staafje doorheen waar links dat oogje aan zit en waar rechts die veer omheen zit. Als je dan aan de linkerkant trekt met de teugel, en het paard niet naar links wil, komen die prikkers door gaatjes in het ronde gedeelte vlak naast het bit, in de wang te zitten. Dit als versterking op de teugeldruk. Als het paard dan naar links gaat gaan de prikkers weer terug, en heeft het paard er geen last van.

Aangezien je het bit ook makkelijk 90 graden om kunt draaien, is het ook te gebruiken voor paarden die niet naar rechts willen. Lijkt me een bit voor een groot en sterk paard, denk zelf aan een trekpaard. Als er dan een 1000 kilo levend gewicht met je aan de haal gaat heb je met een trens niets meer in te brengen.

Enfin, dat was mijn analyse. Wie het zeker weet mag het zeggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:54

Vraag me eigenlijk altijd stiekem af... Western bitten zien er soms afschuwelijk uit, en mega scherp... En dan wordt altijd gezegd: Ja maar gevorderde... Ja maar toch niet aan teugels gekomen... Ja maar alles op zit enzo...

WAAROM dan zo'n bit erin hangen als je hem toch niet nodig hebt? Ik snap dat eigenlijk nooit... Waarom niet gewoon een leuk gebroken trensje ofwat, en daar dan wat leuke mooie decoraties erop maken?

(en ja, ik ben dus geen western ruiter als je wel merkt, en mischien zie ik het 'essentiele' ook helemaal over het hoofd.)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:05

Cass, jouw verhaal klinkt logisch. Ik was er wel benieuwd naar. Ik denk trouwens dat voor de meeste bitten wel geldt dat het niet het bit is, maar de ruiterhanden die een bit gemeen maken. Als ik met S&T op Pats zou gaan rijden zou dat ook zielig zijn, gewoon omdat ik nog geen fijnere handhulpen kan geven. Terwijl ik bij iemand die ermee om kan gaan een S&T niet zielig vind. Helaas grijpen er ook altijd een hoop mensen die er niet mee om kunnen gaan naar scherpe/aparte bitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:58

Tancreda4 schreef:
WAAROM dan zo'n bit erin hangen als je hem toch niet nodig hebt?

Op officiele western wedstrijden moet je met een dergelijk bit starten (en op een hand starten) als je paard ouder is dan 6 jaar. Op NRHA wedstrijden moet je zelfs een driejarige starten met een dergelijk bit.
Dus we hebben hem wel degelijk "nodig". Het kan heel goed zonder, maar de wedstrijdregelementen schrijven dit voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:02

De westernbitten die voor de wedstrijden toegelaten zijn, moeten aan bepaalde eisen voldoen. De poort mag niet te hoog zijn, het bit niet te dun. Twisted wire is niet toegestaan. Het bit van iedere ruiter wordt bij binnenkomst in de arena of na het rijden van de proef gecontroleerd. Je hebt echter geen zicht op het bittenarsenaal wat de ruiter thuis gebruikt. Je kunt het hoogstens aan het paard merken. Maar dat is bij de dressuur wel niet anders.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:21

ik ben op zich niet tegen scherpe bitten, denk dat ze wel es nodig zijn, maar dan alleen met een ervaren ruiter die weet wat ie doet!maar dan heb ik het over de bitten die gewoon in de divoza e.d staan dus pelhams, hackamore's ect, maar wat ik hier nou weer voor bitten zie??t slaat egt werkelijk nergens op!! en idd waar de rijkunst ophoud gaat de tuigkast open!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:29

Princess schreef:
ik ben op zich niet tegen scherpe bitten, denk dat ze wel es nodig zijn, maar dan alleen met een ervaren ruiter die weet wat ie doet!maar dan heb ik het over de bitten die gewoon in de divoza e.d staan dus pelhams, hackamore's ect, maar wat ik hier nou weer voor bitten zie??t slaat egt werkelijk nergens op!! en idd waar de rijkunst ophoud gaat de tuigkast open!!

heb jij het in het echt ook zo moeilijk met lezen of is dit gewoon om dwars te liggen?

als je cassidy haar uitleg had gelezen, en hem ook had begrepen (bij 1 van de 2 is het schijnbaar mis gegaan) dan had je deze reactie nl niet hoeven te plaatsen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 00:48

rina schreef:
amateur en open klasses op paarden van 6 jaar en ouder met zo'n bit MOETEN rijden.

er zijn er genoeg, waaronder ook ik, die graag gewoon op trens zouden willen...............maar we mogen niet.
er word ons voorgeschreven dat wij met een shank (zo heten die bitten) en op 1 hand moeten rijden.

en verder zeg ik niets meer Lips are sealed lezen is blijkbaar erg moeilijk

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:00

Cassidy schreef:
Tancreda4 schreef:
WAAROM dan zo'n bit erin hangen als je hem toch niet nodig hebt?

Op officiele western wedstrijden moet je met een dergelijk bit starten (en op een hand starten) als je paard ouder is dan 6 jaar. Op NRHA wedstrijden moet je zelfs een driejarige starten met een dergelijk bit.
Dus we hebben hem wel degelijk "nodig". Het kan heel goed zonder, maar de wedstrijdregelementen schrijven dit voor.

Dit kanik wel begrijpen, maar WAAROM word dit voorgeschreven? Kijk, die cowboyhoed enzo is logisch, western komtvan de cowboys enzo, maar al die cowboys reden toch niet met zo'n bit? Waar is het idee vandaan gekomen om met deze bitten te rijden. Bij de dresuur is het een trensje, omdat dat het zachtst is, en later mag een scherper bit (S&T) pas.
Excuses alsk mensen voor het hoofd stoot, ik heb dus duidelijk geen verstand van western. Maar dat was duidelijk denk ik.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:46

wat voor ruiter (of paard heb je dan) als je met dit soort moet gaan rijden

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:26

Ik ken dressuur ruiters die zodra ze richting Z mogen starten er gelijk een S&T in gooien ongeacht of ze er wel aan toe zijn...
Ik ken ook western ruiters die ook al zouden ze met een "scharen" bit mogen rijden er gewoon een trensje in hebben hangen.
Dus ja het zegt niets over de takt van sport maar puur over de mens.

Ik denk dat je niet moet oordelen voordat je er zelf van dichtbij ervaring mee heb gehad.

Kijk een aantal van deze boven genoemde bitten vindt ik inderdaad ronduit niet paard vriendelijk maar ja het gebeurdt inderdaad dat mensen er thuis wel mee rijden.
Helaas kunnen we daar niets aan veranderen.

Zelf rij ik thuis dressuur matig met een Robart bustrensje maar denk maar niet dat je hiermee met die van mij rustig en veilig mee naar buiten kan..
Hulpteugels vindt ik en waren geen optie's dus ik ben opzoek gegaan naar een bit waarmee ik met een lang teugeltje kan rijden en zodra nodig dat ik dus een "handrem" heb.
Het bit waar mijn keuze op gevallen was is de Linda Tellington Jones rollerbit.

Afbeelding

Ik kan hiermee heerlijk rustig buiten rijden en zodra meneer hem in zijn mond heeft zit hij al te schuimen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:51

inderdaad, bij alles geldt maar weer:

het is maar HOE je ermee rijdt.
en als je het stoer vind om er een s&t in te gooien als je Z wordt, zonder even bij jezelf na te gaan waarom je het doet en of het wel nodig is, vertelt dit al veel over de persoon.

overigens vraag ik me wel af wat er gebeurd als het fout gaat deze ruiters, aangezien ik geen goed ervaringen heb met deze rijders, mbt, in de buik schoppen, hoofd naar beneden rukken en tegen het hoofd schoppen etc. ik ben bang dat deze mensn ook weleens een ruk aan het bit willen geven.
geldt voor alle ruiters, westernruiters, de dressuuruiters, springruiters, etc.

neem het me niet kwalijk, ik veroordeel hier niemand,
maar dat baart me zorgen, mensen die hun geduld verliezen en een ruk geven.

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 12:12

Afbeelding

Citaat:
Cassidy Bericht Onderwerp: Re: wat is het nut van deze bitten?Geplaatst: 22-05-05 09:53

Citaat:
Nu heb ik er geen verstand van, maar als ik even analytisch bekijk (en mag bekijken ), lijkt me dit een bit voor een paard wat weigert om een bepaalde kant uit te gaan. Dat dikkere stuk aan de rechterkant, als ik goed kijk zit daar een soort spiraalveer in. Het bit lijkt me hol (daarom ook zo dik) , daar gaat dat staafje doorheen waar links dat oogje aan zit en waar rechts die veer omheen zit. Als je dan aan de linkerkant trekt met de teugel, en het paard niet naar links wil, komen die prikkers door gaatjes in het ronde gedeelte vlak naast het bit, in de wang te zitten. Dit als versterking op de teugeldruk. Als het paard dan naar links gaat gaan de prikkers weer terug, en heeft het paard er geen last van.

Aangezien je het bit ook makkelijk 90 graden om kunt draaien, is het ook te gebruiken voor paarden die niet naar rechts willen. Lijkt me een bit voor een groot en sterk paard, denk zelf aan een trekpaard. Als er dan een 1000 kilo levend gewicht met je aan de haal gaat heb je met een trens niets meer in te brengen.

Enfin, dat was mijn analyse. Wie het zeker weet mag het zeggen.

nou ik zal die zaak ens mailen en kijken wat die zeggen van dat bit! cass, ik bedoel dit echt niet banketstaaf maar ik hoop dat je geen gelijk hebt!!! want iemand die dit dan verzonnen heeft Boos! Boos!

nou ik ga nu ff ( ook off topic Haha! ) boodschappen doen, ben gister terug gekomen van een week spanje

en dan die zaak mailen

Chantal

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:35

Als het paard gewoon doet wat hij doen moet, heeft hij er geen last van hoor! Een twisted wire is erger.