Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

runningkawa schreef:Jij leest ook niet
ik zeg dat je er al niet op moet gaan zitten zonder goede ervaring aan de kant
En dat doe je wel (net als andere hier)
Mijn voorbeelden zijn niet met inrijden, maar met de eerste keer zitten.
wat doe jij als je dat gebeurt is mijn vraag?
gijsenkim schreef:
Is het stoutigheid, is het angst, is het onbegrip, is het boosheid..... pas als je dat kan uitvogelen en er dan op reageren zoals bij het betreffende paard zn karakter past dan pas kan je er over na gaan denken om paarden in te gaan rijden........
Mrietjesueel schreef:gijsenkim schreef:
Is het stoutigheid, is het angst, is het onbegrip, is het boosheid..... pas als je dat kan uitvogelen en er dan op reageren zoals bij het betreffende paard zn karakter past dan pas kan je er over na gaan denken om paarden in te gaan rijden........
Dat bedoel ik.
gijsenkim schreef:Ik heb ook al een berg paarden zadelmak gemaakt. NOOIT in mijn eentje, ALTIJD met iemand met verstand van zaken erbij. Je kan een paard ook niet alleen zadelmak maken. Ik bedoel, er moet toch iemand zijn die vanaf de grond in het begin de dingen oplost die je als ruiter nog niet op KAN lossen...... zoals het stomweg stil blijven staan bijvoorbeeld.
Nog steeds na al die jaren doe ik het nog altijd met zn tweeen. Ik zal het ook nooit alleen doen........... en ik ben diegene die in het midden staat heel vaak heel dankbaar geweest, want ik heb ze best nodig gehad af en toe.
Op dit moment heb ik een jong peerd onder de billen, ik rij hem 3 a 4 keer in de week.......... altijd onder begeleiding![]()
![]()
En dan moet je erbij bedenken dat ik pas 18 jaar paarden zadelmak maak.
De dingen die ik meegemaakt heb bij het zadelmakmaken zijn onnoemelijk. De problemen die erbij komen kijken ook. Dat kan je niet zomaar even uitleggen....
Is het stoutigheid, is het angst, is het onbegrip, is het boosheid..... pas als je dat kan uitvogelen en er dan op reageren zoals bij het betreffende paard zn karakter past dan pas kan je er over na gaan denken om paarden in te gaan rijden........ en ga dat maar eens uit een boekje leren![]()
![]()
Van het voorjaar heb ik er weer 5 om zadelmak te maken, en deze doe ik ook weer niet alleen. Ik doe dit samen met een heel handig meisje van 16 die goed kan zitten, rustig is met handen, benen en lijf........ en niet bang. Ik neem al het grondwerk voor mijn rekening en zij mag er de eerste paar keren op, totdat het paard ruitermak is... dan neem ik het over om het paard B klaar te maken zodat deze terug kan naar de eigenaar. Tijdens het rijden wat ik doe, zal het meisje er ook bij zijn... gewoonweg omdat IK dat prettiger vind, zij kan eventueel vanaf de grond inkomen als dat nodig is.
runningkawa schreef:
En hoe vaak heb je er nu opgezeten?
er kan nog van alles voorbij komen, wat dan?
Citaat:LEZEN! LEZEN OVER! Nix aanleren, nix meteen de dag erop in de praktijk toepassen!
runningkawa schreef:en je schreef eerder dat je nog niet reed???
dat je de info alleen zo nog maar nodig had, om het maar alvast te wetenCitaat:LEZEN! LEZEN OVER! Nix aanleren, nix meteen de dag erop in de praktijk toepassen!
http://images.google.nl/images?q=tbn:vH ... .jpg[/img]
gijsenkim schreef:Is ook zo.... het zadelmak en ruitermak maken is niet echt het probleem.......... de knoppen erop monteren wel
of beter gezegd
maar er moet een goede rem op komen en dat ze luisterd naar ''hoo''
in de hoek aangaloperen en je buitenbeen achter de singel en de binnenbeen op de singel...als dat lukt en je kan hem makkelijk terug te nemen ben je al veel verder