hulpteugels bij steigeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:12

Ik vind zon hulpteugel dan idd wel erg gevaarlijk,,als die dan steigert heb je idd heel veel kans dat die omslaat,,
Op mijn manege stond ook een paard dat altijd steigerde maar die eigenaar had een andere oplossing,, als het paard begon te steigeren draaide ze haar zweep om en gaf dat paard een keiharde klap met de achterkant van de zweep boven op het achterhoofd van het paard,, ik vroeg me af wat jullie daarvan vinden,, want volgens mij slaat dat echt nergens op en kan je het alleen oplossen met goed naar voren rijden en als ze eventueel toch steigert,,ruimte geven bij de teugels en het gewicht naar de voorhand brengen... Lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 12:41

Tsja, het kan wel helpen hoor. Soms moet je het paard even laten schrikken omdat ze echt wel kunnen doorflippen.
Maar over het algemeen vind ik ook dat je gewoon ruimte moet geven naar voren en ze naar voren rijden.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:00

Mijn paard heeft ook geprobeerd om te gaan steigeren door onder het werk uit kunnen komen. Binnen 10 seconden heb ik haar op andere gedachten gebracht om dat nooit meer te doen. Ik heb haar gewoon zelf omvergetrokken. Dus toen lag madame op de grond en geloof mij ze heeft het nooit meer gedaan. Dit moet je wel alleen doen als je weet wat je doet en wat je moet doen. nit lukraak omver trekken en zeker niet achterover trekken want dan lig je erzelf onder. Gewoon opzij trekken zodat het paard ook op zijn kant valt. Ze hebben dan toch grote schrik voor jouw en zullen meer respect krijgen door het niet meer te doen. Ik wist wat ik deed toien mijn paard dacht te kunnen gaan steigeren. Misschien dat je iemand kent die dit ok kan en die het misschien op die manier kan oplossen als het paard zelf niets mankeert. Dat is voorwaarde een, het paard moet niets lichamelijks hebben, anders ben je niet eerlijk naar je paard toe. Maar in mijn geval was het duidelijk een voorbeeld van ik wil niet en ik probeer dit maar. Helaas dat ik erop zat voor haar. Maar wel gelukkig want de verstandhouding is heel groot geworden na deze actie.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:03

Ik gebruik nooit hulpteugels, op z'n hoogst een martingaal bij springen of buitenrijden als het nodig is.
Ik los steigeren altijd op om het iig te voorkomen bij een paard dat er snel neiging toe heeft door het voorwaarts en met een heel zachte hand te rijden. En mochten ze toch gaan steigeren om de 1 of andere reden, dan gewoon naar voren zitten en een trap geven, dan is de kans groot dat ze een enorme sprong naar voren geven.. Maar dan gewoon weer bij elkaar pakken en doorrijden..
Ik zie trouwens ook niet in waarom een martingaal of slof zou helpen bij het steigeren. Zeker een slof niet, want met een slof zit je het paard veel meer in de mond dan zonder.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:05

Laureentje schreef:
Mijn paard heeft ook geprobeerd om te gaan steigeren door onder het werk uit kunnen komen. Binnen 10 seconden heb ik haar op andere gedachten gebracht om dat nooit meer te doen. Ik heb haar gewoon zelf omvergetrokken. Dus toen lag madame op de grond en geloof mij ze heeft het nooit meer gedaan. Dit moet je wel alleen doen als je weet wat je doet en wat je moet doen. nit lukraak omver trekken en zeker niet achterover trekken want dan lig je erzelf onder. Gewoon opzij trekken zodat het paard ook op zijn kant valt. Ze hebben dan toch grote schrik voor jouw en zullen meer respect krijgen door het niet meer te doen. Ik wist wat ik deed toien mijn paard dacht te kunnen gaan steigeren. Misschien dat je iemand kent die dit ok kan en die het misschien op die manier kan oplossen als het paard zelf niets mankeert. Dat is voorwaarde een, het paard moet niets lichamelijks hebben, anders ben je niet eerlijk naar je paard toe. Maar in mijn geval was het duidelijk een voorbeeld van ik wil niet en ik probeer dit maar. Helaas dat ik erop zat voor haar. Maar wel gelukkig want de verstandhouding is heel groot geworden na deze actie.

Je moet iid wel erg oppassen met deze methode.. En je moet het ook durven, straks lig je er zelf onder.. Bloos!

Leeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:42

Ik vind hulpteugels bij steigerende paarden echt gevaarlijk!(spijt me mensen:)) Ik rijd zelf veelal jonge paarden, en we gebruiken met zadelmak maken niets, met inrijden komt het flink wat keren voor dat ze omhoog komen, soms zelfs achterover dreigen te klappen. Juist daarom zijn slofteugels en tiedeman teugels en dergelijke zo gevaarlijk!Je paard krijgt in eerste instantie een enorme klap in de rug te verwerken, en met veel paarden werkt het zo, dat wanneer je gaat trekken, ze nog harder terug willen trekken. Als je er dus een slof aanhangt hebben ze aanleiding ertegenin te komen en dat drijft ze dan vaak vaker tot staken en omhoog komen als wanneer je op een gewone manier nageeflijkheid vraagt of gehoorzaamheid. Als een paard dreigt te steigeren en er hangt een hulpteugel omheen, kan hij geen andere kant meer op, als omhoog...
Maar wederom is dit heel erg paardafhankelijk

Met steigerende paarden is de beste manier om van het steigeren af te komen: het uit balans trekken!Zodra je een paard uit zn natuurlijke balans trekt komen ze vaak weer naar de grond. Een klap tussen de oren met een zweep werkt meestal ook goed, maar dit raad ik niet iedereen aan.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:15

Bij ons gebruiken ze met inrijden ook nooit hulpteugels, maar kan niet zeggen dat dat is omdat ze vaak omhoog komen, sterker nog ze komen maar zelden omhoog.
Maar inderdaad met steigeren wil je geen hulpteugel omhebben dat ben ik met je eens.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:22

Steigeren doet de mijne ook (op straat)
laatste tijd al heel wat beter
ik vind dat een martingaal niet zoo veel helpt
k gebruik ook geen andere hulpteugels

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:25

Biepje schreef:
Tsja, het kan wel helpen hoor. Soms moet je het paard even laten schrikken omdat ze echt wel kunnen doorflippen.
Maar over het algemeen vind ik ook dat je gewoon ruimte moet geven naar voren en ze naar voren rijden.

ja idd!
laten schrikken is niet zo een goed idee..
vele paarden raken daardoor dieper inpaniek als gevolg dat het erger word!
je hebt natuurlijk uitzonderingen