les instructeur: zonder opl. met opleiding

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:14

hihihihi, de Orun manier dus;) Die heb ik laatst persoonlijk mogen ervaren. Gelukkig dat veel mensen na dat papiertje weer gewoon hun gevoel volgen en vanuit hun ervaring les gaan geven, zoals het hun het beste ligt... Schijnheilig Haha! Niet tegen de opleiding hoor... Maar ik persoonlijk vind hun standaard van lesgeven niet zo ruitervriendelijk/persoonlijk... Ik wil communiceren tijdens het rijden met de instructeur over wat ik voel en wat diegene ziet en/of wil zien... Tweerichtings (of drie, want je paard communiceert ook Knipoog) verkeer dus!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:35

GoldStar schreef:
2. les krijgen van iemand die beter rijdt dan jij, het in de wedstrijdsport misschien niet maakt, maar die wel een beroepsopleiding voor training en instructie heeft gevolgd (bv Deurne of in Duitsland)

Wedstrijdresultaten interesseren mij geen moer, en zeggen volgens mij ook weinig tot niks over de rijvaardigheid (met een hoop truukjes en geruk en gepluk kan je nog heel aardig in het Z terecht komen) Als hij/zij echt probeert en moeite doet om het te maken in de wedstrijdsport, is het een ander verhaal, dan moettie het ook wel voor elkaar kunnen krijgen natuurlijk. Maar hoe beoordeel je de rijvaardigheid van iemand die geen wedstrijden rijdt? Om welke reden dan ook; geen geld, geen tijd, geen geschikt paard... Dat is voor mij dus geen vereiste; de rijvaardigheid beoordeel ik aan het rijden zelf, en vind ik bij een intstructeur heel belangrijk, net zoals het verstand hebben van paarden en de paardenwereld in het algemeen, mensenkennis, en bekwaam zijn in het lesgeven (of dat nu paardrijden is of iets anders).

Diploma is voor mij een vereiste voor een instructeur, puur uit principe. Het is heel moeilijk om werk te vinden in de paardenwereld, en dan vind ik het niet meer dan eerlijk om de mensen, die er tijd, geld en moeite in hebben gestoken om een opleiding te volgen en een diploma te halen, voorrang te geven op anderen. Dat werkt bij elk beroep zo. Nu is het natuurlijk niet het enige wat telt; iemand mét diploma, die volgens mij niet bekwaam genoeg is, wil ik niet als instructeur. En het diploma zelf telt ook mee; ik zie niet graag mensen van Deurne, tenzij het iemand is die door die opleiding heen kans heeft gezien aan z'n eigen normen en waarden, en visies.

Verder vind ik het fijn als een instructeur openstaat voor andere dingen, en je aanmoedigt om ook eens bij anderen te lessen, omdat je alleen op die manier je eigen weg kunt zoeken (ipv de weg van een ander te volgen). En dat zijn er maar héél weinig die dat doen.

VeraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:38

Ik vind het belangrijk dat mijn instructrice vooral rustig is en dit overbrengt op mij en mijn paard. We willen nog weleens in de stress vliegen Bloos . Ontspanning en oog voor het paard vind ik belangrijk. Mijn huidige instructrice geeft ook les op een manege en heeft zelf ook wedstrijden gereden. Mijn vorige instructrice heeft deurne gedaan, heeft Prix sint George gereden. En rijdt nu ook op hoog niveau wedstrijden. Allebei erg goede lesgeefmensen. Dus eigenlijk maakt het me niet uit. Het gaat ook erom of het klikt met degene die in het midden staat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:50

Wat ik belangrijk vind is de kijk op het paard en de combinatie...... een intructeur moet de capaciteit hebben om te weten dat (en das absoluut niet denegerend bedoeld) een tinker niet de lijfelijke mogelijkheden hebben dan een Jazz x Ferro (noem maar een dwarsstraat) Een instructeur moet kunnen inzien dat HAAR doelstellingen niet de doelstellingen van de leerling hoeven te zijn. En daar de les op aan te passen.

Een instructeur moet imo zich kunnen inleven in de combinatie die deze lesgeeft, het paard lezen, de ruiter lezen en daaruit werken.

Positieviteit is het allerbelangrijkste... uiteraard moet er gezegd worden wat er verkeerd gaat........ maar IK leer meer van een DIT is een goed stukje, Juist Kim, goed opgelost...... Ja daar ben ik gevoellig voor Haha!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:06

Ronja schreef:
Diploma is voor mij een vereiste voor een instructeur, puur uit principe. Het is heel moeilijk om werk te vinden in de paardenwereld, en dan vind ik het niet meer dan eerlijk om de mensen, die er tijd, geld en moeite in hebben gestoken om een opleiding te volgen en een diploma te halen, voorrang te geven op anderen.

Hier kan ik niet mee eens zijn. Een diploma is idd fijn, maar voor mij moeten ze echt zelf wat hebben gepresenteerd. Ik ken namelijk iemand die een of andere snel cursus heeft gedaan, en denkt super geweldig les te geven. Terwijl ze zelf haar paard niet durft te rijden, omdat ze haar niet aankan.
Ik zeg niet dat ze met elke paard om moeten kunnen gaan, maar of ze moeten echt een "gave" hebben, om goed rijles te kunnen geven, zonder zelf wat te paarden te maken hebben Verward , of ze moeten gewoon simple veel ervaring met paarden in het algemeen hebben. Kijk, ervaring + zelf les volgen, en iemand kan toch wel een aardig les geven. Of Cursus + zelf geen 'lef'(om het maar zo te noemen) of ervaring hebben, is geen combinatie. Al gauw kom je iemand tegen die gewoon wat aan de kant staat te schreeuwen heel precies uit een boek, en vragen niet kan beantwoorden, of voor doen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:57

Skitter schreef:
Hier kan ik niet mee eens zijn. Een diploma is idd fijn, maar voor mij moeten ze echt zelf wat hebben gepresenteerd. Ik ken namelijk iemand die een of andere snel cursus heeft gedaan, en denkt super geweldig les te geven. Terwijl ze zelf haar paard niet durft te rijden, omdat ze haar niet aankan.
Ik zeg niet dat ze met elke paard om moeten kunnen gaan, maar of ze moeten echt een "gave" hebben, om goed rijles te kunnen geven, zonder zelf wat te paarden te maken hebben Verward , of ze moeten gewoon simple veel ervaring met paarden in het algemeen hebben. Kijk, ervaring + zelf les volgen, en iemand kan toch wel een aardig les geven. Of Cursus + zelf geen 'lef'(om het maar zo te noemen) of ervaring hebben, is geen combinatie. Al gauw kom je iemand tegen die gewoon wat aan de kant staat te schreeuwen heel precies uit een boek, en vragen niet kan beantwoorden, of voor doen.

Is ook zo, een diploma alleen is niet voldoende. Rijvaardigheid en verstand van zaken is het meest belangrijk en ontstaat door ervaring en gevoel. "Prestatie" in de zin van wedstrijdresultaten vind ik dan weer niet noodzakelijk.
Maar als ik moet kiezen tussen een instructeur zonder diploma, en eentje met diploma, waarvan ik allebei denk dat ze goed genoeg zijn, dan krijgt degene met diploma toch voorrang bij mij.