Een andere kijk op tandenknarsen......

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:03

Aimee schreef:
En waardoor is die gewoonte ontstaan?

geen idee toen hij kwam deed ie het al. het wordt steeds minder dus er zit voor uit gang in.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:04

Aimee schreef:
Ik denk dat ik vaker zand hap dan mijn paarden..... Knipoog:D

Bloos

Deze opmerking had ik, van wie dan ook, al veel eerder verwacht Haha!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:04

Wouter24 schreef:
Tandarts

Een gewoonte hoeft natuurlijk niets te maken te hebben met een mankement.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:05

Wouter24 schreef:
Vind ik altijd een goeie Haha!

Zou jij een zadel op je rug lekker vinden Verward

als het goed past/ ligt op mijn rug...waarom niet ??
rugtassen kunnen ook zwaar zijn Knipoog

Richtje

Maar bij een gewoonte denk ik dat het weinig nut heeft om 1x per maand wat zand te voeren....
30 dagen mag het, en die ene dag niet Verward

amagun

Aimee schreef:
Nogmaals, waar komt die gewoonte dan vandaan?

Van ruiters die het probleem laten zitten, en dan kan je jaren later de oorzaak wel "wegnemen" maar het paard weet dan niet meer beter.

Maar nogmaals als je dit op concours nog moet doen zit er toch iets niet goed Scheve mond

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:06

Wouter24 schreef:
Van ruiters die het probleem laten zitten, en dan kan je jaren later de oorzaak wel "wegnemen" maar het paard weet dan niet meer beter.

Maar nogmaals als je dit op concours nog moet doen zit er toch iets niet goed Scheve mond

Nou, als je het thuis moet doen zit er ook al iets niet goed.
Dan zul je er ook mee aan het werk moeten, en dan bedoel ik niet in de zandbak met vormpjes en emmertje en schepje.....

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:07

klomp schreef:
ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat 50 gram zand al voldoende is om het risico te lopen om zand- koliek te krijgen. je hebt niet voor niets middeltjes om zand te verwijderen uit de maag. ik vind het puur dom als je het doet, maar wel heel erg eerlijk van je dat je het zegt. ik vraag me wel af wat de eigenaar van jouw verzorgpony ervan vind dat je dat doet. van mij had je gelijk je spullen mogen pakken en vertrekken. bovendien schrijf je dat je liever zand in zijn mond stopt als dat je hard moet trekken in de mond; dan zit in mijn ogen daar al de fout. ik zou dan mijn paard leren om weer zacht te worden in de mond want het vertrouwen in je hand is er bij jouw pony geloof ik uit.

ik niet!!! als iemand een paard hard in zijn mond trekt zeg ik! lezen is ook een vak apart he.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:09

maar wat vinden de eigenaren er nou van? ben nog altijd erg benieuwd...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:10

Levy schreef:
Een gewoonte hoeft natuurlijk niets te maken te hebben met een mankement.

Eeehh nou...... ik heb jarenlang in mijn slaap zo dusdanig getandenknarst dat ik met een rubber dingetje tussen mijn tanden moest gaan slapen omdat mijn kauwvlakken bijna helemaal vlak waren gesleten. Dit deed ik omdat ik veel pijn had. Een obewust afreageer mechanisme, zeg maar. Was volgens de tandarts een bekend probleem van mensen met chronische pijn.

Dus een paard dat "zomaar" loopt te tandenknarsen, zou ook best wel eens heel ergens anders pijn kunnen hebben.

Aimee

Levy schreef:
Nou, als je het thuis moet doen zit er ook al iets niet goed.
Dan zul je er ook mee aan het werk moeten, en dan bedoel ik niet in de zandbak met vormpjes en emmertje en schepje.....

hèhè, de volgende keer dat ik op m'n peerd stap weet jij wat ik als assecoires bij me heb.... Knipoog gaan we samen in de zandbak spelen...

jepsica

Richtje schreef:
Maar bij een gewoonte denk ik dat het weinig nut heeft om 1x per maand wat zand te voeren....
30 dagen mag het, en die ene dag niet Verward

ik schreef daarvoor al dat ik het doe als het knarsen te erg wordt. lezen voor dat je wat zegt Boos!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:11

ach wij hebben of moet ik zeggen hadden, ook een tandenknarsend paard op stal staan en die is dus altijd inelkaar getrokken met rijden. ik heb toen de eigenaar erop aangesproken en ben het paard voor hun gaan rijden. paard had dus last van zijn rug, mond, enz. het paard was ook nooit ontspannen. nu begint hij te ontspannen en zijn achterhand treed nu onder en het knarsen is zo goed als weg. bovendien heb ik de eigenaar erin begeleid en het gaat steeds beter. zij blij, paard blij....en ik natuurlijk.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:12

mijn paard deed het waarschijnlijk omdat ze flinke haken op haar tanden had. Die ging ze voelen net voordat ze goed inboog... Die haken zijn weg, maar op dat zelfde punt knarst ze nog steeds. Dat is dus inderdaad een gewoonte. Rijd je haar door dat punt heen houdt het op...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:12

Sosha schreef:
Eeehh nou...... ik heb jarenlang in mijn slaap zo dusdanig getandenknarst dat ik met een rubber dingetje tussen mijn tanden moest gaan slapen omdat mijn kauwvlakken bijna helemaal vlak waren gesleten. Dit deed ik omdat ik veel pijn had. Een obewust afreageer mechanisme, zeg maar. Was volgens de tandarts een bekend probleem van mensen met chronische pijn.

Dus een paard dat "zomaar" loopt te tandenknarsen, zou ook best wel eens heel ergens anders pijn kunnen hebben.

Ik zeg ook nadrukkelijk hoeft niets te maken te hebben met een mankement........

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:12

jepsica schreef:
ik niet!!! als iemand een paard hard in zijn mond trekt zeg ik! lezen is ook een vak apart he.

mijn fout niet goed gelezen, maar niet gelijk zo boos worden hoor!! ben net klaar met werken dus moet even weer op gang komen Schijnheilig

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:13

jepsica schreef:
ik schreef daarvoor al dat ik het doe als het knarsen te erg wordt. lezen voor dat je wat zegt Boos!

Het was niet aanvallend bedoeld hoor Lachen

Maar dan nog.... als hij het niet zo erg doet niet afstraffen en anders wel Verward
Even ter vergelijking.... een paard dat de bak rond gaat stappen als je op wil stijgen laat je dat toch ook niet doen? Om hem pas af te straffen op het moment dat hij weggaloppeert als je op wil stappen (omdat het dan toch echt te erg wordt).

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:13

Aimee schreef:
hèhè, de volgende keer dat ik op m'n peerd stap weet jij wat ik als assecoires bij me heb.... Knipoog gaan we samen in de zandbak spelen...

*houdt off-topic reactie nog even voor zich Haha!*

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:13

PriscaZ schreef:
maar wat vinden de eigenaren er nou van? ben nog altijd erg benieuwd...

de eigenaar zit niet op bokt. dus ik ga niet hun mening hier neer zetten. lijkt me logisch. en bovendien ik reageer hier op iemand zijn topic. als iedereen dat nou doet. en niet zo dom mij loopt aan te vallen. je weet niet eens hoe ik rij. waarom ik het doe enz. dus kan je ook niet oordelen!!!!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:15

jepsica schreef:
de eigenaar zit niet op bokt. dus ik ga niet hun mening hier neer zetten. lijkt me logisch. en bovendien ik reageer hier op iemand zijn topic. als iedereen dat nou doet. en niet zo dom mij loopt aan te vallen. je weet niet eens hoe ik rij. waarom ik het doe enz. dus kan je ook niet oordelen!!!!

Jij reageert, en daar komen weer reacties op. Allemaal als onderdeel van een discussie, niet om jou aan te vallen Lachen

L0L0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:17

jeetje wat lopen jullie elkaar af te zeike zeg!!
als zei zand in ze mond wilt doen moet ze dat lekker doen als ze denkt dat het beter is! en het topic is bedoelt om advies te geven en niet om elkaar te gaan afzeiken!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:17

Richtje schreef:
Het was niet aanvallend bedoeld hoor Lachen

Maar dan nog.... als hij het niet zo erg doet niet afstraffen en anders wel Verward
Even ter vergelijking.... een paard dat de bak rond gaat stappen als je op wil stijgen laat je dat toch ook niet doen? Om hem pas af te straffen op het moment dat hij weggaloppeert als je op wil stappen (omdat het dan toch echt te erg wordt).

nee maar elke dag zand erin is niet goed. daarom doe ik het als het te erg wordt. en ik doe het niet om rijtechnische redenen. maar dat gaat jullie verder weinig aan. er is een reden voor. en het wordt steeds beter. verder rij ik een paard eerlijk naar de hand toe. ik rij niet met hulp teugels. en ben eerlijk tegen me paard. het knarsen is een gewoonte. het wordt steeds beter. dus door de eigenaar en mij gaat ie vooruit. en daarom zeg ik jullie moeten niet zo snel oordelen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:18

En om inzicht te krijgen in waarom mensen dat doen Knipoog
Edit: was een reactie op L0l0

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:20

jepsica schreef:
nee maar elke dag zand erin is niet goed. daarom doe ik het als het te erg wordt. en ik doe het niet om rijtechnische redenen. maar dat gaat jullie verder weinig aan. er is een reden voor. en het wordt steeds beter. verder rij ik een paard eerlijk naar de hand toe. ik rij niet met hulp teugels. en ben eerlijk tegen me paard. het knarsen is een gewoonte. het wordt steeds beter. dus door de eigenaar en mij gaat ie vooruit. en daarom zeg ik jullie moeten niet zo snel oordelen

Ik oordeel niet, ik ben benieuwd naar het waarom en wil dus graag extra info, en daar vraag ik om. Als jij maar de helft wilt vertellen (wat je goedrecht is) is het voor anderen erg moeilijk om er begrip voor te hebben.

Jij moet je misschien iets minder snel aangevallen voelen Ach gut

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:26

L0L0 schreef:
jeetje wat lopen jullie elkaar af te zeike zeg!!
als zei zand in ze mond wilt doen moet ze dat lekker doen als ze denkt dat het beter is! en het topic is bedoelt om advies te geven en niet om elkaar te gaan afzeiken!

Ik denk niet dat mensen die met het lot van dieren begaan zijn er op uit zijn om iemand af te zeiken...... ze willen graag dat die gene zich dat lot ook wat meer gaat aantrekken. Dat bereik je niet door op alles ja en amen te zeggen.