Antoine de Bodt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Antoine de Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:39

Oke, is goed Ach gut
Kan me er wel iets bij voorstellen.

Maar dat met de benen zegt, AdB ook?
jammer dat ik dat nooit tegenkom in de berichten.
Het enigste wat ik altijd lees is hand hoog, hand dat. Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:41

runningkawa schreef:
Oke, is goed Ach gut
Kan me er wel iets bij voorstellen.

Maar dat met de benen zegt, AdB ook?
jammer dat ik dat nooit tegenkom in de berichten.
Het enigste wat ik altijd lees is hand hoog, hand dat. Haha!

Nee hij zegt dat hij niets doet met zijn benen, hij werkt voorwaarts via zweepje en rest doet hij via handen openen, sluiten, hoger houden enz....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:44

voorwaarts met een zweep en als je dan een paard hebt dat helemaal over de rooie gaat als je een zweep bij hebt Haha!

Dat vind ik dan persoonlijk weer een rare manier.
De klasieke rijkunst zet toch ook de motor in gang dmv kuithulpen, waar een paard direct op reageerd, of zie ik dat verkeerd?

Iig mijn klassieke instructrice wel.
Als ik teveel met de hand frunnik, krijgt ze zowat een hartverzakking Tong uitsteken

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:49

runningkawa schreef:
voorwaarts met een zweep en als je dan een paard hebt dat helemaal over de rooie gaat als je een zweep bij hebt Haha!

Zo'n geval ken ik dus ook, leerling van me heeft zo'n pony die gefrustreerd word van zweep.... dan moet het dus wel met benen (doe ik dus... Knipoog Ik bekijk combinatie van te voren. Maar ik zou zeggen hoe AdBt dat doet.... weet ik eerlijk gezegd niet Bloos Ga eens paar keer kijken zou ik zeggen Haha!

runningkawa schreef:
Iig mijn klassieke instructrice wel.
Als ik teveel met de hand frunnik, krijgt ze zowat een hartverzakking Tong uitsteken

Nee niet onnodig en teveel frutten van voren. Krijg je geen gelijkmatige en constante aanleuning van he Knipoog Ach gut

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:50

Antoine doet dat denk ik omdat de meeste paarden die bij hem komen zowiezo al traag voor het been zijn.Dat been komt later wel,hij werk in een stappenplan denk ik..Idd houdt je je hand gewoon stil en rijdt je je paard naar de hand.Ik reedt mijn paard daar overigens niet met zweep,alleen de 1ste 2 x toen had ik het niet meer nodig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:51

Je mag ook niet met je handen punnikken Haha! gewoon stil zoals dat hoort.(mijn lijstje met aan de teugel rijden wordt steeds langer: frunniken, kneden, spelen,zagen, en ja laatst zelf nog TRILLEN!@!!!, hoera paard op de trilplaat Tong uitsteken Haha! )

alleen sturen of meer druk vragen/nemen als dat nodig is.

Ik denk dat Bets het even iets verkeerd uitlegde kwa zweep.
Het is nog steeds zoals je dat wel op de manege leert: benen...geen reactie zweep.

Bij hem in de les moet ik toch echt vaak mijn been gebruiken.
De laatste les(nu alweer een jaar terug) had ik op de linkerhand stelling naar binnen. Door middel van mijn gewicht, handen en BEEN moest ik hem naar buiten duwen.
Dus op 4 poten laten lopen ipv alleen op dat linker voorbeen(waar dus ook de blessure zit).

Ook op de voltes met been, handen en gewicht naar buiten duwen.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 07-04-05 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:53

Elisa2 schreef:
Antoine doet dat denk ik omdat de meeste paarden die bij hem komen zowiezo al traag voor het been zijn.Dat been komt later wel,hij werk in een stappenplan denk ik..Idd houdt je je hand gewoon stil en rijdt je je paard naar de hand.Ik reedt mijn paard daar overigens niet met zweep,alleen de 1ste 2 x toen had ik het niet meer nodig.

Ja en vaak ook teveel op voorhand lopen, dus is de drang naar voren niet in orde.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:00

Cowgirl schreef:
Ik denk dat Bets het even iets verkeerd uitlegde kwa zweep.
Het is nog steeds zoals je dat wel op de manege leert: benen...geen reactie zweep.

Tuurlijk is dat zo. Maar je moet zo veel mogelijk je benen proberen stil te houden om te voelen dat je als ruiter zijnde in balans moet zitten. Maar goed eigenlijk moet je alles in kaart zetten bij elke combinatie... dat is makkelijker als zo via pc, want zo krijg je ook beetje misverstanden wat eigenlijk niet helemaal de bedoeling is. Dat is dus wat Runningkawa ook zegt, wat doe je als paard panisch is voor zweep. Je moet per combinatie dat beoordelen... Knipoog

In elk geval moet bij paard wat niet voorwaarts is, bovenlichaam net voor loodlijn gebracht word, benen gegeven word, reageert deze niet dan krijgt paard een tik. Bij terugkomen doe je dat op zit/been en bovenlichaam, je brengt je zit dieper in en maak je lichaam lang, bovenlichaam wat naar achteren en drijft toch lichtjes bij om achterhand bij te houden (omdat zulke paarden niet gelijk actief/vlijtig van achteren zijn) dus dan moet je veel overgangen rijden...

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:01

Bets schreef:
In elk geval moet bij paard wat niet voorwaarts is, bovenlichaam net voor loodlijn gebracht word, benen gegeven word, reageert deze niet dan krijgt paard een tik. Bij terugkomen doe je dat op zit/been en bovenlichaam, je brengt je zit dieper in en maak je lichaam lang, bovenlichaam wat naar achteren en drijft toch lichtjes bij om achterhand bij te houden (omdat zulke paarden niet gelijk actief/vlijtig van achteren zijn) dus dan moet je veel overgangen rijden...

Ben het met je eens hoor, alleen niet het bovenlichaam naar achteren. In ieder geval hoop ik niet dat je het achter de loodlijn wilt. Misschien bedoel je dat wel Knipoog , omdat je eerst praat over iets voor de loodlijn en ik neem aan daarna gewoon op de loodlijn.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:05

Appie schreef:
Ben het met je eens hoor, alleen niet het bovenlichaam naar achteren. In ieder geval hoop ik niet dat je het achter de loodlijn wilt. Misschien bedoel je dat wel Knipoog , omdat je eerst praat over iets voor de loodlijn en ik neem aan daarna gewoon op de loodlijn.

Ligt eraan, als paard niet goed reageert, zul je iets achter de loodlijn moeten komen en wachten tot paard terug komt en van voren loslaat. Maar normaal gesproken hoef je niet achter de loodlijn te komen bij terugrijden. Bij ophoudingen kom je maar iets naar voren en ietsje terug, dat is zeer minimaal en bijna niet te zien. Maar ik had nog niet over ophoudingen echt gesproken Knipoog

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:11

Maar als een paard niet goed terugkomt, moet je niet achter de loodlijn gaan zitten. Dan geef je m.i. het verkeerde signaal. Het bovenlichaam moet gewoon recht blijven Knipoog .

jess2130

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:36

Appie schreef:
Maar als een paard niet goed terugkomt, moet je niet achter de loodlijn gaan zitten. Dan geef je m.i. het verkeerde signaal. Het bovenlichaam moet gewoon recht blijven Knipoog .

Hoe bedoel je? Bij mijn weten is het niet abnormaal dat je een beetje achter de loodlijn komt, zo kan je zit beter inwerken... Je moet niet gaan hangen of liggen, maar gewoon een heeeeeeeeeeel klein beetje achter de loodlijn

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:37

Appie schreef:

Ik heb geleerd via Oliviera dat je met je gestrekte/langemaakte lichaam ietsje naar voren moet gaan zitten om aan te geven om paard wat voorwaartser te krijgen en terug te rijden door ietsje naar achter de loodlijn te gaan zitten tot paard van achteren eronder treed en van voren ontspant. En als dat dus ook in praktijk dus ook uitgevoerd word, lijkt het me te werken, misschien kan ik het niet helemaal juist omschrijven, het is eigenlijk zoals Jess2130 het omschrijft, maar ik heb ook geleerd, zodra paard bij terugkomen dus van voren ontspant en van achteren eronder treed, is het en goeie reactie en tevens bevestiging dat deze doorkomt. Zolang paard van voren niet ontspant, komt de hulp niet door, toch?

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:33

Tygo schreef:
Mijn instructrice geeft les op de manier van Antoine de bodt en steeds meer zie ik resultaat. Wie rijdt er nog meer op deze manier en ziet duidelijk verbetering? En waar trainen jullie zowel op? Op het zogenoemde rechtrichten, enz? Ben benieuwd.

Wat een geluk dat jouw instructrice op dezelfde manier lesgeeft als Antoine! Wie is jouw instructrice? Je bent een bofkont, want goede instructeurs zijn helaas niet vanzelfsprekend. Ik heb gezien, gevoeld en ervaren dat dit een zeer goede methode is. Ik wil op geen andere manier meer rijden! Ik heb mij erg verdiept in deze methode en kan hem helaas nog niet altijd goed toepassen (ik weet wel wat ik moet doen, maar het lukt mij niet altijd).

Gelukkig loopt mijn paard beter en meer ontspannen dan ooit!

Ik train op inderdaad het rechtrichten, oftewel de juiste buiging van het paard. Ik probeer mijn paard goed voorwaarts te rijden en begin vanuit de contrastelling en streef vooral naar gelijke teugeldruk. Ik let in de wendingen goed op, dat mijn gewichtshulpen correct zijn (door de scheefheid van je paard komt je gewicht vaak op de verkeerde kant). Ik let op de juiste buiging/beenzetting van het paard. Te veel stelling aan de voorkant geeft te weinig buiging etc. Ik zorg dat ik geen neerwaartse druk geef (ik druk mijn paard niet in de krul). Ik let er vooral ook op dat mijn paard niet op de schouder "valt" in de wendingen door goed mijn buitenteugel te gebruiken (en binnenteugel hoger). Valt het paard toch op de schouder, dan ga ik terug naar de contrastelling.

Moeilijk om dit op te schrijven, ben altijd bang voor misverstanden.....

Ik was echt stomverbaasd dat heel veel instructeurs niet weten wat rechtrichten inhoudt.

Buigen maakt je paard recht maar dat schijnt voor velen moeilijk te begrijpen zijn.

Ik weet nu gelukkig hoe het moet, ook al lukt het nog heel vaak niet om de techniek correct toe te passen. Ik ben nog steeds geen goede ruiter, maar weet nu gelukkig wel hoe ik mijn paard rad hou! Nooit geweten dat je met heel veel kleine foutjes je paard zo ontzettend veel kwaad/pijn kan doen.

Ik word erg verdrietig wanneer ik denk aan al die paarden die onnodig op rust staan, onnodig worden ingespoten etc. en vooral onnodig afgemaakt worden.

Het is jammer dat de meeste mensen pas met deze methode in aanraking komen wanneer ze problemen hebben met hun paard. Als ik had geweten wat ik nu weet, dan had mij dat een hoop ellende, verdriet (en geld) kunnen besparen. Maar ja, de meeste mensen kijken pas kritisch naar hun rijtechniek wanneer het paard niet goed meer loopt. En zelfs dan kiezen de meeste mensen nog voor de veearts. Bij medische problemen is de veearts uiteraard de juiste persoon, maar de meeste kreupelheden worden veroorzaakt door rijtechnische fouten (tot op zeer hoog niveau!).

Ik heb inmiddels erg veel "hopeloze" paarden gezien die vreemd genoeg weer rad lopen. Versleten rugwervels, artrose/spat/hoefkatrol, kissing spines etc. Paarden die afgekeurd werden door "de beste" veeartsen lopen beter dan ooit. En geen veearts die gaat kijken, want met het inspuiten van paarden hebben ze het drukker dan ooit.

Dit is mijn ervaring: Een paard loopt niet goed, de veearts wordt gebeld en op de foto's is van alles te zien.............................
Inspuiten, inspuiten etc.

Zo ging het ook bij mijn paard. Nu weet ik dat het probleem (zoals bij de meeste paarden) in de rug zat. Ik hield geen rekening met de natuurlijke scheefheid van mijn paard. Oftewel, mijn paard werd niet goed rechtgericht tijdens het rijden. Mijn paard kan zijn rug nog steeds ontzettend vastzetten en daaruit kan onregelmatigheid voortkomen. Wanneer hij zijn rug loslaat/buikspieren aanspant loopt hij perfect.
De meeste problemen komen mijns inziens voort uit het van voor naar achteren rijden van een paard. Kijk eens goed om je heen: Hoeveel mensen houden hun handen op de juiste hoogte? Hoeveel mensen zie je hun paard subtiel of minder subtiel in de krul drukken?

Via de site van Antoine kun je zien of er leerlingen van hem bij jou in de buurt wonen.

Ik hoop binnenkort verder te kunnen lessen bij een leerling van Antoine. Ook al ziet en vindt iedereen dat mijn paard fantastisch loopt............... toch ben ik volgens sommigen knettergek en rij ik op een rare manier. Het paard onder mij laat mij gelukkig steeds weer horen & voelen dat ik op de goede weg ben!

En die rontgenfoto's?? Daar willen mensen ook maar niet van af...... Pas geleden zei iemand vol trots dat de foto's van de benen van zijn paard perfect waren! Het paard loopt echter wel kreupel.

Liever een slechte foto en een perfect lopend paard dan andersom!

Liever eigenwijs dan helemaal geen mening..............

Veel succes en wijsheid!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-04-05 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: twee keer dezelfde tekst verwijderd ;)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:41

3 x hetzelfde verhaal is een beetje overdreven Tong uitsteken

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:28

Dreamstreet ik ben het helemaal met je eens. Jouw verhaal had het mijne kunnen zijn.

Ik word ook nog wel eens vreemd aangekeken bij ons op stal. En ik zie ook te veel mensen die hun paard in de krul trekken. En vervolgens vragen ze zich af waarom hun paard toch zo vast zit....

Maar er zijn ook mensen die eerlijk bekennen dat ze vooraf geen vertrouwen hadden in deze manier van trainen. Maar die, nadat ze gezien hebben dat mijn paard weer rad is, van mening zijn veranderd.

Ik ben wel zo ver inmiddels dat ik lak heb aan iedereen die vind dat ie commentaar moet hebben op mijn manier van rijden. Ik ben dan wel geen Z ruiter, sterker nog, kheb pas 1 wedstrijd gereden voordat mijn paard kreupel werd.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet waar ik mee bezig ben.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:13

Bedoelen jullie met "rechtrichten" het paard tussen twee handen en twee benen rijden, met zover mogelijk, gelijke druk? Of misschien iets anders...?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:15

Nettie, op de site van Marijke de Jong (www.paardenbegrijpen.nl) staat goed uitgelegd wat een rechtgericht paard inhoudt. En ook wat voor problemen je kunt krijgen als je paard niet rechtgericht is.

Biancapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:00

Dusi schreef:
Ik heb ook een tijdje les gehad via de methode van Antoine de Bodt. Voor Dusica was dit niet de geijkte manier van rijden. Doordat er teveel voorwaarts gereden moest worden, raakte ze helemaal van slag en begon steeds meer met haar hoofd te "headbangen". Dit is bij haar het teken van onrust. Omdat ik dacht dat dit aan mij lag, heb ik de instructrice er op laten rijden en daar werd ze , eerlijk gezegt, nog onrustiger van.

Hierna ben ik bij een andere instructrice terecht gekomen die op een hele andere manier les geeft. Meer vanuit rust en zit.
Die andere instructrice geeft nog wel les aan een stalgenote van mij en bij haar slaat het wel aan. Ze was wel zo eerlijk om laatst tegen mij te zeggen dat de manier waarop ik Dusica nu rijd, goed bij haar past en ook vruchten bij ons afwerpt.

Ik krijg ook les op die manier, maar dan vooral over hoe je zelf op je paard zit, want alles wat je verkeerd doet breng je ook over op je paard, als je paard niet voorwaart wil dat ligt dat meestal aan jezelf ik vind het wel een goeie methode
groetjes

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:51

ik heb een keer les gehad van antoine de bodt...dat was omdat mijn C-pony met hele korte, onregelmatige pasjes liep. aan het einde van de les liep mijn pony heerlijk nageeflijk, zonder dat ik iets hoefde te doen.
met losrijden rij ik ook vaak op de antoine de bodt-manier en het werkt heel goed!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:56

Hij is ook bij ons op stal geweest, vorig jaar

een aantla mensen bij ons op stal hebben er ook gelest, zij vonden deze methode ook wel fijn, maar haast niemand rijd nu nog zo!

Ik heb toen zelf niet meegedaan, (was toen een btje geldloos haha)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:02

Citaat:
Buigen maakt je paard recht maar dat schijnt voor velen moeilijk te begrijpen zijn.

Ja hehe eindelijk. Zit me al drie pagina's te bedenken dat recht toch in het midden is van links en recht buigen.
Als je paard links net zo makkelijk buigt als rechts zou het midden precies recht moeten zijn. Door je paard 'krom' te rijden wordt hij recht naar mijn idee.