boken en dan pas aan galopeeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:37

Leuke foto's heel gezellig maar je had me een pb gestuurt en ik had er eentje terug gestuurt. Je had een zin die niet afgemaakt was!! Wil je die nog afmaken??? *nieuwsgierig*

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 23:11

oo dat het jou pony was en dat jij wel zal weten wat je zal doen emt het er uit slaan iedereen zijn eigenmanier

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:41

MissSisa schreef:
*MissSisa vraagt om nadere toelichting van deze voor haar neiuwe manier van trainen.*

Niet trainen. Jezelf trainen. Met geweld kun je veel berijken hoor, ook mentaal en emotioneel geweld. Intimidatie, afdwingen etc. Als je paard een spelletje met je speelt, kun je dit op lossen op de manier hoe een kuddeleider het ook op zou lossen. En niet door een knal te geven (straffen) maar door te corrigeren op het moment dat het mis gaat, en niet erna. Win het respect van je paard door firm te zijn, maar niet geweldadig of onvoorspelbaar. En nou zou een kuddeleider niet zo snel op de rug van een ander paard klimmen (;)) maar het gaat om de manier hoe je je tegenover je paard opstelt, vanaf het moment dat je het land inloopt.

Ach dit is best moeilijk om uit te leggen, maar ik zou je graag verwijzen naar Parelli.nl als het niet duidelijk is.

Tamarinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:48

Het kan idd egt gewoon ondeugd zijn, ik heb een pony van 5 die het ook wel eens doet gewoon omdat hij geen zin heeft. maar meestal probeer ik de teugels losser te laten en met mijn kuit zo goed mogelijk aan te drukken (of gewoon een schop geven!). Je mag hem best een keer op z'n donder geven want hij neemt jou ook in de maling!

Groetjes tamarinde Lachen

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 20:45

ja zo afen toe mag dat best ja maar uit de stukjes tekst van MissSisa maak ik uit dat zei alles oplost met slaan en schopen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:47

miriamrocky schreef:
ja zo afen toe mag dat best ja maar uit de stukjes tekst van MissSisa maak ik uit dat zei alles oplost met slaan en schopen

Wat kunnen mensen toch verkeerd denken. *zucht*

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:48

Lieve pony!!!
Als je aan gaat galopperen, weet je dus dat ze gaat bokken. Mischien helpt hoofd omhoog houden, en flink aandrijven? (niet schoppen, aandrijven)

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 21:43

het is zondag goed gegaan heeft 2 keer gebokt en zat in gehlop Lachen nu nog met zijn eige baasje

DEESenJAMBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 07:42

Ik weet niet of het al gezegd is, maar bokken kan ook komen door niet goed passend tuig, ik zou dat nog is laten na kijken door iemand die er verstand van heeft.

Ik denk ook dat het gewoon veel longeren en oefenen is, geduld hebben Knipoog

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 10:05

DEESenJAMBO schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar bokken kan ook komen door niet goed passend tuig, ik zou dat nog is laten na kijken door iemand die er verstand van heeft.

Ik denk ook dat het gewoon veel longeren en oefenen is, geduld hebben Knipoog

tuig kan niet want is helmaal op maat gemaakt voor hem

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:42

dat maakt niet uit misschien bonkt het zadel wel. teveel op ze rug en hoe oud is en en hoe vaak rijd je hem? want misschien staat ie dag en nacht op stal en wil hij gewoon ze energie kwijt. en rijd je met sporen misschien prikke die spore wel teveel. maar ik denk gewoon dat je het moet zien als spelen wat hij wil doen. gewoon energie uitstoting en dat is niet op te lossen met geweld want met geweld bereik je niks behalve een paard wat aze doodsbang is en daa heb je niks aan misschien goed idee dat doormiddel van natural horsemanship dat af te straffen. en ook al rijd je z dan hoef je geen idee te hebben hoe een paard eigenlijk wel in elkaar zit. en hij zich voelt

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:19

Creamer schreef:
Niet trainen. Jezelf trainen. Met geweld kun je veel berijken hoor, ook mentaal en emotioneel geweld. Intimidatie, afdwingen etc. Als je paard een spelletje met je speelt, kun je dit op lossen op de manier hoe een kuddeleider het ook op zou lossen. En niet door een knal te geven (straffen) maar door te corrigeren op het moment dat het mis gaat, en niet erna. Win het respect van je paard door firm te zijn, maar niet geweldadig of onvoorspelbaar. En nou zou een kuddeleider niet zo snel op de rug van een ander paard klimmen (;)) maar het gaat om de manier hoe je je tegenover je paard opstelt, vanaf het moment dat je het land inloopt.

Ach dit is best moeilijk om uit te leggen, maar ik zou je graag verwijzen naar Parelli.nl als het niet duidelijk is.

Toen mijn paard onhandelbaar werd onder het zadel zei iedereen ook jah pak hem eens aan, schop hem naar voren en blablabla, maar ik ben blij dat ik hem eerst helemaal heb laten onderzoeken!!!
Want het bokken en steigeren met aangaloperen en de rest was geen ondeugd het was pure spierpijn in zijn rug!!!
Nu ik weet hoe ik hem moet trainen en we hulp van bodegraven hebben gehad, gaat het super...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:16

Uit je verhaal begrijp ik dat hij bokt bij het aanspringen in galop?

Als er niets medisch aan de hand is, lijkt mij dit een schoolvoorbeeld van een paard wat totaal niet aan de hulpen is. Wss heeft de ruiter een slecht contact met de mond, waardoor het paard de kans krijgt om zn koppie tussen zijn benen te gooien en te gaan rodeo'en.
Verder lijkt het erop dat de ruiter het paard compleet uit elkaar laat vallen bij een overgang naar de galop, want ze geeft hem de kans om te bokken.

Ik wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik rij zelf een paard dat zich ook zo kan gedragen. Hij gaat uitsluitend bokken als ik hem voor het aanspringen niet genoeg bij elkaar rij, of als ik slecht contact met de mond heb. Zodra het paard het idee heeft dat ik boven niet op zit te letten, gaat hij bokken bij het aanspringen. Als ik hem netjes bij elkaar rij en rustig de tijd neem om aan te springen, eventueel eerst met een paar tempowissels in draf om hem beter aan de hulpen te krijgen, gaat het altijd beter (ik heb wel les met dit paard, dus ik krijg ook altijd hulp vanaf de grond, is wel makkelijk).

Misschien is het verstandig voor je vriendin om proffesionele les te nemen?

Doet hij dit bij jou ook? Als jij erop rijd?
Want (en dit bedoel ik geenszins insinuerend of op wat voor manier dan ook, ik vraag het me alleen maar af) iemand die z niveau rijd kan, neem ik aan, een paard netjes rijden, waardoor je bij het aanspringen geen last van bokkerigheid zou moeten hebben.
Als hij dit bij jou (z ruiter) ook doet zou ik toch overwegen om:
- het tuig nog een keer goed te controleren, want mss zit er toch iets verkeerd
- eventueel toch een keer een flinke mep uit te delen, VOOR hij gaat bokken. Want als hij netjes aangereden wordt en hij gaat toch bokken, kan dit foutief aaneleerd gedrag of gewoon klierig gedrag zijn, wat afgestraft moet worden. Als hij zoveel bokt en je weet dat hij bokt, voel je dat wel aankomen, en moet je hem corrigeren voordat hij gaat bokken. Zweep is dan een goede oplossing. Ik bedoel geenszins dat je hem af moet ranselen, maar gewoon een ferme tik om te corrigeren, streng zijn.

oh ja, en misschien wil je wat minder snel tikken? Want je tekstjes lezen door al die typefouten een beetje moeilijk.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:23

Ik heb het ook wel bij een merrie die ik rijd. Als ik van voor iets teveel tegenhoud en been erin zet dan krijg ik ook een bok. Door iets meer ruimte van voor te geven, kan ze mooi naar voren aanspringen in de galop. Anders zet ze de beweging om naar omhoog = bok.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 13:43

lieferdje schreef:
dat maakt niet uit misschien bonkt het zadel wel. teveel op ze rug en hoe oud is en en hoe vaak rijd je hem? want misschien staat ie dag en nacht op stal en wil hij gewoon ze energie kwijt. en rijd je met sporen misschien prikke die spore wel teveel. maar ik denk gewoon dat je het moet zien als spelen wat hij wil doen. gewoon energie uitstoting en dat is niet op te lossen met geweld want met geweld bereik je niks behalve een paard wat aze doodsbang is en daa heb je niks aan misschien goed idee dat doormiddel van natural horsemanship dat af te straffen. en ook al rijd je z dan hoef je geen idee te hebben hoe een paard eigenlijk wel in elkaar zit. en hij zich voelt

bij mij doet ie het haast niet meer
het zadel is laast allemaal nog na gekeeken en het paard ook
en ik rij altijd via natural horsemanship

en ook al rijd je z dan hoef je geen idee te hebben hoe een paard eigenlijk wel in elkaar zit. en hij zich voelt[/

en hier ben ik het mee eens

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 13:44

rider schreef:
Uit je verhaal begrijp ik dat hij bokt bij het aanspringen in galop?

Als er niets medisch aan de hand is, lijkt mij dit een schoolvoorbeeld van een paard wat totaal niet aan de hulpen is. Wss heeft de ruiter een slecht contact met de mond, waardoor het paard de kans krijgt om zn koppie tussen zijn benen te gooien en te gaan rodeo'en.
Verder lijkt het erop dat de ruiter het paard compleet uit elkaar laat vallen bij een overgang naar de galop, want ze geeft hem de kans om te bokken.

Ik wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik rij zelf een paard dat zich ook zo kan gedragen. Hij gaat uitsluitend bokken als ik hem voor het aanspringen niet genoeg bij elkaar rij, of als ik slecht contact met de mond heb. Zodra het paard het idee heeft dat ik boven niet op zit te letten, gaat hij bokken bij het aanspringen. Als ik hem netjes bij elkaar rij en rustig de tijd neem om aan te springen, eventueel eerst met een paar tempowissels in draf om hem beter aan de hulpen te krijgen, gaat het altijd beter (ik heb wel les met dit paard, dus ik krijg ook altijd hulp vanaf de grond, is wel makkelijk).

Misschien is het verstandig voor je vriendin om proffesionele les te nemen?

Doet hij dit bij jou ook? Als jij erop rijd?
Want (en dit bedoel ik geenszins insinuerend of op wat voor manier dan ook, ik vraag het me alleen maar af) iemand die z niveau rijd kan, neem ik aan, een paard netjes rijden, waardoor je bij het aanspringen geen last van bokkerigheid zou moeten hebben.
Als hij dit bij jou (z ruiter) ook doet zou ik toch overwegen om:
- het tuig nog een keer goed te controleren, want mss zit er toch iets verkeerd
- eventueel toch een keer een flinke mep uit te delen, VOOR hij gaat bokken. Want als hij netjes aangereden wordt en hij gaat toch bokken, kan dit foutief aaneleerd gedrag of gewoon klierig gedrag zijn, wat afgestraft moet worden. Als hij zoveel bokt en je weet dat hij bokt, voel je dat wel aankomen, en moet je hem corrigeren voordat hij gaat bokken. Zweep is dan een goede oplossing. Ik bedoel geenszins dat je hem af moet ranselen, maar gewoon een ferme tik om te corrigeren, streng zijn.

oh ja, en misschien wil je wat minder snel tikken? Want je tekstjes lezen door al die typefouten een beetje moeilijk.

bij mij heeft ie het in het begin gedaan maar nu probeert ie het wel maar lukt hem niet meer maar bij zijn eigenaar doet ie het nog wel maar dat meissje is ook een stukie kleiner en lichter als mij
ze zegt zelf ook dat ze niet zo veel kracht heeft in der zit dus meschien ligt het daar aan

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:47

Kracht heeft ze ook niet nodig...kundigheid wel.

Maar hopelijk komt ze met jouw hulp wat verder. Suc6!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:24

misschien houd je de teugels te kort en drijf je op dat moment. dan kan de energie die je erin stopt met drijven er van voor niet uit en uit de energie zich in een bok?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:29

nee wat ik rij helemaal niet sterk in de mond maar heel veel met me zit ik heb licht contakt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:52

mijn verzorgpony bokte ook altijd als ze moest galoperen, als ze bokte, dreef ik haar gewoon naar voren, als ze door bleef bokken, dan kreeg ze een tik met de zweep, daarna is ze er mee opgehouden, en nu? nu heb ik een verzorgpony, die goed aangalopeerd als ik het vraag Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:54

ik zou even de rug nakijken..........

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:32

gijsenkim schreef:
ik zou even de rug nakijken..........

die is al nagekeken volgens de TS Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:34

sorrie kom net binnen Haha! Haha! Haha!

Dan is het een rijtechnische fout en zou de instructeur haar hiermee het beste kunnen helpen

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:29

Kan vanalles zijn:
- medisch: waardoor ie niet normaal kán aanspringen omdat ie ergens pijn heeft
- rijtechnisch: verkeerde hulp op t verkeerde moment, teveel beendruk
- zadel: past het zadel wel goed? Kijk eens naar de onderkant, zijn de gehele kussens recht of zijn ze beetje bol/ scheef? Als ze niet recht zijn, wordt de druk niet goed verdeelt op de rug waardoor je paard (op dat moment) een zere rugspier heeft waardoor ie niet fatsoenlijk kan aanspringen. Het zadel beperkt em dan in zn bewegingen.

Iig geval is het géén onwil, het paard probeert je iets duidelijk te maken en aan jou of een ander de taak om achter de oorzaak te komen.
Geweld zal niks oplossen, hoogstens het probleem verdoezelen.