Aimee schreef:En waardoor is die gewoonte ontstaan?
geen idee toen hij kwam deed ie het al. het wordt steeds minder dus er zit voor uit gang in.
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Wouter24 schreef:Van ruiters die het probleem laten zitten, en dan kan je jaren later de oorzaak wel "wegnemen" maar het paard weet dan niet meer beter.
Maar nogmaals als je dit op concours nog moet doen zit er toch iets niet goed
klomp schreef:ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat 50 gram zand al voldoende is om het risico te lopen om zand- koliek te krijgen. je hebt niet voor niets middeltjes om zand te verwijderen uit de maag. ik vind het puur dom als je het doet, maar wel heel erg eerlijk van je dat je het zegt. ik vraag me wel af wat de eigenaar van jouw verzorgpony ervan vind dat je dat doet. van mij had je gelijk je spullen mogen pakken en vertrekken. bovendien schrijf je dat je liever zand in zijn mond stopt als dat je hard moet trekken in de mond; dan zit in mijn ogen daar al de fout. ik zou dan mijn paard leren om weer zacht te worden in de mond want het vertrouwen in je hand is er bij jouw pony geloof ik uit.
Levy schreef:Een gewoonte hoeft natuurlijk niets te maken te hebben met een mankement.
Levy schreef:Nou, als je het thuis moet doen zit er ook al iets niet goed.
Dan zul je er ook mee aan het werk moeten, en dan bedoel ik niet in de zandbak met vormpjes en emmertje en schepje.....
gaan we samen in de zandbak spelen... Sosha schreef:Eeehh nou...... ik heb jarenlang in mijn slaap zo dusdanig getandenknarst dat ik met een rubber dingetje tussen mijn tanden moest gaan slapen omdat mijn kauwvlakken bijna helemaal vlak waren gesleten. Dit deed ik omdat ik veel pijn had. Een obewust afreageer mechanisme, zeg maar. Was volgens de tandarts een bekend probleem van mensen met chronische pijn.
Dus een paard dat "zomaar" loopt te tandenknarsen, zou ook best wel eens heel ergens anders pijn kunnen hebben.
jepsica schreef:ik schreef daarvoor al dat ik het doe als het knarsen te erg wordt. lezen voor dat je wat zegt

PriscaZ schreef:maar wat vinden de eigenaren er nou van? ben nog altijd erg benieuwd...
jepsica schreef:de eigenaar zit niet op bokt. dus ik ga niet hun mening hier neer zetten. lijkt me logisch. en bovendien ik reageer hier op iemand zijn topic. als iedereen dat nou doet. en niet zo dom mij loopt aan te vallen. je weet niet eens hoe ik rij. waarom ik het doe enz. dus kan je ook niet oordelen!!!!
Richtje schreef:Het was niet aanvallend bedoeld hoor
Maar dan nog.... als hij het niet zo erg doet niet afstraffen en anders wel
Even ter vergelijking.... een paard dat de bak rond gaat stappen als je op wil stijgen laat je dat toch ook niet doen? Om hem pas af te straffen op het moment dat hij weggaloppeert als je op wil stappen (omdat het dan toch echt te erg wordt).
jepsica schreef:nee maar elke dag zand erin is niet goed. daarom doe ik het als het te erg wordt. en ik doe het niet om rijtechnische redenen. maar dat gaat jullie verder weinig aan. er is een reden voor. en het wordt steeds beter. verder rij ik een paard eerlijk naar de hand toe. ik rij niet met hulp teugels. en ben eerlijk tegen me paard. het knarsen is een gewoonte. het wordt steeds beter. dus door de eigenaar en mij gaat ie vooruit. en daarom zeg ik jullie moeten niet zo snel oordelen
L0L0 schreef:jeetje wat lopen jullie elkaar af te zeike zeg!!
als zei zand in ze mond wilt doen moet ze dat lekker doen als ze denkt dat het beter is! en het topic is bedoelt om advies te geven en niet om elkaar te gaan afzeiken!