Lichtrijden of doorzitten..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Lichtrijden of doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 23:14

Allereersts de buitenteugel moet langer dan de binnenteugel in de bocht!!!! Denk maar aan de fiets als je naar links gaat duw je het stuur toch ook aan de rechterzijde van je af. Als je de teugel aan de buitenzijde dus niet een fractie langer maakt stoor je het paard in de wending.

Verder als je wilt gaan lichtrijden bij draf dan maakt het niet uit of je dat direct doet of dat je het later doet.

Doorzitten is een basis die iedereen moet beheerzen en stelselamtig moet oefenen.
Ik heb makkelijk praten bij ons in de les zitten we altijd door tijdens de draf.
Dus leren we het maar gelijk goed anders is het zo vermoeiend voor ruiter en paard.
Je moet altijd een lijn kunnen trekken oren -- elleboog-- hak ----.
Direct achter de singel is het paard wel het gevoeligst.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:27

wij zijn nu ook net begonnen met een jong paardje inrijden dus blijf dit topic zowiezo even volgen. Het is voor mij ook de eerste keer dat ik dit doe dus kan er zeker nog veel van leren Knipoog
Wij zijn ook gewoon begonnen met lichtrijden gewoon omdat dit makkelijker is voor het beestje en voor mij ook.

Kafue: wat je zei in eerdere reactie met die loodlijn enzo, kan je die nog even wat beter uitleggen? ik snapte hem niet helemaal Bloos
Was het meer dat je dan meer voorover moest gaan zitten en later als hij goed evenwicht heeft meer moet gaan zitten op je kont ofzo?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:45

BrittKitt schreef:
wij zijn nu ook net begonnen met een jong paardje inrijden dus blijf dit topic zowiezo even volgen. Het is voor mij ook de eerste keer dat ik dit doe dus kan er zeker nog veel van leren Knipoog
Wij zijn ook gewoon begonnen met lichtrijden gewoon omdat dit makkelijker is voor het beestje en voor mij ook.

Kafue: wat je zei in eerdere reactie met die loodlijn enzo, kan je die nog even wat beter uitleggen? ik snapte hem niet helemaal Bloos
Was het meer dat je dan meer voorover moest gaan zitten en later als hij goed evenwicht heeft meer moet gaan zitten op je kont ofzo?

Tijdens de eerste inrijfase moet je idd ietsje vor de loodlijn, dan ben je namelijk het dichst bij het natuurlijke evenwicht van het paard. Als dat evenwicht zich verbeterd dan kun je meer op je kont gaan zitten dus zwaarder in het zadel en zo ook gaan de weg het gewicht meer meenemen op de achterhand. Dus niet voorover maar vanuit je taille de rug iets meer naan voren buigen en gewicht op bovenbenen knieen overnemen en soepel doorveren door de enkels.
Afbeelding
ongeveer zo maar wel met de hak mee uitgedrukt en mer leunen op de bovenbenen en de knieen en enkels.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 10:42

Maar ga je je gewicht dan niet te ver naar voren leggen dan? Of maakt dan dat dann iet uit?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:33

het lijkt me moeilijk omdat goed vol te houden zonder gespannen te gaan zitten!

sjoukjetwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:40

annek schreef:
Hallo allemaal,

Misschien een beetje een domme vraag, ik vraag het me echt af. Wat is nu beterder voor een jong paard dat je blijft doorzitten in de draf of dat je gaat lichtrijden. Ik hoor er namelijk allemaal verschillende meningen over...
Alvast bedankt
Groetjes,
Anneke

Hoi Anneke,
Ik denk dat lichtrijden het minst belastend is voor de rug van je paard, als je maar zachtjes neerkomt en niet in de mond zit, maar dat is natuurlijk logisch. Bij het doorzitten, voelt het paard continu de dreunen van jou, dit is vooral voor een jong paard erg eng of moeilijk.
Bij het lichtrijden wordt de rug telkens even ontlast!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:59

annek schreef:
Maar ga je je gewicht dan niet te ver naar voren leggen dan? Of maakt dan dat dann iet uit?

Nee je gaat niet te ver naar voren je legt je gewicht het dicht bij het evenwicht van het paard. Bedenk wel dat het voor een jong paard welke net onder het zadel komt moelijk is om jou te dragen, maakt het hem dan niet te zwaar.
Maar als ik je verhaal nu naar voren haal zou ik je willen adviseren niet alleen in te gaan rijden, ik vermoed dat je ervaring te kort komt voor zo iets delecaats als het inrijden van een paaard. Daar komt veel bij kijken en vooral je moet er veel voor voelen, bijvoorbeeld waarneer het evenwicht zich verbeterd en waarneer je dus een stapje verder kunt. Denk er niet te licht over.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:01

sjoukjetwist schreef:
annek schreef:
Hallo allemaal,

Misschien een beetje een domme vraag, ik vraag het me echt af. Wat is nu beterder voor een jong paard dat je blijft doorzitten in de draf of dat je gaat lichtrijden. Ik hoor er namelijk allemaal verschillende meningen over...
Alvast bedankt
Groetjes,
Anneke

Hoi Anneke,
Ik denk dat lichtrijden het minst belastend is voor de rug van je paard, als je maar zachtjes neerkomt en niet in de mond zit, maar dat is natuurlijk logisch. Bij het doorzitten, voelt het paard continu de dreunen van jou, dit is vooral voor een jong paard erg eng of moeilijk.
Bij het lichtrijden wordt de rug telkens even ontlast!

Nou sorry hoor maar als je denkt dat lichtrijden telkens de rug even ontlast en dat het paard het dreunen van jou niet voelt kan ik maar een ding zeggen. Die kan dus niet juist doorzitten. En kan ik je maar een ding daarna zeggen leer het snel. Leer snel onafhankelijk te zitten en mee te gaan in de beweging van het paard. Als je niet kun doorzitten kun je ook niet juist lichtrijden en hinder je sowieso het paard.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 07:41

Hoi Kafue..

Bedankt voor je uitleg. En je heb gelijk dat ik niet ervaring genoeg heb om mn paard in mn eentje in te rijden. Daarom krijg ik er ook hulp bij van 2 leuke goede en ervaren trainers. ZO worden mn paard en ik samen opgeleid. Maar over dat lichrijden hoorde ik zoveel verschillende verhalen over, dat ik me dat afvroeg. Mn trainers denken over dat lichtrijden ongeveer hetzelfde zoals jij erover denkt. Alleen dan niet zoals je op de foto heb laten zien want vinden ze dan zit jezelf gauw te gespannen omdat je jezelf dan in een bepaalde houding dwingt.Hmm ik weet niet of ik het zo goed verwoord heb:).

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:11

annek schreef:
Hoi Kafue..

Bedankt voor je uitleg. En je heb gelijk dat ik niet ervaring genoeg heb om mn paard in mn eentje in te rijden. Daarom krijg ik er ook hulp bij van 2 leuke goede en ervaren trainers. ZO worden mn paard en ik samen opgeleid. Maar over dat lichrijden hoorde ik zoveel verschillende verhalen over, dat ik me dat afvroeg. Mn trainers denken over dat lichtrijden ongeveer hetzelfde zoals jij erover denkt. Alleen dan niet zoals je op de foto heb laten zien want vinden ze dan zit jezelf gauw te gespannen omdat je jezelf dan in een bepaalde houding dwingt.Hmm ik weet niet of ik het zo goed verwoord heb:).

Waar je ook zit je moet ontspannen zitten dat is een voorwaarde. Als je in het midden van het zadel zit maakt een plaatsing van het bovenlichaam voor jou niet zoveel uit voor je paard wel. Totdat je voelt dat er evenwicht komt en dat is meestal al heel snel. Maar luister maar goed naarade trainers, twee manieren door elkaar halen op zoiets moeilijks als een jong paard inrijden is ook niet goed.