Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:25

Volgens mij zijn er geen voordelen aan nog aan het extreem achter de LL rijden nog aan het achter de LL rijden.

Als ik al een voordeel zie dan is het voor de ruiter en zeer zeker nooit voor het paard.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:28

Kaja, zou je het leuk vinden om eens te kijken wat je uit een paard kan halen die juist niet zo getraind wordt? Gewoon vrijblijvend uiteraard Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:29

Ah, Kaja had d'r kristallen bol naast d'r comp staan... Tong uitsteken

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:38

Afbeelding

Wat een dierenbeul ben ik he?

Het voordeel van mij voor dit paard is dat ie dan een beetje te rijden valt, zonder levensgevaarlijke taferelen Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:40

Ok. Maar waarom is jouw paard dan zo levensgevaarlijk om te rijden? Het klinkt tegenstrijdig vind ik. Ik wil hem wel een keer rijden maar dan niet achter de loodlijn.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 10-05-05 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:40

naam schreef:
droefje schreef:
het is ook niet mijn manier. okey dat je je paard even wat ronder / lager instelt dat doet iedereen, maar dit jeetje.

je ziet duidelijk op de eerste foto dat het paard van het achterbeen af loopt. ze rijden eigenlijk met de handrem erop. mij is geleerd ronder maar niet korter in de hals en neusje eruit. dus zeker niet kin op de borst. als dat paard met de kin op de borst getrokken wordt hoe willen ze dan in vredesnaam hun achterbeen doorgeven naar voren. Koe

ik houd het wel op de manier zoals ik het geleerd heb, van achteren naar voren en zeker niet te kort in de hals. Knipoog

Hier ben ik t volledig mee eens.
Laag en rond instellen oke, maar dan wel van achteren naar voren!
En niet op deze manier, ruk, pluk, trek en kin op de borst...
Vind die foto's eigenlijk te erg om naar te kijken!

Mooi gezegd.

Maar ook deze foto's zijn momentopnames, en we hebben allemaal wel eens de kunsten van onze laag-diep rijders mogen bewonderen bij het losrijden en dan zie je toch iets anders.

Zolang dit systeem onder professionele begeleiding gebeurt is er niets mis mee, zelfs prettiger voor een paard dan steeds bovenin...

Extreem is nooit goed. Extreem OPGEPRIKT niet en extreem in elkaar GETROKKEN...

Het rijkunstig gebruiken van deze rijstijl in ontspanning is geen probleem...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:41

Wouter24 schreef:
Het voordeel van mij voor dit paard is dat ie dan een beetje te rijden valt, zonder levensgevaarlijke taferelen Knipoog

Juist. Voordeel voor de ruiter dus.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:43

QQQQ schreef:
Wouter24 schreef:

Inderdaad.... dat is wel een erg wakkere opmerking weer...

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:45

QQQQ schreef:

Kom op hee, hoe kinderachtig, denk je dat ik van gister ben? Allemaal makkelijk banketstaaf vanachter de pc. allemaal zeiken, maar het zelf beter doen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:46

Wouter, dat zeg ik niet. De vraag is wat het voordeel van EXTREEM achter de LL rijden en wat het voordeel hiervan is. Jou reden is om je paard bij je te houden door taferelen te voorkomen, dus hem het gezichtsveld belemmeren in zekere zin..toch?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:47

Mireille1970 schreef:
Maar ook deze foto's zijn momentopnames, en we hebben allemaal wel eens de kunsten van onze laag-diep rijders mogen bewonderen bij het losrijden en dan zie je toch iets anders.

Zolang dit systeem onder professionele begeleiding gebeurt is er niets mis mee, zelfs prettiger voor een paard dan steeds bovenin....

Niet mee eens.
Zolang het alleen laag en diep is, ok, maar zodra het ook rond moet zijn... als ik die paarden dan in de ogen kijk is die blik alles behalve tevreden en ontspannen, ook bij de allerbeste professionals. Dan valt het negatieve gevoel die de foto's mij geven nog reuze mee...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:48

Voordeel voor de ruiter kan ook voordeel voor het paard opleveren.

Als er nl problemen voorkomen kunnen worden door het paard even heel diep in te stellen en daarna gewoon verder te rijden dan heeft het paard daar ook profijt van.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:50

Zou je kunnen uitleggen welk profijt je bedoelt, Apple?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:50

Hermesdeux schreef:
, dus hem het gezichtsveld belemmeren in zekere zin..toch?

Nee want hij is niet extreem kijkerig.

Iedereen heeft het al op dat paard geprobeerd, met ALLE mogelijke technieken, en dit werkt het beste, waar hebben jullie de wijsheid vandaan om dat in twijfel te gaan trekken?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:52

Apple, misschien ook wel gelijk, maar hoe onstaan problemen? Werkdruk? Energie? Karakter? Ik weet het niet hoor, ik val niemand aan, maar ik kan geen goed voordeel voor het paard bedenken waarom die zo extreem ingesteld zou moeten worden...

@ wouter, ik bedoelde ermee, dat als je je paard zo extreem insteld, hij naar de grond kijkt en verder nergens anders naar. Je paard is dus gefocust op jou hand, en zal dus inderdaad gehoorzamen Knipoog

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:53

Wouter,wat doe je dan als je in de wedstrijdring komt? is ie dan wel braaf zonder achter de LL te lopen? Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:55

Wouter24 schreef:
Hermesdeux schreef:
, dus hem het gezichtsveld belemmeren in zekere zin..toch?

Nee want hij is niet extreem kijkerig.

Iedereen heeft het al op dat paard geprobeerd, met ALLE mogelijke technieken, en dit werkt het beste, waar hebben jullie de wijsheid vandaan om dat in twijfel te gaan trekken?

Hoe lang heeft iedereen elke "techniek" geprobeerd?
Omtrainen duurt erg lang namelijk, en dat heeft ie nodig, zo te horen.
Uit nieuwsgierigheid: Wat voor gevaarlijks doet ie dan en waarom, als het niet van kijkerig zijn komt?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:56

Ik weet niet, maar laten we Wouter er even niet persoonlijk op aanspreken, vind alleen zijn argument van extreem achter de LL rijden geen voordeel... maar op zijn manier van trainen heeft dit topic niets te maken toch??

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:01

Misschien heb je nog niet alle technieken geprobeerd. Heb je de draag techniek geprobeerd? Ik heb het net ookal gezegd ik zou jou paard graag eens willen rijden zonder achter de LL te rijden.

Wijsheid, ik zou het logisch beredeneren willen noemen. Het is namelijk tegenstrijdig zoals ik al eerder heb gezegd en dat kan je logisch onderbouwen.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:03

MeiaLuna schreef:
Wouter,wat doe je dan als je in de wedstrijdring komt? is ie dan wel braaf zonder achter de LL te lopen? Verward

Echt braaf zal ie nooit worden, heeft niks met rijtechniek te maken.

Maar wel braver ja Ja

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:03

Zo zie je dat iedereen zijn/haar eigen ervaring heeft.
En eigen mening.

Het is geen ja of nee, het is een ieders ja of een ieders nee.

Als het voor je werkt en je houdt jouw paard er blij mee dan is het goed en zo niet dan niet...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:04

Volgens mij heeft de rijtechniek wel degelijk te maken met het eventueel braaf zijn of niet.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:06

Mireille1970 schreef:
Als het voor je werkt en je houdt jouw paard er blij mee dan is het goed en zo niet dan niet...

Inderdaad, alleen dat word hier in twijfel getrokken, door mensen die je niet kennen, paard niet kennen, denken dat ze het zelf veel beter kunnen etcetera etcetera... Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:06

Zonder nu Wouter te gaan doorzagen over het hoe en waarom heb ik ook nog wel een voorbeeld.

Let wel, ik rij veel op het strand, dus dit is geen dressuurmatig trainingsverhaal.

Nu ken ik een bijzonder sterk paard, rond de 1.80m, die ook nog eens weet hoe hij zichzelf sterk kan maken.

Met dit paard ben ik laatst een paar keer naar het strand geweest. Als je dit paard vlak voor de overgang naar een hogere gang even heel diep en achter de LL instelt dan kun je vervolgens rustig de overgang maken. Dan het gewenste tempo instellen en dan is het mogelijk om gewoon met los teugeltje in hetzelfde tempo te blijven draven of galopperen (zonder dat het paard achter de LL loopt).

Als je dat niet doet en de overgang maakt, dan heb je al tijdens de overgang erg veel gewicht in je hand met als gevolg dat het paard als een soort tank steeds sneller gaat (en ook op je zit niet meer echt makkelijk is terug te nemen).

Door even bij de overgangen diep in te stellen kan dit paard gewoon met een dubbelgebroken trensje en zonder allerlei hulpteugels lekker mee naar het strand: uiteindelijk dus voordeel voor het paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:08

Nee apple, is ook voordeel voor de ruiter! Als jij het zo kritisch bekijkt, doe ik dat ook. Het paard heeft er geen baat bij hoor, om tegengehouden te worden, de RUITER wenst het tempo Knipoog