is het wel goed om met elastiek te rijden ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilonajoy

Re: is het wel goed om met elastiek te rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:06

kYm0n schreef:
heeej paarden gekken

ik heb een vraagje: mijn pony loopt
met elastiek !! maar nou is mijn vraag is dit
eigenlijk wel goed, om met elastiek te rijden ?

groetjes kYm0n

Hoi,

De meeste paarden die met een hulpteugel worden gereden lopen op de voorhand! Je kan beter zonder elastiek rijden en gaan oefenen om je paard van achteruit te rijden. Dat wil zeggen dat je de motor naar achteren gaat leggen. Hij moet gaan reageren op je been.

Op die manier maak je de rugspieren en halsspieren sterker. Door met een elastiek te rijden belemmer je dit juist.

succes.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:14

Ik vind het wel erg overdreven dat hier mensen op het forum zijn, die zeggen dat hulpteugels zielig is enz. Hier begrijp ik nou zelf weinig van...

Het is net als met bitten, sporen zweep en de hele ratteplan. De scherpte en inwerking hangt tog echt af van de ruiter.

Tuurlijk is het zo dat het beter is om problemen op te lossen zonder hulpteugels (of het nou voor de ruiter of voor het paard is) maar mij kan je niet vertellen dat een paard met martingaal het nou slechter heeft dan en paard zonder martingaal...

Kom op zeg! Doe ff normaal

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:05

Ik ben ook heel onverantwoord en stom bezig, ik rijd mijn paard buiten met liverpoolstang Tong uitsteken Maar daardoor leef ik nog wel Haha!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:46

jenn66 schreef:
Ik vind het wel erg overdreven dat hier mensen op het forum zijn, die zeggen dat hulpteugels zielig is enz. Hier begrijp ik nou zelf weinig van...

Het is net als met bitten, sporen zweep en de hele ratteplan. De scherpte en inwerking hangt tog echt af van de ruiter.

Tuurlijk is het zo dat het beter is om problemen op te lossen zonder hulpteugels (of het nou voor de ruiter of voor het paard is) maar mij kan je niet vertellen dat een paard met martingaal het nou slechter heeft dan en paard zonder martingaal...

Kom op zeg! Doe ff normaal

_/-o_

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:22

Ik zou met touwtjes gaan rijden, i.p.v. met elastieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:26

Citaat:
Het is net als met bitten, sporen zweep en de hele ratteplan. De scherpte en inwerking hangt tog echt af van de ruiter

klopt Ja

En als iedereen het nou ook zo eens gebruikte dat het ook vriendelijk was, zouden er geen 1000 topics over zijn.

helaas denken veel mensen dat ze er wel mee om kunnen gaan.
En daarom bestaan er ook zoveel verkl*te paarden..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:43

runningkawa schreef:
Citaat:
Het is net als met bitten, sporen zweep en de hele ratteplan. De scherpte en inwerking hangt tog echt af van de ruiter

klopt Ja

En als iedereen het nou ook zo eens gebruikte dat het ook vriendelijk was, zouden er geen 1000 topics over zijn.

helaas denken veel mensen dat ze er wel mee om kunnen gaan.
En daarom bestaan er ook zoveel verkl*te paarden..

amen!!!!!!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:44

ben met vorige eens maar is dit wel goed ik rijd met men verzorgpony met touw en dan via hoof en bit over naar singel en dan niet strak dat ze wle kan hangen dat is toch wel goed? daarmee loopt ze wel goed e zonder is ze sterk enzoo..

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:58

Okee ten eerste zou ik touw niet op die manier vastknopen, nu dwing je hem onder een bepaalde hoogte met zijn hoofd te lopen, doe je dat niet nou, dan ben je erg dom bezig want dan hangt dat touw zo los dat hij er makkelijk met zn voorbenen in kan komen.

Een touw kan je het beste vastmaken vanaf het zadel (of longeersingel) door het bit naar de singel. (of bij de longeersingel naar de ring die bij jou doel van training hoort) Op deze manier kan hij nog wel lekker heen er weer schuiven met zn hoofd, die touwtjes die vragen hem voorwaarts-neerwaarts te gaan lopen, ze dwingen hem niet.

Maar ach.. ten tweede, als je pony eens een keer goed zijn hoofd heft omdat hij ergens van schrikt en hij krijgt een klap in zn mond door die touwtjes, waardoor hij nog meer schrikt en hij wil ''vluchten van die touwjes''. Wat doet ie dan?? Juist die touwtjes geven een inwerking op zijn onderkaak dus hij vlucht naar boven of naar achter. Als hij nou eens goed schrikt en rechtop staat, hij klapt echt om hoor door die touwtjes want die brengen hem nog meer uit evenwicht en jij ligt er onder..

Wil je met een hulpteugel rijden, rijd dan met een hulpteugel waarvan jij de druk in de mond bepaald, zoals een slof of een martingaal.

Als dit met een slof zou gebeuren dan zou je als hij zijn hoofd heft en hij krijgt die klap in zn mond van die slof en hij raakt in paniek en loopt alvast wat naar achter die slof kunnen loslaten en weg is de druk in zijn mond dus hij hoeft dan nergens voor te ''vluchten''.

Ik hoop dat je dit van mij aanneemt want het hoeft maar 1 keer goed fout te gaan...

Verder ik vind gewoon hulpteugels zijn hulpteugels, kom je er zonder niet uit is het best wel eens goed om te trainen met zo een ding om maar het zijn geen standaard teugels. Maar dat iedereen hier zo afgekraakt wordt die wel eens met hulpteugel rijd is niet helemaal eerlijk....

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:04

Ik vind een elastiek erg fijn, Tas is best moeilijk met haar hoofd en tegen een slof gaat ze zich enorm verzetten (en ja ik rij met een slof zoals het hoort Knipoog ) Toen heb ik er een keer een elastiek aan gehangen en daar liep ze echt super mee!
Na een tijdje liep ze ook zonder stiek een stuk beter, ik vind het dus een erg handig ding, maar natuurlijk niet voor elk paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:45

Er is geen twijfel dat het werkt en prettig is voor de ruiter. Alleen zou je gewoon zonder toestanden het voor elkaar moeten kunnen krijgen, dat is nl beter voor het paard...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:47

Ipsilonka schreef:
Ik ben ook heel onverantwoord en stom bezig, ik rijd mijn paard buiten met liverpoolstang Tong uitsteken Maar daardoor leef ik nog wel Haha!

Het is niet slim om bitten met hulpteugels te vergelijken. Een hulpteugel werkt samen met een bit. Een bit alleen....
Altijd anders, dus.

mymymy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:26

Ik vind dat je als je met een elastiek etc. rijdt je je pobny dwingt in een onnatuurlijke houding te lopen en net als runningkawa al zei: ze loopt in de krul en niet rond
probeer is zonder te rijden en goed met je been en weinig met je hand, grote kans dat ie vanzelf rond komt
SUCCES!!
Groetjes Myrthe

leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:14

ik vind een elastiek een goede hulpmiddel, ik heb er zelf ook mee gerden en nu ie zonder loopt gaat het supper ! Knipoog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:15

als je wat wilt gebruiken zou ik eerder voor een goed afgestelde tiedeman gaan ipv een elastief of slof. De tiedeman werkt alleen in wanneer nodig en je kunt er niet ongemerkt aan blijven plakken als een slof en het nodigt niet uit tot hangen als een elastiek.

En ik zou regelmatig (een halve les) hem eraf halen en ook zonder te rijden. En natuurlijk in overleg met je instructie.

kYm0n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 20:21

[color=#FF0080]dus .... is het nou goed om met elastiek te rijden of niet ?[/color]

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:34

NEE!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:06

Ligt eraan met wat voor doel je ermee rijdt, ga dat maar eens bij jezelf na!

Jij zegt met stiek te rijden, maar je moet hier op een forum vragen of het goed is of slecht? Zodra jij dus niet weet waarom/ hoe en hoeveel dat stiek jouw rijden (positief of negatief) beinvloed-> haal dat stiek dr dan mooi af!!!!

Om even off topic door te gaan: Is het gebruik van een hulpteugel als bijzet of pessoa tijdens het longeren dan ook zielig? Nou wordt ik benieuwd hoe die anti-hulpteugel activist zijn/ haar paard aan het werk zet aan de longe. Af en toe een hulpteugel gebruiken kan toch geen kwaad (mits goed gebruikt en bla bla bla...)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:26

Ipsilonka schreef:
Nou, dan hebben jullie zeker andere elastieken dan ik. Ik gebruik dat ding heel zelden (weet eigenlijk niet eens waar t is Knipoog ) Maar als ik het gebruik is het met longeren en het kan echt goed helpen om die hals wat langer te maken en omlaag, dus niet om hem in de krul te trekken. Die dingen heten niet voor niets halsverlengers!

Sluit ik mij bij aan.. Ik gebruik hem zelde met het rijden. Omdat ik ook vind dat je ZELF moet kunnen rijden... Maar met het longeren is het een ideale teugel.. Maris loopt er fijn door spant op die mannier zijn eigen spieren aan. Hij heeft er inmiddels al mee geleerd dat hij zn hoofd stil moet houden en zichzelf eens moet dragen ipv mijn handen haha. Verder gebruik ik hem niet zoals het moet (dus over zn hoofdstel en achter zn oren langs,) maar net zoals de slof hoord te zitten. Ik maak hem dan vast aan de laagste ring van mn longeersingel. Natuurlijk doe ik dit niet altijd en ook niet zo lang, meestal een minuut of 20 tot 30 en dan 1 of 2 keer in de week..

Renz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:23

kYm0n schreef:
heeej paarden gekken

ik heb een vraagje: mijn pony loopt
met elastiek !! maar nou is mijn vraag is dit
eigenlijk wel goed, om met elastiek te rijden ?

groetjes kYm0n

hey ik vind dat een elastiek echt niet goed is!!!!!!
ik heb er ook mee gereden in lessen van Tim Coomans, op een gegeven moment moest ik zonder gaan rijden en het lukte niet, mijn pony was gwoon verpest door dat elastiek, als je er nog niet mee rijd, DOE HET NIET... HET VERPEST JE PAARD/PONY

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:45

*heeft niet hele topic gelezen*

Elastiek onspant niet. Het paard gaat erop hangen loopt niet op zijn eigen benen. Maar eerst moet je eens afvragen wat de reden van elastiek gebruik is? Verwacht je dat je pony daar gaat nageven, dat lukt niet, een elastiek bouwt altijd druk op. Wil je hem aan de teugel? Kan niet, want hij wordt in de krul getrokken. Je pony moet van achter werken om van voor te kunnen lopen zeg ik altijd. Als je paard zijn achterhand niet gebruikt is het net een vaatdoek die alle kanten opgaat. Voor probeer je dat dan te camoufleren door er verschillende hulpmiddelen als elastiek, slof e.d. aan te hangen. Ik ben niet tegen het gebruik van hulpmiddelen in het algemeen, maar wel tegen de manier waarop. Er is vaak bij de gebruiker ervan geen reden... daarbij komt dat je zelf al zegt dat je er altijd gebruikt. Dan is het geen hulpmiddel meer. Dan ben je eraan verslaafd en steun je erop. Ik zou dus niet iemand een hulpmiddel aanraden als er geen reden is. Ik zelf longeer mijn paard altijd met de pessoa. De pessoa onspant als het paard nageeflijk is en brengt de achterhand eronder... nu zeg ik niet dat je dat direct moet gaan gebruiken, maar ik geef een voorbeeld dat je je paard niet alleen van voor moet bewerken, maar achter is minstens zo belangrijk! Belangrijker zelfs! Ik raad je dus aan om maar eens dat elastiek eraf te halen en dan te gaan rijden. Je paardje kan 99% zeker niet op eigen benen lopen en zijn houding ineens niet vinden..... op een elastiek wordt vaak steun gezocht en dat is niet de bedoeling Lachen

SJAKIETJUH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:50

wat hermesdeux hierboven schrijf vind ik ook cker... maar ik vind gewoon als je weinig ervaring hebt, of zelf nog niet zo heel goed kan rijden al helemaal niet met een of andere hulpteugel moet gaan rijden eerst zelf maars leren rijden.
een elastiek daar longeer ik wellis mee, en dit werkt hardstikke goed.... ze onspannen heel goed(je moet hem ook gewoon niet te strak doen!) ik vind juist het elastiek wel een goed hulpmiddel, want ik vind het niet prettig om een n jong paard vast te zetten aan de longeerlijn en dus doe k t elastiek dran.
met rijden heb ik het elastiek ook wellis gebruikt dit was puur omdak een paard had die alles losliet en geen lengte wilde maken. ik heb hen elastiek gewoon heel los gedaan, en zo leert het dier dat het de bedoeling is dat hij zijn hals gaat verlengen... en dus ook durf zn neus naar voren te brengen. MAAR IK GA DUS EGT GEEN ELASTIEK ERAAN HANGEN OM HET DIER NAAR BENEDEN TE LATEN LOPEN.. maar ik vond echt dat het had geholpen, en ze is toen meer het bit gaan meenemen, en lengte gaan maken. dit werk natuurlijk niet bij alle paarden, en het moet ook niet van lange duur zijn 1 a 2 keer en dan weer een tijd NIET want je moet er tog zelf aan werken

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:42

ik zou nooit springen met een elastiek..
maar sommige paarden hebben het met dresuur nodig..
maar ik vind het niet echt fijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:57

Citaat:
maar sommige paarden hebben het met dresuur nodig

Ik zou er persoonlijk van maken
maar sommige ruiters hebben het nodig Knipoog

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:55

Op de manege waar ik vroeger reed hadden ze op een gegeven moment ook het rijden met een elastiek ingevoerd, snap eigenlijk niet zo goed waarom. Afijn wij springles, ik vond het al een slecht idee en heb dat ook aan mijn instructrice aangegeven maar volgens haar kon het geen kwaad Boos! , gevolg mijn paard en ik volledig door de hindernis en allebei ten val gekomen. Verdrietig . We hadden allebei niks maar rijden met elastiek doe ik dus niet meer en al helemaal niet springen. Rijd ook niet meer op die manege. verder ben ik het er wel mee eens dat je je paard ook nageeflijk moet kunnen rijden zonder al die hulpmiddelen. Ik rijd mijn paard zelf zonder wat dan ook. Bij ons op stal zijn er wel een paard diet met Tiedeman rijden maar dat is voornamlijk om de paarden beter bij zich te kunnen houden buiten...