"Is paardensport eigenlijk wel sport"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Is paardensport eigenlijk wel sport"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:37

Citaat:
Maar ik ben eerlijk als ik zeg dat ik liever een recreatie paard zie lopen die netjes gereden wordt

Ik zie gewoon liever een paard dat eerlijk gereden word

of dat thuis in de bak of bos is
Of dat in een B, Z of GP proef is

Snap niet waarom altijd de sport de boosdoender is?

De ruiter is de boosdonder en die heb je overal die trekken en plukken, maar zelf zo geweldig zijn.

En uit blaadjes kan ik dat niet halen, ik kijk gewoon om me heen, dat geeft tenmindte een realistisch beeld, niet de P&S en de hoefslag.
ook goed de takt enzo te zien...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:45

Eerlijk of netjes ik denk dat we hetzelfde bedoelen Knipoog

Ja, ik denk dat de ruiter ook bijna altijd de veroorzaker is van de problemen. Het ergste vind ik dat ze schuld, over het algemeen, altijd bij het paard zoeken en zelden bij zichzelf. Uitgezonderd natuurlijk de club die wel naar zichzelf kijkt en de confrontatie met zichzelf wel aandurven. Want die zijn er ook, meer dan je soms denkt. Ik heb er veel mee te maken en het mooie daarvan is dat die mensen altijd erg dankbaar zijn en op een andere manier genieten van hun paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:51

Waarom moet de helft per pb?
Daar heb je ook een "aardige""op terug
Ja, van die pbtjes word ik ook moe, als je dat graag wilde weten

Speel eerlijk alles in het forum

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:05

Aqua8horse schreef:
Ja, we zijn er weer Jippie...je haalt alles weer keurig uit z'n verband. Dat je daar nou zo'n aardigheid aan hebt. Ik denk dat je het op een rijtje zetten beter voor jezelf kan houden, denk je ook niet? Dit heeft niets te maken met het onderwerp maar is een uiting met een persoonlijke tint. Jammer, het komt de discussie niet ten goede.

Nou misschien kun jij dan uitleggen waarom je Weiler en LDR rijden in dit topic aanhaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:09

Omdat sport zielig id Jippie
we denken alleen maar aan wp's niet aan het paard
we rijden ons paard liever kreupel de Z2 in Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:15

runningkawa schreef:
Omdat sport zielig id Jippie
we denken alleen maar aan wp's niet aan het paard
we rijden ons paard liever kreupel de Z2 in Ja

Ik denk dat ik maar snel naar stal ga en Lois eens even vraag wat hij nu het liefste doet Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:24

Ik ben van mening dat de paarden die in de sport lopen beter af zijn dan de paarden bij de recreanten.
Iedere gek kan een paard kopen erop klimmen, rondhupsen en doen en laten wat ie wil....
In de sport zul je wel moeten sturen en vandaag of morgen kom je jezelf tegen, of rijkunstig kom je tekort of je paard zit aan de max.
Met geld is een hoop tekoop, alleen je eigen talent niet.
Om bijv. op nivo te kunnen en willen tennissen heb je alleen aan goed racket en de wil niet voldoende.... alleen goede voetbalschoenen zorgen er ook niet voor dat je in het nederlands elftal komt.
Als je dan de basissport wilt vergelijken met recreatie. Dan liever de basissport met de kanttekeningen op het protocol dan maar een eind in de richting hupsen....

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:21

runningkawa schreef:
Citaat:
Wanneer een ruiter begint met paardrijden is het sport voor de ruiter ( zowel lichamelijk als geestelijk), maar niet voor het paard (zowel lichamelijk als geestelijk).

Bij de gemiddelde recreatieruiter is er sprake van mentale ontspanning bij zowel paard als ruiter, maar sprake van sport? Ik denk het niet..

Hier ben ik het totaal niet mee eens

Een paard wat hoog in de sport loopt, doet het geestelijk ook graag, anders hoef je nooit op een wp te rekenen, want dan doet het paard het simpel weg niet.

Dus niet alleen bij een recreatie ruiter is een paard lekker geestelijk ontspannen.
Snap ook niet waar die vooroordelen toch altijd vandaan komen. Verward

Wat kan jij fel reageren zeg..niet alleen deze reactie, maar in dit hele topic? Is dat zo nou leuk?

Wil je dingen lezen die er niet staan?
Nergens heb ik het over hoog niveau, nergens hemel ik de recreatieruiter op en nergens scheer ik iedereen over één kam.

Als ik hier in de buurt naar concoursen ga (B t/m Z) zie ik meer dan eens paarden wegvliegen, de lucht in gaan en ergens van schrikken. Dat noem ik helaas geen ontspanning, dat betekent niet dat iedereen die wedstrijden rijdt zo'n sfeer creeert..maar de sfeer hangt er wel!

Bij de gemiddelde (lees: gemiddelde!) recreatiekoppels zie ik vaker ontspanning, of noem het laksheid, wat je wil. Daarentegen is de lichamelijke sport minder aanwezig.

Wat zeg ik dan wat niet klopt?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:25

Alane schreef:
Ik ben van mening dat de paarden die in de sport lopen beter af zijn dan de paarden bij de recreanten.
Iedere gek kan een paard kopen erop klimmen, rondhupsen en doen en laten wat ie wil....
In de sport zul je wel moeten sturen en vandaag of morgen kom je jezelf tegen, of rijkunstig kom je tekort of je paard zit aan de max.
Met geld is een hoop tekoop, alleen je eigen talent niet.
Om bijv. op nivo te kunnen en willen tennissen heb je alleen aan goed racket en de wil niet voldoende.... alleen goede voetbalschoenen zorgen er ook niet voor dat je in het nederlands elftal komt.
Als je dan de basissport wilt vergelijken met recreatie. Dan liever de basissport met de kanttekeningen op het protocol dan maar een eind in de richting hupsen....

Waarom moet het één beter zijn dan het andere? Sommige paarden voelen zich niet thuis op wedstrijden en hebben er ook geen affiniteit mee. Moet je hen dan dwingen?
Sommige paarden houden weer niet van buitenrijden, maar willen graag presteren, prima...zo'n paard neem je dan ook niet als recreatieruiter zijnde.

En wat bedoel je precies met rondhupsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:28

Citaat:

Bij de gemiddelde (lees: gemiddelde!) recreatiekoppels zie ik vaker ontspanning
, of noem het laksheid, wat je wil.

Wat zeg ik dan wat niet klopt?

dat schuin gedrukte klopt niet

En ja, weet je waarom ik fel word, dat altijd afgekat op de wedstrijd ruiter

Alle wedstrijd ruiters denken alleen aan wp's. trekken alleen maar hun paard in de krul enz enz

dat zijn er een paar die dat doen ja en ja, die vallen op.
Maar dat heeft niks te maken met de sport, dat heeft te maken met een paar klote ruiters.

Ik zie dat net zoveel bij die gemiddelde recreant gebeuren, dan bij die gemiddelde wedstrijdruiter.
En die recreant is dan ook nog voor zijn ontspanning aan het hobbelen word dan gezegt??
Daarom de veel kreupele paarden die totaal scheef zijn gereden, want als recreant hoef je geen goede les
De paarden met ruggen als een plank, want als recreatie hoeft je paard niet over de rug te lopen

Maar wel heeft die recreatie ruiter de grote mond, over hoe het moet (zoals aqua)

En ja, soms ik fel reageren best leuk Haha!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:32

Poeh zeg..allemaal prima...maar je probeert mij 'woorden in mijn toetsenbord te leggen'.

Blijkbaar is dit iets tussen Aqua en jou, dus ik zal jullie met rust laten zodat jullie elkaar verder af kunnen zeiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:34

nee hoor, je typt maar wat je wilt Haha!
Doe ik lekker ook Haha!
Misschien dat het dan best een leuke discussie kan gaan worden Knipoog

En ja, het is iets tussen aqua, mij en aqua en half bokt Lachen
Daarom krijg je ook altijd pb'tjes ipv eerlijke berichten hier open in het forum Schijnheilig onee deze smiley Slapen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:36

Ik snap de tegenstelling niet, vind wel dat mensen die wedstrijden rijden (of misschien wel: mensen die een goede instructeur hebben), zich laten bekijken, zodat er in ieder geval enige vorm van controle/correctie is.
Ik ken trouwens weinig van die recreatieruiters waarbij alles volledig ontspannen gaat, ik word er in ieder geval meestal niet vrolijk van, paarden lopen soms half kreupel, mensen zitten zogenaamd ontspannen maar eigenlijk uitgezakt op hun paard, laten rustig hun paard twee weken in de wei staan om dan een dagtocht van 30 km te gaan maken - beetje vreemd soms.
De ultieme recreatieruiters (met ontspannen paarden, lekker veel buitenrijden, boel goed voor elkaar, enz) die ik ken blijken uiteindelijk toch ook hun paarden dressuurmatig te trainen en af en toe een wedstrijdje te rijden, of het zijn ex-wedstrijdruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:37

Idd Kendra
Precies zoals jij het omschrijft, zie ik het ook het meeste Lachen

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:26

Waar leg je nu eigenlijk de grens tussen recreatie en sport?

Ik rij geen wedstrijden maar train iedere dag 1 a 1,5 uur in dressuur, springen en nu ook crossen. Daarnaast rij ik voor de ontspanning in het weekend regelmatig lange ritten in hoog tempo. Ik krijg veel les, train hard en mijn pony heeft een ijzeren conditie. Tot zover de recreatieruiter.

Ik rij nu ook een M paard erbij. Dat dier is alleen voor de wedstrijden gebruikt. Hij is scheef, heeft geen balans en de basis zit er gewoon niet in. Binnen 25 minuten heb je hem leeg gereden. Maar eerlijk is eerlijk, alle knoppies zitten erop dus je kan er zo een m-proefje mee rijden. Een sportpaard dus.

Ben ik nou blond of is het hele onderscheid tussen recreatie en sport -zoals het hier wordt gebruikt - gewoon nergens op gebaseerd? Menig recreatiepaard moet harder werken dan een gemiddeld sportpaard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:23

[quote="runningkawa
En die recreant is dan ook nog voor zijn ontspanning aan het hobbelen word dan gezegt??
Daarom de veel kreupele paarden die totaal scheef zijn gereden, want als recreant hoef je geen goede les
De paarden met ruggen als een plank, want als recreatie hoeft je paard niet over de rug te lopen
[/quote]

En zo kom je er ook een hoop wedstrijd paarden tegen..
Worden twee keer per week gereden en tegen de wedstrijden aan full time in de training en dan raar vinden dat het niet wil.
Dit is een beetje over de kam scheren wat je nu doet. Zo kom je ze overal tegen.. In de recreatie, de dressuur sport, spring sport en noem maar op....
Wat denk je van al die wedstrijd ruiters die menen dat ze geen les nodig hebben??
Deze paarden en mensen kom je overal tegen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:51

Citaat:
dat zijn er een paar die dat doen ja en ja, die vallen op.
Maar dat heeft niks te maken met de sport, dat heeft te maken met een paar stinkmodder ruiters.

Citaat:
Ik zie gewoon liever
een

paard dat eerlijk gereden word

of dat thuis in de bak of bos is
Of dat in een B, Z of GP proef is

Snap niet waarom altijd de sport de boosdoender is?

De ruiter is de boosdonder en die heb je overal die trekken en plukken, maar zelf zo geweldig zijn

Dat zeg ik Marije, zie quotes van mezelf hierboven
Het ligt aan de ruiter, niet aan wat ze rijden.

Maar hier werd gedaan alsof alleen de wedstrijdruiter trekt (aqua zegt dat in elk topic
Die trekken elke paard LDR.
En dat ben ik eens beu

In elke discipline word scheef gereden en getrokken.
En overal zitten ook de ruiters die wel recht rijden.

Al vind ik wel dat er bij de wedstrijdruiters in het algemeen meer controle is.
Omdat veel bosruiters les niet nodig vinden voor alleen in het bos.
En persoonlijk vind ik les bij iedereen nodig, want ook in het bos scheef gaand paard krijgt een keer problemen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:38

ok, nu ikke Tong uitsteken

eerst en vooral vind ik paardrijden zeker en vast een sport en al de mensen die tegen mij zeggen dat het geen sport is krijgen BIG TROUBLE Clown

A8 :
je uitleg over balans en dragen en evenwicht.... volg ik helemaal, een goede hulp daarvoor is BTW "Basis Rijkunst" van A. Muller

maar dat je de sport zo "afknalt" daar kan ik helaas helemaal niet in volgen

Kendra, ik vind dat je me heel wat typwerk bespaart hebt , dankje daarvoor Lachen

RK : ik deel jouw mening ook wel, alleen wat minder fel Bloos

wat TS zegt over ontspanning bij wedstrijden :
hoezo een paard doet het niet graag omdat hij gespannen kijkt en schrikt op een wedstrijdterrein Verward
een paard is een vluchtdier, dus een wedstrijdterrein kan soms wat eng zijn, punt uit. wil dat daarom zeggen dat hij geen plezier vindt in het rijden?
dat een paard gespannen kijkt tijdens een moeilijke oefening is zeer normaal, want hij moet zich concentreren en inspannen om die oefening te voltooien. Maar dat wil toch niet zeggen dat hij het niet graag doet Verward
een turner ( gwn voorbeeld) die een moeilijke oefening doet zal ook een gespannen uitdrukking op zijn gezicht hebben, maar hij doet het graag en heeft er voldoening van als die oefening lukt.

Ik ken ook genoeg paarden die graag sporten, neem nu het aantal springpaarden dat helemaal openbloeien in de ring en naar de eerste sprong willen en zich helemaal geven in de barrage? zijn die dan ook gespannen, doen die het dan niet graag? nee, een paard dat niet graag springt krijg je zelf niet over de eerste sprong.

waarom moet alles bij TS recreatief Verward als iedereen recreatief zou rijden dan zou er zeker niemand meer les nemen en zouden er heeel veel meer paarden blessures krijgen

hehe vingerkrampen dus ik hou nu even mijn mond

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 17:53

Kan je zlef wel eerlijk discusieeren Kawa? Of ben je de regels even vergeten? Dat wat ik je per PB verstuurde is off topic. En voor alle duidelijkheid ik heb geen problemen met jou, Jippie of bokt zoals je zegt...maar jullie hebben problemen met mij. Omdat dat wat ik zeg haast te mooi klinkt om waar te kunnen zijn...en toch is het waar!

Helaas begrijpen een aantal de inhoud van mijn topic niet. Recreatief rijden valt ook gewoon onder de paardensport.

Maar het gaat niet om wie of wat, het gaat om de kwaliteit van het "sporten"

En recreatiepaarden moeten hun ruiters ook dragen dus daaruit blijkt gewoon dat het voor alle paarden geldt!!!

Mvanlenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:59

Ik vind paardrijden dus ook wel echt een sport of je nou recreatief rijd of fanatiek wedstrijden... Ben zelf ook alleen maar recreatief bezig, maar voordat jullie beginnen vertel ik er wel even bij dat ik wel 1 keer in de twee weken les heb. Ik rij ook maar drie keer in de week vaker kan de pony het zelf nog niet aan (te weinig conditie in combinatie met astma) puur voor mijn ontspanning en de lol van de pony, maar zal altijd goed blijven opletten hoe zij zich voelt en laat dus niet de boel de boel als ze niet lekker in dr vel zit daarvoor is ze te kostbaar voor me.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 18:06

Ja, Jippie natuurlijk wil ik dat. Mijn verhaal gaat, zoals je hebt kunnen lezen over de balans van een paard in het algemeen. Zowel LDR als Professor Weiler hebben met dit onderwerp direct mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:35

Citaat:
Kan je zlef wel eerlijk discusieeren Kawa? Of ben je de regels even vergeten? Dat wat ik je per PB verstuurde is off topic. En voor alle duidelijkheid ik heb geen problemen met jou, Jippie of bokt zoals je zegt...maar jullie hebben problemen met mij. Omdat dat wat ik zeg haast te mooi klinkt om waar te kunnen zijn...en toch is het waar!

Slapen Slapen

daarom ben je ook zo beroemd Ja Dromen

Rest graag openlijk hier dan per pb!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:45

ik denk wel dat het sport is. Met sport verbrand je meer calorien namelijk en ik heb ondervinden dat hoe meer ik rijd, hoe dunner ik ben, hoe minder, hoe dikker ik ben. JE bent toch in beweging.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:36

ik ben van mezelf uit ook scheef, heb rechts ook meer kracht en dus meer afdruk.....kan met links geen schaar hanteren edn ook niet linksom breien.

Mijn dochter rijdt haar lessen en rondtjes en voltes en hoeken en pony is blij en een ander stapt er op en vind de pony helemaal niet zo goed gereden...... mijn auto schakelt ook anders dan de auto van mijn vader of mijn broertje....
en mijn fiets fietst ook anders dan die van mijn buurvrouw....
en zoals ik moet wennen aan die fiets, auto of het paard moet het paard ook wennen aan mijn manier van rijden....
En is het scheef voelende paard scheef of was je vorige paard/het paard waar je aan gewent was scheef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:42

Citaat:
En is het scheef voelende paard scheef of was je vorige paard/het paard waar je aan gewent was scheef

Ik denk dat dit een leuke stelling is.
Vooral als je maar 1 paar rijd, sluipen er idd gewenningsfouten In.
Dan kan het opeens heel verhelderend zijn als je eens op een andere zit Haha!

Verder vind ik paardrijden ook een sport
Zowel voor ruiter en paard
En waar je dus ook regelmatig mee moet trainen met een trainer, zoals bij alle sporten.
Dit om foutjes bij te schaven of wat bij te leren.