Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Lielle schreef:Oke, dan dit praktijkvoorbeeld.
Vreemd paard, strandrit, flinke galop langs het water. Ik wil gaan stoppen omdat het volgende op me afkomt:
- links zee, het is vloed dus geen enorme open stukken strand maar 60 cm water.
- rechts lichte helling met grind, vastgelegd met een metalen net.
- voor me eerst een groep wandelaars met daarachter rotspartij van enkele meters hoog.
Dat had ik echt al wel op tijd gezien, alle rijtechnische oplossingen en andere trucjes van hierboven waren al aan bod geweest. Paard was een ex-renpaard, one-rein stop was niet bekend.
So tell me, wat doe je dan?
muiszje schreef:sorry hoor, maar ik heb nou nog nooit een paard meegemaakt, die, ookal zou ik hem omtrekken of op de volte zetten, daadwerkelijk naar me luisterde,. als het paard echt door het lint is kan jij echt niets meer doen volgens mij.. (of je moet echt sterker zijn dan het paard, maar daar werk ik liever niet mee, en dat kan ook haast niet..) (en men neme een fjord(of ander paard..) MET harde mond.. wat dan?)
(vond het artikel ook een arro ondertoontje hebben,. alhoewel ik toch wel een paar dingen lees die erg intressant waren, dus ik neem het voor lief..)
Lielle schreef:Oke, dan dit praktijkvoorbeeld.
Vreemd paard, strandrit, flinke galop langs het water. Ik wil gaan stoppen omdat het volgende op me afkomt:
- links zee, het is vloed dus geen enorme open stukken strand maar 60 cm water.
- rechts lichte helling met grind, vastgelegd met een metalen net.
- voor me eerst een groep wandelaars met daarachter rotspartij van enkele meters hoog.
Dat had ik echt al wel op tijd gezien, alle rijtechnische oplossingen en andere trucjes van hierboven waren al aan bod geweest. Paard was een ex-renpaard, one-rein stop was niet bekend.
So tell me, wat doe je dan?
Lusitana schreef:Het eerste stuk zee is over het algemeen altijd vlak en je kunt dus evenwijdig aan de kust blijven en zo mensen ontwijken en langzaam afremmen. Verder als je wel loodrecht de zee in duikt, stopt je paard meestal ook wel omdat het ook bang is voor kuilen! Verder kunnen ze zwemmen, hoewel er wel eens paarden verdrinken doordat z eachterover slaan meteen ruiter of vallen en gedesorienteerd raken. Maar daar moet je niet vanuit gaan en een landing in zee is altijd zachter dan op wat dan ook als je hem omtrekt en hij blijft niet op de been...
En dat paarden kunnen zwemmen weet ik, heb het van de zomer nog gedaan
muiszje schreef:sorry hoor, maar ik heb nou nog nooit een paard meegemaakt, die, ookal zou ik hem omtrekken of op de volte zetten, daadwerkelijk naar me luisterde,. als het paard echt door het lint is kan jij echt niets meer doen volgens mij.. (of je moet echt sterker zijn dan het paard, maar daar werk ik liever niet mee, en dat kan ook haast niet..) (en men neme een fjord(of ander paard..) MET harde mond.. wat dan?)
(vond het artikel ook een arro ondertoontje hebben,. alhoewel ik toch wel een paar dingen lees die erg intressant waren, dus ik neem het voor lief..)
Zep schreef:als ie goed aan de kletter slaat heeft druk opvoeren geen enkele zin. Je kunmt dan beter 1 keer een goede ruk geven zodat ie meteen terugkomt.
Op je zit doen is leuke theorie in zo'n geval...
. Als onze paarden aan de kletter gaan, weet jij tenminste ook dat diep zitten leuk bedacht is maar niet zo heel erg effectief
.
) Ik ken nu de one-rein stop wel, destijds iig niet. Maar wat zou jij doen?
pol013 schreef:alle tips hier zijn leuk en aardig als je ergens over de hei rijdt maar niet als je paard dreigt het kanaal in te rennen of regelrecht op een weg afrent. ALs mijn paard zoiets flikt trek ik hem gewoon op zijn gat. Nou moet ik wel zeggen dat hij dat ook kent van het gewone rijden. Als hij gaat drammen op de teugel (hangen of duiken) trek ik hem gewoon op de noodrem. En neen dat is niet zeilig: hij heeft geen respect voor mijn hand dan heb ik tijdelijk geen respect voor zijn mond. (daarna natuurlijk wel weer met een zachte hand voorwaarts rijden)
Lielle schreef:sorry Lusitana, ik bedoelde zeker niet dat jouw reactie niet interessant is! Ik had eigenlijk moet zeggen "ook benieuwd", want dat bedoelde ik.
@TurboBoem (leuke naam in dit geval) Ik ken nu de one-rein stop wel, destijds iig niet. Maar wat zou jij doen?
Overigens is het ook wel aardig als je jezelf even een klein beetje voorstelt
)
M3isSi3j schreef:dat gaf ik helemaal niet als tip.. zeg dat ik het 1x heb gedaan omdat ik hem echt niet stil kreeg en geen andere manier wist.. ik raad dat niemand aan!!
muiszje schreef:hmm ik moet zeggen dat je zeker hele goed tips geeft, maar of deze ook echt daadwerkelijk all the time werken?
voorbeeld:
ik heb een keer op het strand gereden, met een groep.. een meisje viel er bij de eerste rengalop-pas af en haar pony vliegt aan de kletter, alle ponys (stuk of 10) vlogen mee.. en wat doe je dan?
Ik bedoel, je hoopte op een lekkere rengalop op het strand, maar de ponys houden een wedstrijdje. Daarbij komt nog eens dat er een pony is zonder ruiter, en die dus veel harder kan en de rest van de groep opdweept. Plus dat er ruiters zijn die niets doen, en jij dus voor jezelf moet zorgen dat je veilig thuiskomt. (en ja om het nog erger te maken, vele van hen beginnen te schreeuwen naar hun pony: stoppen!stoppen nou!)
Wat ik op dat moment deed;( ik zat in de verlichte zit, dus daar beginnen we uit): terugzitten, links en rechts sturen (zigzaggen dus, met zit, been en teugels, zoals je normaal in de bak ook stuurd,...) praten tegen mn pony (moet er achteraf om lachen, ik zei tegen mn pony: hey maatje, we willen helemaal niet zo hard toch? langzaam is veel leuker, en je heb al bewezen dat je heel snel bent, maar kan je nu ook bewijzen dat je langzaam kan?..hoohoo, ) terwijl ik dit zeg richt hij zn oren naar achter, en ik beloon hem, want hij gaat iets langzamer..en hij hoort me!
goed, maar het vervelende op het strand is, is dat er op een gegeven moment een duin inham is, waar de ponys van weten dat als ze daar in gaan terug naar huis kunnen.
omdat ik het gevoel had dat mijn pony wel bereid was om te luisteren heb ik hem juist doorgedreven, harder.. WANT, zodra hij harder ging en ik hem zo dicht mogelijk langs de zeekant liet gaan, had hij niet te mogelijkheid om de duinen in de schieten.. en ik hoopte vurig dat zodra ik eenmaal voorop lag de rest van de ponys mijn paardje zouden volgen, en niet de duinen in zouden schieten. Goed, enkele deden dat, de rest niet. het groepje wat bij mij was gebleven bedacht zich, en wilde omdraaien, richting de duin inham. OP DAT MOMENT kan je ingrijpen, je pony twijfeld! we hebben ze toen allemaal min of meer terug kunnen krijgen..
maar vele ruiters vertelde mij dat WAT ze ook deden, niets hielp.. en ik moet zeggen dat ik dat ook zo vaak heb gehad. alle dingen die jij omschrijft hebben ze geprobeerd, volgens zeggen, en ik heb dat ook zo vaak gehad, je pony laat je niet tot hem doordringen, hij voelt niets..
tuurlijk heb je zelf een vlaag van lichte paniek over je heen en dat voelt je paard en dat is ook niet ten goede..
alle hulpen die jij hiet geeft hangen af van HOE je paard aan de kletter gaat, als hij echt door het lint is, en echt terug naar huis wilt, kan jij hem echt niet stoppen, met welke hulp dan ook. Je moet een situatie creeeren waarin je paard ook maar enigsinds twijfeld, en dan ingrijpen. (voorbeeld hierboven gegeven.) Net zoals er juistachteraan drijven als hij te hard gaat: je paard denkt: huh? nog harder, en hij word naar de teugelhulpen toegedreven, waardoor jij meer kan doen..
en ik moet zeggen dat er vaak tegen mij gezegd word dat het paard niet onder sommige hulpen uitkan.. ook dat heb ik nou nog nooit meegemaakt.. of ben ik nou gewoon een super-slechte ruiter?
). Het is ook zeker niet jouw schuld dat je hem niet terug kreeg. Want een pony die niet wil stoppen, kun je ook haast niet stoppen. (grr.. begin ik weer wijsneuzerig te worden
) Fellor schreef:Eigenlijk si de fout in dat verhaaltje dat je EERST diep meot gaan zitten en als je paard daar niet op reageerd een ophouding moet geven. Voor zover ik las kon ik dat nergens in je antwoordverhaaltje terugvinden (correct me if I´m wrong).
Vind dit topic trouwens een beetje arrogant ondertoontje hebben al zal het misschien neit zo bedoeld zijn.
Het spijt me van het arrogante en wijsneuzerige gedrag. tjerk schreef:ow jasses en je paard zijn mondhoeken gelijk even kapottrekken? gewoon ophoudingen maken: geven en nemen (straffen en belonen) en dieper zitten in je zadel. maar nooit of te nimmer "één goeie ruk geven" tenzij je je paard zijn mondhoeken wilt ruineren

neej grapje.
is altijd heel gevaarlijk dit soort situatie's zeker omdat je dr nix tegen kunt doen.