discussie!!! waneer ben je te groot voor je pony/paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mar__

Re: discussie!!! waneer ben je te groot voor je pony/paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:27

merel90 schreef:
marrie: ik vind niet dat je je pony na nog geen jaar moet verkopen omdat je er te groot voor wordt, dan heb je er niet goed over na gedacht. maar als iemand van 6 nou een d-pony krijgt, en ze groeit uit tot 1.80 m? moet ze de pony dan ook houden? owja, ik heb mezelf trouwens eens gemeten. ik ben 1.67 m, en tot mijn schouders 1.40 m. maar het staat toch niet als iemand van 1.67 op een pony van 1.40 m zit? ik stap zelf liever neit meer op paardenm paarden onder de 1.50, en het liefst zit ik op een paard van tussen de 1.60/1.70.

Er staat duidelijk bij mijn verhaal IK! Hoe een ander dat doet of vind moeten hun weten. IK zou het niet eerlijk vinden tegenover MIJN pony.

Ik ben zelf 1.68m en mijn pony is 1.38m Haha! En wat jij of wie dan ook daar van vind moet zij weten. Wij hebben lol, mijn pony houd het makkelijk. Ze is ontzettend sterk en breed. En IK persoonlijk zou zelf nooit een paard kopen boven de 1.60m gewoonweg omdat ik daar niet van houd en het lekker bij pony's houd! Vingers aflikken

mina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:38

Zelf ben ik aan de zwardere kant. Ik rij op een fries en dat gaat hardstikke goed. Hiervoor ook andere paarden gereden en geen enkel probleem.Zodra ik merk dat het paard er problemen mee heeft stap ik onmiddelijk af, maar eigenlijk heb ik dit nog niet ervaren.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:39

Dan zou ik wel helemaal extreem zijn Haha!

Ik weeg 85 kilo, ben 1.89 lang en heb een appaloosa merrie van 1.54 hoog..

Zijn jullie al nieuwsgierig naar fotoos Clown

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:42

Ik begin nu eigenlijk wel te groot voor nordwind. Ik ben 1.75 (en 55 kg) en Nordwind is 1.38. Maar het is niet zo dat het écht niet meer kan ofzo.. En ik denk dan maar, hij is 25 en ik hoef nog maar 4 puntjes tot de Z, dat red ik nog wel. Dan hobbel ik daar nog leuk wat rond en dan mag hij lekker met pensioen. Wie kijkt er nou voor dat laatstje jaartje nog op een cm meer of minder Knipoog Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:35

unamie schreef:
stef schreef:
Unamie, je zegt dat kleine pony's voor kinderen zijn, maar wat vind jij kleine pony's?

hoe bedoel je Stef?

Nou, de ene vind een shet een kleine pony, en de ander vind een pony van 1.40 klein. Is maar net wat je gewend bent misschien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:40

Keurige combinatie.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:47

stef schreef:
Nou, de ene vind een shet een kleine pony, en de ander vind een pony van 1.40 klein. Is maar net wat je gewend bent misschien

ja dat is inderdaad per mening verschillend
eigenlijk bedoel ik met een kleine pony.. een shet of welsh!
in mijn ogen hoort daar geen volwasenen op te zitten
maar ik ken wel een volwassenen die echt heel klein is en licht en wel op haar welshpony van 1.25 rijd en dat vindt ik dan wel weer kunnen
het zien er niet echt gek uit en de pony heeft geen moeite met haar gewicht dat kun je gewoon zien
maar dit is een uitzondering

het hangt gewoon ook van de bouw van jezelf en de pony af vindt ik

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:48

Wat bedoel je hier mee Kawa?
Te groot of te klein? ik zie hier niets bijzonders aan.
Idd nette combinatie.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:54

Ik ben dat zelf op een paardje
Maar vind mezelf er te groot en te dik voor Verdrietig
Hij is ook best smal gebouwd en ik ben niet een van de lichtste

http://home.versatel.nl/mmh.martens/1.jpg
Hier zie je wat ik met smal bedoel

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:03

Kawa vind het er niet gek uitzien hoor. Idd wel een smal beestje maar staat absoluut niet gek!

@ Unamie. Je hebt verschillende soorten secties Welsh Knipoog
Varierend van 1.17 - 1.56m
Maar je zal de Welsh A wel bedoelen.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:04

unamie schreef:

maar lengte weegt.. dus als je echt veel te lang bent voor je paard ben je toch ook automatisch te zwaar Pling (uitzonderingen daargelaten)

en laten we asjeblieft geen voorbeeld gaan nemen aan de arabieren en mongolen Verward
wat ze daar met paarden doen is te triest voor woorden
de mensrechten worden in dat soort landen al volop geschonden
laat staan dat een paard daar nog rechten heeft

Een paard heeft waarschijnlijk meer last van een kort dikkertje dat niet makkelijk mee zit in de beweging, dan van een lange slanke soepele ruiter die net zo veel weegt.
(overigens zijn er natuurlijk ook soepele dikkertjes en lange stijve harken. Haha! )

Ik vind ook niet dat we de natuurruiters na moeten gaan doen, maar ik vind wel dat door de heersende mode (groot=mooi en veel =lekker) mensen te gauw roepen dat iemand te groot is, terwijl het paard/pony het prima kan hebben.
Ik kan me dood ergeren aan prutsen van onder de1m60 die brullen dat ze echt een paard van 1m70+ nodig hebben omdat ze veeeeeeeeeel te groot zijn voor hun E+-pony Clown
Persoonlijk vind ik een kleine ruiter op een groot paard ook heel lelijk, maar die krijgen meestal geen commentaar en worden zeker niet voor dierenbeul uitgemaakt.
Klein of groot, het is je eigen keuze en zolang het dier er niet onder lijdt wat maakt het dan uit of een ander het niet mooi vindt.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:06

@Kawa, ja idd een beetje smal maar het misstaat absoluut niet hoor.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:20

ikzelf (22, zodat jullie mij niet vergelijken met alle tieners... die zijn allemaal zo licht!..ppfff.) ben 1.64m en 60 kilo. Ik vind dat ik het beste op de E-pony's/ kleine paarden pas, maar een pony van 1.40 zou volgens mij ook nog best kunnen..
Ik heb ook lang op een paard van rond 1.70 gereden, en dat ging ook prima! maar dan moet ik er wel bij zeggen dat het een licht damespaardje was Lachen

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:22

claudia23 schreef:
Dan zou ik wel helemaal extreem zijn Haha!

Ik weeg 85 kilo, ben 1.89 lang en heb een appaloosa merrie van 1.54 hoog..

Zijn jullie al nieuwsgierig naar fotoos Clown

Ja

maar het ligt er heel erg aan of je een stevige merrie hebt of een arabisch typetje....

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:25

hey claudia23 ik ben wel benieuwd naar een foto ik ben zelf 1,74 en weeg 85 kg en heb een nrpsje van 1,57 altijd als ik langs en spiegel rij denk ik oh wat ziet dat er vreselijk uit
maar we hebben veel plezier samen en ze houd me met gemak
en hoe zou en paard aangeven dat hij/zij je echt te zwaar vind heb het zelf nog nooit mee gemaakt dat ik te zwaar ben voor een paard/pony

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:35

Vergis je niet in last hebben van de lengte.
Diegene die roepen dat ze van de lengte geen last hebben mogen mij uitleggen waarom ik, toen ik Honey nog reed, altijd MET haar viel, en nooit van haar af....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:41

Lengte lijkt me zeker wel lastig, omdat je het paard dan makkelijk uit zijn evenwicht kunt brengen. Het zwaartepunt van de ruiter ligt hoger boven het paard, zodat een kleine beweging van de ruiter een grotere impact heeft op het paard.
Dit verzin ik terplekke hoor Haha!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:58

Zit wat in

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:00

Daarom zijn houding en zit van de ruiter ook zo belangrijk (maar dat is een hele andere discussie)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:40

En wat vinden jullie van deze combinatie?
Afbeelding

Dit is een pony van mij, hij is veel te fel voor mijn kinderen en we gaan hem voor de wagen beleren maar ik zal er toch ook regelmatig op moeten stappen. Ik heb veel minder last van mijn lengte met rijden dan ik van te voren verwacht had. Sterker zelfs, ik ben er jaren niet opgestapt omdat ik mezelf te groot vond en nu vind ik het helemaal fantastisch om hem te rijden.
Pony is een Welsh K met driekwart Arabisch bloed, 1.44m. hoog (wel met vrij hoge schoft).
Ik ben 1.75m. en besta voornamelijk uit been Knipoog Ik weeg rond de 57 kg.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:48

Cassidy schreef:
Ruiter 2 zit in mijn ogen te kort en klemt met de onderbenen, trekt ze daardoor op.

Dat is in mijn ogen de enige fout die je gaat krijgen als je op een wat kleiner paard gaat rijden. Dat je houding er onder lijdt, omdat iedereen je probeert aan te praten dat je te groot bent, of omdat je je benen moet optillen of om het paard moet sluiten om hem te kunnen raken.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zelf 1.78 mtr en heb vrij lange benen. Ik rijd op een redelijk luxe gebouwde fjord van tegen de 1.50 aan. Mijn benen zijn voor het mooie iets te lang, en ik merk dat ik daardoor geneigd ben om ze eerder naar achter te leggen, en zelf eerder naar voren kukel.

Als ik op het paard van een stalgenootje zit (of op een andere groter paard) heb ik hier veel minder last van.

Toch ben ik weg van mijn pony en we zijn nog een leuk stel zo, maar wat je zegt ben ik het wel mee eens, je moet je houding beter bewaken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:01

Percy schreef:
En wat vinden jullie van deze combinatie?
Afbeelding

Dit is een pony van mij, hij is veel te fel voor mijn kinderen en we gaan hem voor de wagen beleren maar ik zal er toch ook regelmatig op moeten stappen. Ik heb veel minder last van mijn lengte met rijden dan ik van te voren verwacht had. Sterker zelfs, ik ben er jaren niet opgestapt omdat ik mezelf te groot vond en nu vind ik het helemaal fantastisch om hem te rijden.
Pony is een Welsh K met driekwart Arabisch bloed, 1.44m. hoog (wel met vrij hoge schoft).
Ik ben 1.75m. en besta voornamelijk uit been Knipoog Ik weeg rond de 57 kg.

Ik vind dat het goed gaat hoor. Net wat je zelf ook al zeg, je benen zijn in verhouding lang, maar het ziet er op zich heel prettig uit.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:09

Ik vind dat het per pony verschilt. Vorig jaar heb ik een hele tijd gereden op een Welshje van 1.40, ik weeg zo'n 80kg en ben 1.70. Ze was als een veertje onder me. Op het moment dat ze niet met je overweg kunnen merk je dat snel genoeg!

Dit geldt dus ook voor Kawa, zo van voren viel het me pas op dat ze vrij smal is, in de andere collage was het me niet opgevallen *LOL*