Paard valt expres om tijden het rijden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Paard valt expres om tijden het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:12

heb snel antwoord gekozen, dus kan niets meer editten... heb alles geprobeerd, maar geen idit dingetje of uitroep tekentje...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:24

op bloed fokken is niet moeilijk... zoek goede afstamming en klaar is kees. Maar het leuke van fokken is dat je een paard verbeterd op zijn zwakke punten... Lastige merries en lastige hengsten zijn geen probleem... Kijk maar naar bwp sasha... moeilijke hengst, gaf moeilijk door, maar waanzinnige springpaarden... Alme ( groot vererver) was ook geen makkelijke en gaf ook niet al te makkelijk door ( grootvader van die van mij ) maar is toch zo een beetje in elk stamboek terug te vinden... Moeilijke karakters zijn geen probleem in de fokkerij, wat je ermee doet is de kunst. Er zijn genoeg hengsten die strek karakter doorgeven. Dan moet je deze hengsten gebruiken voor karakter vorming. Radel Z geeft vriendelijk door. Goede gangen... Ben een groot aanhanger van Radel Z.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:37

Helaas zijn er teveel mensen die denken een topper te kunnen fokken, en vergeten daarbij de omgankelijkheid van het paard. Er ook bij de KWPN-ers lopen er niet van die lieverdjes rond.

Bovendien is de discussie elders al een keer gevoerd waarom de bereden politie tegenwoordig zijn paarden uit Hongarije moet halen (en dat is echt niet alleen vanwege het kostenplaatje)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 16:55

LecyTinker schreef:
heb snel antwoord gekozen, dus kan niets meer editten... heb alles geprobeerd, maar geen idit dingetje of uitroep tekentje...

Onzin, het rode uitroeptekentje staat overal. Volgens mij moet het voor het editten ook niet uitmaken of je wel of niet snel antwoordt.
Afbeelding
en nu dus:
Afbeelding

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:37

Cassidy schreef:
Ik hou er niet van om met lastige merries te fokken. Je creert dan toch een paard waar niet iedereen mee om kan gaan. Je moet dan maar de passende ruiter bij het paard zien te vinden, en die zijn niet zo dik gezaaid. Het gros beland dan toch bij de slager. Als ze al niet voor die tijd serieuze brokken hebben veroorzaakt.

Ben ik helemaal met je eens!!!
Maar deze merrie waar ik het over heb is niet van mij zelf, maar van familie van mij.Mijn eigen merrie waar ik mee fok is super van karakter en heeft nu haar eerste veulen en dat is al een heel ander (vooral liever)veulen dan die van die merrie. en ik persoonlijk vind dat een merrie het huis is waar je op bouwt!!

Ik kan ook zeggen na 8 veulens dat het doorgaans niet de makkelijkste zijn

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:16

kan het niet meer eens zijn met je opmerking dan ik al ben.
De merrie is het belangrijkste, maar denk dat veel onwilligheid in paarden naar genen wordt verwezen ipv verkeerde aanpak.
Uiteraard worden er flink wat onwillige paarden geboren elk jaar, maar wil niet zeggen dat deze onbruikbaar zijn in de fok.
Hoewel er merries zijn die geheel niet geschikt zijn voor sport, zijn er uiteraard ook die niet geschikt zijn in de fok.
Maar fokken blijft altijd een gok. Je kan de perfecte combo hebben en nog een prut veulen. Je kan een zo-zo combo hebben en een wereldwonder eruit halen... fokken is gewoon 99% gok en 1% verstand...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 19:17

Misschien is het beter om daar een apart topic voor te openen. Het is hier nogal offtopic Knipoog

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:44

Sorry, maar het blijft wel een beetje on topic, omdat er echt wel meer mensen zijn met merrie's die dit doen (het omvallen!) en daar door beslissen om ze als fok merrie te houden Haha!

We willen je alleen maar waarschuwen, als het niks medisch is...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:51

maar dit omvallen kan een persoonlijke eigenschap zijn die ze ontdekt hebben, dus hoeft niet in de gene doorgegeven te worden... mijn tinker is een klein duiveltje, maar haar veulen van vorig jaar is echt een heel gevoelig ventje. Als je je stem al verhief dan was hij al bang, dus hoeft niet door de gene te komen, maar kan door een situatie ontwikkeld worden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 19:57

mistral schreef:
We willen je alleen maar waarschuwen, als het niks medisch is...

Het is NIET mijn paard, nogmaals.

Ik zou zelf dus echt nooit fokken met zo'n paard als het in d'r kop zou zitten. Hoorde trouwens wel vorige week dat ze erover zaten te denken om er een veulen bij te fokken. Gestoord

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 00:48

LecyTinker schreef:
maar dit omvallen kan een persoonlijke eigenschap zijn die ze ontdekt hebben, dus hoeft niet in de gene doorgegeven te worden... mijn tinker is een klein duiveltje, maar haar veulen van vorig jaar is echt een heel gevoelig ventje. Als je je stem al verhief dan was hij al bang, dus hoeft niet door de gene te komen, maar kan door een situatie ontwikkeld worden...

Niet mee eens. Ieder paard heeft de keuze tot onderwerpen en gaan knokken/passieve weerstand bieden. En ik vind het toch wel heel opvallend dat het zich laten vallen, steigeren en aansluiten achteroverklappen statistisch gezien vaker voorkomt bij Tinkers dan andere rassen. Ergens zit er een kronkel in dat koppie wat er niet hoort. Voor mij hoort een paard wat zich niet laat inrijden een enkeltje manege Stegeman te krijgen, en niet als moederdier te fungeren, hoe mooi en goed de veulens ook mogen zijn.
Een dekhengst, vooral een goedgekeurde dekhengst hoort een heel traject te doorlopen. Van roentgenologisch onderzoek tot uitgebreid onderzoek en 100 dagen test (of hoe dat hier heet) waarom de merrie niet? In mijn ogen is de merrie 70% van het veulen, niet alleen de genen maar ook het gedrag. Met een merrie die echt niet spoort zou ik het niet wagen om te gaan fokken, die kreeg van mij persoonlijk de kogel voordat ik daar een veulen uit fok!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 06:36

Citaat:
Niet mee eens. Ieder paard heeft de keuze tot onderwerpen en gaan knokken/passieve weerstand bieden. En ik vind het toch wel heel opvallend dat het zich laten vallen, steigeren en aansluiten achteroverklappen statistisch gezien vaker voorkomt bij Tinkers dan andere rassen. Ergens zit er een kronkel in dat koppie wat er niet hoort. Voor mij hoort een paard wat zich niet laat inrijden een enkeltje manege Stegeman te krijgen, en niet als moederdier te fungeren, hoe mooi en goed de veulens ook mogen zijn.
Een dekhengst, vooral een goedgekeurde dekhengst hoort een heel traject te doorlopen. Van roentgenologisch onderzoek tot uitgebreid onderzoek en 100 dagen test (of hoe dat hier heet) waarom de merrie niet? In mijn ogen is de merrie 70% van het veulen, niet alleen de genen maar ook het gedrag. Met een merrie die echt niet spoort zou ik het niet wagen om te gaan fokken, die kreeg van mij persoonlijk de kogel voordat ik daar een veulen uit fok!

ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik geloof dat opvoeding 90 procent van een paard is. Misschien herrinder je je nog dat ik voor bepaalde dingen in de basis opvoeding ben.
Paarden kunnen op een jonge leeftijd al verkloot ( sorry voor de uitdrukking) worden. Dit kan voor een heel groot deel weer rechtgezet worden. Hier moet alleen geduld en begrip aan te pas komen en vaak is dit er niet ivm geld of tijd gebrek.
We mogen het op medisch vlak steken en als het daar niet aan ligt dan is het paard geestesziek. Nou ben ik het niet mee eens, een paard dat verkeerd behandeld wordt kan deze dingen als uitvlucht gaan gebruiken. Misschien een beetje begip voor paard zijn kant kan geen kwaad ipv gelijk maar afvoeren naar de worstjes fabriek.
Mijn Radel Z merrie was een hoopje ellende toen ik haar kocht op 1,5 jarige leeftijd. Waren shows mee gelopen en dier was zo opgefokt dat wanneer ze in de trailer ging, onderweg, ze al helemaal op tilt sloeg. Ze op de show zeer energiek was en vol adrenaline zat om te tonen. Dier had bij mij twee stal muren eruit getrapt... Vond dit toch echt niet normaal voor een 1,5 jarige... Ze wist niet anders, ze had haar hele leven shows ( kleintjes, grote, alles wat maar een beetje geld opleverde ) gelopen en het enigste wat ze wist was uit haar dak gaan.
Misschien dat jij haar naar de worstjes fabrikant gebracht zou hebben, maar ik zag hoop. En nu is ze een onwijs lief dier. Heb haar dik 5 jaar gehad en 3 jaar geleden verkocht. Ze loopt nu M2. Zijn eigenlijk pas dit jaar echt hun energie in wedstrijden gaan steken.
Dit paard is een van de liefste paarden die ik ooit in mijn leven heb gekent. Zeer prestatiegericht.
Toen had iedereen het me afgeraden om met haar te fokken aangezien ze dachten dat ze gek was, maar nu is gewoon gebleken dat verkeerde handelingen het veroorzaakt hebben...
Ben zelf dus niet iemand die al iets afschrijft op voorhand... Vaak zit er een verhaal achter en omdat wij dit niet kennen wil niet zeggen dat deze paarden altijd een kronkel in hun hoofd hebben.
Denk ook niet dat dit het geval is bij tinkers...

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:52

Deze viel ook zomaar om..
Afbeelding

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:12

@Lacytinker;

Ik vind het fijn voor je dat het voor jou zo uitgepakt heeft, dat voorop gesteld, maar........

Er zijn nou eenmaal paarden die gewoon zo zijn zonder dat ze een geschiedenis hebben met psychische problemen.

even off topic..wij zelf hebben een top springpaard, als je hem in eerste instantie op stal ziet en in de omgang zou je denken dat ie zwaar mishandeld is geweest,maar wij hebben hem als twee en een half jarige gekocht van de fokker. Toen al als een angst haas.
Zo was hij al vanaf de geboorte, als iemand in zijn hok kwam kroop ie al achter zijn moeder. Op het weiland heeft ie altijd strak naast zijn moeder gelopen en een halster omdoen zijn ze toen maar niet aan begonnen. Hij was gewoon zo! Met veel geduld kan je met zo'n paard omgaan, maar het gaat nooit weg...hij is nou eenmaal zo.

De meeste genieen hebben ook een vorm van autisme.
Met het een super goed en met hey ander waardeloos.

Die merrie van ons kan je niet op rijden, maar als je niet oplet springt ze uit de longeerbak met een omheining van 1.80m
Zonder dat ze een flinke aanloop kan nemen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:16

@ Lecytinker: had jij met je merrie gefokt zonder dat je deze ommezwaai in haar was tegengekomen? Had je er een veulen uit gefokt als ze zo verknipt en hitsig gebleven was als op de leeftijd van 1,5 jaar dat je haar kreeg? Eerlijk antwoorden!

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:07

Wanneer een paard in een voor hem moeilke situatie komt heeft hij 4 manieren om er op te reageren.De vier F en.

Flight, Fight, Freeze en Faint.

Het is zoals algemeen bekend een vluchtdier dus zal als eerste vluchten, wanneer dat niet kan zal hij het gevecht aangaan, dan kan hij nog bevriezen en als laatste flauwvallen.

Welke reflex bij een paard het duidelijkst aanwezig is is afhankelijk van het karakter en de opvoeding.

Het lijkt erop dat dit paard in deze situaties geen andere uitweg ziet dan te gaan liggen( een heel extreme vorm van Faint )

Dit is duidelijk een paniek reactie! Dit zie je zelden en wanneer het gebeurt is het vaak bij trailerladen en zadelmak maken met name de kennismaking met de ruiter.

Je zal een heleboel stappen terug moeten doen en het paard veel beter voor moeten bereiden op het zadelmak maken en gewenning van de het verschil oa in de hoogte van de mens op de grond en de hoogte van de ruiter op de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:43

mistral schreef:
@Lacytinker;
Die merrie van ons kan je niet op rijden, maar als je niet oplet springt ze uit de longeerbak met een omheining van 1.80m
Zonder dat ze een flinke aanloop kan nemen Knipoog

Ik zou dat niet grappig vinden... Nu met dat lekkere gras springt mijn paard dus ook steeds over de tussen omheining heen. Nog hoger maken, hoe nu weer op te lossen. Ik vind dat dus echt niet leuk, voor hem is het nl een spelletje geworden. Hij neemt een paar aanlopen kijkt en kijkt en tenslotte lukt het hem ook nog.

Zoals jij je paard beschrijft, sorry hoor type rotzak, totaal onbetrouwbaar. Kennelijk ook geen af te leren gedrag. Met zulke dieren mag er niet gefokt worden vind ik. Ik moet nl niets van dat soort paarden hebben, zou er maar een gekocht hebben die dit gedrag heeft geerfd. Van tinkers weet men toch al niks als ze gekocht zijn. Laatst een meisje van 13 uit mijn omgeving in het ziekenhuis beland, huurtinker ging zomaar ineens aan de kletter en was niet te stoppen, beest nam zelfs bomen mee. Dit zijn toch geen kinderponies meer?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:30

er zijn idd gestoorde knollen die gewoon niet geschikt zijn om met mensen te leven en ik sta daar achter om deze een enkeltje naar stegermans te geven. Maar er is een overgroot deel dat gewoon door verkeerde handeling zo geworden is. Niet elk paard past bij elk mens. Ik weet van mezelf dat ik het niet kan vinden met paarden die plakkerig zijn of die eeuwige bevestiging nodig hebben...
Ik vermijd deze dieren of wanneer ik ze fok gaan ze al snel in de verkoop. Er zijn andere mensen die het beste uit deze dieren krijgen. Ik ga voor de hyper of moeilijke paarden waar weer andere mensen het niet mee kunnen vinden. Vaak zie ik hoop in deze paarden, maar heb dus ook al eens een paard naar de slager gebracht omdat ik zeker wist dat hij iemand vreselijk zou verwonden als ik hem verkocht en als ik hem zou houden dat hij mij eens een goede rake klap zou gegeven.
Met zulke momenten ben ik zeer direct. En daar word geheel niet mee gefokt. Als ik niets goeds zie dan is het bij mij de eindhalte. Wil niet dat ik op mijn geweten ga hebben dat er iemand dodelijk verwond wordt omdat ik geld wil ontvangen. Of dat dat paard een leven van aframmeling tegemoet gaat alleen maar omdat ik geld wou ontvangen... snap je...
Sommige paarden zijn gewoon niet gemaakt voor gevangenschap. Maar denk dat dit lang niet zo een groot percentage is dan men afschilderd. Vaak zeggen mensen al dat hun paard onhandelbaar is omdat hij niet op commando in galop wil of over een hindernis... Veel ( komen we weer op penny´s terecht) ruiters hebben hulp nodig en niet hun paarden.

Citaat:
@ Lecytinker: had jij met je merrie gefokt zonder dat je deze ommezwaai in haar was tegengekomen? Had je er een veulen uit gefokt als ze zo verknipt en hitsig gebleven was als op de leeftijd van 1,5 jaar dat je haar kreeg? Eerlijk antwoorden!

Ik heb haar toen gekocht omdat ik iets in dat paard zag. Ik geloofde oprecht dat dat paard niet zo was, maar zo gemaakt. Op dat moment vertrouwde ik er niemand bij. Ze was zo hondsdol op sommige momenten dat ik echt voor mensen hun veiligheid vreesde...
Maar het is ook vaak je eigen houding ( bewust, onbewust) die een paard iets laat doen... Op dat moment zou ik het niet gedaan hebben. Simpel omdat ze het als karakter zou hebben gegeven aan haar veulen. Niet qua gene. Maar een veulen dat bij een dwaze moeder staat word zelf ook vaak achterdochtig. Krijgen ze al een klap mee voordat ze zelf ooit een kans hebben gehad om mensen voor zichzelf te ontdekken.
Dus was ze zo gebleven, nee, dan had ik haar misschien achter in een weitje gezet, maar zeer zeker geen veulen uit gehaald.
Nogmaals niet omdat ik dacht dat het aan haar genetisch matriaal iets zou schelen, maar omdat zij een slag van de molenwieke had en dit dus zou overdragen aan haar veulen door omgang...
Maar als er problemen zijn die met rijden temaken hebben dan zou ze dat niet doorgegeven hebben in omgang en dan zou het geen probleem zijn geweest...

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:48

[quote="russel
Ik zou dat niet grappig vinden... Nu met dat lekkere gras springt mijn paard dus ook steeds over de tussen omheining heen. Nog hoger maken, hoe nu weer op te lossen. Ik vind dat dus echt niet leuk, voor hem is het nl een spelletje geworden. Hij neemt een paar aanlopen kijkt en kijkt en tenslotte lukt het hem ook nog.

Zoals jij je paard beschrijft, sorry hoor type rotzak, totaal onbetrouwbaar. Kennelijk ook geen af te leren gedrag. Met zulke dieren mag er niet gefokt worden vind ik. Ik moet nl niets van dat soort paarden hebben, zou er maar een gekocht hebben die dit gedrag heeft geerfd. Van tinkers weet men toch al niks als ze gekocht zijn. Laatst een meisje van 13 uit mijn omgeving in het ziekenhuis beland, huurtinker ging zomaar ineens aan de kletter en was niet te stoppen, beest nam zelfs bomen mee. Dit zijn toch geen kinderponies meer?[/quote]

Beste Russel.....als je wat beter dit topic had doorgelezen, had je kunnen lezen hoe ik over deze merrie dacht!!!
Eerst lezen en dan oordelen he?! Slapen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:31

laten we nou niet dingen op een ras gaan steken en bedenken dat dit op zich staande gevallen zijn. Elk dier is een individue en dus moeten we ze ook zo behandelen. Niet elk paard gaat voor het standaard praatje...

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:09

die merrie waar ik het over heb is gewoon een KWPN merrie

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:29

Ik heb jammergenoeg een merrie die dit ook durft doen... Ook tijdens het opstijgen trouwens (ze ging kaarsrecht staan en zo zijn we al 2x omgeslaan) Ook dit is altijd al een beetje een moeilijk paard geweest (ken haar vanaf ze jaarling was), nogal bangig enzo
Ze heeft niks meegemaakt van trauma ofzo en ik denk ook niet dat ze pijn heeft want ik heb een vriend die professioneel rijdt en die heeft er een tijdje mee gereden en met hem doet ze dat niet.
Ze weet gewoon dat ik bang was van haar en maakt daar misbruik van.
Ik heb haar nu een tijdje in de weide gezet en deze zomer poberen we opnieuw, onder begeleiding, en als het nu weer niet lukt en ze me weer zoiets flikt gaat ze weg, ook al heeft ze wel kwaliteit.

Maar dat zo'n merrie dan maar niet moet fokken omdat ze stoute veulens geeft vind ik wat overdreven.
Mijn ruin heb ik bij de fokker gekocht op z'n 3 jaar en die moeder stond daar toen ook.
En zo'n kreng heb ik nog nooit gezien, aanvallen als je in de gang passeert, slaan om te hebben als je durfde de stal in te gaan, ze moesten die vangen met een bezemsteel met een haak eraan en dan een soort muilband omzetten, ze had al een aantal mensen in het ziekenhuis gekregen enzoverder
Dan is de vader van mijn ruin ook nog niet de makkelijkste naar het schijnt (Pachat II) maar mijn ruin zelf is echt ongelooflijk lief.
Hij is altijd goed gezind, wil altijd werken, is van niet veel bang, zal je nooit expres slaan of bijten, doet nooit moeilijk om op de van of camion te gaan, kortom echt een leuk paard.
't is misschien eerder uitzondering dan regel, en het komt ook niet door een super-opvoeding, want echt veel tijd brachten ze daar niet met de veulens door (gewoon de verzorging, geen geknuffel ofzo)
Hij heeft gewoon een goed karakter, vanwaar het komt weet ik niet Haha!

(dit zijn allebei bwp'ers trouwens)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:59

heb pachat II gezien ik belgie bij de brabander...
Ik wou mijn merrie door hem laten dekken. Pachat II is een waanzinnige hengst om te zien, maar idd niet de vriendelijkste. Bijt in de tralies als je langsloopt en draaid zijn kont om te slaan als de staldeur open gaat. Heeft veel toppers door gegeven, maar allemaal eenbeetje moeilijk om te rijden.
Maar weet je, die hengst is altijd erg actief geweest en nou staat hij maar wat op stal. Begrijp dat die hengsten dan een beetje sjaggie worden... Maar pachat II is super... waanzinnig dier... Kan je niet s een foto van je ruin erop gooien?

Caroline321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:37

Ik had een 'valprobleem' met mijn haflingermerrie. Ik had haar al een paar jaar toen geconstateerd werd dat ze een cyste op haar straalbeen had (fase 4). We hebben haar toch weer goed op de been gekregen, en ik reed haar recreatief. Tot ze zich voor de eerste keer door de voorhand liet zakken met mijn dochter op haar rug. Dat was niet de laatste keer. Paardenarts dacht dat het uit haar rug kwam, ik had daar mijn twijfels bij. Er was in ieder geval geen sprake van ataxie. Na vier valpartijen (ze viel uitsluitend als er iemand op haar rug zat), heb ik haar weggeven aan iemand die (veel) beter rijdt dan ik. Ze is nooit meer gevallen. Ik weet nog steeds niet wat het is geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 01:38

jessje schreef:
Hij heeft gewoon een goed karakter, vanwaar het komt weet ik niet Haha!

Ik durf zomaar te beweren dat het goede character van de merrie komt, want die geeft 70% door aan het veulen. Echter zou ik met een dergelijke hengst niet fokken. Fokken is al genoeg gokken, daar hoeft niet nog een extra factor bij te komen. En zoals al gezegd, er zijn maar weinig ruiters die met een paard met gebruiksaanwijzing om kunnen gaan, en als fokker zou ik liever geen paard willen fokken met een mogelijkheid op een enkeltje Manege Stegeman (= slager, voor de belgische lezers)