Weet jij waar je mee bezig bent?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:16

QQQQ schreef:
Is dit gebrek aan interesse?
Of is dit 'boekenvrees'?

Ik denk aan beide. Niet willen beginnen aan een boek lezen, maar ook niet de interesse hebben om theoretisch te lezen.
Mijn broer bijvoorbeeld, die is helemaal niet bezig met het analyseren, hij leest ook niet (ook al kom ik met een pagina van Hé! moet je zien joh! dit is precies waar jij last van hebt!) dan gelooft hij het wel..
Toch jammer..want op die manier kiest hij ervoor om niet te willen leren op die manier.. hij ziet paardrijden als een hobby en zijn streven is niet zo sterk.

Misschien is dat bij meerdere mensen dat gevoel.
Misschien ook de mate van passie voor het willen leren en ontwikkelen van jezelf? ipv het lekker rondjes hobbelen?

littlegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:52

ik neem aan dat ik niet en nooit alles zal weten over het paard
maar ik ben nog steeds aan het bijleren!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:08

Zal ik dan maar de eerste zijn die toegeeft eigenlijk veel te weinig te weten van waar ik mee bezig ben?

Dit topic maakt me er wel van bewust dat ik me daar toch eens wat meer in moet gaan verdiepen. Hoe mijn paard bijvoorbeeld anatomisch in elkaar zit? Weet ik erg weinig van Bloos En zo nog wel meer dingen....

Zegt overigens niet dat ik helemaal niet nadenk over waar ik mee bezig ben, ik probeer wel te analyseren wat ik fout deed als ze iets niet doet zoals ik het haar 'denk te vragen'. Sinds kort ga ik als het niet gaat gewoon even een paar rondjes met lange teugel stappen, of iets simpels doen om ondertussen na te denken over waarom het fout gaat.

Wellicht kan ik daar alleen veel beter over nadenken als ik beter weet waar ik mee bezig ben. Geen slecht idee dus om me daar eens in te gaan verdiepen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:16

je bent niet de enige hoor Knipoog bij mij staat het er niet zo duidelijk, maar het is wel hetgene wat ik er mee aan wilde geven. Als je bokt mag geloven rijdt iedereen geweldig. Lijkt mij sterk. Het feit dat ik niet alles weet of kan verklaren zorgt er ook voor dat ik fouten maak.
Maar wat is daar mis mee??? iedereen maakt fouten, het is alleen de kunst om toe te kunnen geven dat je zelf fout zit en dat je bereid bent er van te leren.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:22

*leest sjakie's reactie nog eens terug*

Ja idd, jij zegt het ook al min of meer Lachen

Fouten maken op zich is idd ook niets mis mee, als je er daarna wat mee doet tenminste, anders leer je er nog niets van.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 01:04

probeer elke dag opnieuw *LOL*

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:59

Ik heb thuis een hele hoop dressuurboeken staan die ik doorgeworsteld heb. Ik doe erg veel op mijn gevoel maar heb nu in mijn rijden af en toe wel zoiets van " Aha, dat bedoelen ze dus met wat in dat boek staat!". Het was voor mij lange tijd iets ongrijpbaars maar er beginnen nu wel steeds meer puzzelstukjes op z'n plaats te vallen. Ik kan inderdaad na het rijden ook nog erg lang doorpiekeren. Zelfs zo erg dat als het niet lekker ging het aardig doorwerkt in mijn humeur (gelukkig andersom ook Haha! ). Ik denk wel dat het erg belangrijk is dat je de theorie ook in de praktijk ervaart en dan is goede instructie onmisbaar.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:15

HocusTivoli schreef:
Ik heb thuis een hele hoop dressuurboeken staan die ik doorgeworsteld heb. Ik doe erg veel op mijn gevoel maar heb nu in mijn rijden af en toe wel zoiets van " Aha, dat bedoelen ze dus met wat in dat boek staat!". Het was voor mij lange tijd iets ongrijpbaars maar er beginnen nu wel steeds meer puzzelstukjes op z'n plaats te vallen. Ik kan inderdaad na het rijden ook nog erg lang doorpiekeren. Zelfs zo erg dat als het niet lekker ging het aardig doorwerkt in mijn humeur (gelukkig andersom ook Haha! ). Ik denk wel dat het erg belangrijk is dat je de theorie ook in de praktijk ervaart en dan is goede instructie onmisbaar.

Klopt idd.... soms moet je net die link van theorie om kunnen zetten naar praktijk en van: oh dit is het dus.... zo leer je elke keer stukjes bij. Je bent nooit te oud om bij te leren. Lachen
Tevens ben ik het ook eens met dat een goede instructie onmisbaar is in deze wereld, zonder instructie kom je niet ver en je hebt toch altijd nog wel aanwijzingen nodig. Hoe goed je ook kunt paardrijden. Het oog doet soms anders aan als het gevoel. Verward
Maar leer hoe je paard in elkaar zit, leer hoe het paard zich ontwikkeld tesamen met jouw eigen ontwikkelingen en probeer elkaar te begrijpen is denk ik de grootste essentie van het verhaal. Dat maakt het zo mooi eraan. En je krijgt er veel voor terug als het werkt OK dan! Lovers

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:31

Richtje schreef:
Zal ik dan maar de eerste zijn die toegeeft eigenlijk veel te weinig te weten van waar ik mee bezig ben?

Nou, ik durf ook rustig toe te geven dat ik er te weinig van af weet hoor! Maar daar schaam ik me absoluut niet voor!!
Als je je hiervan bewust bent en je wilt er aan werken, is het toch goed?? Maar ik kan toch niet alles meteen weten?? Het is een leerproces van jaren!! Maw: daar moet je je voor (durven) inzetten. Tijd insteken. Goede instructrice hebben lijkt me ook belangrijk (en díe moet je eerst vinden en voor beginners is dat best moeilijk te herkennen).
Maar het allerbelangrijkst is volgens mij: juiste instelling hebben Knipoog

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:43

Dat echte nadenken begint nu bij mij een beetje te komen.
Ik ben inmiddels 3e-jaars HBO Paardenhouderij student, en warempel heb ik nu ook een keer een 'paardenvak': Fysiologie en Training (gegeven door Martine van Tilburg- die van die lezingen ja Knipoog )
Hierin wordt echt alles theoretisch uitgekauwt; pezen, longen, hart, spieren, etc etc. Precies hoe alles werkt en hoe het op verschillende trainingen reageert. En soms sta je daar best wel van te kijken. Vooral de link theorie-praktijk is erg belangrijk.
Ik was al wel langer bewust bezig met 'als ik dit vraag wil ik dat ie dat doet en daar moet ie zus en zo voor doen'
Ik kan me nu soms ook echt schamen, want rijtechnisch gezien heb ik 'alles gedaan wat god verboden heeft' (qua hulpteugels, dingen simpel op denken te lossen, etc. maar ik heb ook een paar jaar instructie gehad die zo was, dat helpt níet mee ). Maarrr, ik heb er wel van geleerd! En dáár doe ik het voor, ik wil van iedereen en alle 'manieren' wat leren!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 08:43

Wat is de grootste eye-opener voor je geweest?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 19:45

Concorde schreef:
Hierin wordt echt alles theoretisch uitgekauwt; pezen, longen, hart, spieren, etc etc. Precies hoe alles werkt en hoe het op verschillende trainingen reageert.

En dit is iets dat voor iedereen heel interessant zou zijn. Want wat heb je aan training als je niet weet wat er gebeurt? Wat moet je doen om conditie te verbeteren, wat om te gymnastiseren, wat om de kracht te vergroten? Je moet ten eerste weten wat je wilt verbeteren, dan kun je daarna je training daarop aanpassen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:30

Ik vind het heel mooi uitgelegt.
Ik weet ook nog lang niet alles, en verschillende dingen zetten mij ook aan het denken. Maar ik ga pas iets uitproberen, als ik er met mijn instructrice over heb gepraat. Ik ga nooit iets zelf uitvinden, gewoon omdat ik de kennis er nog lang niet voor heb. Ik ben veel te bang om iets fout te doen wat ten koste gaat van mijn paard.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:11

sjakie schreef:
Op mijn eigen vakgebied komt er elke week wel weer wat nieuws uit. Het meeste is gewoon de grootste onzin, maar omdat er een boek over is wat smeuig is geschreven zal het wel goed zijn.
Een gezonde theoretische kennis is nooit weg, maar ik denk dat ook veel dingen geleerd moeten worden uit de praktijk.

Het ging mij niet om het lezen van 'nieuws' en het echt bijhouden van de huidige literatuur. Eerder niet. De oudere werken, die zich in de praktijk bewezen hebben, die zouden meer mensen moeten lezen. Ook zaken die niet zo overduidelijk direct met het rijden te maken hebben, zaken als anatomie en bewegingsleer.
Natuurlijk heb je praktijk gevoel nodig en een goeie lesgever die dat ook weet over te brengen, maar zeker voor de volwassen ruiter (m/v) is het vaak erg nuttig om te begrijpen waarom iets zo moet.
Teveel mensen zie je 'zomaar' wat doen, zonder dat ze weten waarom (en vaak zonder dat ze weten dat ze het doen!)

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:19

Sommigen spelen muziek zonder een noot te kunnen lezen. Zij kunnen ook een net gehoord deuntje naspelen.

Anderen kunnen dan wel noten lezen en spelen.

Maar een paard is iets anders:
Een goede theoretische kennis is volgens mij toch wel heel belangrijk!
Om een simpel voorbeeld te geven:
Hoe beweegt een paard? Hoe zet ie z'n voeten neer in galop? (Moet je toch weten als je galoppeerd?) etc.
Als je die theoretische kennis dan hebt moet je het nog in de praktijk weten om te zetten. Gevoel aan beeld kunnen koppelen. (Via instructeur, spiegel, etc..)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:50

Je moet tegen de goede instructeur an lopen, die precies weet waar hij/zij mee bezig is en het aan jou kan overbrengen!

En dat kan lang zoeken zijn, heb ik ondervonden!

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:11

Je kennis moet je blijven verbreden. De grootste leermeester is je paard natuurlijk.. OOk wanneer ik erop zit dan blijf ik analyseren. Voelen wat hij doet. waarom ie dat doet en hoe ik daarmee om moet gaan...

Sommige zeggen wel eens van ga toch eens gewoon een keertje lekker rijden zonder over al die fratsen na te denken. Dat kan ik gewoon niet. Ik kan er niet zomaar opzitten en doelloos mijn rondjes rijden. Er moet iets gebeuren er moet interactie zijn. En geen eenzijdige communicatie.

Dat probeer ik ook aan mijn leerlingen uit te leggen. VOel wat het paard doet. Voel hoe hij reageert... Voel hoe je zelf erop reageert.... Wat is nu het probleem. Waarom kom je nu niet verder? Hoe zou je het heel technisch gezien op moeten lossen? Hoe pas je het in de praktijk aan aan je paard??? Hoe pas je die theorie aan... Wat vind je belangrijk in je rijden. Wat vind je belangrijk voor je paard... wat wil je bereiken met je paard. En zo kan ik nog wel uren doorgaan..

Ik denk dat boeken, tijdschriften en video's je kunnen helpen inzicht te geven in een theorie. Maar je zal zelf de theorie moeten aanpassen zodat hij bij jou en je paard of bij de leerling past.

Denk ook dat het taak is van de instructie te zorgen dat ze zelf bij blijven leren. Zich blijven verdiepen in verschillende methodes. Open blijven staan voor anderen. Luisteren naar hun leerlingen en niet uitgaan van standaard theorieen...

Tja ik kan nog wel uren doorgaan.. Maar ja dit wou ik maar even kwijt Bloos

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:15

Nou ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet echt weet waar ik mee bezig ben.
Maar er zijn zoveel verschillende methoden met zoveel verklaringen waarom een methode goed is, en het klinkt allemaal logisch in mijn oren.
Terwijl methoden onderling behoorlijk verschillen, dus ik zou niet weten wat ik moet kiezen wat voor mij het beste is.
Ik heb onwijs veel boeken verslonden, maar blijf elke keer weer zitten met al die imo logische theorien, ik weet gewoon niet wat wel en niet klopt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 19:33

Lieke schreef:
Nou ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet echt weet waar ik mee bezig ben.
Maar er zijn zoveel verschillende methoden met zoveel verklaringen waarom een methode goed is, en het klinkt allemaal logisch in mijn oren.
Terwijl methoden onderling behoorlijk verschillen, dus ik zou niet weten wat ik moet kiezen wat voor mij het beste is.
Ik heb onwijs veel boeken verslonden, maar blijf elke keer weer zitten met al die imo logische theorien, ik weet gewoon niet wat wel en niet klopt.

En dan is het belangrijk dat er een goede instructeur om de hoek komt kijken. Niet eentje die vastgeroest is aan een bepaalde methode, maar die kijkt naar het paard (bouw, beweging, kracht, souplesse) en de ruiter en daar als het ware een uniek trainingsschema voor maakt.

Er zijn verschillende trainingsmanieren die niet schadelijk zijn voor je paard, maar er is er maar 1 waarmee je pas écht vooruit gaat. En die ene is die unieke manier van training op jouw paard gericht. Aan jou, en je instructeur, de taak om die manier te ontdekken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:43

Maar dan de vraag: hoe vind je een goede instructeur?
Ik kan wel bepalen of ik een les fijn vind, maar niet of de methode(s) die wordt gebruikt ook juist is.
Momenteel ben ik er trouwens niet echt mee bezig, rij nu 2 dagen per week en heb geen tijd voor priveles, maar ik ben wel van plan volgend jaar een goede instructeur te nemen en weer het serieuze rijden op te pakken.

Rene_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:02

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik denk dat veel mensen, vaak op manege paarden maar ook met eigen paarden, niet goed genoeg bij stil staan dat dat "ding" onder je iets levends is. Vele denken "ik doe dit, dat 'ding' doet dat". Maar zo werkt het dus niet. Je moet zo'n beest(je) leren begrijpen, en precis zoals TS ook zegt: voelen wat er gebeurt. Niet denken "dat 'ding' doet niet wat ik wil dus doe ik dit, dan doet dat 'ding' het wel"...

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:00

Eerlijk gezegd heb ik heel vaak het gevoel dat ik géén idee heb van waar ik nu eigenlijk precies mee bezig ben.
Mijn instructrice is absoluut erg goed en ze legt ook alles haarfijn uit maar toch... ik vind paardrijden zo ontzettend moeilijk!

Ik neem regelmatig boekjes mee uit de ruitersportzaak over gymnastiseren en anatomie e.d. maar ik kan mezelf er vaak gewoon niet toe zetten om ook werkelijk te gaan 'leren' (vooral de anatomie) hoe het allemaal in elkaar zit. Ik vind het super intressant maar die stof is zo ontzettend droog...
Ookal lees ik zo'n boekje honderd keer, mijn hersenen kunnen de informatie niet opnemen op een manier dat ik de kennis ook weer toe kan passen zonder er eerst een uur over na te hoeven denken (dat wil nu eenmaal niet als ik aan het rijden ben).

Nu ik dit topic lees klinkt het allemaal zó gemakkelijk maar als ik dan morgenochtend om 6 uur ga proberen de dingetjes die ik hier lees toe te passen omdat ik niet meer kon wachten komt het er écht niet uit... hoe goed ik ook mn best doe en hoe hard ik ook probeer dat lichaam onder me te begrijpen.

Misschien ligt het er ook aan dat ik nog niet zo hoog rijd (L2 startgerechtigd). Volgens mij is het behoorlijk makkelijk om de B en L1 door te stampen zonder dat je de basis in orde heb. ik kom er nu wel steeds meer achter hoe belangrijk het is, maar voer het maar eens uit....

Ik doe mijn best!