als een paard iets eng vind; negeren/geruststelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:24

secricible schreef:
Negeren meestal, maar vaak als we op wedstrijd zijn en ik zie dat alle ponies op een bepaalde plek bang zijn rijd ik er al naartoe met: braaf, goedzo, braaf, goedzo meisje, zie je wel dat het niet eng is, goedzo.
Dan hoeft ze nog niet eens geschrokken te zijn, maar het helpt wel.

Als ik dat bij Jolynn zou doen, raakt ze al in de stress voordat ze door heeft wat er eng is. Bij haar helpt negeren het beste.
Mijn mening is dus dat het bij elk paard anders is!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:54

ik had nog niet de rest van de reacties gelezen, maar kies wat het beste is voor jou pony Lachen
kijk en test waar ze het beste op reageerd.. als mijn pony bijvoorbeeld iets engs vind, loop ik er met haar 1 keer naar toe laat haar ruiken en desnoods zet ik het op haar kont Lachen ik praat ook tegen haar. de 2de keer dat ik er dan langs kom is het goed en kan ik gewoon verder rijden

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:31

Ik negeer het gewoon.
Ga altijd lekker door met waar ik mee bezig was.
Mijn paard schrikt overal van, dus geruststellen haalt bij haar niet echt uit.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:19

Hangt er ook een beetje vanaf welk paard ik rij.

Prima is in die meer dan een jaar dat ik haar heb, 1, misschien 2 keer ergens van verschrokken onder het zadel. En dan ook nog van iets waarvan je echt kan verschieten(een hond die plots om de hoek komt gerend), voor de rest is het een heel koel paard. Als zij zich verschrikt, stel ik haar wel eventjes gerust en rij ik dan gewoon verder.

Maar evita is broekschijter eerste klas Haha! . Als ik die altijd maar moest aaien en gerusstellen als ze bang had, geraakte ik niet meer aan rijden. Als zij zich net als Prima even verschiet van een opdagende hond of van een schot of een luid opvliegende vogeltje een meter van haar, dan kan ik haar nog even gerusstellen.

Maar het gebeurde vooral vroeger heel vaak dat ze gewoon niet de hoek doorwilde bij het bosje. En daar was níks, echt niks veranderd. Of een witte stoel bij mijn instructrice. Als ik langs haar wandel, gaat ze er zo naar toe, zit ik er op vertikt ze het gewoon en begint ze daar van allerlei hogeschool kunstjes te vertonen(mijn instructrice vond het al een goed begin voor de piaffe en de passage, de inzet was goed, de verzameling en afwerking mochten nog iets beter Haha! Haha! ) en als ik dan ga geruststellen, kan ik daar nog een half uur staan, want ze blijft die hoek of die stoel vreselijk eng vinden, pure komedie dus.

Dan ben ik wel even streng, zet mijn been eraan, desnoods een klein tikje vanuit mijn pols om terug bij mijn aandacht te geraken, en dan ga ik daar in die hoek wat moeilijker oefeningen doen, meestal schouderbinnenwaarts eerst, of er eens naartoe wijken enzo. De eerste keren dat ik er dan langs kom, zit ze nog vol spanning en probeert ze er af en toe tussenuit te knijpen, maar als ik er een paar keer langs ben geweest, is plots al die vreselijke angst voorbij en loopt ze er de rest van het uur langs alsof er nooit iets was geweest(en er is dan totaal niets veranderd in het bosje Blond Haha! )

Snan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:39

Ligt eraan wat voor eng het is.
Als het uit ouwehoeren is, dan negeer ik het altijd gewoon en ga door met wat we aan het doen waren. Maar als ie écht iets eng vind, dan ga ik hem wel gerust stellen.

Hesterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:51

Sinds anderhalve week heb ik weer een paard van mezelf, in plaats van het rijden op een stal. Het is een 4 jarige flemmingh, die nog niet verkeersmak was en pas enkele maanden onder het zadel.
Aangezien ik geen bak bij de stal en weide heb, is hij verplicht direct mee de weg op gegaan. (alleen en met anderen) Door hem gewoonweg te overvallen hiermee is hij nu al een echte kerel op de weg. Ik doe alsof het echt de normaalste zaak van de wereld is dat er zo nu en dan een knalgele vrachtwagen, tractor of hijskraan langs moet. Ook bruggetjes, linten, meerennende paarden in een weiland, hard waaien en hagelstenen doen hem nu niets. Hij vind het heel erg eng en is echt een hete bliksem, maar de weg op gaat gelijk super!
Als je je paard gaat gerust stellen door hem ernaar te laten kijken of belonen, bevestig je het paard in zijn angst! (en als jij, de leider, bang bent, is hij het helemaal!) Niet doen dus.
Hopelijk heb je er wat aan.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:04

Mijn paard is een echte angst/paniek haas, maar ik moet hem het vertrouwen geven dat het niet eng is.

Als ik denk van : Oh in die hoek schrikt hij altijd,of dat vindt hij eng, dan merkt hij dat en dan geef ik hem niet dat vertrouwen, waardoor hij juist die plek enger vindt.

Ik rij hem zelfverzekerd door, rij hem naar voren en begrens goed met mijn benen en evt. wat stelling en hem goed belonen als hij er netjes langs is gelopen.

Goed je paard bezig houden met oefeningen en schakelen, dat houdt hem bij de les, en dan is hij niet zo met zijn omgeving bezig.

Succes ermee. Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:39

Ik negeer altijd alles maar mijn paarden schrikken ook zelden. Als ze wel een keer schrikken kijk ik meestal raar op en zet ze een beetje harder aan het werk.

daantjuhhh

Re: als een paard iets eng vind; negeren/geruststelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:04

ik vind zoiets moeilijk on vanaf hier te beoordelen,,

ik had een pony en die was ook overal "bang" voor.
ik heb t genegeerd.. hielp niks... ik heb m hard aangepakt.. hielp niks..
vanalles hebben we geprobeerd..

tot op een gegeven moment hij kreupel werd...
DA onderzoek--> hoefkatrol..

Nu blijkt dus dat hij alleen op deze manier onder t werk uit wou komen,
vanwege dat ie pijn had..
en ik maar straf geven of negeren.

nu hij zolang stilstaat en geen pijn heeft, is hij ook nergens bang meer van.

Ik zou eens kijken of alles klopt, dingen zoals zadel wel passend, enz....

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:49

De mijne krijg je rustig door haar te laten zien dat het niet eng is. Een bankje in het bos is bijvoorbeeld niet meer eng als ze er een keer aan heeft kunnen ruiken. Gewoon negeren heeft geen zin, dan is ze er de volgende keer weer bang voor.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:04

Ook bij mijn paard moet ik hem laten kijken, tijdje terug had hij erg schrik van een dik stuk hout dat wat verscholen lag in het hoge gras, ik kreeg hem er echt niet langs, benen, zweepje, sporen. Toen ben ik hem gewoon beginnen aanmoedigen bij elk stapje hij voorwaarts zette en dit hielp heel goed na een dikke 5minuten ging hij er al snuivend langs Haha!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:05

Ik denk dat ik nu een beetje ga samenvatten wat er in lange lijnen staat in dit topic, want ik heb maar een paar reacties gelezen.

Je moet het paard waar je op rijd inderdaad een beetje goed kennen, om te weten of hij het echt eng vind, of dat hij gewoon onder het werk probeert uit te komen. Als je merkt dat hij doet alsof, moet je en niet negeren, en niet gerust stellen. Als je hem gerust stelt, denkt hij dat het echt eng is, en zal hij er mischien de volgende keer echt van schrikken. Als je het negeert, denkt hij dat het mag, en zal hij het waarschijnlijk vaker gaan doen.

Wanneer hij het echt eng vind, zou ik hem gerust stellen, vooral als je buiten rijd enzo. Als je er dan een paar keer bent langs gereden, kun je het langzaam aan negeren. Hij zal dan merken dat het niet eng is, en het schrikobject zelf gaan negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:41

Bij mijn pony doe ik of ik gek ben en niet in de gaten heb dat er iets engs is. In de meeste gevallen werkt dat.
Werkt het niet en vindt hij het ècht eng dan ligt het maar net aan de situatie hoe ik reageer. Soms laat ik hem even kijken tot het niet eng meer is en soms dwing ik hem er langs.

Twee voorbeeldjes...
Volgens mijn pony is een betonnen bak midden in het bos wel heeeel eng natuurlijk.
Ik weet dat er zo nog twintig bakken staan en dan is het heel simpel, niet zeuren maar doorlopen.

Een idioot die op z'n crossmotor door het bos raast gebeurt niet zo heel vaak. "Kijk maar even jongen", is dan mijn reactie.

Tot nu toe werkt deze aanpak, mijn pony is nog maar één keer gevlucht en dat was dan ook nog terecht.
Twee reeen die opeens met een rotvaart je pad kruisen is zelfs imo een goede reden om ervan door te vliegen Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 00:12

Dat ligt er een beetje aan of het echt schrikken is of dat het aanstellen is.

Mijn paardje heeft soms nog wel eens schrikkerige dagen. Die probeer ik er dan schoudervoor langs te rijden.
Goed aan het werk zetten en mischien vergeet die dan het enge.