Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:08

Woodstock schreef:
Kafue schreef:
Als je ACTIEF haltgehouden hebt kun je het paard tegen je gesloten hand aandrijven en wachten met nageven totdat het paard nagegeven heeft.
Een jong paard of oud paard of beledigd paard het blijft bij mij het zelfde. 10 minuten instappen aan de lange teugel dan de teugel oppakken en in stap aan het werk.
Je kunt idd niet zomaar een beetje zo zo halthouden en je moet wel weten waar je mee bezig bent met het in de houding zetten van het paard tijdens het halthouden maar het kan en het gebeurd bij ons heel vaak.

En zelfs het halthouden is een voorwaartse overgang of beweging klinkt vreemd maar het is zo.

K heb vaak (zeker met jonge paarden) dat ze het dan niet meer snappen en achterwaarts of omhoog proberen te gaan. K heb liever dat ze gewoon weten dat tijdens halthouden been vooruit betekend. (Dat wil overigens niet zeggen dat ze zonder been aan de teugel moeten tijdens halthouden, maar dan heb ik het dus over gewoon aan de teugel komen, en niet over 'dwarsheid' in een gang) Ik rij ze liever omlaag in een gang (zeker als ze ff niet willen) dan in het halthouden, mja ieder zn eige manier he Knipoog

Ik activeer liever de achterhand en wacht tot de voorkant dan vanzelf komt. En altijd met been en zit nooit zonder.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:35

Het is eigenlijk allemaal een samenspel van...

Ik heb het hele topic doorgelezen en ben veel verschillende en enkele goede (naar mijn idee) dingen tegengekomen...

Daarbij moet er ook gezegd worden dat er combinaties tussen zitten die al járen met hetzelfde dier rijden en dusdanig op elkaar ingespeeld zijn dat de afstemming fijner wordt dan wanneer je één keer in de week op een manegedier stapt en eens even je rijkunstige gevoel wilt verbeteren!!!

Alles staat dus met elkaar in verband en het ene dier pakt het sneller op dan het andere dier... Denk eens aan lichamelijk vermogen van een dier! Snapt het dier überhaupt wat de bedoeling is.... Snapt de ruiter überhaupt wat de bedoeling is....

Tegenwoordig hameren ze zo op "aan de teugel"...
Veel ruiters weten niet eens wat nageeflijk betekend!
Ik zie paarden liever in een goede aanleuning lopen, maar kom het jammer genoeg maar weinig tegen...

Nummer één OORZAAK: Ruiters zijn té gefocusd op de handen, wel/geen spanning, wel/geen ontspanning, wel/geen trekpartij, wel/geen druk, wel/geen tegenhouden....

Rijdt eens met de benen, veel meer met de benen...
Ga niet teveel op Anky af wanneer zij zegt "enkel been geven wanneer nodig", "laat je benen afhangen" en "gebruik alleen wanneer je vertraagd"!! Natuurlijk heeft zij gelijk, maar haar paarden zijn tot in de allerkleinste feiten tot in de puntjes gereden aan het been...
Wanneer haar paarden niet luisteren is het wel degelijk tijd voor één keer extra been....

Wees duidelijk tegenover je dier en rijdt hem eerst maar eens GOED aan het been... (En belonen Knipoog )!!

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 12:45

Kaja schreef:
Het is eigenlijk allemaal een samenspel van...

Ik heb het hele topic doorgelezen en ben veel verschillende en enkele goede (naar mijn idee) dingen tegengekomen...

Daarbij moet er ook gezegd worden dat er combinaties tussen zitten die al járen met hetzelfde dier rijden en dusdanig op elkaar ingespeeld zijn dat de afstemming fijner wordt dan wanneer je één keer in de week op een manegedier stapt en eens even je rijkunstige gevoel wilt verbeteren!!!

Alles staat dus met elkaar in verband en het ene dier pakt het sneller op dan het andere dier... Denk eens aan lichamelijk vermogen van een dier! Snapt het dier überhaupt wat de bedoeling is.... Snapt de ruiter überhaupt wat de bedoeling is....

Tegenwoordig hameren ze zo op "aan de teugel"...
Veel ruiters weten niet eens wat nageeflijk betekend!
Ik zie paarden liever in een goede aanleuning lopen, maar kom het jammer genoeg maar weinig tegen...

Nummer één OORZAAK: Ruiters zijn té gefocusd op de handen, wel/geen spanning, wel/geen ontspanning, wel/geen trekpartij, wel/geen druk, wel/geen tegenhouden....

Rijdt eens met de benen, veel meer met de benen...
Ga niet teveel op Anky af wanneer zij zegt "enkel been geven wanneer nodig", "laat je benen afhangen" en "gebruik alleen wanneer je vertraagd"!! Natuurlijk heeft zij gelijk, maar haar paarden zijn tot in de allerkleinste feiten tot in de puntjes gereden aan het been...
Wanneer haar paarden niet luisteren is het wel degelijk tijd voor één keer extra been....

Wees duidelijk tegenover je dier en rijdt hem eerst maar eens GOED aan het been... (En belonen Knipoog )!!

Daar ben ik het mee eens! Als je paard / pony actief is gaat dat hoofdje ook veel makkelijker naar beneden dan wanneer hij dat niet is..

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:21

Maar als ik lees met de benen rijden denk ik altijd dat het veel belangrijker is op het goede moment en bewust been te geven.
Je kun wel erg veel been geven, maar daar went een paard natuurlijk aan. Daarbij zijn natuurlijk de zithulpen nog meer van belang.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:45

Marliesje schreef:
Maar als ik lees met de benen rijden denk ik altijd dat het veel belangrijker is op het goede moment en bewust been te geven.
Je kun wel erg veel been geven, maar daar went een paard natuurlijk aan. Daarbij zijn natuurlijk de zithulpen nog meer van belang.

Been geven wanneer nodig...
En dan nog wordt er veel te weinig been gegeven!!

Zonder been, is er geen goede zithulp!

Been geven op het goede moment en bewust! Dat ben ik wel met je eens maar dan nog niet los en klapperig, niet klemmend of los/vast.

Geconcentreerd, gedoseerd en op het juiste moment, niet te vroeg niet te laat en zoals ik al zei "Alles staat mét elkaar in verband.." Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:51

Hahaha, makkelijk gezegd, maar...
Ben het wel met je eens.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:25

Ik ben voor de tweede manier, de eerste manier vind ik al helemaal niks (doe dan buitenteugel aanhouden en spelen met je binnenteugel). De eerste is zo'n gepriegel in het paard zn mond. Bi jde tweede manier moet ie nageven op een druk... tjaah moeilijk om uit te leggen Tong uitsteken... Zodra hij los laat kan jij ook minder druk geven, zodat je paard wel op zn eigen benen kan lopen.

En van dat links en dan rechts vragen, i kvind dit zowiezo niks. Ondanks dat je zegt dat t niet zagen is, wordt het toch al snel een vorm van zagen. Het hoofd gaat toch een btje van links naar rechts. Je paard kan hierdoor ook uit belans komen.

En met die tweede manier ben je gewoon veel rustiger met je handen, dus ook in de paardenmond... en dat ziet er meteen veel netter uit!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:05

Maar in principe moet het zijn als waarneer je schaatst je zet af laat je glijden totdat de gang eruit komt dan zet je weer af.

Een ruiter die met zijn zit goed zit heeft al een behoorlijke drijvende werking van de zit door met zijn gewicht te spelen en dergelijke bekken kantelen, de benen liggen altijd aan. Klapperen, hakken optrekken is uit de boze. In principe zolang het been uitgedrukt is dus hak laag en knie laagte lunt in het zadel zit er spanning op o.a. de kuitspieren deze zorgen voor het drijvende vermogen, lichtelijk drukken okee en bij geen reaktie de teen naar buiten en de hak al dan niet met spoor erin. De hand staat toe dat het paard de beweging af kan maken zodat wij als ruiter de takt niet verstoren.
Als het goed gaat doe je 80% met de gewichtshulpen en 15% met het been en dan 5% met de hand.
Lang been heeft het grootste drijvende oppervlak ten opzichte van een opgetrokken been, maar als de beugel te lang is dan kan het been geen kracht meer zetten.
Geef je continue een beetje been stomp je het paard in meer of mindere mate af je kunt niet meer fijn in werken daar je standaard te grof bent geweest.
Het is allemaal zo simpel.
In principe voelt een paard een vlieg ook op zijn buik zou hij dan ons been niet voelen als het aanlicht. Een paard moet elektrisch reargeren op de eerste hulpen van de ruiter, is dit niet zo dan moeten we ervoor zorgen dat die dat wel gaat doen. Op een manegepaard wordt dat moelijk die zijn vaak al zo afgestompt daarom is het het mooiste het op een paard van een ander te leren en niet op een manegepaard.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:18

Kafue schreef:
Maar in principe moet het zijn als waarneer je schaatst je zet af laat je glijden totdat de gang eruit komt dan zet je weer af.

Goed afgerichte paarden zullen op den duur genoeg hebben hieraan.
Maar paarden én ruiters in de leer zullen moeten leren elkaar aan moeten voelen en dé perfecte afstemming moeten leren, herkennen en aanhouden! Daarbij komt consequentie om de hoek kijken...

Kafue schreef:
Een ruiter die met zijn zit goed zit heeft al een behoorlijke drijvende werking van de zit door met zijn gewicht te spelen

Ontzettend achterhaald.....
Ik zit stil in mijn zadel en ga met mijn zit echt geen paard opdrijven, je zou sommige ruiters eens moeten zien zitten, hilarisch!!!
Nee, ik zit stil en gebruik mijn benen ter ondersteuning in het voortbewegen...

Kafue schreef:
Het is allemaal zo simpel.

Het LIJKT allemaal zo simpel, het is simpel uit te leggen, maar voordat de cirkel rond is....

Kafue schreef:
Een paard moet elektrisch reargeren op de eerste hulpen van de ruiter

Ideaalbeeld.... Is te bereiken door consequente, doelbewuste, goede samenwerking en niet te vergeten ervaring en juiste begeleiding van beide!!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:31

Dat het drijven met de zit achterhaald zou zijn daar ben ik het absoluut niet meer eens.
Het is juist een voorwaarde voor een goed onstpannen gereden paard.
Ik zit ook gewoon stil op mijn paard en laat mijn been lang ontspannen afhangen met de knie als laagste lunt i n het zadel en de hak als laagste punt aan het paard. Mijn benen liggen dus aan mijn paard.
Mijn gewicht laat ik onzichtbaar inwerken op mijn paard, hetzij voor de wending waar mischien mijn paard wegvalt over zijn buitenschouder hetzij voor de middendraf maar telkens is het mijn gewicht met mijn aanliggende been.
Wist je dat als je bijvoorbeeld je navel heel erg intrekt je al een enorme drijvende kracht ontwikkeld.

Het moet dus van het gewicht van de ruiter komen, de rest komt van het paard die zoekt de aanleuning op, vanuit het achterbeen over de rug heel simpel heel eenvouding. Natuurlijk per paard verschillend de ene kan het met weinig toe de ander moet iets meer hebben maar allemaal kunnen ze het. Dat is ook een van de redenen dat een man bijvoorbeeld het paard veel sneller ergens door kan drukken of in de verzameling kan zetten, het gewicht en niet de kracht in de benen. Als je niet ontspannen zit kan het paar niet ontspannen lopen.

Het is allemaal simpel je moet alleen de juiste begeleiding treffen en open staan voor. Ieder paard kan het en ieder paard wacht erop nu de ruiters nog.
En achterhaald is dit echt niet hoor, Zeilinger, van Baalen, Hinneman, van Grunsven, Janssen, Salzgeber, Werth, Schulze Baumer allemaal passen ze het toe. En beter is het om het van het begin af zo goed te leren. Omdat blanco iets aanleren eenvoudiger is dan iets afleren.
Niet voor niets is de zit belangrijk en is het ontspannen meebewegen belangrijk.
Ik geef toe dat sommigen te met de zit werken, maar die hebben het niet begrepen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:45

Ik drijf ook wel degelijk met mijn zit mee. Zou ik dit niet doen kan ik continu met mijn benen zitten klapperen om te drijven. Nu rij ik hem naar een bepaald tempo en houdt hem daar met mijn zithulpen. Mocht hij terug zakken, komt mijn been er weer aan. Maar denk dat het belang per persoon verschillend is. Heb jaren op maneges gereden en dat nooit echt geleerd. Nu ik mijn echte pony train, moet ik me daar echt op concentreren.
Ben verder wel eens dat veel dingen een ideaal beeld is, waar we vaak niet eens komen. Maar goed, je moet doelen hebben! Wel is het zo dat het soms makkelijker is uit te leggen dat te doen, sommige dingen werken bij mijn poy gewoon Echt niet.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:52

Ik ben ook van mening dat je met mate met je zit moet werken. Té is nooit goed, maar ik merk duidelijk reactie van mijn paard als ik iets dieper ga zitten: ze gaat dan meer zitten en komt licht terug in tempo. Als ik heel licht naar voren ga zitten en me niet meer 'zwaar maak' gaat het tempo omhoog, als ik die beweging ondersteun met been rijd ik simpel weg in uitgestrekte draf.
Wat de aanleuning betreft: mijn mening is dat je moet beginnen met een lichte, soepele aanleuning en goed voorwaarts paard dat zelf het bit opzoekt. Wanneer het paard constant in de aanleuning loopt kun je voorzichtig je teugels wat meer gaan oppakken om te sluiten, dit alles nog steeds met een soepel contact en een paard dat door de drang voorwaarts het bit zelf op zoekt. Soms willen ze dan wat stijf worden in de kaak en op dat moment ga ik iets 'spelen' al zou ik het zelf liever niet zo noemen. Ik houd de ene teugel gewoon contact terwijl ik de andere teugel op lengte houd en kleine kneipjes geef, een keer of 10 tot dat ze gaan ontspannen in de kaak, daarna weer gewone aanleuning.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:53

Phynix schreef:
Ik drijf ook wel degelijk met mijn zit mee. Zou ik dit niet doen kan ik continu met mijn benen zitten klapperen om te drijven. Nu rij ik hem naar een bepaald tempo en houdt hem daar met mijn zithulpen. Mocht hij terug zakken, komt mijn been er weer aan. Maar denk dat het belang per persoon verschillend is. Heb jaren op maneges gereden en dat nooit echt geleerd. Nu ik mijn echte pony train, moet ik me daar echt op concentreren.
Ben verder wel eens dat veel dingen een ideaal beeld is, waar we vaak niet eens komen. Maar goed, je moet doelen hebben! Wel is het zo dat het soms makkelijker is uit te leggen dat te doen, sommige dingen werken bij mijn poy gewoon Echt niet.

Mischien werken sommige dingen nu niet op je pony en valt bij herhaaldelijk herhalen ineens het kwartje. DAt heb ik ook zo gehad met mijn paard dat lukte gewoon niet en ineens ging het wel.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:05

Oh ja, dat weet ik ook wel. Soms verbaas ik me erover dat hij dan opeens weer super aan de teugel begint te lopen, zonder al te veel moeite van mij. Maar in de weg ernaar toe, zeg maar, zijn er dingen die bij hem niet 'volgens boekje' werken. Bij mij is het zeker geen kwestie van activeren van de achterhand en maar wachten, om simpel te zeggen. Bij mij komt er nu ook zeker wat teugel werk bij kijken. En tuurlijk, wordt nu al minder. Maar daarom kunn en er dus opmerkingen komen dat het makkelijker is om te vertellen dat het daadwerkelijk te doen. Ook mijn instructrice moest er eerst op rijden om vervolgens te kunnen zeggen waar zijn knopjes zitten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:49

Kafue schreef:
Dat het drijven met de zit achterhaald zou zijn daar ben ik het absoluut niet meer eens.

En achterhaald is dit echt niet hoor, Zeilinger, van Baalen, Hinneman, van Grunsven, Janssen, Salzgeber, Werth, Schulze Baumer allemaal passen ze het toe. En beter is het om het van het begin af zo goed te leren. Omdat blanco iets aanleren eenvoudiger is dan iets afleren.
Niet voor niets is de zit belangrijk en is het ontspannen meebewegen belangrijk.
Ik geef toe dat sommigen te met de zit werken, maar die hebben het niet begrepen.

En toch is het werken met de stuwende zit achterhaald!!!
Je zit moet zonder meer correct zijn, dat trek ik niet of nergens in twijfel, maar zitten is zitten en opdrijven met je zit is i.m.o echter het fabeltje van de eeuw...

Ik zit en daarmee is alles gezegd!!!
Ik ga mee met de bewegingen van mijn paard, maar je denkt toch niet dat ik met mijn zit stuwend in het zadel zit om mijn paard op te drijven, ben je mal Haha! Haha! !!

Ik zit, ga mee met de bewegingen en werk met de benen!

Het is zoiets als zwaarder zitten, natuurlijk pakken we dat allemaal wel eens mee, maar leer je paard niet aan als je diep gaat zitten om terug te komen, want je komt gegarandeerd ergens in de knoei!!

Het is een samenspel en op basis van lichaamsbewegingen leer je elkaar kennen en met elkaar om te gaan zodat het van buitenaf moeilijk te zien is hoe en wat....

Maar je moet het ook zo doen dat je zo min mogelijk doet!!
Zitten en rijden maar.... Haha! Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:06

En toch is het vreemd heel veel grand prix ruiters rijden met de zit en daar zitten een aantal tussen die echt ontzettende verdienstelijk rijden en al verschillende paarden tot het grand prix niveau hebben gebracht en sommige andere ruiters die al internationaal gesprongen hebben of samengsteld gereden hebben internationaal.
Allemaal denken ze het moet van het gewicht van de ruiter komen.

Stelling 85% zit, 15% benen en 5% hand werkt voor het gros ruiters dat verder is of verder wil en voor de hele grote groep paarden. Nu ineens lees ik hier dat het achterhaald zou zijn.

Werken met de zit is niet simpel weg opdrijven, duwen of stuwen ja dat is waarneer je de klok hebt horen luiden en niet weet waar de klepel hangt. Werken met de zit is meer door minder. Waarom zou ik mezelf moe gaan drijven met mijn benen als ik door simpel weg mijn gewicht mijn paard kan laten lopen? Waarom zou ik veel met mijn benen werken als mijn gewicht het kan doen met als risico dat je als opmerking krijgt ruiter moet benen stillen houden?
Zitten is ook niet alleen maar dieper gaan zitten het is zoveel meer. Je moet het zien als verfijning in het rijden
Net zoals we sporen een verfijning vinden of stang en trens.

Maar goed ik zal het wel weer verkeerd zien met met mij heel veel anderen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:16

Kaja, naar mijn mening drijf jij dus wel met je zit. Dit gebeurt als het goed is namelijk onbewust. Je beweegt je bekken los van de rest van je lichaam mee in het ritme van het paard, daarmee stimuleer je dus die beweging en drijf je dus!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:19

Kafue schreef:

Maar goed ik zal het wel weer verkeerd zien met met mij heel veel anderen.

Als je mijn verhaal beter zou lezen, dan zou ik niet zeggen dat je zit geen prominente rol speelt in het rijden!!

Dat doet die dus wel, maar madame voelt zich weer eens aangesproken en aangevallen waardoor een normale discussie plotseling niet meer mogelijk is...

Prima, maar reageer normaal of niet Knipoog

Alles staat in verband met elkaar tijdens het rijden, logisch!!

Vroeger reed je rond en regelde je met die teugel die zaken en met de andere de andere zaken.
Met dit been zus en dat been zo....
Daarnaast begeleidde je je paard door elke pas te drijven!!

Tegenwoordig rijdt je twee teugels, twee benen en drijf je waar nodig!
Bij fijn afgestemde en goed afgerichte paarden drijf je elnkel bij vertraging wat dus duidt op niet meer drijven enkel bij een andere oefening!

Nu dus de zit... Vroeger stuwde, duwde en dreef je voorwaarts met je zit, maar moderne rijden brnegen de stille zit!!
Je zit en klaar!! Natuurlijk regel je alles via de zit maar de duwende zit is verdwenen, foetsie!!
Je zit stil en doet niet meer dan nodig...

Het spijt me als ik je een illusie armer maak, maar zoek een de artikelen op van Anky en Sjef ook zij achterhalen jou illusie in tegenstelling tot waar je hun eerder noemde behoren zij niet tot jou rijtje..... Haha!

Nogmaals voor de niet of slechtlezende:

Je zit is wel degelijk van belang!! Je zit behoort correct te wezen en je behoort de bewegingen van je paard te volgen en via je zit geef je seintjes... Máár de stuwende, duwende, voorwaarts drijvende zit is in mijn ogen achterhaald!!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:27

Dan denk ik dat hetzelfde wordt bedoeld op een andere manier. Lijkt mij ook niet echt dat men geforceerd gaat lopen stuwen met je bekken, lijkt me voor ruiter en paard niet echt fijn. Maar denk dat iedereen, op zijn manier, wel bedoeld dat je met je juiste zit meegaat in de beweging en daarmee een voorwaartse drijvende kracht is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:38

Phynix schreef:
Maar denk dat iedereen, op zijn manier, wel bedoeld dat je met je juiste zit meegaat in de beweging en daarmee een voorwaartse drijvende kracht is.

Ik niet.... Dar zit 'em nou juist het verschil....
Nog zo iets...

Ken je het verhaal nog ( Haha! ) sturen met je benen...
Links... linker been! Rechts... rechterbeen!

Is alweer een tijdje terug, nou ter ondersteuning van de stelling en buiging etc. houdt ik mijn benen eraan, maar links is linkerhand en rechts is rechterhand hoor!!!!

En op de manier waarom mijn paarden zijn afgesteld (lijken wel auto's) zie je van de buitenkant ook niet dat ik stuur hoor, maar ik gan toch niet links druk geven om aan te geven dat ik links wil, dat is allemaal al zo achterhaald als wat!!!

Haha! Haha!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:48

Nee, dat snap ik, daarom zei ik het ook. Want wat maakt het een drijvende kracht, wat maakt iets een druk?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:51

Vroeger (maar voor sommige nog steeds) moest je met je zit een paard opdrijven, dus mee gaan met de beweging EN duwen met je zit!!! Met elke pas...

Je weet wel, sommige overdrijven zelfs het overdrijven!!!

Haha! Haha!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:53

Ja, dat snap ik. Maar het feit dat je met je zit meegaat in de beweging van het paard, zie ik alsnog als eeen drijvende hulp, doe ik het namelijk niet, valt hij stil. Daarom denk ik dat meerdere hetzelfde bedoelen hier.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:57

Nou ik rijdt echt niet meer hetzelfde als vroeger de bedoeling was hoor!!! Dat verschil merk ik zeker wel!!!

Natuurlijk komen vele zaken overeen, maar de duwende kracht uit je zit is weg, je zit en je volgt de bewegingen van je paard!!

Je zit in je paard, je wordt één en daarbij is geen enkele vorm van drijving of spanning van toepassing!!

Blijkbaar kennen jij en Kafue dan maar één manier van rijden en is herken de verschillen niet van toepassing Knipoog !

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:01

Kafue schreef:
Werken met de zit is niet simpel weg opdrijven, duwen of stuwen ja dat is waarneer je de klok hebt horen luiden en niet weet waar de klepel hangt. Werken met de zit is meer door minder. Je moet het zien als verfijning in het rijden

Maar hoe bedoel je dat nou precies, een drijvende zit. Ik maak me wel zwaarder als k langzamer wil, en als je voorover gaat zitten gaat je paard harder, maar dat zul je wel niet bedoelen Haha! . Wat doe je dan, als je een drijvende zit hebt?