Achter de loodlijn rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:33

Lusitana schreef:
Tulandro loopt hij dan beter met het hoofd achter de loodlijn?
Hoe wil je hem dan ooit goed krijgen met het hoofd voor de loodlijn zoals het hoort?
Of begrijp ik het nu fout en doet hij het daarna wel okee met de neus voor de loodlijn?
Mijn ervaring is, en dat is niet alleen met dat vernilede paardm dat was een extreem geval, dat als ze eenmaal gaan opkrullen, je het er haast niet meer uitkrijgt. Dat ze de hand niet meer willen volgen...
Ik begrijp ook niet zo goed waar die mode vandaan komt. En ik weet ook inderdaad dat het op wedstrijden gewaardeerd wordt. Het is al te erg dat het getolereerd wordt. Het is nl wel tegen de regels.

Mijn paard heeft dat achter de loodlijn lopen echt van nature, vanaf het moment dat hij zadelmak was, ging hij echt in een nep krulletje lopen. Nu heb ik dat er helemaal uitgereden, maar anders moet je even in mijn profiel kijken, dan zie je dat hij iets achter de loodlijn loopt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:35

Lusitana schreef:
Tulandro loopt hij dan beter met het hoofd achter de loodlijn?
Hoe wil je hem dan ooit goed krijgen met het hoofd voor de loodlijn zoals het hoort?
Of begrijp ik het nu fout en doet hij het daarna wel okee met de neus voor de loodlijn?

Je begrijpt me verkeerd, pas als mijn paard uitzichzelf achter die loodlijn kruipt, weet ik dat hij helemaal door zijn rug heen is. Als hij zich ontspant doet hij dit automatisch. Dan kan ik hem weer goed instellen. Snap je wat ik bedoel? Nu is het bij mij maar een miniem klein stukje achter die loodlijn, maar om mij heen zie ik dat paarden eigenlijk altijd achter die loodlijn lopen.
Afbeelding
Hier staat hij toch correct lusitana?

Afbeelding
En dit is dus al een jaartje geleden, en hier loopt hij er net iets achter, en loopt hij ook nog niet helemaal door zijn rug heen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 22:29

[quote="Ronja"]Gaat dit over LDR, of alleen achter de Loodlijn rijden, of een combinatie daarvan?

Ik bedoel het echt zuiver achter de loodlijn rijden van het hoofd van het paard. Hetzij ten behove van training hetzij om andere redenen.
Ik wil graag weten WAAROM mensen dit doen.
Gewoon omdat het officieel niet hoort en het de training geen goed doet volgens mijn instructeur. En ik geen theorie onderlegiingen erover kan vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:35

runningkawa schreef:
Ik rij soms een klein stukje achter de LL
Niet LDR, dat is heel wat anders.

Dat doe ik dan bewust, daar hoef ik niet voor te trekken, want ik heb dan net zoveel gewicht in mijn handen als dat ik hem voor de LL rij en gelukkig is dat erg weining Lachen

Mijn paard heeft dat soms net nodig omdat hij dan net wat beter over de rug loopt.
Dit doe ik ook geen uur lang, maar tussendoor met losrijden wat. Daarna niet veel meer, omdat hij dan los is.
Zo pak ik er tussen door ook VWNW bij, dat doe ik wel de hele training door.

Zo gebruik je steeds ff wat andere spieren, wat voor een paard weer meer soeplesse en afwisseling geeft.

ow ja, mijn instructrice geeft op de klasieke manier les, toch hoort dit bij mijn training

nog een keer waarom ik een paar cm acher de LL rij

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 22:46

Tulandro schreef:
Dat geldt misschien voor jouw paard, maar niet voor die van mij. Als ik die van mij dus voor de loodlijn blijf rijden, loopt hij niet geheel door zijn rug heen. Als ik oefeningen ga doen, gaat hij iets achter de loodlijn lopen, maar hij blijft netjes aan hand en been. En dan pas komt alles er goed uit, uitgestrekte draf etc.

Hier wil ik graag even op reargeren. Miots het natuurlijk het paard van de foto uit je profiel is. Het is een mooi krachtig paard. Alleen heb jij je benen te ver naar voren die moeten een handbreedte terug met de neuspunten naar voren. Zo creeer je A een rustiger beenligging en B een meer drijvende zit. Voorwaarts heeft niets met snelheid te maken maar met de mate waarin hij aan jouw hulpen staat. Als hij niet op jouw been vertrekt op op de vraag van jouw been, je zit en je hand voor de LL terug wil komen is hij niet voorwaarts maar snel. Als hij niet geheel door de rug heen loopt is hij er achter ook niet bij, hij loopt dan dus op de voorhand en kan gemakkelijk achter de LL rkuipen. Het paard is dan niet voldoende van achter naar voren gereden. Op de fotos heb je ook vrij veel druk in de handen althans zo lijkt he, correct me if I'm wrong. Het paard hoort voor de loodlijn. Je moet zelfs een paard nog net zo mooi zijn achterhand kunnen laten gebruiken en de rug als je langere teugel hebt of tijdens de losrijfase met een iets langere hals wat lager ingesteld mischien op boeghoogte.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:16

Ik rijd mijn paarden ook achter de loodlijn.
Mijn paarden gaan automatisch iets achter de loodlijn lopen als ik ze van achter naar voren rij, en ik hoef ze niet voor een dressuurproef voor de LL te hebben. Ik rijd ook graag laag en diep, om hun rug makkelijker te laten ontspannen en ze losser te maken.
Mijn paarden lopen niet achter de teugel, want ze durven gewoon mijn hand te volgen, lopen niet op de voorhand en ik heb controle. Ok kan ik makkelijk iets meer oprichting krijgen zonder spannning.

Ik zie voor een springpaard het probleem van achter de teugel lopen echt niet. Slecht kan het ook niet zijn, want als je topspringruiters ziet losrijden zie je 9 van de 10 paarden ook achter de LL lopen.

Dit voor de ll rijden zie ik wel bij veel dressurruiters als een probleem. Ze gaan hun ontspannen lopende paarden geforseerd omhoog trekken, omdat ze anders achter de loodlijn lopen. Ik wil hier niemand in dit topic aanvallen, dit is gewoon wat ik zie rondrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:18

idd schoentje, dat zie ik dus ook heel veel
Vandaar deze reactie even terug.

geef mij die ontspanning maar, dan maar net dat tikkie achter de LL

runningkawa schreef:
Klopt, dat hoort niet

Maar aan de andere kant heb je ook jury's die alleen maar kijken of die neus wel voor de LL is.
Maar niet kijken of hij wel over de rug loopt, er van achter bij is.

En ontspannen over de rug van acher uit, dat vind erg belangrijk.
Tuurlijk prefect als je dat lukt met de neus net op of voor de LL.
Maar als ik dan een paard zie met net de neus eracher, maar wel vanachteruit ontspannen over de rug
Of een paard voor de Ll, maar met weggedrukte rug.
Weet ik wel welke van mij meer punten zou krijgen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:24

Ik had je reactie niet gezien, omdat ik geen zin had om het hele topic door te lezen Lachen

Maar wat je zegt klopt imo ook.
Als ik op een gemiddelde landelijke dressuurwedstrijd kom krijg ik bij het kijken naar sommige paarden tranen in m'n ogen, achteraf blijkt diegene dan de proef te hebben gewonnen. En een ander paard dat lekker door z'n lijf heen loopt, maar iets achter de loodlijn, word daardoor achter zo'n in elkaar getrokken paard geplaats Verward

Dat vind ik dan zonde, en daardoor gaan veel ruiters nog geforseerder op die voorkant letten en word de achterkant vergeten...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 23:24

schoentje schreef:
Ze gaan hun ontspannen lopende paarden geforseerd omhoog trekken, omdat ze anders achter de loodlijn lopen. .

Hoe wil jij een paard dat achter de LL loopt er weer voor trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:26

Yep, dat zie ik dus ook zo veel
En daar kan ik de beoordeling niet begrijpen, ook al staat er in het regelement dat je voor de Ll moet rijden.

De manier hoe dit verkregen word, vind ik toch heel erg van belang.

En er word dan gezegt dat Ll slecht is voor het paard
Maar dan wil ik wel eens onderzoeken in trek hem voor in het front rijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 23:29

schoentje schreef:
Ik had je reactie niet gezien, omdat ik geen zin had om het hele topic door te lezen Lachen

Maar wat je zegt klopt imo ook.
Als ik op een gemiddelde landelijke dressuurwedstrijd kom krijg ik bij het kijken naar sommige paarden tranen in m'n ogen, achteraf blijkt diegene dan de proef te hebben gewonnen. En een ander paard dat lekker door z'n lijf heen loopt, maar iets achter de loodlijn, word daardoor achter zo'n in elkaar getrokken paard geplaats Verward

Dat vind ik dan zonde, en daardoor gaan veel ruiters nog geforseerder op die voorkant letten en word de achterkant vergeten...

OK dan! Vanaf 2006 zouden ze dit aan gaan pakken op de wedstrijden. OK dan! OK dan! Hopenlijk doen ze dit ook echt dan worden de mensen die de paarden eerlijk rijden ook beloond.

Schijnheilig Gerechtigheid Schijnheilig

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:35

Kafue schreef:
Hoe wil jij een paard dat achter de LL loopt er weer voor trekken?

Ik trek niks, want ik rijd geen dressuur!
Het word toch heel veel gedaan op deze manier, het paard lopt diep en rond oei, schop, hand omhoog, trek, kop omhoog.

maar aan je andere reactie te zien zal je wel begrijpen wat ik een beetje bedoel....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 23:42

schoentje schreef:
Ik trek niks, want ik rijd geen dressuur!
Het word toch heel veel gedaan op deze manier, het paard lopt diep en rond oei, schop, hand omhoog, trek, kop omhoog.

maar aan je andere reactie te zien zal je wel begrijpen wat ik een beetje bedoel....

Beetje wel, ik denk dat jij en ik alleen eerlijk gereden paarden wllen zien en ruiters die eerlijk rijden zonder schop, ruk trek en plukwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:43

Klopt, dat wil ik ook zien
en maak me dan net wat minder druk over ietse achter de LL
Als er maar een rutig en eerlijk beeld is, met een heerlijk ontspannen paard.

ik weet wel wat het paard kiest

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:48

Dit plaatste ik op fokt, nav een bepaald paard en de manier waarop die gereden wordt:

Ten eerste; dat een paard achter de loodlijn loopt wil niet persé zeggen dat ie van voren in elkaar getrokken wordt.

Ten tweede; een paard als San remo, met zo'n dramatische rug, móet wat achter de loodlijn gereden worden om het één en ander gemis van het paard te kunnen verbloemen:
Wanneer het hoofd achter de loodlijn wordt gebracht, spant het paard de onderlijn aan. Met die onderlijn trekt ie zijn achterbeen naar voren, waardoor de kettingreactie van de spieren in het achterbeen met verbinding naar de rug in gang wordt gezet.
Deze kettingreactie kun je bij jezelf uittesten, misschien vind je dat wel interessant: ga met je zitbeenknobbels vooraan op een stoel zitten, je benen in hoeken van 90 graden, voeten op de grond, rug rechtop. Druk nu je enkels de grond in, níet je tenen optillen, maar proberen je hakken uit te drukken als het ware. Voel hoe je jezelf omhoog tilt en hoe je je rug (nog meer) recht (vooral ter hoogte van de lendenwervels)!
Ditzelfde gebeurd bij een paard dat het achterbeen naar voren "uitdrukt". Door deze kettingreactie worden dus de rugspieren getraind, simpel door het achterbeen te stimuleren om onder te treden.
Voor San remo geldt, dat hij door deze manier van trainen alsnog z'n rug in eniger mate kan gebruiken. Je wilt niet eens weten hoe het er anders uit zou zien als hij loopt!!!

Je kunt trouwens zelf ook ondervinden wat het belang is van het aanspannen van de onderlijn. Als je gewoon staat, maar eigenlijk geldt het voor elke positie van je lijf, is het een stuk makkelijker om je knie naar je neus te brengen als je je buikspieren aanspant. Met een continue opspanning van de rugspieren en oprekking van de buikspieren is het verdomde moeilijk om snel(!!!) een grote beweging naar voren/boven te maken met je been. Met opspanning van de buikspieren en ontspanning van de rugspieren, zul je merken dat het je stukken makkelijker afgaat.
Op die manier is je training efficiënter en plezieriger, dat geldt ook voor een paard!