Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:50

dan zijn we het daar over eens.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 11:50

Dat lijkt me logisch.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:53

Q, ik durf te wedden dat, vanuit een betere hoek gezien, Salinero op desbetreffende moment prima met de neus op de loodlijn loopt.
Lees eens wat ik heb geschreven over San remo, dan wel op bokt dan wel op fokt. Wanneer Eddie hem niet achter de loodlijn rijdt, blijft er niets van dat paard over.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 11:53

Arthur Kottas vind ik een zeer goed hedendaags voorbeeld waar de paarden er altijd los en tevreden uit zien als hij erop zit. Ook als hij ze nog niet kent en op elk niveau.
Heb helaas geen foto's van 'm.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:56

QQQQ schreef:
Dat lijkt me logisch.

mij niet, ik heb hier al veel te vaak voorbeelden aangehaald zien worden (niet door jou trouwens) van een goedgaand paard waarbij ik denk Lips are sealed

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 11:56

Aimee schreef:
Q, ik durf te wedden dat, vanuit een betere hoek gezien, Salinero op desbetreffende moment prima met de neus op de loodlijn loopt.
Lees eens wat ik heb geschreven over San remo, dan wel op bokt dan wel op fokt. Wanneer Eddie hem niet achter de loodlijn rijdt, blijft er niets van dat paard over.

Ik durf te wedden van niet.
Net zoals Rembrandt op die eerdere foto daar achter zit.
Op http://www.davidcharlesfoto.com/international_AVG1.htm meer Salinero foto's (met copyright, dus niet hierheen te halen). Alleen bij de lange teugel zie ik het neusje ervoor.
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 12-01-05 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:58

Afbeelding

leerlinge Tina Layton van Kottas

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-01-05 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:59

Aimee schreef:
Noukies antwoord verdiend imo een aanvulling.

wat wil je aangevuld hebben, dan kan ik daarmee komen....Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:00

ik denk een aanvulling van QQQQ Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:02

QQQQ schreef:
Op http://www.davidcharlesfoto.com/international_AVG1.htm meer Salinero foto's (met copyright, dus niet hierheen te halen). Alleen bij de lange teugel zie ik het neusje ervoor.

Je mag mijn foto-collectie van Athene wel komen bekijken, ik zat op de lange zijde en heb er geen één van Salinero achter de loodlijn. En geloof me, het zijn véééél foto's!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:05

Scan d'r maar een paar in!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:10

en mag ik 1 ding zeggen over je "denk aan je paard;rij m in natuurlijke houding!"
wat nou als ik helaas zo'n simpele ziel ben die alleen maar eenvoudige paarden kan kopen, die iets naar voren zijn gebouwd en dus als ik ze in een natuurlijke houding laat lopen te diep en achter de loodlijn gaan?!
want dan spreek je jezelf toch enigszins tegen. Of ik zou mn paard alleen nog maar in de wei moeten zetten, helemaal natuurlijk, maar niet echt handig voor de sportieve resultaten

(btw, paard uit voorbeeld wordt beduidend minder diep getraind dan de ander)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:17

Noukie schreef:
en mag ik 1 ding zeggen over je "denk aan je paard;rij m in natuurlijke houding!"
wat nou als ik helaas zo'n simpele ziel ben die alleen maar eenvoudige paarden kan kopen, die iets naar voren zijn gebouwd en dus als ik ze in een natuurlijke houding laat lopen te diep en achter de loodlijn gaan?!
want dan spreek je jezelf toch enigszins tegen. Of ik zou mn paard alleen nog maar in de wei moeten zetten, helemaal natuurlijk, maar niet echt handig voor de sportieve resultaten

(btw, paard uit voorbeeld wordt beduidend minder diep getraind dan de ander)

ELK paard kan je correct trainen vóór de loodlijn (mits de ruiter de 'skills' bezit, uiteraard).

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:21

maar waar het mij om gaat hier, dan haal ik WEL dat type paard uit zijn natuurlijke houding!
Natuurlijk train ik dit paard niet altijd diep, dan zou ik namelijk inderdaad in de ring in de problemen gaan komen. Rijd hem wel de eerste tijd erg rond, zodat hij los kan laten in zijn (toch al niet zo gemakkelijke lijf) en daarna wat op kan richten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:26

Noukie schreef:
maar waar het mij om gaat hier, dan haal ik WEL dat type paard uit zijn natuurlijke houding!
Natuurlijk train ik dit paard niet altijd diep, dan zou ik namelijk inderdaad in de ring in de problemen gaan komen. Rijd hem wel de eerste tijd erg rond, zodat hij los kan laten in zijn (toch al niet zo gemakkelijke lijf) en daarna wat op kan richten.

Ik wilde het hier niet over de trainingen hebben, maar om het in de ring getoonde.

Maar, omdat m'n onderschrift wordt aangevallen Tong uitsteken :
Je begint wel in z'n natuurlijke houding, maar lang en laag. Z'n halshouding blijft vrij lang laag, zo laag als nodig om de neus voor te houden. Door training gaat ie meer in evenwicht komen en lopen en langzaamaan kan je dan wat oprichting krijgen, met behoud van de neus voor de loodlijn, ongeacht het trainings niveau. Dat is het idee en ook wat gevraagd wordt van lage naar hoge proeven.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:26

Noukie schreef:
wat wil je aangevuld hebben, dan kan ik daarmee komen....Haha!

Één van jou posts beschrijft denk ik het antwoord, maar is niet volledig. Imo is het wel mogelijk om het volledig te maken door de verschillende hier besproken factoren met elkaar te linken. Daar kom ik niet zelf mee omdat ik hoop en denk dat jij dat zeker kunt!

Q: ik ben een computer-leek. Ik weet hoe dat ding aanmoet, hoe ik op bokt kom en hoe Word werkt, verder niets. Laat staan dat ik wel even wat foto's inscan en ze hier plaats. Ze zijn niet voor niets met een gewone camera gemaakt ipv een digitale.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:36

QQQQ schreef:
Ik wilde het hier niet over de trainingen hebben, maar om het in de ring getoonde.

Maar, omdat m'n onderschrift wordt aangevallen Tong uitsteken :
Je begint wel in z'n natuurlijke houding, maar lang en laag. Z'n halshouding blijft vrij lang laag, zo laag als nodig om de neus voor te houden. Door training gaat ie meer in evenwicht komen en lopen en langzaamaan kan je dan wat oprichting krijgen, met behoud van de neus voor de loodlijn, ongeacht het trainings niveau. Dat is het idee en ook wat gevraagd wordt van lage naar hoge proeven.

moet zeggen dat ik ook dit geen verkeerd trainisstandpunt vind. rede dat ik zelf hiervoor niet kies is dat ik zelf vaak vind dat de paarden die ik rijd (persoonlijk dus Knipoog) hierdoor vaak wat lang en hangerig van worden. Ik weet dat dit in verloop van training minder wordt en over gaat, maar ik voel me niet gemakkelijk, zeker op het paard dat ik bedoelde, om hem op deze manier te rijden. Heb daarnaast ook voor mezelf t idee met LDR meer controle te hebben (en ik ben nou eenmaal n control-freak Tong uitsteken)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:02

ok, dit komt wel uit een samenwerkingsverband binnen bokt, dus ik verdien niet alle eer Haha!

maar, imo zit het ongeveer zo in elkaar:
een paard, dat LDR getraind wordt, loopt ronder in zn rug. De lijn in zn wervels loopt in 1 vloeiende lijn van oor tot staart rond. Ik neem aan dat iedereen zich kan voorstellen dat dit gemakkelijker is dan je wervel kolom in meerdere bochten zetten.
Hierdoor komt een paard beter tot ontspanning als hij wat ronder loopt, en daardoor beter over de rug.
Deze ontspanning zorgt ervoor dat een paard losser in zn lijf gaat lopen, waardoor hij zich weer wat prettiger voelt en daardoor beter gaat bewegen.
1 ding dat van de huidige dressuurpaarden is verwacht is dat ze gigantische bewegingskwaliteit hebben, maar toch los door het lijf blijven! (een paard groter laten bewegen kan ook met veel druk, maar dan creeer je dus weer spanning->ontevreden paard)

Met LDR train je een paard op zo'n manier dat ie in de ring al die dingen kan laten zien, terwijl het neusje er toch uit blijft. Eigenlijk doordat ie zó los is, en zó goed over de rug komt en de spanning in z'n lijf zó goed kan verwerken dat ie dat zelfs kan laten zien met het neusje eruit.
Maar dat is een kwestie van training, een paard dat nog niet zo ver is zal waarschijnlijk nog wat achter de loodlijn gesteld moeten worden om hem zo te laten bewegen als dat ie kan. Dan heeft ie de kracht nog niet om dat ook te kunnen met het neusje eruit. en wordt er liever gekozen voor een proef met goede beweging, lossigheid en ontspanning in alle oefeningen dan juist voor show en spectakel, een paard dat zich vastzet en pijn in zn lijf krijgt. (dit stuk vooral veel dank aan Aimee)

Paarden die vroeger puur klassiek getraind werden en werkelijk nooit wat ronder ingesteld werden, konden geen van allen die lossigheid, die ontspanning, die mate van beweeglijkheid in de rug en derhalve die kwaliteit van de beweging laten zien. (waarbij evt. opgemerkt mag worden dat de mate van beweeglijkheid van de rug, de kwaliteit van de beweging bepaald --> wetenschappelijk bewezen) (dit is letterlijke quote van Aimee, waar ik overigens achter sta *LOL*

dus.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:06

OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:16

Zep schreef:
Het eerste paard was Rembrandt, die heeft als ondertitel "kampioen van de lichtheid". En Rembrandt werd diep getraind overigens.

Je zou ook kunnen praten van een ontwikkeling van de dressuursport ipv strak terug te willen naar de jaren '50 of nog eerder.

Rembrandt werd door Nicoe uphoff laag, diep en rondgetraind omdat die zo verschrikkelijk kijkerig was dat er voor haar geen andere mogelijkheid was om normaal aan het werk te komen. Daar waar zij pas ten tijde dat ze de ring in moest het hoofd in de dressuurhouding haalde in opperste verzameling.
Dat laag diep en rond had voor haar de enige reden dat ze hem zo kon trainen zonder dat hij continue weg sprong en kijkerig was. Want en dat was voor haar een van de voornaamste redenen als je laag diep en rond bent is het gezichtsveld aanzienlijk kleiner geworden het paard ziet alleen de grond direct voor hem en niet de omgeving. Ook een reden om het paard achter de LL te halen zodat het blikveld verkleind wordt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:19

Noukie schreef:
Paarden die vroeger puur klassiek getraind werden en werkelijk nooit wat ronder ingesteld werden, konden geen van allen die lossigheid, die ontspanning, die mate van beweeglijkheid in de rug en derhalve die kwaliteit van de beweging laten zien...

Hierin verschillen we duidelijk van mening.

Maar goed. Iedereen is het er dus mee eens dat de regel "neus vóór de loodlijn" gehandhaafd moet worden in de wedstrijdsport?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:21

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus waarschijnlijk val ik er een beetje midden in met mijn opmerking.
Op de wedstrijden hier in de buurt op Z niveau (dressuur wel te verstaan) wordt er door de juryleden ook niet lovend over gedaan wanneer je het neusje er uit rijdt. Sterker nog, het wordt afgestraft, mijn instructrice hamert op een fractie voor de loodlijn (in opgerichte toestand) dus dat breng ik ook op wedstrijden in de praktijk. Ik heb al heel vaak als commentaar gekregen: paard loopt voor de loodlijn!!, klopt ook wel, maar niet té veel.
Overigens rijd ik thuis ook min of meer LDR.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:22

Kafue schreef:
Rembrandt werd door Nicoe uphoff laag, diep en rondgetraind omdat die zo verschrikkelijk kijkerig was dat er voor haar geen andere mogelijkheid was om normaal aan het werk te komen. Daar waar zij pas ten tijde dat ze de ring in moest het hoofd in de dressuurhouding haalde in opperste verzameling.
Dat laag diep en rond had voor haar de enige reden dat ze hem zo kon trainen zonder dat hij continue weg sprong en kijkerig was. Want en dat was voor haar een van de voornaamste redenen als je laag diep en rond bent is het gezichtsveld aanzienlijk kleiner geworden het paard ziet alleen de grond direct voor hem en niet de omgeving. Ook een reden om het paard achter de LL te halen zodat het blikveld verkleind wordt.

Helemaal mee eens.
Om die rede is het allemaal begonnen en naar mijn idee zijn de andere "voordelen" er later bij verzonnen. Controle voor de ruiter is mijns inziens de enige rede van toepassing. Vandaar altijd mijn vraag "waar is het voordeel voor het paard?".

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:23

patos schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus waarschijnlijk val ik er een beetje midden in met mijn opmerking.
Op de wedstrijden hier in de buurt op Z niveau (dressuur wel te verstaan) wordt er door de juryleden ook niet lovend over gedaan wanneer je het neusje er uit rijdt. Sterker nog, het wordt afgestraft, mijn instructrice hamert op een fractie voor de loodlijn (in opgerichte toestand) dus dat breng ik ook op wedstrijden in de praktijk. Ik heb al heel vaak als commentaar gekregen: paard loopt voor de loodlijn!!, klopt ook wel, maar niet té veel.
Overigens rijd ik thuis ook min of meer LDR.

???
Dat MOET juist! MAG op de loodlijn, tegenwoordig.
Kijk, dat bedoel ik nou. De modetrend zegeviert.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:25

Noukie schreef:
Maar dat is een kwestie van training, een paard dat nog niet zo ver is zal waarschijnlijk nog wat achter de loodlijn gesteld moeten worden om hem zo te laten bewegen als dat ie kan. Dan heeft ie de kracht nog niet om dat ook te kunnen met het neusje eruit. en wordt er liever gekozen voor een proef met goede beweging, lossigheid en ontspanning in alle oefeningen dan juist voor show en spectakel, een paard dat zich vastzet en pijn in zn lijf krijgt...

Dus een groot deel van de wereldtop-paarden is nog niet zover? Nou, dan moeten we allemaal maar achter de LL blijven rijden, als die er nog altijd niet zijn...