Wie rijdt er klassiek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:26

Hai! Heather geeft vanaf in principe alleen les aan instructeurs! Heel af en toe geeft ze een openbare clinic, maar ook dan geldt weer dat instructeurs voor gaan, beetje oneerlijk, maar ik begrijp het wel: ze heeft zoiets van : spread the word hahahaha. Ze is inderdaad goed in het positioneren van ruiters op hun paarden. Op korte termijn komt ze in ieder geval niet, heel misschien weer in augustus. Het is een onwijs lieve vrouw maar een beetje een chaoot, helemaal met planningen Knipoog

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 15:21

Ze kwam toch altijd in Groningen?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:20

Ze is twee keer in Groningen geweest! Als alles doorgaat komt ze dit jaar op twee plaatsen. Dan moet het wel door gaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:30

Ik vind de term klassiek ook altijd wat vaag.
Want in vel trainingsmethodes, komen dingen overeen.
Zoals idd het lopen in tempo, wat mag pas veranderen als er een nieuwe hulp komt.

Zover ik weet krijg ik wel "klasieke"les en LDR komt niet in mijn training voor.
Maar soms 2 cm achter de LL wer wel, dus dat zou dan weer geen klassiek zijn.

Zo heb ik eens een clinnic gezien van Rien van der schaft en daar hoorde ik niets nieuws, alleen bevestiging.
Dat is dan weer klassiek.

verder vind AdB niet klassiek, want met 1 hand hoger rijden, contra rijden in de hals enz, is toch geen klassiek, of wel?
En die vind ik teveel aan de voorkant bezig.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:26

runningkawa schreef:
Ik vind de term klassiek ook altijd wat vaag.
Want in vel trainingsmethodes, komen dingen overeen.
Zoals idd het lopen in tempo, wat mag pas veranderen als er een nieuwe hulp komt.

Maar in de Engelse dressuur zie ik altijd dat er almaar drijfhulpen komen, met de zit en met de benen iedere pas. Dat vind ik dus echt heel fout, kan me daarmee niet verenigen, je maakt er je paard heel bot mee is mijn ervaring. In de klassieke dressuur wordt vaak ook in de training veel meer gedaan, veel meer oefeningen, figuren, afwisseling, tempiwisselingen, veel training op de cirkel, de manier om je paard nieuwe dingen te leren logischer, etc. In de Engelse dressuur wordt in de training vaak langdurig hetzelfde gedaan, verzameling vragen en heel veel rondjes over de hoefslag. In de klassieke training zie je vaak de controle over het achterbeen komen vanuit training op een cirkel, makkelijker.
Leuke 'discussie' - eigenlijk had ik helemaal niet zo duidelijk op een rij voor mezelf wat voor mij het verschil betekent tussen klassiek en Engels, is meer gevoelsmatig, het komen tot het resultaat gebeurt op een andere manier en ligt me beter, vind ik logischer en werkt fijner bij mijn paarden, maar het verwoorden van de verschillen vind ik wel moeilijk.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:34

Ik zou niet eens weten wat klassiek rijden is Bloos Ik heb gewoon constante lichte druk van voor en als ik been geef gaat die achterhand er onder en komt ze van voor ook snel los. Eerste paar rondjes gaan op zijn kameels zeg maar Tong uitsteken Maar daarna kan ze zich al snel ontspannen en daar rij ik dan zo ook een uur mee vol. Wat ik wel doe is veel drijven, maar ik probeer haar nu ook meer op mijn zit te krijgen. Ik heb alleen een tijd verkeerd les gehad, dus probeer het zelf nu beter te doen. Lachen Af en toe krijg ik goede tips van mijn moeder en daar kan ik dan weer een tijd mee vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:49

Citaat:
Maar in de Engelse dressuur zie ik altijd dat er almaar drijfhulpen komen, met de zit en met de benen iedere pas

Bij mijn engelse dressuur niet
Als ik ergens een hekel aan heb, is elke pas van alles moeten doen.
Kom je drijfnat van je knol, omdat jezelf zit te werken ipv je paard.
Leuk als je 6 achter elkaar doet Haha!

Dus zitten drijven bij elke pas is niet per definitie engels, wel van onkunde en tijd dat je goed les gaat halen Haha!

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 18:55

runningkawa schreef:
Dus zitten drijven bij elke pas is niet per definitie engels, wel van onkunde en tijd dat je goed les gaat halen Haha!
Verschillende mensen in mijn kennissenkring doen Orun, of hebben het een paar jaar geleden afgerond, of zijn Deurne-instructeur. Ze doen het allemaal en vragen het ook als ze instructie geven. Alle 'gewone' manege- of rijvereniging-instructeurs die ik verder ken of zie werken doen het zo. Dan heb ik wel heel fout referentiemateriaal...

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:34

Ik heb zelden goede instructeurs van beide opleidingen gezien helaas. Onderstaand een leuke Engelse beschrijving van de verschillen tussen Engels en Klassiek, komt van het EE-forum af:

I have just been on a learning curve on this very topic, about the different strands of classical equitation. I have been Classically trained by a lady of Spanish origin. She trained there from an early age. With her, lots of emphasis was on lightness in hand, and that we cant expect the horse to be light in the mouth if we ourselves are not light in our hands. Forwardness was not so much of an issue, as long as the horse was responsive, in front of the leg, and in a rhythm, then all was OK. I understand that in the German Classical method less emphasis is on the lightness in contact, and there is more emphasis on forwardness, which some less experienced, interpret as speed. Lightness, in the German Classical Method is achieved when the horse is more 'through' and although there is a 'relaxation' of the contact, there can still be some 'tension' in the reins.

I think each method evolved as a result of the difference in horses, iberian type horses need to be ridden differently to 'carriage' type horses used when German classical equitation took shape. Both are classical, and may argue that one is no better than the other, as in their purest forms, they are both classical.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 00:01

Ik heb eens als proefkonijn meegereden in een les waarin de ruiters van de ik gelood kandidaat instructeursopleiding les leerden lesgeven.
Om te huilen gewoon, zo zielig. Staan ze daar in een hoek van de bak les te geven komen er niet uit, en als jij dan aan de andere kant aan moeten springen in galop vraag ik me af hoe zij kunnen zien dat ik de buitenhad gesloten houd, knap hoor zonder verrekijker.
Nee soms is het niveau van het lesgeven gewoon laag of verkeerd.

Ik denk dat het belachelijk zou zijn als ik iedere pas met mijn been moet drukken om mijn paard aan de gang te houden. Begrijp me niet verkeerd mijn kuit ligt wakend hoor, hak uitgedrukt op spanning maar ik druk niet pas als de gang eruit gaat dan drijf ik weer iets aan. Een paard moet leren vanzelf te lopen en niet continue ondesteund te worden met been. Eigen vier benen zeg ik altijd maar. Eerst hoef je namelijk een weinig te drijven maar gaandeweg worden ze steeds luier aan het been afgestomt en moet je steeds harder drijven. Nee een paard moet elektrisch blijven dus ook nu luid weer hoe minder hoe mooier. Dus hoe minder je hoeft te doen voor een bepaald iets hoe mooier.

Kijk eens naar Anky, zie je die overdreven drijven?
En buitendat stel je idd eens voor dat je er 8 per dag rijd. Leuk hoor bij nr. een maar of dat met nr. 8 nog zo leuk is?

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 00:11

OK dan!
I rest my case Knipoog

Maar afgezien van de verschillen - dank overigens Monya voor het citaat - wat doen de klassieke ruiters als oefeningen? Hoe rijden zij? Wat doe je tijdens de training? Wat doe je als je paard niet voorwaarts is of als het een beetje tegendraads zit te doen? Hoe zorg je dat je licht blijft?
Ik rij bv altijd met 'signalen', probeer alleen iets te doen als ik iets wil vragen. Begin met aanleren van iets met heel duidelijke signalen, die vrij snel verfijnd worden. Goed antwoord = weg druk.
Ben heel benieuwd naar jullie.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:31

Hoe klassieke ruiters rijden?? Nou gewoon erop.... Voor mij betekent klassiek dat ik het paard als uitgangspunt neem en werk met datgeen dat die dag voorbij komt. Ik zoek altijd iets wat WEL lukt ipv te gaan vechten om datgene klaar te krijgen dat ik voor ogen had. Ik hou van oprichting, met af en toe ontspanning naar beneden (de mate van oprichting is afhankelijk per paard, aangezien wij hier natuurlijk allerlei soorten paarden krijgen en veel verreden paarden is laag instellen soms noodzakelijk, maar altijd met het doel om ooit oprichting te gaan vragen). Ik hou van een rustig tempo met cadans en regelmaat, telkens terug op het achterbeen, da's een eerste vereiste. Ik gebruik schoudervoor (niet zo ver als schouderbinnenwaarts) met regelmaat. Zelfs bij jonge paarden. Schoudervoor leert ze juist recht te worden. Paarden moeten als eerste evenredig recht worden en daardoor in balans komen en weer sterker worden. Pas dan is het mogelijk verruimingen te vragen. Ik vraag alleen als ik een actie verlang, ik kom in met been of hand op een moment dat er iets moet gebeuren anders niet. Jonge of verreden paarden die nog licht onregelmatig lopen in wendingen of het hoofd kantelen, daar maal ik niet om. De ervaring leert dat deze dieren naarmate ze het werk beter aan kunnen beter in hun lijf komen te zitten en daardoor lossen de problemen zich vanzelf op. Ik werk veel in stap, oefen ook de moeilijke oefeningen alvast door. Paarden die niet voorwaarts zijn wordt geleerd voorwaarts te zijn, dezelfde methode als jij Karin: een duidelijk signaal welke verfijnd wordt. Weinig been, alleen om zijwaartse oefeningen en verruimingen/verzamelingen aan te geven. Veel zit en balans, midden op je paard. Voordat het antwoord te lang wordt stop ik er maar mee Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:42

dan doe jij niets anders dan ik, alleen noem ik het niet klassiek paardrijden maar gewoon paard rijden.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:45

Nee hoor, dat is klassiek, kijk maar eens in het rond Knipoog, het trekken, duwen en dwingen bepaald voor 80% de wedstrijdterreinen, maneges etc....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:56

dat vind ik dus onzin. Ik wil er geen labeltje klassiek op plakken, zo heb ik leren paard rijden en zo moet ik dat nog steeds. Ik houd niet zo van die hokjes LDR vs Klassiek, je rijdt in alle 'systemen' je paard onvoorwaardelijk voorwaarts en rechtgericht Haha! Overigens zijn de signaalhulpen dus geïntroduceerd door de door de klassieke school zo verfoeide Anky *LOL*

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:02

Leg onvoorwaardelijk voorwaarts eens uit? En je slaat de spijker op de kop: klassiek is geen systeem: het is rijden zoals het hoort, dus klassiek HAHAHAHA.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:14

pff, als we op deze manier gaan discussieren haak ik af. Onvoorwaardelijk voorwaarts betekent voor mij dat mijn paard voorwaarts denkt (ook al spring ik eraf, hij moet gewoon blijven lopen) en dat zolang ik geen andere signalen heb gegeven, hij het tempo loopt dat ik gevraagd heb.

Klassiek is jouw benaming, ik heb het gewoon over goed paardrijden. Zullen we dat maar gewoon zo laten? Semantische discussies kan ik voeren met de besten, maar of dat nou iets oplevert?

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 12:55

Lielle schreef:
Overigens zijn de signaalhulpen dus geïntroduceerd door de door de klassieke school zo verfoeide Anky *LOL*
Hou es ff op zeg - die is er onlangs mee in aanraking gekomen, maar het dateert al van ver voor haar geboortedatum! Misschien heeft ze het bij jou geintroduceerd?
In Reken rijden ze al tientallen jaren zo.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:00

Ik zal vanavond eens wat klassieke bijbels citeren Knipoog Signaal is een essentieel onderdeel van het "anky systeem" en is ook vanuit de western wereld al jaren bekend. Maar het tactmatig drijven is er al 10tallen jaren ingeramd door zeer klassiek bekend staande instructeurs Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:12

Kaya schreef:
Verschillende mensen in mijn kennissenkring doen Orun, of hebben het een paar jaar geleden afgerond, of zijn Deurne-instructeur. Ze doen het allemaal en vragen het ook als ze instructie geven. Alle 'gewone' manege- of rijvereniging-instructeurs die ik verder ken of zie werken doen het zo. Dan heb ik wel heel fout referentiemateriaal...

idd fout referentie materiaal.

Ik heb de laatste jaren van 2 Deurne kandidaten (wel het oude Deurne, toen het nog streng was en het nivo hoog lag, die van de laatste jaren moet je niet hebben) les gehad.
En als ik continue zou zitten drijven, nou dan zou ik wel ff de wind van voren krijgen.
Ook al ik van voren zou zitten winkelen, dan krijg ik meteen, van achter naar voor te horen.

Verder vind ik de uitleg van Monja bij die van mij passen, maar of dat klassiek is?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:31

In de tact drijven wordt misschien verward met constant drijven?
Signaalhulp is misschien een nieuwe term, het is zeker geen nieuwe actie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:32

tactmatig drijven zoals het mij destijds geleerd werd is iedere pas drijven.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:35

runningkawa schreef:
Verder vind ik de uitleg van Monja bij die van mij passen, maar of dat klassiek is?

In theorie lijkt klassiek en modern erg veel op elkaar. Het verschil zie je in de praktijk. Modern wordt teveel gedreven door ambitie en snelle resultaten, terwijl voor klassiek de insteek "ik heb alle tijd" nodig is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:35

Lielle schreef:
tactmatig drijven zoals het mij destijds geleerd werd is iedere pas drijven.

Dan is het je niet op klassieke wijze geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:37

Ik heb alle tijd, maar daar overdrijf ik ook niet in.

Dus bijv een jaar lang met de kop omhoog want aan de teugel hoeft niet.
Lekker alle speiren na een jaar helemaal omturnen, nee daar ben ik geen voorstander van

het andere uiterste, hij moet en hij zal, nee dat ook niet.
Je merkt zelf wel wat ze kunnen, als je wilt luisteren naar je paard.