Genoeg gespeeld...
Back to whats neccesary:
Voordat er weer een aantal mensen over mijn commentaar vallen, hou je vast...!!!Ik ben van mening:Dat wanneer een jong paard te maken krijgt met extra spanning en elke ruiter brengt een bepaald soort spanning over op zijn paard op concours, bewust of onbewust!
Een dergelijk jong dier als van TS heeft veel moeite om de prikkels van buitenaf goed en ineens te verwerken!
Daarom gaat de deur op slot en kan het zijn dat hij niet goed meer aan het been is! TS haar paard is thuis in training wel goed aan het been, dus lijkt het mij geen onwil maar onmacht!
Haar paard weet simpelweg niet wat hem overkomt!
Scherper aan het been rijden is thuis een optie, respect hebben voor zijn instinct op concours is niet meer dan normaal!
Ik heb niet gezegd dat er mensen hier een advies hebben gegeven om erop los te slaan, ik heb gezegd gedoseerd zweep gebruik volstaat, maar is niet nodig.
Een paard wat angst heeft en het toont door zich af te sluiten, moet uit zichzelf de deur openen zonder gestraft te worden.
Wanneer je te hard inkomt, niet letterlijk, dan bescahdig je het vertrouwen en dat is iets wat niemand wilt!
TS weet ook wel dat zij haar zweep kan gebruiken op concours, lijkt mij juist dat ze vraagt naar ervaringen van misschien wel leeftijdsgenootjes! We hebben hier te maken met een volwassen persoon welke een jong paard rijdt op wedstrijden, niet met een penny!
Daarom mijn advies:
Laat je paard in zijn waarde en doe ervaring op, ga kilometers maken en hij stelt zich vanzelf open!
Wanneer je vermoedt dat hij een loopje met je neemt, lijkt het mij dat jij daar ervaren genoeg voor bent om dat op te merken!
Je bent echt niet de enigste hoor!
Goliath van Arjen Teeuwissen was echt het proto-type van afsluiten!
Dat kon je van verre al zien gebeuren en die liep inmiddels al op GP niveau! Er komt vanzelf een moment dat je paard jou voldoende vertrouwd om de deur op een kier te zetten!
Succes

!