basisbegrippen dressuur, hoe te bereiken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: basisbegrippen dressuur, hoe te bereiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:15

samjo schreef:
Je moet willen... en niet jezelf uit het veld laten slaan... of de schuld schuiven op instructie! Je hebt het zelf in de hand...

Ok, maar hoe leg je dit uit aan een meisje van 11 jaar die een gevorderd ruiter is en niet onverdienstelijk rijd op wedstrijden, maar al die termen als tact, enz. niet begrijpt.
Volgens mij ligt het dan toch echt aan de instructie.

Mijn dochter rijdt nu 2 jaar wedstrijden en dat gaat heel goed, maar sla haar niet om de oren met allerlei termen, want dan ligt ze er echt uit.
Ik vind het in principe ook niet nodig dat ze alle termen kent, als ze maar weet wat ze moet doen en hoe het voelt. Daar draait het toch om en hoe dan de benaming is, dat zal haar zo een worst wezen, als ze die punten maar haalt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het in zo een situatie wenselijker acht dat ze het goede gevoel leert herkennen dan dat ze een naampje bij een plaatje weet .

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:37

Mee eens, het gevoel kennen en terug kunnen naar streven telkens je op een paard stapt is belangrijker dan de begrippen kunnen opdreunen. maar het heeft dan wel de rechtstreekse 'technische' benaming ervan. Pling

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:43

Voelen = uitleg = herkennen = voelen....
Weten wat je bedoeld, hoe het voelt en dan zorgen dat het beestje een naam krijgt! Zodat herkenning een onderdeel wordt en het gevoel te plaatsen is! Je kunt wel roepen Impuls is..... Tact is.....

Maar je kunt ook eerst laten voelen en dan tekst en uitleg verschaffen!
Zoals met wijken, je geeft kort aan wat je verwacht, stuurt ze op pad, geeft aanwijzingen en zodra het paardje overstapt al wijkend richting hoefslag zeggen "Dat is nou wijken.. en...."

Ik krijg sterk het gevoel dat ik min of meer uit de tent gelokt wordt dan dat er daadwerkelijk wordt gelezen wat er staat Bloos !

Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:46

Deze uitleg, had ik hierboven ook al Lachen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:49

(*kuch*) Nog een voorbeeld...

Voor diegene onder ons welke een diploma hebben als instructeur weten dat tijdens je opleiding niet alles even simpel en eenvoudig wordt gehouden!

Telkens bij een oefening of overgang tekst en uitleg verschaffen van de hulpen, elke stap wordt doorgenomen, alles wordt herhaalt tot in de fijnste details.
Elke keer opnieuw herhalen....

Zelfs bij een overgang naar de galop, welke zelfs duidelijk zijn bij de manegeruiters, alle hulpen opdreunen...

Dus wat dat betreft is het maar net hoeveel tijd en informatie je in je klanten wilt steken... Feit is dat tijdens het leerproces door herhaling alles beter blijft hangen, je gaat het herkennen Knipoog !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:51

Kafue schreef:
Doelloos rondrijden wil ik het niet noemen.Ambitie had 12 jaar geleden al het goede paard gevonden en gekocht zij het nog een veulen.
Ambitie heeft paard zelf in gereden ook niet bepaald doelloos en heeft maar liefst 15 instructeurs en instructrices gehad alvorens de de goede vond die bij haar paste.

Haha!

Kafue schreef:

Beetje wel ja, is 1.74 en ik ben 1.63 dus hij kijkt me ruim over het hoofd.

Mijn man heeft hem zadelmak gemaakt en springt er nu nog mee
.
Ik dressuur. Die vos op de foto is maar liefst 1.84m/

Haha!

uit dit topic

viewtopic.php?53&t=376350

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:24

Haha! Haha! Haha! Clown Haha! Haha! Haha! Haha!

Whaaahahahaahhahahhahahahaa....

(Gijsenkim je bent zo slecht, maar ik begrijp ZO goed wat je bedoeld en dat je gelijk hebt daar kan NIEMAND omheen... Knipoog )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:51

Gijsenkim en kaja zadelmak maken is iets anders dan inrijden

Maar ach ik zie dat jullie de tijd hebben om bokt af te speuren om na in jullie ogen foute dingen van anderen mensen te zoeken omdat die mischien wel iets in niet helemaal correct Nederlands er neer hebben gezet.

Het is maar goed dat jullie elkaar nog begrijpen en vinden dat jezelf gelijk hebt en dat niemand daar om heen kan.

Applausje voor jezelf.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:04

Kafue schreef:

Gijsenkim en kaja zadelmak maken is iets anders dan inrijden

Ooh... je bedoeld aanrijden..??? Mmmm Verward

Citaat:
Maar ach ik zie dat jullie de tijd hebben om bokt af te speuren om na in jullie ogen foute dingen van anderen mensen te zoeken omdat die mischien wel iets in niet helemaal correct Nederlands er neer hebben gezet.

Zielig hoor... Frusty ??

Citaat:
Het is maar goed dat jullie elkaar nog begrijpen en vinden dat jezelf gelijk hebt en dat niemand daar om heen kan.

Inderdaad OK dan!

Citaat:
Applausje voor jezelf.

Dank je... Haha! Haha! Haha! Graag gedaan... Haha! Haha!
Maar die eer komt anderen toe...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:25

En wie is hier nu dan eigelijk zielig?
En wat heeft dit alles met deze topic te maken?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:00

Kafue schreef:

viewtopic.php?53&t=376350 Kafue met geweldig commentaar

Uhm... jouw topic en de foto's laten zien dat jij wel degelijk goed commentaar geeft en zeker een goede ruiter bent!
Raad van jou is zeker goed.... Zonder dollen...
heeft verder niets met dit topic te maken, enkel een bevestiging van jou juiste commentaar in alle discussies!

Petje af....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:11

Odie schreef:
Ik heb geen idee hoe jullie in het echt zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik na het zien van deze foto's van kafue vind dat zij in discussies hier op bokt over rijtechnische problemen niet meer al te serieus genomen hoeft te worden.

Ja zo denk ik er ook over... Knipoog of nee...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:29

Kaja schreef:
Kafue schreef:

Uhm... jouw topic en de foto's laten zien dat jij wel degelijk goed commentaar geeft en zeker een goede ruiter bent!
Raad van jou is zeker goed.... Zonder dollen...
heeft verder niets met dit topic te maken, enkel een bevestiging van jou juiste commentaar in alle discussies!

Petje af....

Neem je me nu in de maling of komt er van jouw IP adres nu eindelijks eens iets positiefs? Als het zo is dan heb ik me in je vergist en bied ik nu mijn verontschuldigingen aan ik dacht dat je alleen maar negatief kon zijn.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:21

dus om terug naar het topic te gaan: ik vind het eerlijk gezegd goed, zoals hier al werd aangehaald, dat een kind inderdaad leert voelen en niet direct allerlei technische termen naar zijn hoofd krijgt. je kan rond de leeftijd van 12, 13 jaar (als ze echt serieus door willen), iets zeggen van: dit is nu een mooie tactmatige draf. je begint de beestjes een naam te geven, stap voor stap.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:24

Kinderen moet je inderdaad wel leren voelen maar houd het speels en gevarieerd en niet de serieus anders ben je de aandacht zo kwijd en vinden ze er al snel niets meer aan.
Die begrippen komen wel als ze er aan toe zijn. Hier leren ze het heel snel maar klassikaal met vriendjes en vriendinnetjes das altijd leuker dan zo beetje onder de les.
Op een gegeven moment gaan ze toch wel boeken verslinden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:43

Kafue schreef:

Neem je me nu in de maling of komt er van jouw IP adres nu eindelijks eens iets positiefs? Als het zo is dan heb ik me in je vergist en bied ik nu mijn verontschuldigingen aan ik dacht dat je alleen maar negatief kon zijn.

Maar natuurlijk wel, we kijken niet allemaal in één richting en er zijn ook maar weinigen die vinden dat zij altijd gelijk hebben!

Je krijgt wat je toekomt... Knipoog ...
Je zult oogsten wat je zaait... Clown ...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 19:17

Kaja schreef:
Kafue schreef:
Dat rabobnk talentenplan is ook een slecht voorbeeld. Je moet toch alweer minimaal Z zijn.

Het R.B. talentenplan geeft een bepaalde kijk op het paardrijden en het systeem zelf!
Alle ruiters van verschillende disciplines krijgen eensgezinde informatie, praten dus over hetzelfde! Het gaat om de structuur, niet om wie er wel of niet in aanmerking komt

Natuurlijk ben ik het niet eens met de aanpak VAN het talentenplan.
De meeste "talenten" komen er ook wel zonder de steun van de Rabobank, een Marlies, een Gert-Jan etc. kinderen van ouders mét betekenis in de sport is geen manier om talenten op te speuren, zij krijgen toch al de nodige begeleiding van hun ouders mee...

Maar daar draait het niet om, ik gaf het enkel als voorbeeld voor het systeem, niet om jezelf te verwijten dat zij wel en jij niet....

Citaat:
En om Z te worden heb je toch een bepaald materiaal nodig, goede instructie en een goed paarad anders kom je er niet

.

Absoluut niet mee eens.
Je kunt het, je wilt het en geloof me het komt er...
Elke jan doedel kan Z worden! Met de juiste instelling en de juiste wil!

Citaat:
Dat is paardrijden dat is willen. Aan de zogenaamde mietjes heb je gewoon niets die komen er niet

Je geeft dus zelf tegenstrijdige antwoorden!

Citaat:
geweldig dat je dat zegt! }>
Want die heb je veel in de paardensport! Vrouwen die willen rijden maar eigenlijk bang zijn voor paarden!

Nou applaus... en wat heeft Kafue naar eigen zeggen gedaan de laatste 16 jaar, doelloos rond gereden en pas toen zij twee jaar geleden de juiste instructie tegen kwam, rijdt zij pas met een doel!

Je moet een ieder in zijn waarde laten en wanneer dat je wilt dat er iets verandert begint dat bij jezelf!
Andere mensen in hun waarde laten en enkel kijken naar jezelf!

Als je iets wilt bereiken, zul je moeten werken.
Op zoek gaan naar het juiste paard, op zoek gaan naar de juiste instructie EN de wil hebben om jezelf een bepaalde discipline op te leggen en jezelf verdiepen in de know how...

Anky van Grunsven was vroeger ook "bang" voor bepaalde paarden, en nog steeds stapt zij niet op een vreemd paard of een buitenzinnig paard.
Ik geef haar groot gelijk, mij ook niet gezien en alhoewel zij 's werelds beste amazone is, neemt dat nog niet haar angsten weg en dat maakt haar ook geen superwoman, maar een rationeel denkend mens, welke een ontzettend grote wil en zeldiscipline heeft!

Je moet willen... en niet jezelf uit het veld laten slaan... of de schuld schuiven op instructie! Je hebt het zelf in de hand...

Je weet niet wat ik meegemaakt heb met bange mensen. ZE hebben bereikt dat ik een hekel aan ze gekregen heb. En dan willen ze een eigen paard, en voor elk paard dat ze willen uitproberen zijn ze doodsbang. Anky is ook geen held, maar zo erg is ze ook nooit geweest.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:49

Kaja schreef:
Kafue schreef:

Maar natuurlijk wel, we kijken niet allemaal in één richting en er zijn ook maar weinigen die vinden dat zij altijd gelijk hebben!

Je krijgt wat je toekomt... Knipoog ...
Je zult oogsten wat je zaait... Clown ...

Ik was ook al bang dat je mischien ziek was geworden ofzo!!!!! ZGelukkig begrijpt dat andere meisje je nog.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:40

Desiree schreef:
Je weet niet wat ik meegemaakt heb met bange mensen. ZE hebben bereikt dat ik een hekel aan ze gekregen heb. En dan willen ze een eigen paard, en voor elk paard dat ze willen uitproberen zijn ze doodsbang. Anky is ook geen held, maar zo erg is ze ook nooit geweest.

Ik kan het me levendig voorstellen. Die mensen komen ook bij ons. Vervolgens kun je de halve stal zadelen en alles proberen ze uit. Niets voldoet dan aan hun wensen. Ze trekken en plukken en krijgen niks voor elkaar met de paarden. Natuurlijk schuld van het paard want aan hun ligt het niet.
Ik heb ook een giga hekel aan zulk soort lui, veel praatjes vervolgens denk je nou dat zal wel wat zijn maar dat is het dus niet.
Ik moet die lui ook niet, handel is handel dus neem je het op de koop toe.
Ik heb er een hekel aan en ook aan mensen die zich beter voor doen dan ze zijn, die opschepperij over alles wat ze kunnen en hebben. Gatveredamme doe maar gewoon zij mijn opa altijd dan doe je al gek genoeg.
Anky is ook idd geen held maar die heeft gewoon een hele goede zit en vandaar uit gebeurd er niet zoveel.
Basisbegrippen dressuur hoe te bereiken is de vraag maar als ik de verdeeldheid hier lees en de opschepperij, de jalouzie dan is een ding zeker dat bereik je dus gewoon niet hoe graag je ook zou willen.

Iemand die echt goed is hoeft niet op te scheppen daar komen de lesklanten en de beritt paarden vanzelf en dilpoma's op en met een papier kun je neit rijden het gaat om de praktijk die maakt het verschil

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 08:06

Kafue schreef:
Ik kan het me levendig voorstellen. Die mensen komen ook bij ons. Vervolgens kun je de halve stal zadelen en alles proberen ze uit. Niets voldoet dan aan hun wensen. Ze trekken en plukken en krijgen niks voor elkaar met de paarden. Natuurlijk schuld van het paard want aan hun ligt het niet.

maar ik dacht dat dit in Duitsland niet voorkwam, want daar wordt een stuk theorie eerst gedaan......... VOORdat je wedstrijden kan gaan rijden, of wordt er bij jullie op stal in de lagere prijsklasse gehandeld?

Citaat:
Ik heb ook een giga hekel aan zulk soort lui, veel praatjes vervolgens denk je nou dat zal wel wat zijn maar dat is het dus niet.

Nee hoor, ik stuur ze gewoon weg. En ik heb dat in het verleden ook zeker gedaan. Zelfs met de mededeling dat ze eerst nog maar eens een tijd moesten gaan lessen

Citaat:
Ik heb er een hekel aan en ook aan mensen die zich beter voor doen dan ze zijn, die opschepperij over alles wat ze kunnen en hebben. Gatveredamme doe maar gewoon zij mijn opa altijd dan doe je al gek genoeg.

Inderdaad, VRESELIJK!

Citaat:
Anky is ook idd geen held maar die heeft gewoon een hele goede zit en vandaar uit gebeurd er niet zoveel.

Ze zal inderdaad niet al te recht hebben gezeten toen ze van Joker afging

Citaat:
Basisbegrippen dressuur hoe te bereiken is de vraag maar als ik de verdeeldheid hier lees en de opschepperij, de jalouzie dan is een ding zeker dat bereik je dus gewoon niet hoe graag je ook zou willen.

Dus als ik het niet met jou eens ben dan bereik ik niet wat ik wil Haha! Haha! Haha! Als ik jalours bent, opschep of omdat ik een andere mening heb....... red ik het niet??? zozo, ben benieuwd of de top het met je eens is............ denk zelf van niet Haha! Haha! Haha! Maargoed, die zullen er ook noooooooit komen.......... eerlijk gezegd denk ik dat ik al een stuk verder ben dan jij, maargoed zal het wel helemaal mis hebben Haha!
Citaat:
Iemand die echt goed is hoeft niet op te scheppen daar komen de lesklanten en de beritt paarden vanzelf en dilpoma's op en met een papier kun je neit rijden het gaat om de praktijk die maakt het verschil

HUH, JIJ, JIJ schreeuwt dat de THEORIE zo ontzettend belangrijk is...... als je de 6 basisbegrippen niet op kan dreunen weet je niet waarover je het hebt...........

Slik jij zware medicijnen ofzo????

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 08:08

Kafue schreef:

Desiree heeft het over mensen met angst voor paarden, iemand die puur uit "opschepperij" een eigen paard wilt, maar nog te bang is om er naar te kijken...
Niet mensen die geld teveel hebben en daarvoor teveel eisen hebben!

Citaat:

Ja ik ken dat gevoel, dat had ik ook bij jou Clown !

Citaat:

Nou ik verkoop mijn paarden echt NIET om ze de "dood" in te jagen hoor! Als mijn gevoel niet juist is.... jammer dan!

Citaat:
Ik heb er een hekel aan en ook aan mensen die zich beter voor doen dan ze zijn, die opschepperij over alles wat ze kunnen en hebben.

Citaat:
Gatveredamme doe maar gewoon zij mijn opa altijd dan doe je al gek genoeg.

????

Citaat:

Ja daar is Anky mee geboren met die goede zit, die had ze ook al in dr ponytijd toen ze angst had voor bepaalde dieren!

Citaat:

Verdeeldheid is er over de hele wereld Kafue...
Opschepperij komt enkel van een persoon die wij met zn allen niet zo serieus meer nemen...
Jalouzie heb ik nog niets van gemerkt...Jij???

Ooh enne... zonder jou bereikt iedereen zijn doel wel hoor!
Daar heeft niemand jou of Bokt voor nodig, die kracht zit in je of niet...

Citaat:

Uhm.. Wat zei je ook alweer over jou paarden, en bij jou op stal en de paarden die jij train en jou bedrijf???

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 08:09

gijsenkim schreef:

Slik jij zware medicijnen ofzo????

Ja Kafue, dat vroeg ik mij ook af... Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:57

]En wederom wordt een normale discussie door mevrouw kaja en mevrouw Gijsenkim in het belachelijke getrokken.
Worden mensen openlijk beledigd en voor alles wat mooi en lelijk is uitgemaakt
Hiep hiep hoera dat is het enige wat beide dames kunnen happen schoppen en trappen. op die onzin antwoord ik niet meer.
Gelukkig vinden ze zichzelf heel erg goed en denken dat de rest van bokt dat ook vind[

Bekijk ook mijn de fotos van kafue maar eens doen ze ook zo geweldig over. Gefeliciteerd beide dames.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:46

(*kuch*) Sigaar Je snapt het vast verkeerd...

De discussie is nog steeds OK dan! mits jij inziet dat er meer is onder de zon en niet altijd je gelijk wilt halen...
JIJ bent degene die naast je schoenen loop, niet wij!
Ik geloof ook niet dat wij de enigste zijn die er zo over denken, maar wel een van de weinigen die er iets van zeggen... Knipoog
JIJ praat tegen jezelf in en als iemand je daar op wijst wordt je boos Bloos !

Beetje FRUSTY Frusty ???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:54

voorlopig een slotje. Jammer dat een boeiende discussie zo uit de hand loopt.