Pelhambit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: Pelhambit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:53

Het gaat in deze context wel over het dagelijks trainen met een pelham inde bak gewoon dressuur.

Ja en als je het mij vraagt dan vind ik S&T nog steeds een behoorlijke ijzerwinkel om bij een paard in de mond te douwen.. Ik heb er onder begeleiding mee leren rijden maar om nou te zeggen dat ik het fijn vind is een ander verhaal.. ik rijd nu toch niet zo hoog dus ik heb geen mod vol ijzer nodig.. en daarnaast sprng ik veel meer. Ik zal ook eerder een pelham of pessoa bit pakken dan een S&T bij een paard dat erg heet wordt in het parcours Haha!
en dan nog train ik er thuis haast nooit mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:59

ik heb zelf ook met pelham gereden op een paard (nou ja, C pony arabtypje) dat gewend was om 'gedressuurd' te worden op een tuigstang Lips are sealed Dat heb ik thuis kunnen afbouwen naar een simpel watertrensje (ik meen enkel gebroken) maar buiten had ik daar toch liever wat meer in hangen, mn op het strand. Ik denk dat ik - als ik meer tijd had gehad - dat ook had kunnen afbouwen, maar zover is het niet gekomen.

Dat is mijn enige ervaring met pelham rijden, S&T heb ik ook gebruikt in het Z (en dat was voordat ik met pelham reed), en voor mij is het toch niet te vergelijken. Ik heb totaal geen bezwaren tegen een pelham bit maar ik vond het geen prettig bit om verfijnder mee te gaan rijden. Wat dat betreft vond ik s&t veel prettiger, waarschijnlijk ook omdat het Z paard veel verder was rijtechnisch gezien dan mijn neurootje Chestnut.

En dat is denk ik waarom s&t wel gewoon gevonden wordt en pelham niet. De combinaties die ik heb gezien die voor s&t kozen, waren daar in hun opleiding inmiddels aan toe, de pelham gebruikers deden het om meer te zeggen te hebben in moeilijke situaties. Geen schande (dat gold voor mij dus ook) maar vandaar het mindere imago van pelham.

Springen doe ik trouwens het liefst op hetzelfde trensje als de dressuur, alleen in de cross en het parcours rijd ik er een op Pessoa met de teugels aan de gewone bitring, in de training dus ook op een watertrens. Ook niet ideaal, maar ik wil ook nog zeker weten dat ik met controle op een zware in-uit kan aanrijden.

Met de laatste opmerking van Lusitana ben ik het volledig eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:11

Een paard spiegelt precies af wat de ruiter hem geeft.

Natuurlijk is het zo als hij zo jaren gereden is (misschien door vorige eigenaar) , je het niet ff in een uurtje opknapt.
Snap dus ook nooit de reacties, kom jij hem maar ff rijden.
Dat heeft scholing, vertrouwen en heel veel tijd nodig.
Maar uiteindelijk kan elk paard gereden worden op een gewoon bit.
mensen die dus al jaren altijd met een pelhalm rijden, mogen best wel eens achter de oren krabben.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die heeft bijna heel bokt geloof ik Haha!

En idd, als hij zonder neusriem met een dicht bekke blijft lopen, zal de ruiter het bit zo gek niet gebruiken.
Maar als ik hier en daar eens lees en kijk, zie ik veel geopende bekkies en anders aangesingelde neusriemen.
want ze hebben zo'n moeilijk paard en het kan niet anders...

...en idd, het kan niet anders
want de ruiter heeft niet geleerd hoe en het paard regaeert alleen op het geen wat geboden word

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:58

Wat is volgens jullie dan wel een goede reden om met een pelham te rijden? Mits je natuurlijk stille handen hebt en hem goed gebruikt etc.
Wat is er mis met bijv. buitenrijden met een pelham, met dubbele teugel, en alleen de tweede teugel gebruiken als je paard wel erg enthousiast word? Ik bedoel, liever minder inwerken met hefboomwerking, als grof inwerken met een 'zacht' bit. Natuurlijk moet het paard geschoold worden, maar zolang dat nog niet zo is, waarom zou je dan het jezelf moeilijk maken door je handen kapot te trekken op een watertrens bijvoorbeeld, terwijl het veel rustiger (ook voor het paard meen ik, aangezien je veel minder loopt te trekken) kan met een pelham?
Ik rij er zelf niet mee hoor, heb er ook verder geen mening over, maar wil gewoon weten wat jullie hier van vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:04

Als je stille handen hebt en hem goed gebruikt, heb ik er weining bezwaar tegen.
Allen wat ik vaak opmerk is dat die categorie ruiters na verloop van tijd ook met een gewoon bit het bos in kan. omdat er rt thuis goed getraind word.
En het gebruik als hulpmiddel gebruikt word en er een streven is naar geen gebruik

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:05

je beschrijft precies de reden waarom ik Chestnut met pelham reed buiten. Tijdelijke oplossing, tot het ook met gewoon trensje kon.

/edit
ik zal thuis een foto opzoeken waarop je het bit kunt zien dat hij eerst had. En dat waren geen ruiters met zachte handjes.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-04-05 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:05

Allegra schreef:

liever minder inwerken met hefboomwerking

, als grof inwerken met een 'zacht' bit. Natuurlijk moet het paard geschoold worden.

Dat IS nu juist grof inwerken alleen kost het de ruiter minder moeite...

Een paard moet (correct) geschoold worden, anders moet je ervan af blijven!!! Je kunt een kind toch ook niet de school over laten slaan, om hem vervolgens achter een bureau op het kantoor neer te zetten!!!

Een paard dient te kunnen lopen op een normaal bit, als dat niet lukt is er iets mis met de ruiter. Hetzij minder ervaren, hetzij een harde hand!!
Hoe dan ook, de ruiter moete leren rijden en dat doe je niet door te grijpen naar een scherp bit!!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:12

Kaja schreef:
Allegra schreef:

liever minder inwerken met hefboomwerking

, als grof inwerken met een 'zacht' bit. Natuurlijk moet het paard geschoold worden.

Dat IS nu juist grof inwerken alleen kost het de ruiter minder moeite...

Een paard moet (correct) geschoold worden, anders moet je ervan af blijven!!! Je kunt een kind toch ook niet de school over laten slaan, om hem vervolgens achter een bureau op het kantoor neer te zetten!!!

Een paard dient te kunnen lopen op een normaal bit, als dat niet lukt is er iets mis met de ruiter. Hetzij minder ervaren, hetzij een harde hand!!
Hoe dan ook, de ruiter moete leren rijden en dat doe je niet door te grijpen naar een scherp bit!!! Knipoog

idd
het is wel grof
Waarom denken mensen anders dat een paard ineens wel remt?
Omdat hij ineens RT beter loopt??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:16

Afbeelding
zoiets dus, met teugels op de onderste ring
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-04-05 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:17

Ja en dat dankzij het bit wat maar € 30,00 - € 40,00 kost!!
Als ze dat eerder hadden geweten.......

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:19

Ik zeg ook niet dat het niet grof is, maar dat je minder hoeft in te werken. Precies als jullie zeggen.
Maar als je het gebruikt om het af te bouwen? Dat scholen moet je toch in stapjes doen? Dus steeds minder inwerken met de pelham bijvoorbeeld en dan overgaan naar een zacht bit (ik noem maar wat hoor). Een paard wat niks anders gewent is als rennen, daar moet je toch wat mee. Dus waarom het voor jezelf niet makkelijker maken door er een pelham in te hangen waardoor je zelf minder hoeft in te werken, om dat vervolgens af te bouwen?
Ik zie niet in wat er mis mee is om het jezelf makkelijker te maken, terwijl het voor het paard weinig uit maakt of er minder met een hefboom word ingewerkt, of veel met een zacht bit.
En het moet ook veilig blijven. Dat is nou juist het voordeel van een pelham, dat je er normaal mee kan rijden, tot het misgaat, dan werk je harder in (tweede teugel er bij). Dan leert het paard toch ook dat er als hij gaat rennen iets gebeurt wat niet fijn is?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:22

Never mind....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:24

Ik heb ook zulke paarden gereden en ben direct met een gewoon bit gaan rijden en daarna pas in het bos.
dat vind ik persoonlijk veel fijner.

En paardrijden is niet gemakkelijk, dus waarom het mezelf gemakkelijk proberen te maken?
meestal is dat niet in het voordeel van het paard.

En al trek je zachtjes aan zo'n soort bitten, is het altijd harder dan aan een gewoon bit, anders stond hij daar ook wel op stil
En niet fijn, betekend niets anders als pijn.

lekker bit Lielle Huilen
En nee joh, gewoon ingooien, doet geen pijn Lachen
brr, zulke mensen zou je toch... Boos!

Nogmaals een paard refelecteerd wat hij krijgt.
Maar dat vinden mensen niet leuk om in te zien.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:43

Kaja schreef:
Nettie schreef:

Tuurlijk niet.
Mensen zijn geen monsters. Niemand maakt iets in de zin veel geld te verdienen

en ook nog graag een paard hier en daar flink pijn te doen.

Word eens wakker.... Haha!

Je moet een weten hoeveel mensen geen zier om een paard geven, zolang het dier maar a lá Anky of Coby loopt....
S&T daarvoor nodig "so be it" !!
Wat zeg je... Pelham een nieuwe mode trend??? Kopen!!!

Ja, ja.... Waar komt volgens jou het welzijn van het paard om de hoek kijken??? Elk paard is correct te rijden op een dubbelgebroken zeer vriendelijke trens, mits er niet fout gaat in de africhting!! En daar begint het gedonder mee....

Nettie schreef:
Dus met een rustige hand remt elk paard? Nee dacht het niet. Er bestaat ook nog zoiets als een sterk paard, of een ongehoorzaam paard zonder respect voor de ruiter.

Ik stap net van mijn jongste paard af, nog niet lang onder het zadel...
Beestje loopt op een dubbelgebroken K&K trens tweemaal een grote volte achter elkaar bij de B, terwijl ik mijn handen volledig gestrekt richting zijn mond wijst... waslijnen van teugels!!! Maar zijn houding veranderd niet en ik stuur hem met mijn benen!! Ik heb een Haha! van oor tot oor.... Mijn beestje, 3,5 jaar, knap hè??? Maar zo hoort het dus....

Als het fout gaat, dan is dat de schuld van de ruiter, maar daar denken velen niet aan, nee dan wordt er naar de ruitersportzaak gevlogen om een scherper bit te kopen want dat kl*te paard zal het leren..!!!!

Conclusie: Alles wordt van kwaad tot erger en uiteindelijk is het paard de dupe...

Niet alle paarden hebben het geluk van een goede ruiter op hun rug. Helaas is bij sommige paarden het beleren fout gegaan en dan kan je desnoods anky er op zetten, maar zo'n paard kent niet anders...

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:50

Ik bedoelde met mijn vorige bericht trouwens niet dat je een ongehoorzaam paard meteen een enorm bit in moet hangen, maar dat je met een scherper bit, idd minder hoeft in te werken en zo'n paard misschien sneller doorheeft wat de bedoeling is (omdat je niet constant zit te sjorren, niet dat de bedoeling is, sjorren, maar er zijn mensen die dat als oplossing zien) En als een paard het eenmaal doorheeft, hoef je ook niet verder te rijden met zo'n bit toch? Kan je overgaan op een zachter bit... Maar bij paarden waarbij de opvoeding ergens verkeerd is gegaan en misschien niet te houden is, is het gevaarlijk om er op zitten zonder enig stuur.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:54

Is een pelham geschikt om te verfijnen met dressuur? Ter vervanging van de stang en trens zeg maar. Mits de combinatie toe is aan stang een trens dus en twijfelt tussen deze twee.
Redenen die ik zou kunnen bedenken: meestal goedkoper, je kan hetzelfde hoofdstel als eerst behouden en het paard krijgt niet ineens zoveel ijzer in de mond zodat de stap mijn kleiner lijkt.
En is het toegelaten op dressuurwedstrijden (hogere klassen)?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:54

Dat bedoel ik idd. En dan moet je dat in mijn ogen afbouwen. Ook al rij je in de bak, kunnen er nog hele nare dingen gebeuren als je je paard niet onder controle hebt. En als je je paard voorlopig alleen onder controle kan hebben door een pelham, zie ik er geen kwaad in zolang je het als tijdelijke oplossing gebruikt en streeft naar een gewoon bit.
Oke, zelf als je zacht inwerkt werk je sterker in dan een gewone trens. Maar met die pelham kan je ook gewoon inwerken als een gewone trens. Met je eerste teugel. Het gebruik van je tweede teugel kan je dus steeds meer afbouwen tot je hem niet meer nodig hebt, en dan kan je er idd een gewone trens inhangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:58

Citaat:
Niet alle paarden hebben het geluk van een goede ruiter op hun rug. Helaas is bij sommige paarden het beleren fout gegaan en dan kan je desnoods anky er op zetten, maar zo'n paard kent niet anders...

Zo'n paard kan wel degelijke veranderen, dmw tijd, geduld en goede begeleiding in de ruiter.
Niet in een lesje, maar zeker wel op den duur.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:01

Nee idd, maar dan moet je denk ik wel datgene waar het paard zo aangewend is in stapjes afbouwen. En ik denk dat een pelham daar heel geschikt voor is, omdat je hem dus zonder tweede teugel kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:02

Allegra schreef:
Dat bedoel ik idd. En dan moet je dat in mijn ogen afbouwen. Ook al rij je in de bak, kunnen er nog hele nare dingen gebeuren als je je paard niet onder controle hebt. En als je je paard voorlopig alleen onder controle kan hebben door een pelham, zie ik er geen kwaad in zolang je het als tijdelijke oplossing gebruikt en streeft naar een gewoon bit.
Oke, zelf als je zacht inwerkt werk je sterker in dan een gewone trens. Maar met die pelham kan je ook gewoon inwerken als een gewone trens. Met je eerste teugel. Het gebruik van je tweede teugel kan je dus steeds meer afbouwen tot je hem niet meer nodig hebt, en dan kan je er idd een gewone trens inhangen.

Maar mensen zeggen te vlug het paard dit, het paard dat, het probleem ligt bij de ruiter.
In een afgelsoten bak is een pelhalm helemaal niet nodig.
Misschien heeft de ruiter hem nodig omdat hij geen andere oplossingen weet.
Moet het paard daar de dupe van worden??

waarom gaan mensen geen goede les halen, dan is het in de bak zeker weten niet nodig.
Allen dat durven inzien, is wat er nog steeds niet gebeurd.
want het paard de schuld geven en een ander bit in is toch veel gemakkelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:03

Allegra schreef:
Nee idd, maar dan moet je denk ik wel datgene waar het paard zo aangewend is in stapjes afbouwen. En ik denk dat een pelham daar heel geschikt voor is, omdat je hem dus zonder tweede teugel kan gebruiken.

In het bos zeg ik oke (alleen als de ruiter echt weet wat hij doet en daar ligt al vaak een groot probleem)
In een afgesloten bak kan er weining gebueren zonder.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:07

Maar mensen zeggen te vlug het paard dit, het paard dat, het probleem ligt bij de ruiter.
[/quote]

Daar heb je absoluut gelijk is. Maar ik ben niet met je eens dat er in een afgesloten bak niks kan gebeuren. Als je paard gaat rennen, en daardoor onderuit gaat in de hoek bijvoorbeeld. Dan wou je toch dat je je tweede teugel erbij had kunnen pakken om hem terug te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:11

Zo snel gaan ze niet onderuit.
Als jezelf juist loslaat en braaf meezit en ze daardoor niet uit balans haalt.

ja ik weet het, het is eng, maar het vertrouwen in de hand is daardoor vaak erg snel hersteld en zullen volgende race partijen steeds zachter gaan, of zelfs voordat je het weet op houden.
Echt het is verbazing wekkend, wat juist lolaten doet. Haha!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:12

Allegra schreef:
... Als je paard gaat rennen, en daardoor onderuit gaat in de hoek bijvoorbeeld. Dan wou je toch dat je je tweede teugel erbij had kunnen pakken om hem terug te nemen.

Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus meent, als je een Pelham nodig hebt in de rijbak om je paard terug te kunnen nemen, wordt het hoog tijd voor wat lessen Clown

Ik rijd mijn paard overigens overal en altijd op hetzelfde bit, een ongebroken Nathe watertrens. En dat is vaker buiten in het drukke verkeer dan in een rijbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:16

Citaat:
mag toch hopen dat je dit niet serieus meent, als je een Pelham nodig hebt in de rijbak om je paard terug te kunnen nemen, wordt het hoog tijd voor wat lessen

OK dan!

idd, met goede les kom je erachter dat dat echt niet nodig is

Maar kijk eens bij Rt en zie de meest ondingen voorbij komen als vragen.
Allemaal vragen die niet gesteld werden met goede les.
Triest, heel triest

niet erg als het om alleen jezelf ging, maar je gaat met een levend wezen om en daarom ben je verplicht die eerlijk te kunnen rijden.