Geen houden meer aan....Blijft steigeren...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Re: Geen houden meer aan....Blijft steigeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:42

Riant schreef:
Nou Paarden kunnen weldegelijk bewust stijgeren om iemand eraf te krijgen .. maar of het verzet of pijn is daar moet je eerst achter zien te komen. Maar het zijn echt niet allemaal lieverdjes hoor.

Mijn paard komt ook omhoog en heb er nu een tijdje altijd een 2e persoon bij gehad met de longeerzweep erachter. En als ze omhoogkwam gewoon naar voren met een flinke mep.
Als ik namelijk zelf been geef komt ze alleen maar hoger omhoog i.p.v. naar voren. Ze moet gewoon leren dat omhoog geen optie meer is .. zielig of niet .. ik heb net 6 weken in het gips gezeten omdat ik van een steigerend paard af moest springen omdat we dreigden om te vallen .. en 6 weken gips vind ik veel zieliger dan een paar klappen.

_/-o_

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:02

*knip*
Laatst bijgewerkt door Olle op 19-09-23 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:19

Gemma schreef:
Citaat:
Wanneer een paard merkt dat jij hem op stal zet omdat hij steigert, gaat ie er dus wél de lol van in zien, alleen op een andere manier dan wij verstaan onder 'lol'. Het paard profiteert hiervan en blijft steigeren, hoe meer jij toegeeft, hoe meer het paard er de 'lol' van gaat inzien, en hoe meer/hoger hij zal steigeren telkens als je het probeert, wanneer je hem er hier niet optijd door rijd, ga je heel wat moeite hebben om paardlief weer 'naar je hand' te zetten! Want hij 'weet' dat hij jou toch wel zover krijgt dat je afstapt!

Maar toch blijf ik erbij dat hij het niet 'voor de leuk' doet of om 'dwars' te zijn. Negen van die tien keer zal hij je toch wat proberen te vertellen... (ben niet zo van de discussies op dit moment van de dag)

ik heb zelf een pony die gewoon in opstand komt, niet uit pijn, maar om dwars te zitten, paarden zijn heus niet de 'vriendelijke dieren die alles voor hun ruiter willen doen ook al vinden ze het nog zo moeilijk' die ze in boekjes zo beschrijven. Heeft je paard toevallig een mindere achtergrond? Mishandeling ofzo? Dat is bij mijn pony dan weer wel het geval.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:11

Ik heb gehoord dat als je, wanneer je paard omhoog komt, je een ei op zijn hoofd kapot moet slaan.
Hij/zij zou dan denken dat het bloed is en stoppen met stijgeren.
Maar ook de eerder genoemde cola fles ofzo.

Maar, uiteraard voor dat je dit gaat doen, eerst kijken of er niks met 'm aan de hand is, en z'n achtergrond checken. Misschien heeft je paard wel nare ervaringen met de zweep?
Probeer eens hoe je paard het doet zónder zweep?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:33

Cadish schreef:
Ik heb gehoord dat als je, wanneer je paard omhoog komt, je een ei op zijn hoofd kapot moet slaan.
Hij/zij zou dan denken dat het bloed is en stoppen met stijgeren.
Maar ook de eerder genoemde cola fles ofzo.

Maar, uiteraard voor dat je dit gaat doen, eerst kijken of er niks met 'm aan de hand is, en z'n achtergrond checken. Misschien heeft je paard wel nare ervaringen met de zweep?
Probeer eens hoe je paard het doet zónder zweep?

dat zou ik dus niet doen Scheve mond Lijkt me niet lekker als dat in zijn oog moest komen, om nog maar te zwijgen hoe je dat vreselijke spul eruit gaat krijgen, en als je je bedenkt dat die schaal ook wel wat 'verwondingen' kan opleveren...Nee dan zou ik eerder em gewoon aanpakken ipv af te stappen, dat helpt hoogstwaarschijnlijk meer Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:01

Janne vergeet er bij te zetten dat haar paard uit baldadigheid omhoog komt. Hij wil dat je reageert. Dat je boos wordt op m. En aangezien ze dat nu dus niet doen, gaat de lol er af. Op het moment dat t paard op de rem gaat staan, doet ze nu helemaal niets! Laat m gewoon staan. Dan zie je m echt zo kijken van Huh?! En omdat ze hem geen reden/aanleiding geeft om omhoog te komen, komt ie dus ook niet meer op die momenten. Het zal nog wel een tijdje duren voor ie zich echt helemaal normaal gaat gedragen, maar het begin is er!!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:10

goed uitgelegd anne *LOL*
dat doet ie inderdaad mijn kleine zwarte draak.
hij wil graag dat ik heel erg boos op m word en m gaat schoppen of slaan.
maar ik doe helemaal niets Haha! en dat verwacht ie niet.
ik heb zobiezo iedere les 10 min k.l.o.o.t gedrag maar als ie eenmaal warm gedraaid is loopt ie super (dieseltje )
gister was het net zo en heb ik ruim 20 min heerlijk gereden.
ik weet niet hoe slim jullie paard is maar de mijne extreem slim helaas.
hij kent elk truckje en gebruikt dat dus ook.
maar van het steigeren heb ik gelukkig geen last meer Hyper!

laat ik het nou maar niet te hard zeggen Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:40

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:42

Oh ja ... even dit nog, de bovengenoemde sites en bijbehorende personen werken voornamelijk met echte probleempaarden. Dus zij zijn wel wat gewend en lossen het zachthandig op!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:56

Een fles kapot slaan??? Goh, weer eens wat anders dan een zakje water.... Frusty
En met ranja??? Dan hoop ik niet dat het een schimmel is....

Of misschien beter, om het nóg echter te maken... even langs het slachthuis en wat varkens of koeien bloed halen! Frusty

Anyway, mijn paard ging van de week ook omhoog. Niemand snapt hoe ik het voor elkaar krijg, maar ze had iig gelijk een knal voor dr harses te pakken (met mijn hand, gewoon op dr wang) Maarja, ze heeft een korte hals, dus dan kan je er wat makkelijker bij Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:27

stef schreef:
Een fles kapot slaan??? Goh, weer eens wat anders dan een zakje water.... Frusty
En met ranja??? Dan hoop ik niet dat het een schimmel is....

Of misschien beter, om het nóg echter te maken... even langs het slachthuis en wat varkens of koeien bloed halen! Frusty

Anyway, mijn paard ging van de week ook omhoog. Niemand snapt hoe ik het voor elkaar krijg, maar ze had iig gelijk een knal voor dr harses te pakken (met mijn hand, gewoon op dr wang) Maarja, ze heeft een korte hals, dus dan kan je er wat makkelijker bij Haha!

inderdaad! Dat werkt volgens mij nog het beste Lachen en als je goed in balans zit is het niet eens zo moeilijk Clown (nu heeft mijn pony ook wel een aardig korte nek Clown)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:30

Als ik weer ga rijden in Juli krijg ik dit probleem denk ik ook met mijn paardje, Jullie adviezen zijn erg nuttig en ga ik zeker in mijn hoofd houden!!
Succes met je steigerende paardje!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:33

Waarom krijg je dat probleem dan ook?

ga verder niet klooien met flessen enz
ga gewoon goede les halen, zodat je leert je paard aan het been te maken, zodat hij naar voren gaat ipv omhoog.
Dit kan idd door deskundige hulp vanuit de grond, met een longeer zweep.
Maar in veel gevallen is dat niet eens nodig, maar is het simpel weg een probleem van de ruiter die te vast houd met hand en/of zit, of van een keer erdoor heen rijden en leren consequent te blijven.

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 09:29

bedankt voor jullie reacties..

Ik heb een vraag:
Een collega van mijn moeder zei (heeft zelf ook paarden gehad) dat een paard niet achterover kan vallen als jijzelf helemaal naar voren gaat zitten.. voor het evenwicht zeg maar..
is dat zo?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:55

Countrygurl schreef:
bedankt voor jullie reacties..

Ik heb een vraag:
Een collega van mijn moeder zei (heeft zelf ook paarden gehad) dat een paard niet achterover kan vallen als jijzelf helemaal naar voren gaat zitten.. voor het evenwicht zeg maar..
is dat zo?

Dat is deels zo, een paard zal van naturen NOOIT zover gaan dat het achterover slaat. Dan wordt het paard namelijk heel erg kwetsbaar voor prooidieren met de kans dat het paard het niet overleeft.
Maar door jou gewicht of cq trekkracht in de mond kan het paard achter overslaan. Dit is nooit helemaal te verhelpen aangezien het paard als het steigerd niet meer denkt aan jou gewicht.
Veelal is het steigeren van te voren niet aan te zien komen, met als gevolg en natuurlijke reactie van een ruiter dat het de teugels kort neemt en op zijn kont blijft zitten. Met als gevolg dat het paard zo uit evenwicht raakt dat het achterover kan slaan.
Het is bijna nooit mogelijk om jezelf zo te trainen dat je als je paard steigerd(ineens dus niet vanuit een hulp) goed te gaan zitten en het paard niet tegen te werken.
Voel je dat je gaat glijden(vanaf vallen) ga dan dus ook NOOIT aan de teugels hangen of grip vinden in het zadel.
Laat je maar vallen dat is altijd beter dan dat je paard op zijn rug valt. Dit kan namelijk ernsitige verwondingen veroorzaken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!!
Groetjes Avalon

PS Haal ALTIJD prof. hulp bij dit soort problemen!!

eleonore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:03

janne schreef:
goed uitgelegd anne *LOL*
dat doet ie inderdaad mijn kleine zwarte draak.
hij wil graag dat ik heel erg boos op m word en m gaat schoppen of slaan.
maar ik doe helemaal niets Haha! en dat verwacht ie niet.
ik heb zobiezo iedere les 10 min k.l.o.o.t gedrag maar als ie eenmaal warm gedraaid is loopt ie super (dieseltje )
gister was het net zo en heb ik ruim 20 min heerlijk gereden.
ik weet niet hoe slim jullie paard is maar de mijne extreem slim helaas.
hij kent elk truckje en gebruikt dat dus ook.
maar van het steigeren heb ik gelukkig geen last meer Hyper!

laat ik het nou maar niet te hard zeggen Haha!

als hij na 10 minuten pas loskomt,lijkt het me toch echt een artrose-verhaal.
en dat een paard wil dat je schopt of slaat,daar kan ik niet bij hoor!
een paard in de kudde gaat ook geen gevecht aan omdat hij "aandacht"wil,maar om hogerop te komen.
dit trouwens niet zien in verband met jou verhaal.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:20

als het niet medisch is zou ik tog maar een keer alle moed bij elkaar verzamelen...

dr op stappen.. zweep onderhands... en zodra ze omhoog komt.. naar voren slaan... net zo lang totdat ze naar voren rent...

ik had een verzorg paard wassr ook geen beginnen aan was... en was ik bij haar deed was het volgende....

als ze omhoog kwam....trok ik haar om naar links of naar rechts... door die draai moet ze wel zakken... op het moment dat ze zakt...klap op dr reet en naar voren...

je moet dr echt hard aanpakken...want anders blijft ze het doen

succes

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:28

pardon mijn paard heeft geen atrose of iets dergelijks.
als je een paard uit de stal haalt en dan gaat rijden moet ie eerst altijd LOSGEREDEN worden.
en je kunt het hele verhaal wel onzin vinden zolang ik me instructrice + stalgenootjes het maar weten dat het wel zo is.

eleonore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:13

ik ga geen ruzie lopen maken over wel of niet...
het is alleen niet zuiver als een gezond paard niet gelijk lekker begint...
sorry,is mijn mening en ook mijn ervaring.

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:35

om op dat ei terug te komen, dat werk echt hoor doordat het een iets dikkere massa is denkt het paard dat zijn hoofd bloed en zal die het zelden of nooit meer doen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:00

Als je een echte klojo rijd, is je ei al stuk voordat je zover bent...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:02

eleonore schreef:
ik ga geen ruzie lopen maken over wel of niet...
het is alleen niet zuiver als een gezond paard niet gelijk lekker begint...
sorry,is mijn mening en ook mijn ervaring.

Wat een bullshit! Ooit van dieseltjes gehoord???? Niet elk paard loopt gelijk lekker. Die van mij moet meestal ook eerst een tijdje lopen voor dat ie lekker los en onspannen is. In het begin is ie veels te veel met andere dingen bezig. Moet m echt bij de les krijgen. Dat wil niet zeggen dat mijn paard gelijk artrose heeft!
Grote onzin dus!!!!

eleonore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:12

het gaat er hier ook niet over of je je paard wel bij de les hebt de eerste tien minuten.het gaat er hier om of je paard gelijk makkelijk beweegt of niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:24

Ze zegt toch ook niet dat ie niet makkelijk beweegt?!!!! Ze zegt dat ie loopt te kloten aan t begin. Das toch echt wat anders!! En hij beweegt makkelijk hoor. Alleen in t begin soms nog wel eens de verkeerde kant op. (omhoog ipv naar voren)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:08

ik vind het ook onzin... wel meer paarden hebben een trage start