Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Aimee schreef:Q, ik durf te wedden dat, vanuit een betere hoek gezien, Salinero op desbetreffende moment prima met de neus op de loodlijn loopt.
Lees eens wat ik heb geschreven over San remo, dan wel op bokt dan wel op fokt. Wanneer Eddie hem niet achter de loodlijn rijdt, blijft er niets van dat paard over.
QQQQ schreef:Op http://www.davidcharlesfoto.com/international_AVG1.htm meer Salinero foto's (met copyright, dus niet hierheen te halen). Alleen bij de lange teugel zie ik het neusje ervoor.
Noukie schreef:en mag ik 1 ding zeggen over je "denk aan je paard;rij m in natuurlijke houding!"
wat nou als ik helaas zo'n simpele ziel ben die alleen maar eenvoudige paarden kan kopen, die iets naar voren zijn gebouwd en dus als ik ze in een natuurlijke houding laat lopen te diep en achter de loodlijn gaan?!
want dan spreek je jezelf toch enigszins tegen. Of ik zou mn paard alleen nog maar in de wei moeten zetten, helemaal natuurlijk, maar niet echt handig voor de sportieve resultaten
(btw, paard uit voorbeeld wordt beduidend minder diep getraind dan de ander)
Noukie schreef:maar waar het mij om gaat hier, dan haal ik WEL dat type paard uit zijn natuurlijke houding!
Natuurlijk train ik dit paard niet altijd diep, dan zou ik namelijk inderdaad in de ring in de problemen gaan komen. Rijd hem wel de eerste tijd erg rond, zodat hij los kan laten in zijn (toch al niet zo gemakkelijke lijf) en daarna wat op kan richten.
:Noukie schreef:wat wil je aangevuld hebben, dan kan ik daarmee komen....
QQQQ schreef:Ik wilde het hier niet over de trainingen hebben, maar om het in de ring getoonde.
Maar, omdat m'n onderschrift wordt aangevallen:
Je begint wel in z'n natuurlijke houding, maar lang en laag. Z'n halshouding blijft vrij lang laag, zo laag als nodig om de neus voor te houden. Door training gaat ie meer in evenwicht komen en lopen en langzaamaan kan je dan wat oprichting krijgen, met behoud van de neus voor de loodlijn, ongeacht het trainings niveau. Dat is het idee en ook wat gevraagd wordt van lage naar hoge proeven.
) hierdoor vaak wat lang en hangerig van worden. Ik weet dat dit in verloop van training minder wordt en over gaat, maar ik voel me niet gemakkelijk, zeker op het paard dat ik bedoelde, om hem op deze manier te rijden. Heb daarnaast ook voor mezelf t idee met LDR meer controle te hebben (en ik ben nou eenmaal n control-freak
) 

Zep schreef:Het eerste paard was Rembrandt, die heeft als ondertitel "kampioen van de lichtheid". En Rembrandt werd diep getraind overigens.
Je zou ook kunnen praten van een ontwikkeling van de dressuursport ipv strak terug te willen naar de jaren '50 of nog eerder.
Noukie schreef:Paarden die vroeger puur klassiek getraind werden en werkelijk nooit wat ronder ingesteld werden, konden geen van allen die lossigheid, die ontspanning, die mate van beweeglijkheid in de rug en derhalve die kwaliteit van de beweging laten zien...
Kafue schreef:Rembrandt werd door Nicoe uphoff laag, diep en rondgetraind omdat die zo verschrikkelijk kijkerig was dat er voor haar geen andere mogelijkheid was om normaal aan het werk te komen. Daar waar zij pas ten tijde dat ze de ring in moest het hoofd in de dressuurhouding haalde in opperste verzameling.
Dat laag diep en rond had voor haar de enige reden dat ze hem zo kon trainen zonder dat hij continue weg sprong en kijkerig was. Want en dat was voor haar een van de voornaamste redenen als je laag diep en rond bent is het gezichtsveld aanzienlijk kleiner geworden het paard ziet alleen de grond direct voor hem en niet de omgeving. Ook een reden om het paard achter de LL te halen zodat het blikveld verkleind wordt.
patos schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, dus waarschijnlijk val ik er een beetje midden in met mijn opmerking.
Op de wedstrijden hier in de buurt op Z niveau (dressuur wel te verstaan) wordt er door de juryleden ook niet lovend over gedaan wanneer je het neusje er uit rijdt. Sterker nog, het wordt afgestraft, mijn instructrice hamert op een fractie voor de loodlijn (in opgerichte toestand) dus dat breng ik ook op wedstrijden in de praktijk. Ik heb al heel vaak als commentaar gekregen: paard loopt voor de loodlijn!!, klopt ook wel, maar niet té veel.
Overigens rijd ik thuis ook min of meer LDR.
Noukie schreef:Maar dat is een kwestie van training, een paard dat nog niet zo ver is zal waarschijnlijk nog wat achter de loodlijn gesteld moeten worden om hem zo te laten bewegen als dat ie kan. Dan heeft ie de kracht nog niet om dat ook te kunnen met het neusje eruit. en wordt er liever gekozen voor een proef met goede beweging, lossigheid en ontspanning in alle oefeningen dan juist voor show en spectakel, een paard dat zich vastzet en pijn in zn lijf krijgt...