Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

LecyTinker schreef:heb snel antwoord gekozen, dus kan niets meer editten... heb alles geprobeerd, maar geen idit dingetje of uitroep tekentje...

Cassidy schreef:Ik hou er niet van om met lastige merries te fokken. Je creert dan toch een paard waar niet iedereen mee om kan gaan. Je moet dan maar de passende ruiter bij het paard zien te vinden, en die zijn niet zo dik gezaaid. Het gros beland dan toch bij de slager. Als ze al niet voor die tijd serieuze brokken hebben veroorzaakt.

mistral schreef:We willen je alleen maar waarschuwen, als het niks medisch is...

LecyTinker schreef:maar dit omvallen kan een persoonlijke eigenschap zijn die ze ontdekt hebben, dus hoeft niet in de gene doorgegeven te worden... mijn tinker is een klein duiveltje, maar haar veulen van vorig jaar is echt een heel gevoelig ventje. Als je je stem al verhief dan was hij al bang, dus hoeft niet door de gene te komen, maar kan door een situatie ontwikkeld worden...

Citaat:Niet mee eens. Ieder paard heeft de keuze tot onderwerpen en gaan knokken/passieve weerstand bieden. En ik vind het toch wel heel opvallend dat het zich laten vallen, steigeren en aansluiten achteroverklappen statistisch gezien vaker voorkomt bij Tinkers dan andere rassen. Ergens zit er een kronkel in dat koppie wat er niet hoort. Voor mij hoort een paard wat zich niet laat inrijden een enkeltje manege Stegeman te krijgen, en niet als moederdier te fungeren, hoe mooi en goed de veulens ook mogen zijn.
Een dekhengst, vooral een goedgekeurde dekhengst hoort een heel traject te doorlopen. Van roentgenologisch onderzoek tot uitgebreid onderzoek en 100 dagen test (of hoe dat hier heet) waarom de merrie niet? In mijn ogen is de merrie 70% van het veulen, niet alleen de genen maar ook het gedrag. Met een merrie die echt niet spoort zou ik het niet wagen om te gaan fokken, die kreeg van mij persoonlijk de kogel voordat ik daar een veulen uit fok!

mistral schreef:@Lacytinker;
Die merrie van ons kan je niet op rijden, maar als je niet oplet springt ze uit de longeerbak met een omheining van 1.80m
Zonder dat ze een flinke aanloop kan nemen

Citaat:@ Lecytinker: had jij met je merrie gefokt zonder dat je deze ommezwaai in haar was tegengekomen? Had je er een veulen uit gefokt als ze zo verknipt en hitsig gebleven was als op de leeftijd van 1,5 jaar dat je haar kreeg? Eerlijk antwoorden!

jessje schreef:Hij heeft gewoon een goed karakter, vanwaar het komt weet ik niet