Met Cap of Zonder Cap

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Met Cap of Zonder Cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:49

Ik rij altijd met cap.
Het blijft immers een dier die onverwachten dingen kan doen.
Voor de rest moet iedereen zelf weten wat hij/zij doet, het is immers niet mijn hoofd Haha!

chiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:21

Met cap in de les omdat het verplicht is, ik werk op een dressuurstal waar ik meer dingen op stal doe en af en toe moet ik eens een paard rijden en ja dan heb ik dus geen cap bij dus rijd ik zonder. Op buitenritjes altijd zonder, ik ga namelijk niet naar buiten met een niet te vertrouwen paard. Met springen draag ik ook een cap aangezien we dit alleen in de les doen, en daar een cap verplicht is. Als ik een paard echt niet vertrouw en ik heb geen cap bij me dan ga ik er gewoon niet op of het moet zijn dat ik een cap kan lenen die me goed zit.
Ik vind caps best fijn zitten eigenlijk daarbij zijn ze ook nog veilig, alleen het meeste van de tijd vergeet ik mijn cap behalve op les dan.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:21

Thuis rij ik niet met cap, verder op de straat, stenen, Les bos en elders buiten wel. Aangezien het paard wat ik nu rij niet de liefste en zeker niet het makkelijkste paard is om te rijden, en dus wel eens op haar achterbenen gaat staan doe ik het buiten wel. Maar ik vind wel dat het ieder zijn eigen keus is en ieder zijn mening ofzo erover mag hebben. Ik weet dat het geen excuus is maar het zit me gewoon niet lekker zon cap op mijn hoofd.

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:46

ik rij zonder cap omdat ik vind dat dat ding mij niet tegen hersenletsel beschermd!!!!

plus daarbij dat ik het heeeeel vervelend rijden vind want ik krijg jeuk op mn kop van dat ding! en het ziet er niet uit maar dat is bijzaak

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:03

Ik reed eerst alleen in de springles en tijdens buitenritten met cap. Maar het is bij ons nu verplicht om met cap op te rijden dus tegenwoordig rij ik altijd met cap.

Moet eerlijk bekennen dat ik het absoluut niet lastig vind zitten. Natuurlijk is het nu wel winter, moet nog zien of ik het van de zomer nog steeds zo lekker vind zitten Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:10

Eigenlijk wel een strak plan cap verplichten.

Aan de andere kant wie heeft dat artikel in de Bit gelezen, over de cap.
En dat er veel vitale organen nog onbeschermd zijn als je rijd met cap op.

Dan moeten ze tijdens het uitgaan ook een valhelm verplichten laatste tijd schering en inslag iemand bij de disco doodgeslagen, gestorven aan hersenletsel

Of dan het voetbal daar dragen ze ook geen valhelm.

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:28

nouja dat ben ik zeer zeker met jullie eens!!! paardrijden is idd een risicosport! maarja eeeeh ieder zn eigen risico toch?!?! ik heb ook gehoord dat op het moment dat je een ongeluk maakt met je paard en je had geen cap op, de verzekering niets uitkeerd!!! dus zeg maar net zoiets als wanneer je met je scooter een ongeluk maart en je had geen helm op! nou blijf ik tocjh(eigenwijs) zonder rijden want ik vind een cap echt nergens over gaan

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:39

Chantal_Ivan schreef:
nouja dat ben ik zeer zeker met jullie eens!!! paardrijden is idd een risicosport! maarja eeeeh ieder zn eigen risico toch?!?! ik heb ook gehoord dat op het moment dat je een ongeluk maakt met je paard en je had geen cap op, de verzekering niets uitkeerd!!! dus zeg maar net zoiets als wanneer je met je scooter een ongeluk maart en je had geen helm op! nou blijf ik tocjh(eigenwijs) zonder rijden want ik vind een cap echt nergens over gaan

Dan moet dat wel in de polisvoorwaarden staan. Knipoog

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:42

ik denk van niet omdat het gewoon de wet is!!!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:03

Ik moest op de manege met cap rijden, dus dat heb ik mezelf gewoon al aangewend. En nu heb ik een eigen paard, ik vertrouw 'm 100%. Hij zal nooit iets doen om me er echt proberen af te krijgen, maar ik heb wel eens meegemaakt dat hij gewoon zelf omviel.. Tja, als dat een keer richting de bakrand is...
Ik vind zonder cap ook fijner, veel frisser en niet zo zweterig.. Maar stel, het kan aaaltijd, dat er iets gebeurd.. Je hoeft maar verkeerd te vallen en je kan er geweest zijn.
Dus doe mij maar een cap op. Hij doet nooit iets, maar net die ene keer dat ik geen cap op heb kan het maar gebeuren!

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:34

ja ok dat is zeker zo maar... dat ding zal mij nooit tegen hersenletsen beschermen! ik zal idd ipv een zware een lichte hersenschudding hebben! maarja.... ik rij al 17 jaar en heb nog nooiteen cap gedragen en was het ook niet van plan!

nu wil ik niet zeggen omdat ik al 17 jaar rij er met mij nooit wat zal gebeuren hoor! zo bedoel ik het niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:38

Chantal_Ivan schreef:
ja ok dat is zeker zo maar... dat ding zal mij nooit tegen hersenletsen beschermen! ik zal idd ipv een zware een lichte hersenschudding hebben! maarja.... ik rij al 17 jaar en heb nog nooiteen cap gedragen en was het ook niet van plan!

nu wil ik niet zeggen omdat ik al 17 jaar rij er met mij nooit wat zal gebeuren hoor! zo bedoel ik het niet

smart Ach gut

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:54

Heb in de drie jaar dat ik rij nog nooit zonder cap gereden Lachen Ik zou me naakt voelen zonder denk ik Tong uitsteken Het hoort gewoon bij het rijden. Wat als je op je hoofd valt, of je knalt met je kop tegen een laaghangende tak aan, of je paard steigert en knalt tegen je hoofd aan? Nagelbijten / Gniffelen

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:33

ja daar zit zeker wel wat in!!! maarja ik wil het gewoon niet zou me een ninja turtle voelen Haha!

maarja ach.... ik vind dat iedereen het zelf moet weten!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:38

Ik reed zomers altijd zonder cap, maar dat wilde die mensen liever niet, dus toen reed ik weer met cap, nu rijd ik niet meer op Saar, maar wel op de manege en daar is het verplicht.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:46

tjah iedereen moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar ik rij met dressuur altijd zonder cap Bloos

wanneer ik wel met cap rij:
*wedstrijd (verplicht)
*op de club (verplicht)
*met springen (wil hij nog wel is lelijk weigeren)
*met buitenrit (buiten is het tog altijd spannender en je weet maar nooit Knipoog )

gewoonweg omdat ik me pony al 10 jaar heb en met dressuur vertrouw ik hem 100% tuurlijk kan er altijd wat gebeuren maar hij doet nooit egt zo erg dat ik er vanaf vlieg Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Pikolino op 07-02-05 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:47

nee maarja vergeet niet dat een kat in het nauw rare sprongen maakt;-)

maargoed ik doe het zelf ook niet hoor!!! ik vind het gewoon onzin!

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:01

ik rijd altijd met cap..
1. ik vind het een stuk veiliger..
2. het is bij ons op de vereniging verplicht..
3. de eigenaresse van mn pony wil het ook..
4. ik heb er totaal geen last van eiglijks van die cap.. de caps van tegenwoordig zitten goed en ventileren dus geen last van een warm hoofd..

Het is voor je eigen veiligheid.. mijn pony is heel betrouwbaar, maar er kan altijd iets gebeuren (denk aan opvliegende vogels of iets dergelijks) Paardrijden is en blijft een van de meest gevaarlijkste sporten!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:15

Ik rij meestal zonder maar op een nieuw paard altijd met tot dat ik ze beter ken en beter kan aanvoelen.

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:38

ik rijd altijd zonder cap, alleen als ik in een manege/groepsles meerijd of op wedstrijden. binnenkort moet ik er ook een gaan dragen in mijn prive les. ik heb er geen problemen mee ik heb net een nieuwe cap gekocht en deze zit heerlijk. ik ben denk ik zonder cap gaan rijden omdat mijn oude cap kei strak zat en ik na een half uurtje barste van de koppijn. maar als iemand tegen me zegt zet ff je cap op dan doe ik dat meteen ik vind het niet erg maar ben het gewend om zonder te rijden. lekker de wind door je haren.
op een nieuw paard of een die ik niet ken zet ik er wel een op.

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:58

ik rij altijd met cap, of het nu een moeilijk paard is of niet, als je het gewend bent merk je er niks van en met is 100000x veiliger......op mijn manege mag je niet eens zonder cap rijden

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:03

Ik rij met cap, altijd, geen uitzonderingen. Ik vertrouw Amo voor de volle 100 % en weet dat hij niet zomaar zal schrikken, bokken of wegrennen, maar het blijft een vluchtdier.
Ik ben al zo vaak van een paard gevallen, maar nooit iets ernstigs gehad, vaak dankzij de cap die ik ophad. Vroeger nam ik het er niet zo nauw mee, maar ondervind en zie steeds vaker de gevaren die in de kleinste hoekjes kunnen zitten.
Ik rij liever niet dan zonde cap. Ik heb misschien in al die jaren twee keer zonder cap gereden, 1 keer na een half uur longeren, en het was nadat ik mijn paard 4 weken niet had gezien (en na 5 minuten stappen was ik weer vanaf, voelde me niet veilig), en pas een keer vor een fotoshoot zonder cap gezeten, maar niet gereden.

Ik weet neit, ik stoor me niet aan mensen die geen cap dragen, willen zij zo dom doen, mij best. Maar ik voel me niet veilig zonder cap, en het is zo'n kleine moeite om hem op te zetten Lachen

as_trid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:09

ik rij altijd met cap want dandy wil nog weleens onverwacht schrikken
en meestal blijf ik wel zitten maar je weet maar nooit Lachen
vooral als ik naar buiten ga rij ik zeker weten met cap!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:11

Ik rij altijd met cap, aleen als het super heet is (ben een beetje een hitsig typje Haha! ) Rij ik zonder (dat is in nederland dus zo ongeveer 5 keer in het jaar Haha!

Mag er alleen wel op wijzen dat de eigenaar van het paatd verantwoordelijk is. Dus als je vriendin op jouw paard wil rijden zorg dan wel dat zij/hij een cap op doet!!!!!! Als er nl wat gebeurd ben jij verantwoordelijk. Dus laat altijd mensen op jouw paard een cap op doen. Een bordje of een ondertekening helpen niet en je blijft verantwoordelijk.

Tis maar dat jullie het weten.

Groetjes Marije

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:22

Na genoeg altijd met cap. Het gebeurt een enkele keer dat ik zonder er heel even op zit, maar alleen als miepje in een goede bui is. De kinderen die bij ons rijden/lessen zijn 'verplicht'(door ons) om een cap te dragen. Anders gaan ze niet rijden, wij hebben nog altijd de verantwoordelijkheid.
Soms ben ik alleen aan het kijken en vraagt iemand of ik er even op wil, maar als de cap of veel te klein of veel te groot is, ga ik zonder. Dat vind ik dan wel weer veiliger.