Mijn paard klapt achterover

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:54

Citaat:
maar zomaar stijgeren moet je gewoon zo snel mogelijk afleren zeker als ze jong zijn want later krijg he het er niet meer uit

Als ze jong zijn en steigeren onder de man, is er in het beleren al iets gigantisch fout gegaan.

Rug, alles wordt altijd nagekeken, maar zo heb ik ooit een paard gehad die qua rug etc. prima in orde was, maar die bleek achteraf dus een hersentumor én beroerte te hebben gehad......

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:55

kaja"]
Ik heb het niet allemaal doorgelezen, dus als ik iets dubbel zeg...

.......

Laat dit over aan een professioneel iemand, daar bereik je het meeste mee, die zijn zo snel en getraind daarin en zij weten wat te doen als....
Het kost wat geld, maar jezelf te pletter vallen of je paard de vernieling in helpen kost je nog meer....

De meeste fouten worden gemaakt door onwetendheid!!!
[/quote]

[quote="Riant schreef:
Hoe denk je dat Pofs dit dan oplossen ??

Ik ben het helemaal met Kaja eens. Laat er een tijdje iemand op rijden die daar mee overweg kan. Zo verpruts je je eigen paardje niet. Want nu heeft ze het al door dat dat steigeren veel uitmaakt. Nu is het heel moeilijk weer af te leren, vooral omdat je dit in de beginfase in feite al hebt aangeleerd.
De professionele ruiter weet zelf wel waar hij mee bezig is, als dat zijn beroep is..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:10

Randy01 schreef:
Ik vind het alleen maar getuigen van onkunde, onwetendheid en onmacht als je technische problemen niet onder het zadel kunt oplossen.

Op die manier kom je ooit flink te verongelukken en sorry... maar ik kan het paard geen ongelijk geven!

Als het écht zou werken, de longeertruc zeg maar, zou het toch na 1 keer definitief over moeten zijn?!

Ten tweede: zoiets doe je gewoonweg niet met een paard dat nog ingereden wordt, te belachelijk voor woorden gewoon!

Waarom moet de longeertruk in een keer werken ?? Alles met paarden is gebaseerd op herhalignen conditionering. Als hij 10 keer stijgert doe je het 10 keer maar ze krijgen echt wel door na een paar keer dat stout gedrag betekent dat ze moeten lopen.

maar nog steeds de vraag:

Hoe denk je dat een prof dit gaat oplossen dan ???

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:19

Okay de training van een paard is gebaseerd op herhalen maar ook door rangorde.

Als je gewoon boven het paard staat, dus zijn leider bent, steigert het paard niet meer, een uitzondering daargelaten als het paard 'het even probeert'.

Een prof? Die krijgt toch wel betaald per hoe lang het duurt. Bij de professionele stallen waar ik heb gestaan en gewerkt, deden ze het in ieder geval niet door het paard op zijn potje te rossen (gesproken over een jong paard nog steeds) of door hem te laten racen aan de longeerlijn, een stapje terug durven te gaan in de training doet veel ruiters denken aan 'toegeven' terwijl je in feite dan al als winnaar uit de strijd komt en dat alles zonder fysiek geweld en je paard behoudt nog plezier in het werk ook!

Respect heb ik er pas voor als je het onder de man weet op te lossen...

Bij een 'ouder paard' (dus al goed beleerd en bevestigd) dus wachten tot 'ie landt, de juiste timing hebben en meteen voorwaarts rijden (een rondje bak in hoog galoptempo, opvangen en doodleuk weer verdergaan met waar je gebleven was); dit voorwaarts rijden mag van mij wel gepaard gaan met een schop voor z'n ribben of een tik met de zweep maar een paard achter de oren slaan tijdens het steigeren zou voor mij pas aan de orde komen als ál het andere écht niet zou werken en dat zou ik pas doen uit onmacht.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:39

Zoals je wilt, Riant, noem het onzin noem het geklets!!!
Timmer jij je paard in elkaar en maak hem steeds kwader!
Breek hem op zijn zwakste punt maak hem moe en als je geluk hebt werkt het...
Als jou paard een ijzersterke wil heeft haal je dat er niet uit en komt er een dag dat je wel aan het kortste eind trekt!!!

Ik ben het tot zoverre met je eens dat je paard respect voor je moet hebben, maar toon ook respect voor je paard!
Begin, waar de meeste fouten worden gemaakt door amateurs, van af het begin met vaste consequente regels en wijk er niet vanaf! En ook dan zijn er onverbeterlijke steigeraars, bij onderzoeken van de waiboerhoeve, bij het KWPN tijdens verrichtingsonderzoeken etc.
Ik weet hoe profs dit oplossen en dat gaat niet altijd op een vriendelijke manier.
Maar laten we de vraag van het verhaal niet vergeten...
Het gaat hier om iemand die geen prof is en die we niet willen zien verongelukken....
Haar pony heeft steigeren uitgevonden als verzet, maar is nog niet zover als jou paard waar je "normaal" mee kunt rijden en het belangrijkste die is aangereden en weet wat sturen is.

Weet waar je over praat en vergelijk geen appels met peren!!!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:03

Kaja schreef:
Zoals je wilt noem het onzin noem het geklets!!!
Timmer jij je paard in elkaar en maak hem steeds kwader!
Breek hem op zijn zwakste punt maak hem moe en als je geluk hebt werkt het...
Als jou paard een ijzersterke wil heeft haal je dat er niet uit en komt er een dag dat je wel aan het kortste eind trekt!!!

Ik ben het tot zoverre met je eens dat je paard respect voor je moet hebben, maar toon ook respect voor je paard!
Begin, waar de meeste fouten worden gemaakt door amateurs, van af het begin met vaste consequente regels en wijk er niet vanaf! En ook dan zijn er onverbeterlijke steigeraars, bij onderzoeken van de waiboerhoeve, bij het KWPN tijdens verrichtingsonderzoeken etc.
Ik weet hoe profs dit oplossen en dat gaat niet altijd op een vriendelijke manier.
Maar laten we de vraag van het verhaal niet vergeten...
Het gaat hier om iemand die geen prof is en die we niet willen zien verongelukken....
Haar pony heeft steigeren uitgevonden als verzet, maar is nog niet zover als jou paard waar je "normaal" mee kunt rijden en het belangrijkste die is aangereden en weet wat sturen is.

Weet waar je over praat en vergelijk geen appels met peren!!!!

appels met peren?? lees jij wel goed?

Ik schrijf duidelijk dat ik hem niet inelkaar timmer maar hij krijgt zeker wel een flinke tik om te corrigeren.

Waarom heb ik volgens jou geen repect voor mijn paard omdat ik wil voorkomen dat hij zich blesseerd?
Heb je liever dat ik hem ga meppen tot ie flipt, of dat ik hem moe maak en gewoon ga rijden en hem met een goed gevoel op stal zet?

Ik kan het ook wel onder de man op lossen maar ik heb zelf ook geen zin om mijn rug te breken. Jij geeft zelf het advies om de pony weg te brengen naar een profffessioneel iemand toch ??

En het spijt me als je je nu van een illusie ontdoe maar er zijn ook weinig profs die zin hebben om hun rug te breken dus die zorgen echt wel dat het paard eerst zijn ei kwijt is voor ze erop stappen.
Dat is niet zielig, dat is ook om het paard te beschermen, ik heb namelijk liever een moe paard dan een dood paard.

je bent het hoop ik met me eens dat deze pony eerst het stijgeren af moet leren wil je normaal verder in kunnen rijden want andersom gaat niet meer.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:11

En dan voor jullie allemaal de volgende vraag

Want advies geven jullie niet en hem flink aanpakken is zielig en respectloos..

Hoe moet de TS een fijne stal c.q ruiter gaan kiezen waar ze haar paardje niet moe maken of slaan ?? Hebben jullie ook adressen of sugesties?

Want zeggen dat ze hem door een prof moet laten rijden is zo algemeen.
Hoe duur zal het zijn, en wat moet de TS beginnen als ze daar het geld niet voor heeft?

ga daar over denken i.p.v. mijn methode te bekritiseren voorlopig werkt het bij een heleoel paarden heel prima (ik heb het namelijk samen met een proffessionele ruiter op gelost wat zeg ik 2 profs zelfs!!)

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:13

Ik ben het met Riant eens. Mijn paard heeft een hele tijd alleen maar gesteigerd. Eerst medisch na laten kijken, niks aan de hand en toen maar de harde hand (het was regelmatig bijna verongelukken). Ik heb toen 1x een tik tussen haar oren gegeven toen ze omhoog kwam. Niet hard want ik ben daar geen fan van, maar wel dat ze duidelijk in de gaten had dat wat zij deed FOUT was. Laat ik het even duidelijk zeggen, ZE HEEFT NERGENS LAST VAN GEHAD, het was dus een tikje!!!!! *Voordat ik dadelijk al dierenmishandelaar voor de dag kom* Maar het heeft geholpen, ze is NOOIT meer voor omhoog gekomen. Natuurlijk soms een klein stukje, maar niet meer gevaarlijk zoals ze voorheen deed. Nu kunnen we weer samen lekker rijden en is het gekloot afgelopen.

Zoals Riant al zegt, ik had geen zin om zelf, mijn paard of samen te verongelukken.

Dat de TS hulp nodig heeft is duidelijk.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:20

Ben blij met je voorbeels Solide,
je moet het paard gewoon op de een of andere manier duidelijk maken dat hij fout bezig is.

Dat betekent inderdaad niet dat je voluit moet lopen slaan of je paard rondjagen tot ie neervalt, maar wel dat je op een bepaalde manier corrigeert. Niet over drijven maar wel ingrijpen en ook zeker niet té lief zijn.

Bij mijn paard hielp een tik tussen de oren tijdelijk ze heeft bijna een jaar niet gedaan, en nu hebben we haar twee keer echt flink gelongeerd nadat ze omhoog kwam, daarna doet ze het niet meer. Het gaat nu al stukken beter.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:21

Het paard dat ik rij steigerde bij zijn vorige eigenaresse ook, toen bracht ze haar bij bij ons om te corrigeren. Dit is ook gedaan door een ruiter die haar flink heeft aangepakt, wat inhield haar een klap met de achterkant van de zweep tussen haar oren geven. Dit heeft bijzonder goed geholpen. Eigenaresse wilde paard toch niet terug en de man waar ik rij heeft haar gekocht.
Paard wil nog wel eens proberen (zelden) omhoog te komen, maar nooit hoog en als ik "ugh" roep komt ze meteen omlaag. IMO is dit dus een goede oplossing geweest.
Oja en dit paard was toen ongeveer een half jaar onder het zadel.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:22

De TS gaf aan dat het paardje al sinds maart onder t zadel is....ik weet niet hoe jullie dat zien maar dat houdt in dat ie al bijna tien maanden onder t zadel is....bijna een jaar...
Zo eentje mag je best flink aanpakken hoor...maar aangezien zich problemen blijven voordoen zou ik er maar gauw een deskundig iemand bijhalen anders gaat dit niet goedkomen. iemand die moet kunnen zien waarom het paawrd in verzet komt en nog beter, wat de oplossing is!
Ik vind het probleem echter vaag beschreven dus kan er ook niet meer zinnigs over zeggen dan hulp zoeken....

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:43

Kaja
Citaat:
k ben het tot zoverre met je eens dat je paard respect voor je moet hebben, maar toon ook respect voor je paard!

Dit vind ik dus een heel belangrijk punt.
Nu heb ik alleen het volgende probleem ik ben met een 3,5 jarige ruin bezig nu zo'n 3 maanden en hij steigert dus ook om onder het werk uit te komen. Inmiddels heb ik hem zover dat hij niet meer rechtovereind komt maar hij is niet voorwaarts en ik krijg hem dus ook met geen mogelijkheid voorwaarts hebben jullie misschien nog tips voor.

Naar voren slaan of schoppen heeft aboluut geen nut want ik krijg dan een heel boos paard waar ik dan helemaal niks meer mee kan.

Aan de longe doet hij alles perfect hij kan alles op stem hulp van halt naar draf, van draf naar halt enz. en dan op hele minimale hulpen.

In de bak gaat het goed zolang er iemand in het midden staat zodra ik alleen ben dan is hij opeens "vergeten" wat het is om gewoon vanuit de stap aan te draven.

Iemand nog tips??

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:47

Geef je ook stemhulpen als je erop zit? Beetje onduidelijk waar nu 't probleem zit.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:54

combineer stemhulp met beenhulp

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:55

Toch dat paard boos maken, Jullie moeten door dat punt heen.... zit niks anders op, anders zit je dadelijk met een paard die al boos wordt als je met het zadel aankomt, omdat dit voor hem de manier is om ZIJN zin te krijgen.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:58

gijsenkim schreef:
Toch dat paard boos maken, Jullie moeten door dat punt heen.... zit niks anders op, anders zit je dadelijk met een paard die al boos wordt als je met het zadel aankomt, omdat dit voor hem de manier is om ZIJN zin te krijgen.

Had jouw eerste reactie nog niet gelezen in dit topic Bloos inderdaad een slimme oplossing zoals ik het ook in gedachten heb. Het paard moet dit afleren en duidelijk merken dat ie verkeerd zit. Dan maar op de harde manier. En laat het duidelijk zijn, ik heb respect voor mijn paard, maar mijn paard moet ook respect voor mij hebben.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:02

Stemhuplen is een hele goede tip, paarden hebben namelijk een hekel aan lawaai dus een goede brul kan erg effectief zijn.

Als een paard niet voorwaarts is het toch veel stijgert dan heb je het eigenlijk al over een staker. Dit is nog lastiger want hoe meer been je geeft hoe eerder het paard omhoog komt (je drukt hem als het ware omhoog).

In dat geval zou ik een flinke stap terug doen en aan de longeerlijn weer gaan rijden. Dus iemand die longeert én iemand erop.
Diegene die het paard longeert houd het paard naar voren en de ruiter doet in het begin niet zo veel behalve blijven zitten. Blijf erop letten dat het paard vlot doorloopt en niet laten sukkelen.

Als dat goed gaat geeft diegene die longeer de stemhulp en de ruiter de beenhulp. Diegene die longeert moet wel heel alert zijn en bij ieder spoortje verzet dreigen met de longeerzweep.
Als het paard aan de longe dan nog stijl omhoogkomt afstappen flink laten lopen en vlot naar voren houden en opnieuw.

Het is in dit geval niet zielig om het paard moe te maken, het doet een paard geen pijn ofzo hij moet leren dat het verzetten geen effect heeft. Als het paard zeg maar de helft van de energie heeft verbruikt weer erop stappen en nog een keer proberen. Als hij moe is zal hij minder energie hebben om zich te verzetten. Als het dan goed gaat meteen stoppen en flink belonen. En de volgende dag weer eerst aan de longe beginnen.

In principe kan je na een paar dagen los rijden maar wel met iemand in de bak die eventueel de zweep erachter kan houden. Als het een nuchter paard is wil een tik tussen de oren ook wel helpen maar dat moet je als ruiter wel durven.

Een tip : Kijk ook even wat je een paard voert, somige paarden gaa heel efficient met het voer om en hebben zo veel energie dat ze daardoor brutaler en vervelend worden. Een kilootje minder brok en wat meer ruwvoer of musli zonder haver kan dan een groot verschil geven.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:04

JEUJ daar hebben we G&K !!

(zit in office versie zonder avaters en ik zie nu pas dat jij het bent Haha!)

Over profs gesproken Knipoog

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:25

Straffen en wel direct. Geef hem maar een klap voor zijn hoofd, daar gaat ie heus niet dood aan, maar als jou pony zo doorgaat loop jij wel een risico. En waarom je paard niet slaan als hij wel zo gevaarlijk is dat hij jou in gevaar brengt.
Ik ga idd ook volledig met G&K mee.

[edit] onduidelijk getypt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:29

ik blijf het gevoel houden dat ie gewoon niet kan nageven tegen een weerstandbiedende hand. Dat lossen wij eerst aan de longe grotendeels op voordat er iemand opstapt.

Ik zou de TS aanraden dit paard voor het beleren uit handen te geven.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:50

Goh Riant je lijkt zelf wel de prof! En dat terwijl je jou probleem met je paard toch opgelost heb met behulp van 2 profs!!!

Je zoekt het verder maar uit en trekt er je eigen conclusie maar uit!
Maar professionels zijn er niet voor niets!
Ik denk eerder dat je je eigen toch wel wat aangesproken voelt in mijn verhaal, want je haalt nogal negatief uit....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:01

Maar Kaja, hoe denk je dat een (in jouw ogen) prof dit zou gaan oplossen?
Daar ben ik dan wel erg nieuwsgierig naar, en welke prof zou je voorstellen?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:07

Ieder zijn eigen verhaal, ieder zijn eigen mening....
Ik ben nu eenmaal geen voorstander om amateurs een dergelijk gevaarlijk probleem als steigeren zelf op te laten lossen!
Dit paard komt niet zomaar van de grond, het laat zich achterover vallen... Wij hebben allemaal ons eigen mening hierover en zo kan deze persoon hier zelf lering uit trekken. Alle wegen leiden naar Rome...

Helaas gaat dit voor Riant niet op...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:09

Maar dan nog biedt jij de TS geen hulp, geen concrete hulp waar deze iets mee kan.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:11

Dit paard moet imo iig aangepakt worden en indien de TS dit niet zelf kan zal ze hulp moeten zoeken, de hulp die ik ken zou het oplossen op Riant's manier, maar deze is volgens jou niet goed, ken jij dan mensen die het anders oplossen? En op wat voor manier zouden volgens jou echte profs dit gaan oplossen, je hebt toch wel enig idee wat voor manier volgens jou goed is?