Stijgeren, straffen of negeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:36

ShEtLaNdUrZ schreef:
bij ons op de manege geven ze dan met zweep hele harden meppen op hun hals zegmaar.. totdat ze weer gaan lopen en het door gaan krijgen dat het pijn doet en ze het niet meer doen..
maarja, ieder zijn eigen manier..

Dat vind ik echt belachelijk, daar word hij alleen maar bang van. Slaan werkt tegenstrijdig.

Wanneer een paard stijgert geeft hij 1 van zijn gevoelige plekken bloot, zijn buik. Daarom:
Wat je het beste kunt doen is een doodgewoon halfzwaar touw te gebruiken. Als het paard stijgert zwaai je daarmee net voor je been zodat hij een kleine tik op zijn buik krijgt. Het paard ziet zo niet dat jij (de persoon waar hij vertrouwen in heeft) hem de tik geeft maar denkt dat hij de tik van een 'aanvaller van buiten krijgt'. Daarom zal hij al snel stoppen (meestal na 2 keer al) met stijgeren omdat hij erachter is gekomen dat hij 'word aangevallen' als hij stijgert. Het werkt echt top en je doet je paard geen pijn!!

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:41

Oja wat ik net vertelde is natuurlijk bedoeld voor een stijgerend paard wat geen medische redenen heeft om het te doen.

Mijn mond valt trouwens open van de schoppende. slaande ruiters. Zo ga je niet om met je paard. Natuurlijk is stijgeren levensgevaarlijk maar ga niet uit het niets als een gek lopen slaan. Dit werkt op termijn altijd averechts. Vraag dan liever hulp van een deskundige. De bovenstaande oplossing is trouwens altijd goed gegaan bij mij.

Je paard omtrekken raad ik niet aan. Dit kan er JUIST voor zorgen dat je paard uit balans raakt en valt.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:49

Dressage19 schreef:
Dat vind ik echt belachelijk, daar word hij alleen maar bang van. Slaan werkt tegenstrijdig.

Wanneer een paard stijgert geeft hij 1 van zijn gevoelige plekken bloot, zijn buik. Daarom:
Wat je het beste kunt doen is een doodgewoon halfzwaar touw te gebruiken. Als het paard stijgert zwaai je daarmee net voor je been zodat hij een kleine tik op zijn buik krijgt. Het paard ziet zo niet dat jij (de persoon waar hij vertrouwen in heeft) hem de tik geeft maar denkt dat hij de tik van een 'aanvaller van buiten krijgt'. Daarom zal hij al snel stoppen (meestal na 2 keer al) met stijgeren omdat hij erachter is gekomen dat hij 'word aangevallen' als hij stijgert. Het werkt echt top en je doet je paard geen pijn!!

Het klinkt vrij logisch en makkelijk, maar als een paard bij mij stijl overeind komt ben ik eerlijk gezegt meer bezig met zitten blijven en naar voren drijven dan met een touwtje tegen zn buik slaan.. Tong uitsteken

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:10

Ja dat zijn de meeste. Maar ik antwoorde ook niet wat de gemiddelde reactie is van de ruiter maar wat je kunt doen om te zorgen dat je paard niet meer stijgert..

Mutselfluts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:12

Ja ik zou straffen, weet niet of iedereen het met me eens is, maar bij mij heeft het geholpen, en ook bij mensen die dat probleem ook hadden heeft het ook bij geholpen, wat ik heb gedaan is dus als het paardje op dat moment wilt gaan steigeren geef je met de zweep een klap tussen ze oren, juist denkt het paardje dan van, hey als ik omhoog ga krijg ik iets op mijn hooft, de meeste paarden vinden dat helemaal niet tof namelijk, wat de mensen ook wel eens deden wat een ei kapot slaan op hun hooft, dat is hetzelfde gevoel als de zweep, alleen bij een ei lijkt het net het gevoel of het paardje denkt ik bloed.
Als je hier over na denkt is dit helemaal niet zielig, probeer het maar eens uit, als het paardje het nog steeds doet.

Succes Lachen

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:33

hmm nou ja niet slaan?nou mijn pony heeft er nogal een handje van om te steigeren en dan ook rechtoveriend te staan en soms zelfs achterover te slaan!nou sorry hoor maar dan krijgt ze een beste oplawaai want da toleer ik niet!maar het kan ook zo zijn dat het paard steigert omdat die het niet snapt of omdat het protesteert in de meeste gevallen verneem je dat wel bij angst of het niet snappen niet slaan maar proberen te doen dat ze het wel snapt of gerustellen..maar als het is als mijn pony die gewoon puur voor de fun en kwaadheid rechtop gaat staan een beste fleer uitdelen!suc6

marian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 07:19

Steigeren ? Als er geen medische redenen voor zijn, krijgt een paard altijd straf als hij steigert. Zoals hierboven ook al ergens staat, geef ik hem dan flink met de zweep en zet allebei mijn sporen er voluit in, om hem voorwaarts te krijgen. Ik heb een hekel aan steigerende paarden, dus ik bestraf dat zeer streng.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:50

Hangt van het paard af. Ik ken paarden die je niet eens hoef t aan te sporen als ze gaan steigeren want dan lig je dr uiteindelijk gehaaid af. In elk geval ga ik niet lopen trekken en proberen voorwaards te krijgen, een beetje gaan lopen meppen schiet je niet zoveel mee op.

Bij sommige paarden helpt et als je 1x een tikje tussen de oren geeft, maar die van mij zou dat echt niet accepteren.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:03

Straffen, direct,

Steigeren is zo verschikkelijk gevaarlijk.

Iris heeft het 1 keer geflikt, ze heeft direct met zweep een rotknal op haar kop gehad, is even gemeen, maar ik zeg liever 1 keer goed van dat ze dat niet mag dan 20x lief vragen of ze dat alsjeblieft niet wil doen en de 21e keer met z'n 2en achterover kletteren en dat jij je rug breekt en je paard been verdraait en afgemaakt kan worden.

Iris heeft het iig nooit meer gedaan

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:31

Dressage19 schreef:
Oja wat ik net vertelde is natuurlijk bedoeld voor een stijgerend paard wat geen medische redenen heeft om het te doen.

Mijn mond valt trouwens open van de schoppende. slaande ruiters. Zo ga je niet om met je paard. Natuurlijk is stijgeren levensgevaarlijk maar ga niet uit het niets als een gek lopen slaan. Dit werkt op termijn altijd averechts. Vraag dan liever hulp van een deskundige. De bovenstaande oplossing is trouwens altijd goed gegaan bij mij.

Je paard omtrekken raad ik niet aan. Dit kan er JUIST voor zorgen dat je paard uit balans raakt en valt.

En weet je waar ik gek van wordt??? Die ruiters die niks doen, die laten hun paard alles bepalen. Een paard is geen machine maar er zijn regels. En daar is niet steigeren er 1 van!!! Doe je er niks aan, dan zal het paard het vaker doen en steeds hoger. Liever een keer hard aanpakken dan achterover slaan. Ieder zn keus.

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:46

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar de meest effectieve manier is straffen vóórdat je paard gaat steigeren. Je moet het dus als het ware tegengaan.

Groetjes Sanne

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:55

Mickey schreef:
Afhankelijk van de oorzaak van het steigeren, wijs ik mijn paard terecht.
Er zijn diverse manieren om met steigerende paarden om te gaan. Het is maar net wat het beste bij de ruiter en het paard past.

Hier krijg ik natuurlijk weer veel gezeur, als ik dit zeg.... Maar mijn pony steigert als hij ergens niet langs wil. De enige manier om hem op zijn flikker te geven is een klap tegen zijn kop te geven. Dan houdt hij écht op en doet het tegenwoordig nog nauwelijks. Als ik dat niet doe, wordt hij echt onhandelbaar en ik vind dat het gevaarlijk kan zijn. Wie niet horen wil moet maar voelen...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:56

sannegeurtje schreef:
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar de meest effectieve manier is straffen vóórdat je paard gaat steigeren. Je moet het dus als het ware tegengaan.

Groetjes Sanne

Dat is een heel leuk grapje...
En zie dat maar eens te doen bij veel paarden...

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:58

Daarom is het ook zo moeilijk...net zoals ik zei..paarden een veeg tussen de oren geven kan super helpen, maar de mijne flipt dan echt ontzettend! Die is zowieso al vrij zweep gevoelig.

Ik kan ook niet tegen ruiters die alles maar laten gebeuren, maar je moet ook verantwoord bezig blijven..

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:27

MissSisa schreef:
En weet je waar ik gek van wordt??? Die ruiters die niks doen, die laten hun paard alles bepalen. Een paard is geen machine maar er zijn regels. En daar is niet steigeren er 1 van!!! Doe je er niks aan, dan zal het paard het vaker doen en steeds hoger. Liever een keer hard aanpakken dan achterover slaan. Ieder zn keus.

Zei ik dat je niets moet doen? Ik heb een manier genoemd om het te verhelpen en zo vind IK dat je het moet doen. En zoals een ander hier schrijft: je sporen er voluit inzetten.. JAHOOR GA ZO DOOR

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:43

ja nou dressage19 misschien moet je niet zo snel veroordelen over zweepen en sporen...die van mij spoort bij tijden niet en dan ja is misschien hard maar zij liever op de flikker dan ik eronder..als er een medische reden is kan ik me voorstellen dat je niet straft zou ik ook niet doen...maar zoals mijn pony zijn er wel meer en dan vind ik straffen want da is niet geoorloofd!

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:56

marije: Ik vind een tik geven kunnen, daar kan je ook je paard mee corrigeren etc, niets mis mee, maar je sporen in je paard zetten..

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:07

ja oke sporen in je paard zetten kan misschien ook te ver gaan maar die van mij heeft ook wel is een por met een spoor gehad hoor...ik vind wel dat je consequent moet zijn...dit is wel toegestaan en da niet

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:35

Nou je mag best je spoor erin zetten als ie steigerd. erger vind ik de ruiters die de spoor erin zet die niet steigers maar braaf zijn rondje loopt.

Als in de natuur paarden tegen elkaar steigeren krijgen ze er ook er flink van langs om te bepalen wie de baas is. Voor elk paard is een andere methode, ik zeg ook niet dat je erop los moet meppen of schoppen, maar mijn paard krijgt flink op zijn donder.
Ik ben 1 keer achter over met paard en al gekomen omdat ik niet wou slaan en schoppen, ik had bijna mijn kaak gebroken.
Laat nooit je paard de overhand nemen!!!!
Die van mij krijgt gewoon op zijn flikker.
Voor de rest ga ik normaal met mijn paard om en sla hem nooit. Maar naar mij slaan en steigeren wordt gewoon afgestraft!!!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:05

je kan het beste wachten tot die op de grond stsaat wil je hem straffen. tijdens het steigeren kan het paard schrikken of iets dergelijks en ook achterover slaan. Ik ben net als marije1984 ook onder een paard terechtgekomen en is echt geen pretje. Wil je het echt tegengaan en weet je dat je paard steigert neem dan een fles met water mee en giet die dan leeg over het hoofd als die steigert...je moet dit wel durven maar paarden hebben echt hekel aan water dan hoor...zo hoef je niet te slaan of schoppen want dan gaat je paard bij voorbaad al ertegen in...gewoon naar voren en proberen te blijven zitten en als die op de grond staat dan een tik geven zodat die schrikt en naar voren springt en dan doorrijden...

go2marjon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:46

ik was laatst ook voor het eerst met een jonge merrie op een nieuwe vreemde plek en ze liep eerst super maar na 20 min had ze het wel gehad en begon ze te steigeren gewoon omdat ze het zat was. en ze deed dit ook aardig hoog. ik ben tegen bestraffen teminsten bij een jong paard of als er een duidelijke reden voor is maar als hij het uit gemeenheid doet en het dus elke dag doet zou ik hem ook aanpakken hoor.
maar blijf altijd wel redelijk. en trek vooral niet aan de teugels ik heb wel eens mensen gezien die dat deden en het paard klapte achterover boven op haar zij heeft er gelukkig maar een aantal gebroken ribben aan over gehouden maar het paard heeft er nog steeds rugklachten van. maar ik weet wel dat als ze een keer achterover zijn geklapt doen ze het vaak niet meer. ik ben dr gewoon voor handen naar voren en drijven maar zelfs dat ligt aan het paard sommigen gaan nog hoger steigeren als je drijft dus je moet het zelf maar aanvoelen hoever je kunt gaan.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:18

ik vind dat straffe moet kunne...tot een zekere hoogte.....mijn merrie steigert heel vaak puur uit protest we zijn een paar keer achterover gegaan nou en das echt niet fijn!dus ik ben wel voor een strenge aanpak

lasimir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:38

Manuutje1990 schreef:
Het klinkt vrij logisch en makkelijk, maar als een paard bij mij stijl overeind komt ben ik eerlijk gezegt meer bezig met zitten blijven en naar voren drijven dan met een touwtje tegen zn buik slaan.. Tong uitsteken

haha denk dat iedereen daar mee bezig is maar als je paard steigert, waar wil je dan een touw vandaan halen? of heb je die al bij je als je erop stapt? Verward

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:24

lasimir schreef:
haha denk dat iedereen daar mee bezig is maar als je paard steigert, waar wil je dan een touw vandaan halen? of heb je die al bij je als je erop stapt? Verward

Ik snap dus ook niet hoe je een flesje water over z'n hoofd kan gieten.. Als een paard stijgerd ga je toch niet rustig een fles water uit je jaszak halen.. Dopje eraf draaien en gieten maar.. Verward

Snoepie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:45

Ja das toch logisch dat touw gebruik je als remedie als hij vaker stijgert dus die heb je dan idd al bij je ja, het is een oplossing om stijgers het stijgeren af te leren niet om een paard wat 1 keer stijgert te straffen. Ik ken de oplossing wel net als flesje water over zijn hoofd gieten heeft ongeveer zelfde effect en idd het helpt.

Wat betreft dat omtrekken.. heb ik ook een keer gedaan en toen kreeg ik op mijn kop want daardoor is mijn paard juist uit balans geraakt. Ik had beter alleen een tik kunnen geven ofzo, flesje had ik niet bij me want was eerste keer dat ie dat deed