Waarom rijden jullie met sporen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:59

Ik rij met kleine knopjes om mijn paard meer voor het been te krijgen. Hij reageerd niet goed op mijn been. En als ik met zweep rij. Blijf ik aantikken. Met sporen gaat dit veel beter. Alleen de laatste tijd rijd ik zonder en dat gaat ook al een stuk beter. Veel overgangen rijden werkt bij mij heel goed.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:10

runningkawa schreef:

een paard hoort voor het been te zijn, niet voor de spoor of zweep

(ps, alegemene opmerking, niet voor iemand in dit topic)

Sommige paarden krijg je zonder sporen niet aan het been bijv. stakers(ik spreek uit ervaring)
Ik ben wel met je eens dat bij de meeste de basis niet goed is of ze prikken continu met de sporen dat is niet goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:23

Die ervaring deel ik niet

Ik deel wel de ervaring dat je ze niet allemaal flitsend krijgt
Maar een pasje wijken, sb krijg je bij elk paard zonder sporen klaar.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:13

jawel een ik kan alle oefeningen wel doen zonder sporen alleen met sporen reageert hij wat sneller en gaat het wat beter, zonder moet hij er nog wel eens over nadenken

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:22

Wanneer je paard niet aan je been is en het wel is met een spoortje, dan is je paard toch nog steeds niet aan je been, maar toch enkel aan je spoor?

Ben van mening dat wanneer ik mijn sporen niet draag mijn paard net zo moet reageren als wanneer ik ze niet draag.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:55

ik zie bij ons dat manegepaarden met spoor worden gereden omdat hij anders niet aan het been is en sloom......dat is denk ik een tekortkoming van de ruiter en niet het paard!!!

sporen zijn NIET voor het voorwaarts rijden van je paard maar voor het verfijnen van je hulpen!!

hoe vaak moet dit nog hier op Bokt gezegd worden ik word daar zo moe van??

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:56

In de M is het verplicht dus rijd ik er mee Knipoog
Ik gebruik het ipv een zweepje, soms luistert hij niet gelijk correct aan mn kuit en krijgt ie een prikje.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:27

mango schreef:
ik zie bij ons dat manegepaarden met spoor worden gereden omdat hij anders niet aan het been is en sloom......dat is denk ik een tekortkoming van de ruiter en niet het paard!!!

sporen zijn NIET voor het voorwaarts rijden van je paard maar voor het verfijnen van je hulpen!!

Ik vind dit moeilijk. Ik heb ook een paard wat echt niet voor het been is. Ik rij veel overgangen. En ik probeerde het eerst zonder sporen. Geen reactie op been is tik. Maar dit werkte niet. Ik bleef aantikken. En een felle tik werkte ook niet. Ik vond het rijden voor beide niet leuk meer. Ik heb toen een tijdje met een spoortje gereden. Dat ging veel beter. En doe hem nu nog afentoe aan.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:35

mango schreef:

Hier heb je wel een lastig geval, omdat manegepaarden gewoon verpest worden doordat iedereen, of die nou goed kan rijden of niet, op die paarden rijd. Iedereen rijd bij onze manege met sporen, dus ik ook omdat die paarden gewoon niet meer reageren. Natuurlijk doe ik ze af als het echt niet hoeft, maar bij de meeste paarden is zonder sporen gewoon niks te beginnen. En dan hoeft dat niet per se een fout van de ruiter zelf te zijn, omdat het geen eigen paard is... Ik vind het anders als je een eigen paard heb, daarmee kun je oefenen en als extra ondersteuning eventueel een spoortje om doen. Maar met manegepaarden valt niks te trainen, dus als je wel wat wil doen in zo'n uur heb je sporen vaak echt nodig. Grtz

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:37

ik vind het raar want er zijn dus ruiters die zo'n paard pakken en hem
wel aan het been krijgen dus nee ik vind die vlieger niet op gaan!!
het is meestal gewoon makkelijkheid van de ruiter !!
en door die sporen zijn juist die manegepaarden verziekt zo denk ik erover
ben echt niet tegen een spoortje rijd er zelf ook vaak mee maar weet
wel hoe je hem moet gebruiken want ik zie soms mensen prikken en prikken en dan denk ik echt waar ben je in godsnaam mee bezig!!

maar dit is mijn bescheiden mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:38

Dus als ik het goed begrijp
zijn de paarden zo geworden, omdat iedereen er maar wat op zit te stampen, toch?

Als ik het goed begrijp, dragen diezelfde stamp ruitertjes, nu dus sporen?

Heel logisch natuurlijk..

Het is dan op dat moment niet de fout van de ruiter die er dan op zit
Maar de pony word wel de l..
Ook de instructie is dan waardeloos, want op andere maneges kan het wel zonder sporen, rara politiepet

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:41

Ik gebruik alleen sporen op concours en met springen.
Je hoeft minder moeite te doen om been te geven en hij reageerd sneller.
Op concours kan je dan ook makkelijker je been stil leggen..

Runningkawa schreef:

...
Als ik het goed begrijp, dragen diezelfde stamp ruitertjes, nu dus sporen?

Heel logisch natuurlijk..
...

Dit klopt niet, wou je zeggen dat iedereen die sporen draagt een stampruiter is

nee, dat vindik niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:43

nee, was reactie op dat manege verhaal

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:50

Ja, maar ik bijvoorbeeld hoef niet per se een slechte ruiter te zijn omdat ik met sporen rijd op manegepaarden. Ja, het is de fout van degene die steeds grotere sporen omdoen op die paarden en dan gaan 'stampen' zoals je het noemt. Maar als ik er dan zonder sporen op ga, en dat paard is zo gewend aan sporen, kan ik wel zonder gaan rijden maar dan kan ik nog niks met dat paard. Dan loop ik hem alleen maar te schoppen, terwijl dat met een (klein) spoortje minder hoeft.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:53

Even ter aanvulling: we hebben een paar maanden zonder sporen gereden in de les, maar dat werd niet in elke les gedaan. Toen hebben we dus wel gemerkt dat dat niet helpt, en niet iedereen wilde zonder sporen. Dus kan het natuurlijk op andere maneges wel, als daar niemand met sporen rijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:54

Daarom zeg ik, foute instructie
Zo ver had het nooit mogen komen dat iedereen nu spoortjes aanmoet.

En misschien weet jij wat je met je benen doet, maar op een manege rijden er ook een heleboel met ongecontroleerde flapper benen.
Leuk..met sporen aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:55

horse_girl schreef:
Even ter aanvulling: we hebben een paar maanden zonder sporen gereden in de les, maar dat werd niet in elke les gedaan. Toen hebben we dus wel gemerkt dat dat niet helpt, en niet iedereen wilde zonder sporen. Dus kan het natuurlijk op andere maneges wel, als daar niemand met sporen rijd...

Dat beslist de leiding toch, toch niet de klanten Verward
Als die zeggen oznder sporen, is het toch zonder sporen

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:09

Dat doet de leiding dus niet. Ben ik het ook niet mee eens, maar ik wil alleen maar zeggen dat in zo'n geval de fout niet altijd bij de ruiter ligt die er dan toevallig op rijd.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:45

runningkawa schreef:
Daarom zeg ik, foute instructie
Zo ver had het nooit mogen komen dat iedereen nu spoortjes aanmoet.

En misschien weet jij wat je met je benen doet, maar op een manege rijden er ook een heleboel met ongecontroleerde flapper benen.
Leuk..met sporen aan..

idd beslist the big boss en die vind het allemaal prima

nog een rede om te verhuizen *LOL*

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:01

Een heleboel mensen doen het ook fout met de sporen want als het paard dan niet meer op de kleine spoor reageerd dan pakken ze maar grote.
En het moet precies het omgekeerde zijn dat als je paard goed is op die kleine sporen je een grotere aan doet zodat je nog stiller kunt zitten met je been en dus ook nog veel precieser en fijner kunt zijn maar dit gebruik je vaak in de hogere klasses.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:07

dit is mijn mening. dus er kunnen dingen tussen zitten waar jij het mee oneens bent. ik vinddat je op veel manege's ziet da kinderen aleen voor het stoer doen sporen rijden. ze kunnen dan nog niet eens goed hun benen stil houden. ik vind het goed als je goed zonder kan rijden en als je paard goed naar je been luisterd dat je het aleen doet om je been nog stiller te kunnen te laten liggen en om je hulp minder duidelijk te kunnen later zien.
groetje lieke

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:29

Ik ben het met Runningkawa eens dat het een gebrek aan goede instructie is als alle manege ruiters met sproen moeten gaan rijden omdat de paarden afgestompt zijn.
dat een enkeling er mee rijdt, die weet hoe je met sporen moet rijden, vind ik niet erg. Maar goed een hoop riters vinden het maar wt intressant staan met sporen aan hij laarzen.

jordy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:45

ik rijd nooit met sporen alleen in mijn proeven omdat het verplicht is dat vind ik zon onzin je moet je paard gewoon zo kunnen rijden. hij moet aan je been zijn mijn paard kent alle z2 oefeningen zonder spoor. alle mensen die een spoor gebruiken om voorwaarts te rijden zijn in mijn ogen verkeerd bezig met de goede rijstijl en goede hulp hoeft dat helemaal niet. wij hebben ook een paard gehad die voorwaarts met spoor werd gereden maar dat is echt wel goed gekomen

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:46

Ben het met Mickey eens!

Ik rijd bijna nooit met sporen. Soms als ik de zijgangen extra wil trainen doe ik sporen om, ander niet.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:04

Stel je praat tegen een chinees, en je praat er als nederlander tegen. Hoe hard je ook schreeuwt, de chinees begrijpt je niet. Zo is dat ook met mensen en paarden. Ze beginnen steeds harder tegen paarden te roepen, maar het paard begrijpt je niet. Als je beenhulpen niet werken, gebruik je maar sporen, want dat is dus harder (zie het harder roepen), want zo denk je dat je paard beter luisterd. Maar het zit dus zo dat je paard niks snapt van je beenhulp, en je denkt het maar met harder 'roepen' te kunnen oplossen. Terwijl een goede ruiter met subtiele hulpen een paard goed kan laten lopen. Je kan dan wel harder roepen, maar wie zegt dat je paard je dan ineens wel begrijpt?