Hoe losrijden als het koud is.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Hoe losrijden als het koud is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 23:47

Ik heb deze week de twee uitersten uitgeprobeerd.
Gisteren de galop, en mijnpaardwerdsteeds joliger hij vond het geweldig en het serieuze werk liet die graag aan een ander over.

Vandaag heb ik ruim 10 minuten gestapt aan de lange teugel, daarna ruim 10 minuten gewerkt in stap met lichte aanleuning. Zoals we normaal in de les doen maar nu gevarieerder om het koppie erbij te houden.
Dus beetje wijken, schoudervoor, schouderbinnenwarts, travers, renvers en dergelijke.
Hij kwam toen wena ruim 20 minuten gingen aandraven heel fijn in de aanleuning ik kon zelfs direct uitermate goed en rustig doorzitten. Ik kreeg zelfs een lichte aanleuning die aanleuning die ik graag heb.

Welke nu de beste is moet iedereen maar zelf weten anders denken bepaalde mensen weer dat we hier mening op staan te dringen Knipoog .

Wel is het zo dat een paard dus echt niet rationeel kan denken, niet logisch. Hij kent zijn eigen grensen niet hoor. En rennen het kan goed gaan of het kan verkeerd gaan. Tja die van ons racen ook de weide op hoor, maar daar heeft er zich ook wel eens een mee verstap. Meestal is het na 10 meter in deweide geholt te zijn ook rustig niets rennen.
In de zomer wel dan spelen ze altijd maar nu het koud is.
En in de vroegere natuur liepen ze het grootste gedeelte van de dag.

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 01:20

wij zorgen dat als we op concours gaan de paarden eerst 20 min. aan de molen hebben gestaan.... daarna als we weten dat je daar niet kan longeren longeren we ze hier thuis al.. en dan meestal nog op concours een tijdje losstappen... en dan rustig aan het werk... ik moet wel zeggen wij hebben springpaarden... maar als ik dressuurwedstrijd had deed ik het precies zo..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 08:10

Kafue, mijn mening is gebaseert op verschillende paarden, niet een.

Sommige paarden worden niet jolig van de kou, andere staan al op stal te springen.

Dat jouw paard braaf is, betekend niet dat alle andere paarden braaf zijn, dat jouw paard jolig wordt van galoperen betekend niet dat andere paarden niet makkelijker worden van een startgalop.

De wereld van de paarden bestaat uit meer dan een paard Haha! Haha! Haha!

De kunst is voor het paard zelf en ook voor je eigen veiligheid, de juiste startmethode te vinden......... het hangt dus compleet van het paard af........ en natuurlijk de temperatuur

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 08:14

Ik stap 10 minuten in en dan even flink inbuigen op beide kanten.
En dan rustig galopje mee pakken flink door laten galoperen en dan weer terug na de stap, weer wat los werken, en dan weer weg galoperen.
Daar word mijn paard echt lekker los van.
Soms word ze er idd wel een beetje speels van, en denkt ze dat ze niet meer aan het werk moet maar later komt dat wel weer .

Na het aangaloperen gaan we lekker draven en tempowisselingen rijden, wat figuren.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 08:39

Ik denk dat het een beetje uit de klauwen raakt. Mijn mening, en ik spreek ook een beetje namens Tact, is er maar 1. Ik geef ook helemaal niet aan dat je je paard kapot maakt als je niet eerst warm stapt, maar ik zeg wel dat de kans op blesueres vergroot wordt. En het verbaasd met dat "het synovia-verhaal" niet zo bekend is. Maar natuurlijk moet ieder lekker z'n eigen ding doen! En ik ga ook niets verbieden of ik zeg niet tegen anderen dat ik vind dat ze heel fout bezig zijn. En ik til niet te zwaar aan het synovia verhaal, mijn paard maakt ook eerst een sprintje de bak of de wei in als ze net van stal komt waar ze net de hele nacht gestaan heeft, daar doe ik ook niets aan. En dat gaat ook altijd goed. Maar als je als ruiter aan mij vraagt hoe ik bij koud weer losrijd, dan krijg je alles wat ik hierboven heb geschreven en in de vorige stukjes bij deze topic als antwoord. De kans op blesures minimaliseren is een taak van de eigenaar/ruiter van het betreffende dier, vind ik.
(Nogmaals, synovia hoeft niet aangemaakt te worden, is er al, maar sijpelt beter overal tussen als het dunner is en dat krijf je voor elkaar door de spieren langzaam op te warmen. )
En dat ik zo ver doorga op dit onderwerp, komt voornamelijk omdat er zoweinig over bekend schijnt te zijn. Maar dat de reacties hierover zo heftig zijn, had ik niet verwacht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:01

Synovia, zorgt voor smering van de gewrichten en wordt aangemaakt door een membraan aan de binnenkant van het gewrichtskapsel........

Ik weet heel goed wat Synovia is EN wat het doet Haha! Haha! Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:18

Needje schreef:
Dat is MIJN mening.

Alytuiere schreef:
Ik denk dat iedereen het gewoon zijn/haar eigen manier moet doen en niet moet proberen om een andere manier op te dringen.

Mijn reactie was ook niet op jouw, Tact, maar op quote's van bovenstaande!

Als je hier een reactie plaats, dan is dat volgens jouw mening!
Als je geen eigen mening hebt, dan plaats je niets (of je moet een naprater zijn Knipoog ).
In ieder geval mag het duidelijk zijn dat ieder zijn eigen mening heeft, dat hoeft toch niet telkens herhaalt te worden??
Het is toch een discussie? Of is er niemand meer die überhaupt kan discuseren zonder zich aangevallen te voelen????

Ieder rijdt dus op zijn eigen manier en door te praten en na te denken over verschillende manieren, kom je misschien wel tot de conclusie dat een andere aanpak net iets beter werkt voor jouw paard.
En mag ik er ook op wijzen dat niet iedereen die hier reageerd maar één paard rijdt, als bijv. de TS.
Verschillende paarden, verschillende aanpak.
Toevallig werkt mijn aanpak bij al mijn paarden, dat neemt niet weg dat ik ook wel eens een "suf-konijn" rijdt die eerst wel een kwartier in moet stappen en moet buigen alvorens naar een snellere gang te gaan.

Het is overigens ook niet zo dat zodra ik de rijbaan in kom, ik direct aanspring in de galop! Nee, ik luister naar mijn paard en aan de hand daarvan bepaal ik wat ik nodig acht om mijn paard tevreden te houden én te laten gehoorzamen! Ik dring niemand mijn mening op, óók mijn paarden niet Haha! !!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:04

gijsenkim schreef:
Kafue, mijn mening is gebaseert op verschillende paarden, niet een.

Sommige paarden worden niet jolig van de kou, andere staan al op stal te springen.

Dat jouw paard braaf is, betekend niet dat alle andere paarden braaf zijn, dat jouw paard jolig wordt van galoperen betekend niet dat andere paarden niet makkelijker worden van een startgalop.

De wereld van de paarden bestaat uit meer dan een paard Haha! Haha! Haha!

De kunst is voor het paard zelf en ook voor je eigen veiligheid, de juiste startmethode te vinden......... het hangt dus compleet van het paard af........ en natuurlijk de temperatuur

Het licht er natuurlijk aan hoe je je paarden houd. Die van ons komen iedere morgen vanaf kwart voor acht tot smiddags een uurin de weide, nu op de paddock omdat ze de weide kapot lopen. Die hebben beweging genoeg gehad. Die pak ik om half twee en dan is de meeste energie wel weg.
Staat hij wgens echt hoge waterstand de hele dag op stal dan wordt het moeilijk dan kan ik ook bijna niet normaal stappen. Alleen weet hij dat ik het commando geef voor galloperen en dergelijke, dus hij loopt wel redelijk normaal. Nu moet ik eerlijkheidshalve erbij zeggen dat hij de afgelopen maanden af is gevallen, de pensioneigenaar had niet door dat bij zware training meer voer hoort en deed hem niet meer dus viel dit paard af terwijl dat niet de bedoeling was.

Ik denk dat een goede warming up wel belangrijk is maar dat is ieder zijn eigen idee. Alsde paarden bij ons er niet uit zouden komen dan stap ik ook wel langer los terwijl de springpaarden vrij snel gedraafd worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:58

Kaja schreef:
Het is overigens ook niet zo dat zodra ik de rijbaan in kom, ik direct aanspring in de galop! Nee, ik luister naar mijn paard en aan de hand daarvan bepaal ik wat ik nodig acht om mijn paard tevreden te houden én te laten gehoorzamen! Ik dring niemand mijn mening op, óók mijn paarden niet Haha! !!!

en zo is het maar net Haha! Haha! Haha!

Per paard per situatie verschillend, .

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 15:35

gijsenkim schreef:
Kaja schreef:

en zo is het maar net Haha! Haha! Haha!

Per paard per situatie verschillend, .

Gehoorzamen is dat het paard doet wat de ruiter wil en niet dat de ruiter doet wat het paard wil. Als de ruiter zegt 10 minuten stap dan is dat stap.
Het direct aangalloperen omdat dat paarddat wil vind ik ronduit verkeerd.
Sinds waarneer heeft het paard het overigens voor het zeggen.
Stap is stap en daarmee is voor het paard het verhaal uit.
Instappen is belangrijk en uitstappen ook.
En dan maakt het niets uit of het koud is of warm het paard moet luisteren naar de ruiter en gehoorzamen. En hier lopen ook wel erg frisse denkhengsten maar daar is nog altijd de ruiter de baas. En is de hengst de ruiter te slim of te sterk af, dan gaat de hengst naar een andere sterkere of slimmere stalruiter heel gemakkelijk doen we niet moeilijk over.

Er zij eens een hele goede ruiter gehoorzamen begint op stal als ik de staldeur open doe moet het paard blijven staan totdat ik zeg dat hij eruit mag. En daar sluit ik me bij aan. Ik weet zo niet meer hoe de beste man heette ik heb eens een dressuurclinic bij hem gereden. En hij heeft gelijk.
Als je tegen je kind zegt NEe niet nog een koekje dan krijgt hij er toch ook niet nog een omdat het zo zielig is of dat hij begint te schreeuwen. Nee is nee en blijft nee klaar uit.

Het zou toch mooi worden als wij ons hier aan gingen passen aan de 60 paarden die hier staan, zou het een mooie boel worden. En ik dring die 600 kg paard wel degelijk mijn mening op, die heeft niets te vertellen als hij in de hand is, dat vertellen doet hij maar in de 22 uur per dag dat hij vrijaf heeft van zijn werk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:55

Is er nog een plekkie vrij in die ideale wereld van jou Kafue????

Ik luister graag naar het paard, en reageer daar op zoals ik denk dat nodig is om een optimale samenwerking te bewerkstelligen.

Ik wil graag dat het paard het voor me wil doen, ipv dat hij dingen voor me doet omdat hij anders op zn sodeflikker krijgt.

Een paard krijgt bij mij alleen op zn sodeflikker als hij trapt of andersinds gevaarlijk gedrag vertoond....

ALs hij blij is dat hij aan het werk mag en hij is gewoon fit dan wordt er ook gewoon normaal losgereden.... al hij blij is dat hij aan het werk mag en hij heeft het daarnaast koud en wil zich graag opwarmen dan galopeer ik gelijk aan........ voor het paard en voor mezelf. Beide keren zal ik een braaf paard onder me hebben.

Ook als ik gestapt heb en ik draaf aan en het paard staat op de handrem dan sla ik de draf over en ga gelijk in galop, liefst rengalop de bak door........ rij ik ook verder niet los.

Zoals jij beschrijft hoe jullie met paarden omgaan zou ik niet leuk vinden, ik hou wel van wat inspraak van het paard.......... uiteraard heb ik altijd wel het laatste woord....... maar een paard mag mij best dingen vertellen, en dan is het aan mij om daar wel of niet op in te gaan........

En nogmaals als ik merk dat een paard het nodig heeft om te galoperen ipv te stappen als het zo koud is dan galopeer ik warm, ipv warm stappen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:56

*heeft niet het hele topic gelezen

Ik rijd mijn paard gewoon zoals normaal los. Een standaard warming-up die ik zelfs in de zomer doe. Ook al is het warm. Het loswerken van de spieren moet consequent gebeuren. Mijn paard is nu 18, en totaal niet stijf als ik hem van stal haal. Hij is normaal wat frisser. Het enigste waar ik op let is dat ik na het loswerken en warming-upje tussendoor hem niet teveel laat afkoelen ineens. Ik houd hem dus wel even bezig en ga niet 5 min. stilstaan om hem vierkant te laten halthouden Knipoog . Verder heb ik altijd een deken op met het stapwerk. Daarna gaat de deken af en ga ik lekker laag aandraven...beetje stelling en buiging vragen...galop doe ik pas echt als hij opgewarmd is. Ik denk dat als ik mijn paard direct in galop zou zetten hij niet weet wat hem overkomt. Ik behandel mijn paard net zoals ik mezelf zou zien. Ik voetbal en als het koud is dan moeten mijn voeten ff opwarmen. Als ik dan gelijk voluit tegen een bal ga schoppen doet mijn voet super zeer...ik oefen eerst een beetje en wanneer mijn voet wat warmer is dan begin ik met het echte werk...zo werk ik dus oo met mijn paard...
pff lang verhaal

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:18

Kaja schreef:
Nee, ik luister naar mijn paard en aan de hand daarvan bepaal ik wat ik nodig acht om mijn paard tevreden te houden én te laten gehoorzamen! Ik dring niemand mijn mening op, óók mijn paarden niet Haha! !!!

Kafue heeft weer eens over een stukje heen gelezen Haha! !
Geeft niets, bij deze zie bovenstaande quote Knipoog !

G&K Ik ben het volledig met jou eens, BRAVO, hulde voor de gevoelens van het paard!

Wat heb ik eraan mijn paard af te stompen en niet op zijn gevoelens in te spelen en rekening mee te houden, zó worden wij nooit één team!
Wederzijds respect, daar draait het om, weten hoe je paard zich voelt, wat er in hem om gaat en waar hij gelukkig van wordt! Waarbij zijn welzijn, maar ook niet dat van mij, NIET in het gedrang komt!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:46

cloris schreef:
Ik draaf liever rustig, daar krijgen ze ook niets van, er wordt namelijk niet echt wat gevraagd, gooi ik mijn paard uit zijn stal los dan doet hij veel gekker en blijft hij ook niet braaf een paar rondjes stappen, dat zou dan geen aanslag op zijn spieren zijn?

DAT doe ik ook niet, ik stap eerst altijd een minuut of 10 met mijn paard voordat ik haar losgooi. Jullie kunnen het onzin vinden, maar ik vraag me altijd af waarom zoveel paarden van alles mankeren? en dat is het laatste wat ik wil Ja
Ieder zijn manier Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:50

jarrah schreef:
cloris schreef:
Ik draaf liever rustig, daar krijgen ze ook niets van, er wordt namelijk niet echt wat gevraagd, gooi ik mijn paard uit zijn stal los dan doet hij veel gekker en blijft hij ook niet braaf een paar rondjes stappen, dat zou dan geen aanslag op zijn spieren zijn?

DAT doe ik ook niet, ik stap eerst altijd een minuut of 10 met mijn paard voordat ik haar losgooi. Jullie kunnen het onzin vinden, maar ik vraag me altijd af waarom zoveel paarden van alles mankeren? en dat is het laatste wat ik wil Ja
Ieder zijn manier Knipoog

Ja met één paard is dat wel te realiseren!
Maar ik ga echt niet met mijn hele stal eerst 10 minuten stappen alvorens ze los te laten... De tijd zou me simpelweg ontbreken Knipoog !

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:25

Kaja schreef:
Ja met één paard is dat wel te realiseren!
Maar ik ga echt niet met mijn hele stal eerst 10 minuten stappen alvorens ze los te laten... De tijd zou me simpelweg ontbreken Knipoog !

Ja dat is een heel ander verhaal.
Net zoals dat mijn paard van het weekend naar een andere stal gaat waar ze elke dag een uur of 4 in de bak komt te staan. De eerste week zal ik die 10 minuten nog wel stappen, maar als ze eenmaal gewend is zo vaak los te staan hoeft dat ook niet meer. Dan krijg je minder die explosies, dus hebben die spieren ook meer de tijd om op te warmen Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:25

Het is een beetje schipperen, en dat blijft het. Gehoorzamen, ja tuurlijk. Maar je hoeft je paard ook weer niet extra te frustreren door constant de strijd te zoeken, en dingen te vragen die hij maar nauwelijks (of zelfs helemaal niet) kan doen. Het is zoveel prettiger om dingen te vragen die het paard wel kan doen. De ene kant, teveel toegeeflijkheid, is niet goed, maar de andere kant is ook niet wat ik wil. Bovendien heeft het paard niet echt notie van '10 minuten stappen'. Als ik de plannen wijzig en halverwege besluit aan te draven dan kan dat nog steeds op mijn commando.

Daarbij kun je een paard in elk geval niet dwingen om ontspannen te stappen. En wie ben ik om het paard iets te verwijten, ik kan OOK niet op commando ontspannen. (En ik probeer het zo vaak)
Als ik jolig ben kan ik ook niet heel rustig doen, of de beheersing of het geduld opbrengen voor bepaalde zaken. Je kunt het me best vragen en ik wil het ook wel proberen, maar je kunt vantevoren al nagaan dat er iets misgaat.

Over het voorbeeld van Hermesdeux: bij mij werkt dat dus iets anders, ik heb een poos flinke inspanning nodig voordat ik opgewarmd raak.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 19:12

Kaja schreef:
Kaja schreef:
Nee, ik luister naar mijn paard en aan de hand daarvan bepaal ik wat ik nodig acht om mijn paard tevreden te houden én te laten gehoorzamen! Ik dring niemand mijn mening op, óók mijn paarden niet Haha! !!!

Kafue heeft weer eens over een stukje heen gelezen Haha! !
Geeft niets, bij deze zie bovenstaande quote Knipoog !

G&K Ik ben het volledig met jou eens, BRAVO, hulde voor de gevoelens van het paard!

Wat heb ik eraan mijn paard af te stompen en niet op zijn gevoelens in te spelen en rekening mee te houden, zó worden wij nooit één team!
Wederzijds respect, daar draait het om, weten hoe je paard zich voelt, wat er in hem om gaat en waar hij gelukkig van wordt! Waarbij zijn welzijn, maar ook niet dat van mij, NIET in het gedrang komt!

Het allergelukkigst is het paard op de weide zonder een in de weg zittende hobbelend ruiter op zijn rug
Rekening houden doe je al met een paard door hem te beschermen tegen zijn eigen onwetendheid, dat betekent dat je hem niet gelijk laat galloperen of draven omdat hij daar zin in heeft. Welzijn van een paard is als hij gezond is. Natuurlijk heb ik respect voor mijn paard. Geen van de paarden is bij ons afgestompt, het zijn allemaal blije gezonde paarden maar we nemen ze wel in bescherming tegen zichzelf om blessures te voorkomen.

Wil je het helemaal goed doen dan moet je hem gewoon fijn op de weide laten en niet rijden das pas welzijn. En als ze op de weide gaan, zit er geen ruiter op dan lopen ze in natuurlijk evenwcht. Als mijn paard wil galloperen met mij omdat hij het koud heeft........ dan mag dat niet omdat ik de baas ben over hem. Als de berittpaarden willen galloperen met mij omdat ze het koud hebben, dan mogen ze dat niet want ik ben de baas.
banketstaaf, houd ik geen rekening met hun en hun gevoelens, jawel door de baas te zijn en duidelijkheid te verschaffen. Want nu in galop omdat het koud is betekend ook in galop omdat die verzamelde draf hem zeer doet en hij liever gallopeerd. Consequent betekent dat wat nu niet mag mag morgen ook niet.
Dat is dus rekening houden met hem, want een paard is een gewoontedier.

Dus nee Kaja ik heb niet over het stukje heen gelezen, ik heb op het stukje geantwoord. Begrijpend lezen noemen wij dat, ik lees ik begrijp en ik formuleer een antwoord.

Stel je eens voor dat je paard zomaar aan mag galloperen van jou omdat je voelde (beetje zweverig) dat die in galop wilde en het nodig had. Ahum hoe doe je dat dat in de proef mag hij dan ook lopen hoe die wil of dwing je hem toch een beetje te luisteren. Mag hij ook niet halthouden bij X omdat hij daar geen zin in heeft. Of mag hij hindernis 8 overslaan omdat de kleur hem niet aanstaat. Mooie boel wordt het dan.

Ga je naar de jury omdat je een 1 krijgt wegens niet getoond en dan ga je uitleggen maar echt meneer de jury hij wilde niet dan kan ik hem toch niet dwingen het wel te doen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:38

Kafue, wat ben jij een kortzichtig iemand zeg Haha! Haha! Haha!

Ongelooflijk.............

Kan je ook het volgende begrijpend lezen alsjeblieft???

IK (lees IK) gallopeer aan omdat IK (lees IK) dat op dat moment voor het paard EN voor mij het beste vind! Al naar gelang de spanning in het paard zn lijf, die je met enig rijkunstig gevoel kan voelen. Als het paard TE gespannen is dan kies ik ervoor die spanning af te laten vloeien door een galop...........

Ik weet niet wat voor een paarden jij rijd, maar ik rij over het algemeen jonge hoog in het bloed staande paarden......... En als het heel, heel koud is.......... zeg rond het vriespunt. Dan kan je er verstandig aan doen om niet te lang het paard in zn spanning rond te laten lopen. Iemand die zegt, IK BLIJF STAPPEN ONGEACHT! heeft nog nooit op een paard gezeten die spanning opbouwd door bijvoorbeeld kou. En die zijn er.......... echt!

Nogmaals, onder normale omstandigheden normaal losrijden........ onder extreme omstandighede gelden andere regels...... (GRAAG DIT STUKJE OOK BEGRIJPEND LEZEN SVP) Als het paard niet reageert op kou dan hoef je natuurlijk ook niet aan te galoperen, dan kan je gewoon stappen, draven en galoperen.

Van de 100??? paarden die ik ondertussen onder het zadel gehad heb kan ik zeggen dat give or take a few een stuk of 20 reageerde op weersomstandigheden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:05

Per paard verschillend.

Het ene paard even mee rondstappen (aan de hand) en dan even longeren.

Het andere paard: goed losstappen en dan aangalloperen (bijv.)

Het volgende paard: paar rondjes losstappen en dan aandraven.

enz. enz. Het is gewoon een kwestie van je paard (of de paarden die je rijdt) een beetje kennen.

@ Shaddow: Dat van die: tijd is geld: Dat moet je me nog maar eens uitleggen, die snap ik niet helemaal???

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:10

Kafue schreef:

Het allergelukkigst is het paard op de weide zonder een in de weg zittende hobbelend ruiter op zijn rug

Rekening houden doe je al met een paard door hem te beschermen tegen zijn eigen onwetendheid, dat betekent dat je hem niet gelijk laat galloperen of draven omdat hij daar zin in heeft. Welzijn van een paard is als hij gezond is. Natuurlijk heb ik respect voor mijn paard. Geen van de paarden is bij ons afgestompt, het zijn allemaal blije gezonde paarden maar we nemen ze wel in bescherming tegen zichzelf om blessures te voorkomen.

Stel je eens voor dat je paard zomaar aan mag galloperen van jou omdat je voelde (beetje zweverig) dat die in galop wilde en het nodig had. Ahum hoe doe je dat dat in de proef mag hij dan ook lopen hoe die wil of dwing je hem toch een beetje te luisteren. Mag hij ook niet halthouden bij X omdat hij daar geen zin in heeft. Of mag hij hindernis 8 overslaan omdat de kleur hem niet aanstaat. Mooie boel wordt het dan.

Ga je naar de jury omdat je een 1 krijgt wegens niet getoond en dan ga je uitleggen maar echt meneer de jury hij wilde niet dan kan ik hem toch niet dwingen het wel te doen?

Meerdere mensen hebben hier al verteld dat het soms juist beter is om een paard te laten galloperen?Geld voor die van mij ook zeker,als ik daar eerst een kwartier mee ga stappen nu,terwijl ze vooruit wil,nou ik nodig je uit om te zien hoe lenig ze ineens is Haha! !Al die sprongen lijken mij een stuk slechter dan een handgalopje,of in mijn geval eerst even 10 minuten stevig draven zodat de stoom eraf is.

Kan je je daar dan niets bij voorstellen?Dat je liever een paard heb wat een beetje door loopt dan een paard wat helemaal opgekropt vol energie rare dingen gaat doen Lachen ?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 22:23

het Synovia verhaal is waarheid

Ik heb vanavond overlegd met de dierenarts en de fysiotherapeut.
Het Synovia verhaal is waarheid.
Dat werpt een ander licht op het belang van het goede losstappen.

De mensen met de paarden die niet los kunnen stappen omdat ze simpelweg daar niet braaf genoeg voor zijn en niet voldoende luisteren hebben grotere kans op blessures dan de mensen die gewoon rustig los kunnen stappen.

Beweging is altijd belangrijk. De onbelaste belasting lees zonder ruiter op groot oppervlak is minder belastend en blessuregevoelig dan de belaste belasting met ruiter op een klein oppervlak Nerd

Ik weet nu wel hoe je moet losrijden en natuurlijk hoe het niet moet.

Nu krijg ik natuurlijk al die luitjes weer over me heen die rekening houden met het paard omdat die galloperen wil enzovoort enzovoort. Ach gut Doei, doei
Ik heb het wetenschappelijke belang gehoord van goed losstappen en daar houd ik me aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:28

DAMN kafue ........................ meisje LEEESSSS!!!

Is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat als het heel koud weer is dat er dan in galop losgereden word omdat de paarden TE Druk zijn......

Dat is 14 Keer per jaar ofzo.............. WAAR maak jij je druk om WELK risico zit er aan die 14 keer per jaar dat het paard een keer ipv losgestapt losgegalopeerd word...................

Gemiddeld 14 keer per jaar...........

Clown Clown Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:33

Ik heb net even gebeld met een goede kennis van mij............ ook VA en die vind het dus geen probleem

Ik stuur hem zo de link van dit topic door zodat hij kan reageren ..........

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:37

Kafue schreef:
het Synovia verhaal is waarheid

Ik heb vanavond overlegd met de dierenarts en de fysiotherapeut.
Het Synovia verhaal is waarheid.
Dat werpt een ander licht op het belang van het goede losstappen.

De mensen met de paarden die niet los kunnen stappen omdat ze simpelweg daar niet braaf genoeg voor zijn en niet voldoende luisteren hebben grotere kans op blessures dan de mensen die gewoon rustig los kunnen stappen.

Beweging is altijd belangrijk. De onbelaste belasting lees zonder ruiter op groot oppervlak is minder belastend en blessuregevoelig dan de belaste belasting met ruiter op een klein oppervlak Nerd

Ik weet nu wel hoe je moet losrijden en natuurlijk hoe het niet moet.

Nu krijg ik natuurlijk al die luitjes weer over me heen die rekening houden met het paard omdat die galloperen wil enzovoort enzovoort. Ach gut Doei, doei
Ik heb het wetenschappelijke belang gehoord van goed losstappen en daar houd ik me aan.

*joehoe*

Dat dat beter was,dat had calimero je ook wel kunnen vertellen Haha! !Maar wat is beter: Stappen,duidelijk.ALS DAT NIET KAN,

dan denk ik dat de VA toch ook voor een galopje/drafje gaat ipv een bok/passage/piaffe/wijk spelletje?