ORUN cursus, wat vind je ervan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Re: ORUN cursus, wat vind je ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:41

Citaat:
Die van mij is er ook vandoor gegaan tijdens de cursus..

Ja......... met MIJ ja!!!!!!! Haha! Goh, had het goed benauwd toen! Maar desalniettemin heb je een leuk paard hoor M.! Hij schrok gewoon een beetje van mij...........

Ik vond de cursus erg leuk. Vond de cursusleider het ook goed doen, maar daar waren de meningen blijkbaar over verdeeld........... Ik heb in ieder geval geen problemen met hem gehad, sterker nog: ik vind dat hij mij heel goed begeleid heeft!

Ik heb de cursus eigenlijk alleen gedaan omdat ik toch wel regelmatig lesgeef bij onze ponyclub en dat kan verzekeringstechnisch nog wel eens lastig zijn als je niet gediplomeerd bent. Zal niet snel voor de 2e en 3e fase gaan (is ook haast niet te doen als je een fulltime baan hebt).

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:11

Ik heb de cursus dit jaar afgerond en heb hem gevolgd in Westmaas. Ik vond niet echt dat je kreeg waar je voor betaald hebt. In het begin hielp de instructeur zelf en toen ging het erg goed, maar na een aantal lessen gaat iedereen je maar lesgeven en ging ik alleen maar achteruit. Uiteindelijk ben ik geslaagd met zeer goeie cijfers (al zeg ik het zelf) en was ook de beste van de groep. Maar moest wel examen doen op mn reserve paard zegmaar want mijn eigen merrie was verpest.....
De jury adviseerde mij zeker door te gaan. Ik kreeg namelijk de complimenten voor het lesgeven en het parcours springen..... toch vind ik het erg duur en 1 keer in de week naar Ermelo zie ik ook niet zitten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:20

Ik zie dat ook dus helemaal niet zitten Haha! Haha! Haha!

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:37

Ik heb 3 jaar geleden ORUN eerste fase gevolgd in Barsingerhorn (NH). In het begin kregen we de cursus van een springruiter, maar omdat hij uit de buurt van Wassenaar kwam en hij dat te ver vond rijden, kregen we om de week cursus van een dressuur amazone. En kwam het dus weleens voor dat we springles kregen van een haar terwijl ze er geen bal verstand van had. De springruiter vond ik zeer goed lesgeven, maar zij was een muts van de bovenste plank. En het was lastig dat ze elkaar tegenspraken. De een zei linksaf de ander rechtsaf.

Het niveau van de cursisten vond ik echt dramatisch. De helft is bij ons dan ook niet geslaagd (ik wel). Een paar keer reed iemand mee op een pony terwijl dat verboden is. Daarnaast waren er personen die alleen maar recreatief reden, in het verleden de punten hadden gehaald, en niets aannamen van wat er werd gezegd. 'Waarom je paard nagevelijk rijden als ik toch alleen maar door het bos rijd?' kreeg verschillende keren naar mijn hoofd geroepen. WAAROM DOE JE DAN MEE AAN ZO'N CURSUS??
Mijn paard die ik toen nog had heeft zich een paar keer van zijn 'beste' kant laten zien waardoor die mutsen er niet op durfde. Geen probleem verpest je ook niets!

Ook reed bij ons tijdens het examen een cursist mee met een paard die net drie weken onder het zadel was. Dat beest was niks gewend en gewoon levensgevaarlijk maar er moesten wel andere cursisten op gaan zitten om te laten zien hoe zij konden rijden. En volgens mij staat er ook in de reglementen dat je geen groen paard mee mag nemen.

Ik heb vooral theoretisch heel veel geleerd en je leert toch anders er tegen aan te kijken als je op de grond staat i.p.v. van op je paard. Het is dat ik toen geen geschikt paard had om de tweede en derde fase te gaan doen anders had ik dat zeker gedaan. Daarnaast red ik het niet met mijn studie om één dag in de week naar ermelo te gaan.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:43

Heb de cursus ook gedaan, vond het leuk om eraan te beginnen, maar vond het nog leuker toen ik met mn papiertje naar huis ging.
Gossie wat een gedoe zeg!
Ik vind het een hele opgave om elke maandagavond een hele avond in de kou te staan, en pas na 12en in bed te liggen terwijl je de volgende morgen om 6 uur eruit moet!
We hadden op zich een leuke groep moet ik zeggen!
Maar om nog verder te gaan....nu even niet, maar wie weet over een paar jaar als mn zoontje wat groter is , en als ik een miljoen heb gewonnen, (dan hoef ik geen rekening te houden met mn werk en al die km's die je dan moet rijden!!)
Maareuh, kheb mn papiertje op zak, en ik ga volgende week kijken bij een rijvereniging om les te geven, en de privelessen beginnen ook lekker te lopen.En daar doe je het tenslotte toch voor he!!

Ja, het nivo van sommige ruiters is idd om flink van te janken, en de meeste nemen nog weinig tot niks aan ook!

voor iedereen die er aan gaat beginnen, succes he!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:53

Wat is het voordeel van een ORUN opleiding die je met succes afrond. Voor: 1. jezelf, 2. het bedrijf waar je eventueel werkt en 3. de klant (degene die les krijgt). Op dit moment worden de meeste lessen prive en in maneges gegeven door mensen die geen beroepsopleiding gevolgd hebben. Dus wat is de toegevoegde waarde? De kreet gediplomeerd zegt zo weinig. Wie bepaalt of iemand slaagt voor het diploma, is er toezicht op de opleiding, wie is daar verantwoordelijk voor.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:45

euhm
misschien ben je niet op de hoogte , maar op rijvereniging, maneges e.d moeten gediplomeerde instructeurs lesgeven, want anders heb je dikke problemen met de verzekering als er iets opdoet!Toegevoegde waarde is er dus wel degelijk.
En er is heus wel toezicht op de opleiding hoor, als negen van de tien mensen zakken, kunnen ze dus wel degelijk zien of het er goed aan toegaat ja of nee.
En bij klachten kun je altijd naar de KNHS bellen!

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:47

Roxx schreef:
Citaat:
Die van mij is er ook vandoor gegaan tijdens de cursus..

Ja......... met MIJ ja!!!!!!! Haha! Goh, had het goed benauwd toen! Maar desalniettemin heb je een leuk paard hoor M.! Hij schrok gewoon een beetje van mij...........

Hey A. Haha!
Ach, het blijft af en toe een aparte hoor Knipoog Maarja..Als je ooit nog eens het idee hebt om nog 1x op m te rijden, je komt maar langs hoor Knipoog Hij heeft er wel van geleerd hoor, hij is veel minder rillerig naar andere mensen toe!Er moeten nog steeds geen gekke dingen gebeuren, maarja Knipoog
En over onze instructeur, idd de meningen waren wel verdeeld, denk ook dat de manier van lesgeven je moet liggen en voor de een werkt dat beter dan voor de andere. Hij had over dingen ook wel gelijk hoor, en k moet zeggen dat ik sommige dingen van hem ook nog wel gebruik met het rijden, maar het rijden daar ging gewoon meestal niet lekker..Pas op het examen zelf liep mn paard eindelijk weer zoals ie kon lopen, lekker ontspannen. En voor mij werkte het niet dat ik van 2 verschillende mensen les kreeg, vooral niet met dit paard, de een zegt dit, de ander dat..
Hoe is t trwns met dat paard van je, dat eerst zwart was en daarna bruin ? Tong uitsteken

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:36

Hooi!

Ja, verdeelde meningen. Ik ben met dat soort dingen erg makkelijk: wil hij dat ik er in de les achterste voren op ga zitten, dan doe ik dat. Doe het thuis gewoon weer op m'n eigen manier. Haha! Zolang hij niet al te rare dingen vraagt vind ik het prima. Maar ja, ik heb ook makkelijk praten. Mij hors vind alles best, dus daar kan dat ook mee. Kan me voorstellen dat het niet met ieder paard zo eenvoudig is...........

Met mijn "Blacky" gaat het prima, ze is lief als altijd! Het bruine winterhaar is inmiddels bijna weg, dus ze is momenteel weer mooi zwart. Zal wel niet zo lang duren, dan maakt het zomerzonnetje haar wel weer bruin (als we tenminste ooit nog een zomerzonnetje krijgen............). Ik heb haar nu te koop staan. Ben erg druk bezig met het beleren van m'n nieuwe paard en merk dat twee paarden rijden (die allebei op een ander adres staan) naast een drukke baan toch wel erg veel is. Hoop dat ik snel een goed nieuw huis voor haar vind.

Blij te horen dat jouw paard geen trauma aan mij heeft overgehouden! Clown

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 23:20

Haha nee hoor, hij kan er wel tegen, hij moest zich niet zo aanstellen..maarja Knipoog
Normaal gesproken, of meer, met mijn andere paard, kan ik heel wat hebben qua veranderingen, maakt me ook allemaal niet uit. Maar Ft ging ook niet zo goed die periode en ik zat al wat vast af en toe..en als het dan ook nog voor geen meter gaat, dan ga je echt twijfelen..
Haha, nog even over dat achterstevoren he..?Lijkt me prima, heel leuk, maareh...je kent mn paard he? Tong uitsteken

Succes met het inrijden van je nieuwe paard!!Toch wel jammer dat die zwarte van je dan weg moet he Knipoog Maarja..kan niet alles hebben..Heb ik net zo, ben nu bezig met het inrijden van een jong paard, kan er ook geen 3 rijden...Erg jammer, stomme school! Tong uitsteken

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:27

peetje82 schreef:

maar op rijvereniging, maneges e.d moeten gediplomeerde instructeurs lesgeven, want anders heb je dikke problemen met de verzekering als er iets opdoet!

Toegevoegde waarde is er dus wel degelijk.
En er is heus wel toezicht op de opleiding hoor, als negen van de tien mensen zakken, kunnen ze dus wel degelijk zien of het er goed aan toegaat ja of nee. En bij klachten kun je altijd naar de KNHS bellen!

- de rijverenigingen hier in de omgeving hebben geen gediplomeerde instructeurs. Vaak is het iemand die enthousiast is met rijden en tijd beschikbaar stelt om les te geven.
- op veel maneges wordt lesgegeven door personeel zonder (beroeps)opleiding voor instructie.
- verzekeren voor een manegebedrijf is geen probleem
- er zakken beslist geen 9 van de 10 kandidaten, dan zou niemand de cursus gaan volgen
- met toezicht bedoel ik: door een onafhankelijke instelling
- veel maneges zijn (nog) niet bij de KNHS aangesloten
- zou klagen (dan) helpen

PS: voorstander van goede opleidingen (theorie/praktijk)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:18

GoldStar schreef:
- verzekeren voor een manegebedrijf is geen probleem

En daarom schoppen steeds meer verzekeringsmaatschappijen alle manege's eruit??

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:46

Vertel eens...

Ik ben het namelijk in deze kwestie met Goldstar eens!

Daarnaast als je zakt bij de ORUN, dan doe je iets verkeerd... lijkt mij overigens duidelijk aangezien dat voor elk examen geldt!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:55

Zep schreef:
ik vind het een vervelend idee dat ik mijn paard door mijn medecursisten zou moeten laten rijden. Dat is een van de dingen die me tot nog toe hebben tegen gehouden eraan te beginnen.

Ja ik heb gister toevallig gelezen wat het inhoud enzo het leek me namelijk ook wel wat!
Maar ook daarom zou ik het niet doen! Laat echt niemand op mijn paard!...

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:16

Ja, je moet idd wel raar doen om te zakken voor de ORUN!Als je ziet wat daar allemaal mee kan doen!
Maar toch is het eigenlijk wel verplicht voor de verenigingen om gediplomeerde instructuers te hebben, dat het nog niet overal gebeurd kan ik niks aan doen.
Nu denk ik ook niet dat het echt noodzakelijk is om goed les te kunnen geven/krijgen!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 13:49

Ik heb er ook aan gedacht om die cursus te volgen, maar ben er vanaf gestapt omdat ik het te duur vond en het verbonden was met je wedstrijdresultaten. Aangezien ik geen wedstrijden (meer) rij op dit moment, werd het me een beetje teveel gedoe om dat er ook nog eens bij te doen.

Ik ga nu een vergelijkbare opleiding doen in België, van de Vlaamse trainersschool. Dan maar een beetje verder rijden Knipoog

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 14:16

Heb net de basiscursus afgerond. Vond het leuk om te doen en ga zeker ook de 1e fase doen. Moet ik alleen nog een ander paard regelen, want er komt dus niemand anders op mijn paard! Nou ja, behalve mijn instructeur dan. En nog een winstpunt in de L1 halen (staat op de planning, hoop maar dat ik deze zomer gezond blijf)

Wat ik wel vond was dat de theorie erg oppervlakkig was (maar heb dan ook al een andere paardenhouderij opleiding achter de rug) en dat er erg weinig aandacht aan didaktiek werd besteed (theoretisch en in praktijk gezien). De cursusleidster was wel goed overigens. Maar wat je daar eigenlijk niet leert is hoe je mensen kunt leren paardrijden. Ik heb het idee dat er bij deze cursussen vanuit wordt gegaan dat de ruiters al op een redelijk niveau zitten, maar wat als je mensen het rijden vanaf het allereerste begin moet leren? Dan kun je toch moelijk aankomen met je aanleuning en ophoudingen?

Ik weet wel dat ik het makkelijker vind om les te geven aan mensen die al kunnen rijden, want dan kun je meer aan het correct gaan van het paard werken. Maar over het algemeen gezien vind ik lesgeven gewoon erg leuk!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:59

trisca schreef:
miepmiep schreef:
Wat ik wel idioot vind: Ze moet nu een JAAR wachten voor ze opnieuw examen mag doen. Achterlijk toch?

Ik dacht dat er ook herkansingen waren Verward
Weet het niet zeker, heb er gelukkig nooit gebruik van hoeven maken Knipoog
Als je in de 1e periode zit kan je in ieder geval examen doen bij de tweede periode, wel een aanrader dus..

Zijn er bij jullie ook zo veel paarden afgevallen? Bij ons werden al paarden 'afgekeurd' door Johan en vervolgens bleken veel paarden de cursus niet te trekken.

Nog een tip dus; zorg dat je minstens twee paarden hebt, eventueel de tweede niet van je zelf. Ik moest er niet aan denken daardoor halverwegen te moeten stoppen.

klopt het dat je äfgrekent "word op een niet kwpner??? een vriendin zou mijn paard willen lenen om de orun 1e fase te doen omdat ze zelf pony's heeft. Mijn paard is natuurlijk wat zwaarder gebouwd en is gekruist tussen ene fries/ clydesdale maar pikt het dressuurmatig allemaal goed op. Nou heeft ze gehoord dat ze het iegenlijk al niet hoeft te proberen omdat ze gewoon een kwpn er willen zien met afstamming . Is dat waar??

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 19:28

peetje82 schreef:
Ja, je moet idd wel raar doen om te zakken voor de ORUN!Als je ziet wat daar allemaal mee kan doen!
Maar toch is het eigenlijk wel verplicht voor de verenigingen om gediplomeerde instructuers te hebben, dat het nog niet overal gebeurd kan ik niks aan doen.
Nu denk ik ook niet dat het echt noodzakelijk is om goed les te kunnen geven/krijgen!

Bij de 1e fase zeker waar, maar voor de rest niet. Er wordt duidelijk aangegeven of je de vervolgcursus zou kunnen volgen of niet. Tijdens de cursus wordt je ook gewaarschuwd of je in de 'gevarenzone' zit.

In totaal vallen er in de 3e fase bet wat mensen af...
sandr0 schreef:
Klopt het dat je äfgrekent "word op een niet kwpner??? een vriendin zou mijn paard willen lenen om de orun 1e fase te doen omdat ze zelf pony's heeft. Mijn paard is natuurlijk wat zwaarder gebouwd en is gekruist tussen ene fries/ clydesdale maar pikt het dressuurmatig allemaal goed op. Nou heeft ze gehoord dat ze het iegenlijk al niet hoeft te proberen omdat ze gewoon een kwpn er willen zien met afstamming . Is dat waar??

Volgens mij niet. Bij mij zaten er ook andere paarden bij. Als het paard technisch correct is hoeft er geen goed papier bij te zitten.
Bij ons liep een paard met een half papier zo door terwijl een jonge Krack werd afgekeurd Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:20

o nou ik ben benieuwd. Hoor veel wisselende verhalen dus ben benieuwd naar de reacties hier

hugroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 08:00

Ik heb alle reacties eens gelezen. Zelf ben ik net klaar met de meninstructeurscurus. Kan nu niet zeggen dat die mij super is bevallen. Voor het lesgeven en theorie ben ik geslaagd met goede cijfers. Nu alleen nog het praktisch rijden overnieuw, want daar had i 1 punt teweinig bij. Dat doen we volgend jaar. Bedankt voor al jullie reacties.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:51

sandr0 schreef:
klopt het dat je äfgrekent "word op een niet kwpner??? een vriendin zou mijn paard willen lenen om de orun 1e fase te doen omdat ze zelf pony's heeft. Mijn paard is natuurlijk wat zwaarder gebouwd en is gekruist tussen ene fries/ clydesdale maar pikt het dressuurmatig allemaal goed op. Nou heeft ze gehoord dat ze het iegenlijk al niet hoeft te proberen omdat ze gewoon een kwpn er willen zien met afstamming . Is dat waar??

Ik heb de cursus ook met een fries gedaan en daar mag je echt niet op worden afgerekend!Als jou paard idd (rij)technisch goed is, dan mag dat geen probleem zijn. Heb het praktijkexamen rijden afgelegd op dus 3 paarden, waaronder 2 friezen.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 19:15

Bij de 1e fase zeker waar, maar voor de rest niet. Er wordt duidelijk aangegeven of je de vervolgcursus zou kunnen volgen of niet. Tijdens de cursus wordt je ook gewaarschuwd of je in de 'gevarenzone' zit.

[quote="sandr0"]

Dat klopt wel ja, en dat is eigenlijk maar goed ook he?!
Als iedereen maar door zou kunnen, zou het er niet al te best uit zien! Knipoog

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:32

Zep schreef:
ik vind het een vervelend idee dat ik mijn paard door mijn medecursisten zou moeten laten rijden. Dat is een van de dingen die me tot nog toe hebben tegen gehouden eraan te beginnen.

Dat heb ik nou ook.....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 06:51

Hoe lang moeten ze erop? Half uurtje? Als je paard correct is afgericht is dat toch geen probleem.....