Tips voor hoef katrol

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

guusje

Re: Tips voor hoef katrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:20

NaVy! schreef:

Ik ben trouwens benieuwd: hoe wordt RHKO aan de achterbenen verklaard door AdB? Teveel achterhandgebruik? Lijkt me niet. Ben benieuwd.

adb zegt juist dat hko niet bestaat. Da spreken altijd over khko en rhko.
Volgens antoine komen de meeste kreupelheden (behalve breuken, hoefzweer, peesbeschadigingen etc) voort uit spanningen in de rug.

Als een paard kreupel gaat kijken de da eerst naar de benen. Die etten ze op de foto en zien ze een afwijking dan moet dat maar de oorzaak zijn van de kreupelheid.
Er zijn zoveel paarden die heel slecht zijn op de foto´s maar niet kreupel gaan. En er zijn ook genoeg paarden die op de foto perfect zijn en toch kreupel gaan. Dat zegt toch genoeg.......

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:45

guusje schreef:
Volgens antoine komen de meeste kreupelheden (behalve breuken, hoefzweer, peesbeschadigingen etc) voort uit spanningen in de rug.

Dit is werkelijk de reinste ONZIN. Buiten het feit of ik het wel of niet op de Bodt's methode heb, kun je zo'n theorie gewoon niet klakkeloos aannemen als je ook maar een beetje verstand bezit op (medisch)paardengebied. RHKO en KHKO zijn twee totaal verschillende dingen. Ik snap niet dat jullie dat gewoon niet in (willen) zien. Hetzelfde moet hoefzweren of peesbeschadigingen. Als je paard in een spijker trapt waar een hoefzweer op volgt is hij dus verkeerd bereden vanuit spanning in de rug? Waar gaat het over vraag ik me af. Peesbeschadigingen kunnen paarden makkelijk krijgen bij een misstap, aantikking of wat dan ook. Dat heeft niets maar dan ook niets te maken met ook maar iets wat onder het kopje 'rijtechnisch' valt.

Kom nu niet aan met de "Ja maar..." antwoorden. Want als de Bodt en zijn aanhangers zulke uitspraken durven te opperen, zullen ze wel heel stevig in hun schoenen moeten staan om ze durven te verdedigen. Geen uitzonderingen inbegrepen!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:50

guusje schreef:

Ik vind het ver gaan om te zeggen dat hoefkatrolontsteking niet bestaat. Maar goed. Ik mijn ogen is hko een aangetast hoefkatrol. Deze kunnen gleuven, gaten, puntjes, etc vertonen. Hierdoor doet het pijn wanneer de pees langs het katrol glijdt. In meerdere opzichten kan het dan ook op den duur tot beschadiging van de pezen leiden.

Daarnaast: HKO kan gezien worden als slijtage van het hoefkatrol. Een paard kan op zo'n manier getraind worden (zoals de klassieke dressuur) dat het hiermee om leert gaan en het gewicht anders draagt, en hierdoor niet meer kreupelt. Maar, dit is dus geen "oplossing", de HKO blijft aanwezig.

Nog een vraag: waarom bestaat HKO niet volgens AdB? Wat is het dan wat we op de foto's zien?

Citaat:
Als een paard kreupel gaat kijken de da eerst naar de benen. Die etten ze op de foto en zien ze een afwijking dan moet dat maar de oorzaak zijn van de kreupelheid.
Er zijn zoveel paarden die heel slecht zijn op de foto´s maar niet kreupel gaan. En er zijn ook genoeg paarden die op de foto perfect zijn en toch kreupel gaan. Dat zegt toch genoeg.......

Waarover zegt dit iets dan?

Overigens geloof ik niet in klinische HKO. HKO is een aandoening aan de hoefkatrol en dit moet te zien zijn op d4e foto. Ik geloof dat klinische HKO een mooi verzinsel is voor iets waar de DA geen antwoord op heeft. Paard loopt kreupel, maar de foto's zijn goed, goh wat kan het zijn? klinische HKO. Ik geloof zeer zeker dat wat men klinische HKO noemt door verkeerd berijden kan komen (ik prefereer de term teugelkreupel), maar voor mij is klinische HKO op zoich de grootste nonsense.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:53

VValar schreef:
guusje schreef:

Dit is werkelijk de reinste ONZIN. Buiten het feit of ik het wel of niet op de Bodt's methode heb, kun je zo'n theorie gewoon niet klakkeloos aannemen als je ook maar een beetje verstand bezit op (medisch)paardengebied. RHKO en KHKO zijn twee totaal verschillende dingen. Ik snap niet dat jullie dat gewoon niet in (willen) zien. Hetzelfde moet hoefzweren of peesbeschadigingen. Als je paard in een spijker trapt waar een hoefzweer op volgt is hij dus verkeerd bereden vanuit spanning in de rug? Waar gaat het over vraag ik me af. Peesbeschadigingen kunnen paarden makkelijk krijgen bij een misstap, aantikking of wat dan ook. Dat heeft niets maar dan ook niets te maken met ook maar iets wat onder het kopje 'rijtechnisch' valt.

Kom nu niet aan met de "Ja maar..." antwoorden. Want als de Bodt en zijn aanhangers zulke uitspraken durven te opperen, zullen ze wel heel stevig in hun schoenen moeten staan om ze durven te verdedigen. Geen uitzonderingen inbegrepen!

Je hebt niet goed gelezen, Guusje zegt juist dat de kreupelheden die jij noemt, uitzonderingen zijn. Natuurlijk unnen die genoemde kreupelheden niet door verkeerde belasting ontstaan. HOEWEL, peesbeschadigingen kúnnen optreden door HKO (pees langs katrol), dus indirect zou het volgens de AdBers wel zo zijn.

Nogmaals; ik geloof niet dat RHKO alleen door de ruiter veroorzaakt wordt. Hoe zit het dan met erfelijkheid? Voeding? Beweging op jonge leeftijd? Genen? Overbelasting (dit kan ook voor de kar, Navy heeft mijn inziens dankzij haazr drafbaanverleden HKO; te zware inspanning op jonge leeftijd)??

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:54

NaVy! schreef:
Je hebt niet goed gelezen, Guusje zegt juist dat de kreupelheden die jij noemt, uitzonderingen zijn. Natuurlijk unnen die genoemde kreupelheden niet door verkeerde belasting ontstaan. HOEWEL, peesbeschadigingen kúnnen optreden door HKO (pees langs katrol), dus indirect zou het volgens de AdBers wel zo zijn.

Nogmaals; ik geloof niet dat RHKO alleen door de ruiter veroorzaakt wordt. Hoe zit het dan met erfelijkheid? Voeding? Beweging op jonge leeftijd? Genen? Overbelasting (dit kan ook voor de kar, Navy heeft mijn inziens dankzij haazr drafbaanverleden HKO; te zware inspanning op jonge leeftijd)??

Oops

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:57

Even uitleg van de site van Marijke de Jong gehaald (om mijn enig typwerk te besparen Clown ):

Wat is hoefkatrolontsteking?

Hoefkatrolontsteking is eigenlijk een verzamelnaam voor het slecht functioneren van de hoefkatrol en afwijkingen aan de hoefkatrol. Het betreft vaak een ontstekings-, slijtage- en/of vervormingsproces in het gebied van de hoefkatrol.

Een goed straalbeen heeft een glad oppervlakte. Als het straalbeen gaat slijten of botvervormingen gaat vertonen, gaat het een steeds ruwer en onregelmatiger oppervlakte vertonen. Doordat de buigpees over het versleten of vervormde straalbeen loopt, ontstaat irritatie en aantasting van de pees wat pijn en een ontsteking kan veroorzaken. De diepe buigpees kan ontstoken zijn en/of de slijmbeurs. Ook kunnen de voedingskanalen in het straalbeen ontkalken. Een cyste (botuitstulping) en het ontstaan van haakjes (botwoekeringen) aan het straalbeen zijn ernstige voorbeelden van mislukte pogingen van het lichaam om de weefselafbraak tegen te gaan.

Het slecht functioneren van de hoefkatrol veroorzaakt pijn bij iedere stap die het paard zet. Door de pijn die de ontsteking of slijtage veroorzaakt ontstaat dan de beruchte onregelmatigheid of kreupelheid. Het rijden van voltes, de afzet en landing bij een sprong, een sliding stop e.d. zorgen voor extra druk op de hoefkatrol en doen vaak extra veel pijn.

Hoefkatrolonsteking komt vrijwel alleen aan de voorbenen voor omdat van nature het paard het meeste gewicht op de voorhand draagt

Wat zeggen röntgenfoto's?

Op de röntgenfoto's wordt speciaal naar het straalbeen gekeken om te kijken of een paard ''hoefkatrol'' heeft:

zijn er grote en verwijde voedingskanalen te zien in het botweefsel (waardoor druk en stuwing van het bloed verloren gaat)?

zijn er haakjes op de zijkant van het straalbeen te zien?

zijn er cystes op de glijvlakte van het straalbeen te zien?

Aan de afwijking van de hoefkatrol wordt vaak een cijfer gegeven:

0 = perfect, dus geen afwijkingen
1 = goed, dus alleen zeer lichte afwijkingen
2 = voldoende, wel wat afwijkend maar niet ernstig.
3 = onvoldoende, afwijkend en ernstig
4 = slecht, zeer afwijkend en zeer ernstig
Maar ondanks dat er slijtage van het straalbeen te zien is: röntgenfoto's zeggen niet alles. Er zijn paarden die op de röntgenfoto een zeer slecht straalbeen laten zien maar nog nooit in hun leven kreupel hebben gelopen. Je kunt niet zomaar concluderen dat een paard die volgens de medische wetenschap hoefkatrolontsteking heeft, ooit kreupel zal lopen. Als een paard op alle andere fronten in goede conditie is en prima in zijn vel zit, dan hoeft een slecht straalbeen dus niet voor problemen te zorgen. Wellicht ten onrechte dus worden veel paarden afgekeurd op een slecht straalbeen.

Wat is de oplossing?

Om tot een betere doorbloeding van de hoef te komen dient het hoefmechanisme zoveel mogelijk hersteld te worden. Dit kan door:

Het paard voldoende beweging en niet teveel stalrust te geven.
Het paard zonder ijzers te laten lopen.
Het paard juist te bekappen (toon niet te lang, hielen niet te hoog).
Daardoor kan er een betere doorbloeding plaatsvinden en kan het lichaam zelf pogingen doen het beschadigde weefsel en eventuele ontstekingen te verhelpen.

Daarnaast het allerbelangrijkste: de overbelasting die ontstaat door verkeerde training wegnemen. ''Hoefkatrol'' is succesvol te behandelen en te voorkomen door een paard juist te trainen. Op de pagina Dressuur leest u hierover meer.

Als een paard door een dierenarts de diagnose hoefkatrolontsteking heeft gekregen en al dan niet onregelmatig cq kreupel loopt is de aanpak die ik hanteer als volgt:

Het paard wordt eerst in stilstand bekeken om de natuurlijke scheefheid te bepalen: de stand van het bekken en de vorm van de hoeven vertellen al veel over naar welke kant het paard van nature gebogen is.
Daarna wordt met het paard aan de dubbele longe gewerkt. Gekeken wordt in hoeverre het paard op de binnenschouder of over de buitenschouder valt. Tevens wordt het paard recht gericht om de spanning uit de rug weg te halen en de overbelasting weg te nemen.
Aansluitend wordt het paard bereden en via verschillende technieken recht gericht waarbij vooral gelet wordt dat de gewichtshulpen van de ruiter in orde zijn. Belangrijk is dat het paard EN recht gericht wordt in zijn lijf EN dat hij verticaal recht t.o.v. de grond komt zodat hij zich niet meer op of over de schouder laat vallen.
Kijk voor een uitgebreide foto reportage van de training van een paard met hoefkatrol op de pagina Training.

Een recht gericht paard zal zijn rug ontspannen, zijn buikspieren aanspannen, ondertreden met de achterhand en voorwaarts neerwaarts in de hand en in aanleuning komen. Dit paard zal zich laten verzamelen en oprichten zodat de achterhand meer gewicht kan gaan dragen. Een paard draagt van nature 3/5 van zijn gewicht op zijn voorbenen. Door een paard correct te trainen wordt er toegewerkt dat het paard eerst naar horizontaal evenwicht gereden wordt en daarna naar het rijkunstig evenwicht zodat het paard 3/5 van zijn gewicht met zijn achterhand kan gaan dragen. Spanning in de rug van het paard en overbelasting van de voorhand blijft dan uit en het rijden van allerhande oefeningen is geen probleem meer voor het paard.

Remedies of symptoombestrijding?
Hoefsmeden, homeopaten, acupuncturisten en andere alternatieve genezers hebben verschillende behandelingen toegepast om een ''hoefkatrol'' zogenaamd te genezen. Een paard inspuiten in het gewricht, rust geven, pijnstillers geven, rugwervels rechtzetten, medicijnen geven, zenuwsnedes toepassen, apart hoefbeslag geven enz. zijn een aantal van die behandelmethodes. Maar men moet goed uitkijken of men werkelijk de oorzaak aanpakt of dat men aan symptoombestrijding doet (door bijvoorbeeld alleen, al dan niet tijdelijk, de pijn weg te nemen door pijnstillers of door de zenuw te blokkeren enz.)!.

Betekent de diagnose hoefkatrol het einde voor het paard?

De diagnose hoefkatrolonsteking hoeft zeker niet het einde betekenen voor het paard! Zeker als het proces zich in de beginfase bevindt kan het proces gestopt worden door juiste training, juist bekappen en voldoende beweging.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:02

NaVy! schreef:

Goed, navy dan zeg ik het anders: Hoe verklaar jij dat paard 1 hko4 op de foto´s heeft en kreupel loopt en dat paard 2 hko 4 op de foto´s heeft en niet kreupel loopt en beide paarden worden niet correct bereden?

Vvalar, volgens mij heb jij weer last van een leesprobleem..... ik zei behalve breuken hoefzweren etc......

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:14

guusje schreef:
NaVy! schreef:

Goed, navy dan zeg ik het anders: Hoe verklaar jij dat paard 1 hko4 op de foto´s heeft en kreupel loopt en dat paard 2 hko 4 op de foto´s heeft en niet kreupel loopt en beide paarden worden niet correct bereden?

Vvalar, volgens mij heb jij weer last van een leesprobleem..... ik zei behalve breuken hoefzweren etc......

Ik denk niet dat dat te verklaren ís. Zoveel factoren kúnnen daarop spelen. Als paard 1 altijd op stal staat en een uurtje per dag de bak in wordt geduwd om zijn kunstjes yte vertonen, zal dit eerder problemen geven dan Paard 2, als deze 24/7 op de wei loopt en veel bereden wordt.
Maar volgens mij zeg je nu iets heel anders dan in je voorgaande berichtje (toen sprak je over kreupele paarden zónder been"fouten", en rad lopende paarden met beenfouten).

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:15

guusje schreef:

Jij kan er anders ook aardig wat van. Navy had dit al verteld dus om nou alles dubbelop te schrijven is ook zo overbodig, vindt je niet?

Zoiets kan meerdere redenen hebben. Heb je ooit wel eens van een second opinion gehoord? Dat kan nog wel eens heel wat verschillen kan ik je vertellen. Buiten dat is het feit dat het ene paard wel (meer) last heeft van zijn hko dan het andere paard. Maar zo te horen onderkennen jullie het hko dus wel, anders bestaat er toch helemaal geen discussie over het wel of niet goed lopen van een paard met een 4 voor zijn hk. Want in jullie ogen bestaat zoiets helemaal niet toch?

Waarschijnlijk zal bij het ene paard het hoefbeen minder aan het kantelen zijn en drukken op de diepe buigpees dan bij het andere paard waardoor de een meer last ervan heeft dan de ander. Daarentegen heb je ook verschillende gradaties in het hko. De ene hk aantasting is heel agressief en de ander verloopt juist weer langzaam. En nee, dat ligt niet aan de rijkunsten van de ruiter. Ongelijkmatige belasting (de ene dag wel rijden, dan 3 dagen niet) speelt ook een grote rol.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:22

En doorbloeding, maar dat is indirect weer die beweging en weidegang. Een paard met goede voeding, goed beslag en veel beweging, heeft een betere doorbloeding.

Zou je misschien in kunnen gaan op dat 2nd opinion? Wat zijn jouw verhalen daarover? Ik twijfel al 4 jaar of ik daar toch niet aan zal beginnen. Ik twijfel namelijk sterk aan de juistheid van de diagnose (fase 4 HKO, schieffels en de tip "Afmaken", en vervolgens extreme afstanden lopen en weer springen zonder OOIT ook amar 1 stap kreupel, lijkt me toch vreemd).

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:33

VValar, ontzettend veel sterkte met het verlies van je Marron..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:36

NaVy! schreef:
En doorbloeding, maar dat is indirect weer die beweging en weidegang. Een paard met goede voeding, goed beslag en veel beweging, heeft een betere doorbloeding.

Zou je misschien in kunnen gaan op dat 2nd opinion? Wat zijn jouw verhalen daarover? Ik twijfel al 4 jaar of ik daar toch niet aan zal beginnen. Ik twijfel namelijk sterk aan de juistheid van de diagnose (fase 4 HKO, schieffels en de tip "Afmaken", en vervolgens extreme afstanden lopen en weer springen zonder OOIT ook amar 1 stap kreupel, lijkt me toch vreemd).

Bij twijfel zou ik altijd overgaan op een second opinion. Er worden vaak fouten gemaakt in dierenarts-land, het blijven immers mensen. Dat er een foute diagnose gesteld kan worden bij jou paard is helemaal niet zo vreemd.

Bij mijn paard heeft het denk ik ook zo'n 5 ritjes naar de dierenkliniek gekost voordat de dierenartsen op de geweldige ingeving kwamen dat mij paard misschien tóch iets heel anders had dan een simpele ontsteking. Voor mij en mijn paard is het allemaal minder goed afgelopen maar dit blijkt maar weer dat er vaak fout gediagnostiseerd wordt.

In mijn omgeving ben ik ook getuigen geweest van foute behandelingen en diagnoses. Begrijp me niet verkeerd, als er wat aan mijn paard mankeert ga ik altijd naar de dierenarts en ik vertrouw hun ook in wat zij doen. Desondanks moet je altijd zelf wakker blijven! Want ze kunnen zich er nog aardig op verkijken. Een stalgenoot was geadviseerd de sport op te geven omdat haar paard ook last had van een hko. Desondanks loopt het paard nu toch weer, en nee niet dankzij de Bodt. Regelmatige belasting, juiste belasting, juist beslag, juiste inzicht. Dit zijn dingen die allemaal met elkaar te maken hebben. Het is niet voor elk paard weggelegd. Soms is het hoefkatrol te erg beschadigt om ook maar een kreupel-vrij vooruitzicht te kunnen realiseren.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:39

NaVy! schreef:

Maar volgens mij zeg je nu iets heel anders dan in je voorgaande berichtje (toen sprak je over kreupele paarden zónder been"fouten", en rad lopende paarden met beenfouten).

ik zeg idd wat anders maar wil met beide hetzelfde aantonen, nl dat de foto´s en de hele klassering rondom hko zo weinig zegt.

Vvalar,
ik kijk idd niet meer naar de foto´s als ik een paard koop.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:40

pff wat een discussie zeg... Ik denk dat er altijd voor en tegenstanders van AdB zullen zijn... Maar om de discussie nog een beetje aan te laten wakkeren: er is nog een andere oplossing voor HKO uigelegd op de site www.hoefkatrol.nl (nl dus ipv com)...Deze oplossing is dmv het natuurlijk bekappen.. AdB gelooft nog steeds in hoefijzers! (staat niet op de site, dus voordat jullie mij gaan vertellen dat ik de site niet goed gelezen heb.... dat heb ik wel.. Knipoog )
Een vriendin van mij gaat afstuderen op het verhelpen van hoefkatrol dmv deze methode.

Ben benieuwd wat jullie van deze methode vinden...

Ik ben het wel eens met de methode van rechtrichten... Als ik een week lang met een tas aan één schouder ga lopen, krijg ik ook spierpijn/kramp/etc etc... dus als een ruiter scheef op z'n paard zit geeft dat ook een logisch gevolg... Ik denk dat een combinatie van de .nl en .com het beste is...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:47

guusje schreef:
Vvalar,
ik kijk idd niet meer naar de foto´s als ik een paard koop.

Inderdaad. Wat een foto eigenlijk alleen kan laten zien is of een paard een zichtbare afwijking of aandoening heeft. Het sluit niet uit of het paard hier last van heeft of niet. Ook kun je er niet aan zien hoe lang je paard hier last van blijft houden, of het over gaat, of je paard er ooit nog last van krijgt of dat je hem morgen in kunt laten slapen.

Maar wél wil ik nog duidelijk maken dat je heel goed kunt zien of bijvoorbeeld een hoefkatrol is beschadigt. Dus dit betekend dat hko wel degelijk bestaat. Alleen sluit het niets uit. Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:49

Rhiannon schreef:
.. AdB gelooft nog steeds in hoefijzers! (staat niet op de site, dus voordat jullie mij gaan vertellen dat ik de site niet goed gelezen heb.... dat heb ik wel.. Knipoog )

Ik ben het wel eens met de methode van rechtrichten... Als ik een week lang met een tas aan één schouder ga lopen, krijg ik ook spierpijn/kramp/etc etc... dus als een ruiter scheef op z'n paard zit geeft dat ook een logisch gevolg... Ik denk dat een combinatie van de .nl en .com het beste is...

Oh tegen ons(de groep die toen kwam lessen) zag hij de paarden het liefst zonder ijzers.
Maar misschien bedoelde hij wel het speciale beslag.
Al zie ik geen probleem om tijdens een traings periode (lees het rechtmaken van je paard) nog wat ondersteuning te krijgen van een aangepast ijzertje.

Ik heb jaren scheef gelopen. Mijn linker schouder hing altijd lager dan de rechter. Niks aan de hand zei iedereen.
Ook kon ik niet recht zitten op mijn paard en zelfs op mijn fiets.
Mede dankzij het eenzijde werk wat ik deed heb ik dus aan de linkerkant en hernia gekregen en had ik enorme blokkades in mijn rugspieren.

Vanuit een ontspannings moment (narcose) en gerichte training ben ik hersteld.
Mijn linker schouder is nog steeds ietsjes lager en helemaal rechtzitten op fiets en paard is er nog niet bij. ga daar ook nog iets mee doen.

Al met al een grote overeenkomst met de problemen van mijn paard en andere paarden die ik tijdens de lessen heb gezien.
Bij mijn laatste les kwam mijn hernia ook aanbod.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:52

Rhiannon, ik heb die methode van natuurlijk bekappen eerst geprobeerd met mijn paard met hko4. Hij kreeg waanzinnig mooie gezonde hoeven , maar bleef kreupel lopen..... na 2 jaar ben ik dus maar naar de bodt gegaan . bij mijn paard heeft het natuurlijk bekappen dus niet gewerkt.

en adb is niet speciaal pro ijzers hoor.
hij ziet paarden net zo lief op blote voeten.
Laatst bijgewerkt door guusje op 15-03-05 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:54

Cowgirl schreef:

Al zie ik geen probleem om tijdens een traings periode (lees het rechtmaken van je paard) nog wat ondersteuning te krijgen van een aangepast ijzertje.

zeker ben ik zeer met je eens... Om maar weer een vergelijking met de mensen te maken: Als ik jarenlang op schoenenloop en ineens op blote voeten door de wereld ga dan krijg ik ook enorme blaren voordat ik eelt heb gekweekt.. Haha!

Ik weet niet precies in wat voor een ijzers AdB wél gelooft, zal eens aan m'n vriendin vragen of ze daar wat meer over kan vertellen (en hoe ze aan die informatie komt)...

klinkt nu heel erg alsof ik m'n vriendin op haar woord geloof, maar wij hebben ook goede discussie gehad daarover dus vandaar Knipoog )

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:22

Het rechtrichten doormiddel van buitenstelling is natuurlijk fantasties!
Gelukkig, zoals je schrijft, gebruiken heel veel trainers deze wijze.
Het behoort ook tot de oude dressuur methode.

Hoezo de bespeling op de psyche van de klant?
Je zegt toch zelf dat het veel gebruikt word door de vele trainers??!
Waarom probeer je door te schrijven, dat hij didactisch niet zo goed is onder legt hem te beledigen?
Heb je persoonlijk soms een probleem met hem gehad? en kun je daar niet overheen komen??

Waar haal jij de kennis vandaan om de filmpjes van Antoine te kunnen beoordelen?
Volgens mij, dit schrijf ik niet om je te beledigen of te kwetsen, vind je van jezelf wel dat je aardig wat kennis van zaken hebt...

Toch wens ik je op jou manier van rijden, veel succes en geluk en hopelijk gun je ook de mensen die bij Antoine rijden hun rijplezier!

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:57

Zep schreef:
Ik vind de Bodt niet direct zo'n geweldige trainer. Ik vind hem nogal duur in vergelijking tot de kwaliteit die hij biedt.

Hij lost dat probleem op door heel handig op klanten met paarden met vage klachten in te spelen, die er anders waarschijnlijk niet op zouden zijn gekomen dat het wel eens aan hun rijden zou kunnen liggen.

Dat je van slecht rijden je paard de vernieling in helpt is een waarheid als een Koe

Dat je de Bodt niet direct zo een geweldige trainer vind is jou mening, tuurlijk mag je hebben.
Prijsklasse? Tegenwoordig is niets goedkoop meer! Andere lessen betaal je ook rond die prijsklasse.
Je heb zelf gezegt meerdere trainers de bijna zelfde training geven als mnr de Bodt.
Paarden met vage klachten?? Lijkt me sterk als de dierenarts Laarakker de paarden met hoefkatrol, die hij zelf niet meer weet beter te krijgen, doorstuurt naar de Bodt. En die paarden binnen een aantal dagen weer goed kunnen lopen.
Waarom konden de dierenartsen en trainers, die misschien zo goed kunnen rijden en alles weten, niet op die feit komen dat de ruiter gewoon het paard verkeerd berijd?

Volgens mij voel je je nog wel aardig wat om het zo te vermelden?

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:10

nou nou iets minder mag ook wel.....meningen verschillen toch?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:16

Rhiannon schreef:
AdB gelooft nog steeds in hoefijzers!

Ik weet ook niet beter dat Antoine ervoor pleit dat hij liever paarden ziet ZONDER ijzers. Zo min mogelijk toeters en bellen om en aan het paard word er verteld. En ik train al hele tijd bij hem Knipoog en ga veel na lesdagen kijken... dus ik heb wel het een en ander opgevangen Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:25

Citaat:
Waarom konden de dierenartsen en trainers, die misschien zo goed kunnen rijden en alles weten, niet op die feit komen dat de ruiter gewoon het paard verkeerd berijd?

Ik denk dat dit ook voornamelijk een geld kwestie is. Vooral bij DA.
De behandeling van mijn paard zijn Slijmbeursontsteking(in de hoef) heft wel even dik 700 euro gekost.

Op de vraag hoe hij aan een slijmbeurs ontsteking kwam kreeg ik het antwoordt OVERBELASTING.
Hoe dat kwam werd niet naar gekeken en ook niet over gesproken.

Je denkt dan wel bij jezelf: wat rij ik nou eigenlijk 4x in de week 5 keer in de week en dan eigenlijk alleen maar buiten en een keertje westernles????.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:36

Mag ik jullie erop wijzen dat aangepast beslag ook voordelig kan zijn voor paarden zonder beenproblemen? In de Endurancewereld (en dan praat ik over buiten NL) zijn eggbars ontzettend gewenst omdat dit de afrolling bevorderd. Een soort Nike's Knipoog

to "1manier", denk nou wat beter na wat bij je zegt. Je valt mensen aan. Ik vind je manier van denken erg kort door de bocht. Tuurlijk, ik geloof dat AdB voor jou hét geweest is, en voor veel meer mensen, maar er is zoveel meer. Mijn paard loopt ook de sterren van de hemel. En reken maar dat ik nooit met AdB in contact ben geweest. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden; stel je hier ook eens voor open. Zoals ik al zei: durf je horizon te verbreden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:45

NaVy! schreef:
Mag ik jullie erop wijzen dat aangepast beslag ook voordelig kan zijn voor paarden zonder beenproblemen? In de Endurancewereld (en dan praat ik over buiten NL) zijn eggbars ontzettend gewenst omdat dit de afrolling bevorderd. Een soort Nike's Knipoog

Dat klopt ook, dat heb ik ook gehoord Ja . Maar ik zeg alleen mijn ervaring over de uitspraak van Antoine betreft ijzers Haha!