guusje schreef:adb zegt juist dat hko niet bestaat. Da spreken altijd over khko en rhko.
Volgens antoine komen de meeste kreupelheden (behalve breuken, hoefzweer, peesbeschadigingen etc) voort uit spanningen in de rug.
Ik vind het ver gaan om te zeggen dat hoefkatrolontsteking niet bestaat. Maar goed. Ik mijn ogen is hko een aangetast hoefkatrol. Deze kunnen gleuven, gaten, puntjes, etc vertonen. Hierdoor doet het pijn wanneer de pees langs het katrol glijdt. In meerdere opzichten kan het dan ook op den duur tot beschadiging van de pezen leiden.
Daarnaast: HKO kan gezien worden als slijtage van het hoefkatrol. Een paard kan op zo'n manier getraind worden (zoals de klassieke dressuur) dat het hiermee om leert gaan en het gewicht anders draagt, en hierdoor niet meer kreupelt. Maar, dit is dus geen "oplossing", de HKO blijft aanwezig.
Nog een vraag: waarom bestaat HKO niet volgens AdB? Wat is het dan wat we op de foto's zien?
Citaat:
Als een paard kreupel gaat kijken de da eerst naar de benen. Die etten ze op de foto en zien ze een afwijking dan moet dat maar de oorzaak zijn van de kreupelheid.
Er zijn zoveel paarden die heel slecht zijn op de foto´s maar niet kreupel gaan. En er zijn ook genoeg paarden die op de foto perfect zijn en toch kreupel gaan. Dat zegt toch genoeg.......
Waarover zegt dit iets dan?
Overigens geloof ik niet in klinische HKO. HKO is een aandoening aan de hoefkatrol en dit moet te zien zijn op d4e foto. Ik geloof dat klinische HKO een mooi verzinsel is voor iets waar de DA geen antwoord op heeft. Paard loopt kreupel, maar de foto's zijn goed, goh wat kan het zijn? klinische HKO. Ik geloof zeer zeker dat wat men klinische HKO noemt door verkeerd berijden kan komen (ik prefereer de term teugelkreupel), maar voor mij is klinische HKO op zoich de grootste nonsense.