Natuurlijke scheefheid, hoe lossen jullie het op??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:36

Ieder paard is anders dus er is niet één juiste manier.. De manier waarop ik rechtricht is vooral voorwaarts op vier benen laten lopen. Goed zorgen dat de achterhand erbij gereden wordt door tempowisselingen en schijnovergangen. Verder richt ik recht door middel van schouderbinnenwaarts en schoudervoor..
Verder ga je rechtrichten door evenveel druk op beide teugels te nemen. Dan is het dus mogelijk dat je paard met buitenstelling gaat lopen. Dan ga je met benen bijdrijven totdat hij die buitenteugel aan gaat nemen waardoor hij dus rechter in zijn lijf wordt.

Grin hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen wat ik bedoel..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:55

Lielle schreef:
ik zou dus contrastelling vragen Knipoog

Dat kan wel, maar dan valt hij snel door mijn binnenbeen heen.
Alhoewel dat de laatste tijd beter gaat, dus ik ga dat ook eens proberen Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:58

Ineke2 schreef:
Dat kan wel, maar dan valt hij snel door mijn binnenbeen heen.
Alhoewel dat de laatste tijd beter gaat, dus ik ga dat ook eens proberen Lachen

Ja daar gaat het nu om, dat paard recht onder je blijft dus rechtrichten, de contrastelling ga je op gegeven moment verminderen als paard rechter word.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:51

joycje schreef:
Ieder paard is anders dus er is niet één juiste manier.. De manier waarop ik rechtricht is vooral voorwaarts op vier benen laten lopen. Goed zorgen dat de achterhand erbij gereden wordt door tempowisselingen en schijnovergangen. Verder richt ik recht door middel van schouderbinnenwaarts en schoudervoor..
Verder ga je rechtrichten door evenveel druk op beide teugels te nemen. Dan is het dus mogelijk dat je paard met buitenstelling gaat lopen. Dan ga je met benen bijdrijven totdat hij die buitenteugel aan gaat nemen waardoor hij dus rechter in zijn lijf wordt.

Grin hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen wat ik bedoel..

Maar hoe ga je rechtrichten als zowel jij als het paard nog niet aan schouderbinnenwaarts/schoudervoor toe zijn? Want dat kan ik niet met Pablo! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:55

voor schoudervoor is elk paard toe
dat is niet meer als een beetje wat je in een wending hebt een stukje behouden.

Kent een paard dat net onder het zadel is ook zo

Vandaar dat ik persoonlijk niet spreek over schouderbinnenwaarts Lachen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:14

Ok, misschien raar maar dat rijd ik nooit, dus ik probeer me het voor me te halen hoe dat dan werkt.....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:24

Ik heb even vluchtig de pagina's doorgelezen, maar wat ik nog aan basis mis, VOOR het schoudervoor is aktiviteit aan het been, vanuit het achterbeen.

Als het paard geen voorwaartse drang heeft, kan er daardoor vanzelf meer scheefheid ontstaan. Als je vanuit deze trage beweging dan nog eens wilt corrigeren dmv SV, DAN krijg je inderdaad dat het paard naar buiten valt (dus zoals Bets zegt: buitenteugel vastpakt, wat ik overigens geen goede benaming vind). Het paard draagt zichzelf immers niet.

Bovendien zoekt het paard door het impuls meer de hand op, waardoor er meer verbinding tussen de voor, midden en achterhand ontstaat.

Bij een correcte, constante aktiviteit kan je je paard pas corrigeren.

[Edit] Ik zie dat het wel genoemd wordt, maar een beetje tussen neus en lippen door Haha![/edit]

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:03

Tyrza schreef:
Ik heb even vluchtig de pagina's doorgelezen, maar wat ik nog aan basis mis, VOOR het schoudervoor is aktiviteit aan het been, vanuit het achterbeen.

Als het paard geen voorwaartse drang heeft, kan er daardoor vanzelf meer scheefheid ontstaan. Als je vanuit deze trage beweging dan nog eens wilt corrigeren dmv SV, DAN krijg je inderdaad dat het paard naar buiten valt (dus zoals Bets zegt: buitenteugel vastpakt, wat ik overigens geen goede benaming vind). Het paard draagt zichzelf immers niet.

Euhm, voorwaarts is Pablo wel dat in elk geval (met zijn 1.51 net zo snel als menig paard van 1.70 Tong uitsteken ) Maar als je dan schoudervoor doet en hij is scheef vallen ze dan niet naar binnen? Of als ik op de rechterhand met contrastelling rijd om hem recht te richten rijden jullie dan op de linkerhand schoudervoor? Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:05

Snel hoeft niet actief te betekenen Haha! Haha! Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:06

Weet je zeker dat het aktiviteit/impuls en geen snelheid is? Dus dat de controle door jou wordt behouden en jij dit bepaald?

Als je schoudervoor rijdt en hij gaat te hard, dan valt hij inderdaad naar binnen, omdat hij al zijn energie via de voorhand eruit laat vloeien. Zijn gewicht is dus op dat moment niet goed verdeelt.

Dat is de clou van de activiteit die ik bedoel: het gewicht wordt naar de achterhand verplaatst, waardoor er vanzelf meer balans ontstaat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:07

Tyrza schreef:
Dat is de clou van de activiteit die ik bedoel: het gewicht wordt naar de achterhand verplaatst, waardoor er vanzelf meer balans ontstaat.

Goh, het lijkt haast alsof ik a8h hoor Extreme duivel

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:14

Niet overdrijven he, Lielle Boos! Knipoog

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:57

Vroeger was het inderdaad snelheid Haha! Maar ik vind hem nu wel aardig lopen. Hierbij even een foto waar je de beenzetting goed kan zien.

Afbeelding

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:38

Tyrza schreef:

maar wat als je paard (lees sjaak *LOL* )geen activiteit vanuit het achterbeen wil vertonen voor het schoudervoor. Sterker nog dat wilde bij het drijven nog wel eens ontaarden in ...euh....stilstaan Haha!. Bij hem werkt het beter eerst voorzichtig schouder voor te zetten en van daaruit het achterbeen weer activeren.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:44

Tyrza zal ook wel de algemene theorie regel gegeven hebben denk ik, maar soms moet je wel eens voor alternatieve aanpak kiezen als instructeur of ruiter zijnde. Niet elke actie kun je letterlijk op te pakken zoals de theorie dat aangeeft, dan moet je keuze maken hoe je het op gaat lossen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:23

Ipsilonka schreef:
Euhm, voorwaarts is Pablo wel dat in elk geval (met zijn 1.51 net zo snel als menig paard van 1.70 Tong uitsteken ) Maar als je dan schoudervoor doet en hij is scheef vallen ze dan niet naar binnen? Of als ik op de rechterhand met contrastelling rijd om hem recht te richten rijden jullie dan op de linkerhand schoudervoor? Verward

Je moet als het ware zijn voorhand voor zijn achterhand zetten. Dus als hij linksom zijn kont naar binnen gooit, moet je met je buitenteugel en buitenbeen zijn voorhand meer naar binnenzetten en moet je met je binnenbeen er voor zorgen dat hij verder rechtdoor blijft lopen en dus niet naar binnenvalt.
Valt hij wel naar binnen dan is je paard niet genoeg voor het been en zul je dat eerst op moeten lossen.

Al met al makkelijker gezegd dan gedaan Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:30

sjakie schreef:
maar wat als je paard (lees sjaak *LOL* )geen activiteit vanuit het achterbeen wil vertonen voor het schoudervoor. Sterker nog dat wilde bij het drijven nog wel eens ontaarden in ...euh....stilstaan Haha!. Bij hem werkt het beter eerst voorzichtig schouder voor te zetten en van daaruit het achterbeen weer activeren.

Tja, het doel heiligt de middelen zou je zeggen. Maar als ik dit zo lees, toont je paard dus verzet op het moment dat je aktiviteit vraagt. Ik heb ook zo'n paard op stal: Hoe meer je hem naar voren wilde hebben, hoe langzamer hij ging. Puur verzet in dit geval. Ik ben hier een jaar mee bezig geweest om dit eruit te rijden.

Maar goed, daar kan ik niet over oordelen als ik je paard alleen van een scherm ken Knipoog

@ ipsilonka: op de foto loopt je pony behoorlijk ruim. Maar gezien zijn bouw (lage halsinplant, vierkant model), kan er toch nog sprake zijn van te snel aan de voorkant lopen. Ik heb zelf ook 2 fjordjes die ik les geef en die neigen daar ook naartoe.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:34

toonde verzet. We hebben hem toen eerst schoudervoor gezet en geen stelling meer gevraagd en van daaruit het rechterachterbeen actiever gemaakt. Het probleem was vrij vlot opgelost en hij is steeds beter te motiveren voor het been zonder gelijk in de ankers te gaan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:03

Ik heb de voorgaande pagina's ook vluchtijg doorgelezen. En ik heb de foto bekeken en daar zie je duidelijk dat je paard op de voorhand loopt.
Goed hij loopt dan wel ruim maar zijn gewicht is niet geplaatst op de achterhand maar meer voor. Dan zie ik jou ook in een behoorlijke voorwaartse houding zitten terwel jij meer terug zou moeten zitten.
Laat dat rechtrichten nog maar even liggen en concentreer je nu maar op de takt, de schwung, de reactie op je hulpen en ontspanning,
Het ziet er best leuk uit, maar je moet meer doorsluiten zodat het paard gaat dragen.

Als je dat hebt kun je beginnen met het wijken voor het been op de volte op een lange zijde of tijdens het afwenden. Je kunt een schouderbinnenwaarts oefenen, schoudervoor. Denk telkens als je rijd schoudervoor schoudervoor. Niet teveel langs de wand rijden want dat geeft teveel mogelijkheid tot kleven. In de oefeningen en het in de hand stelen in overeenkomst de zorg dat het gewicht op achter komt worden paarden ook sterker. Als je dan veel wijkt in stap op de volte aan de open zijde dan krijgt het paard een bepaalde schoudervrijheid en wordt rechtrichten ook makkelijker dit omdat het paard sterker wordt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 10:08

Maar daar zit dus het verschil in opbouw van training Kafue, wij beginnen met voorwaartse drang en dan rechtrichten en niet allerlei poespas eerst, een paard wat niet recht is kan nooit fatsoenlijk buigen (is mij in elk geval geleerd hè)

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:41

En dat is volgens mij het verschil tussen de methode van Antoine de Bodt en de het duitse Skala der Ausbildung (correct me if I'm wrong)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:51

Ipsilonka schreef:
Maar daar zit dus het verschil in opbouw van training Kafue, wij beginnen met voorwaartse drang en dan rechtrichten en niet allerlei poespas eerst, een paard wat niet recht is kan nooit fatsoenlijk buigen (is mij in elk geval geleerd hè)

Tja daarin verschillen onze trainingen dan natuurlijk. Wij beginnen altijd met TAKT, zuivere ritme van de eigen beweging. Dan gaan we naar LOSGELASSENHEIT, staat voor de ontspanning, de souplesse en de losheid. Dan gaan we naar AANLEUNING, het a.h.w in de hand stellen. DAn ontwikkelen we SCHWUNG, losse soepele bewegingen vanhet paard door zijn hele lcihaam heen. Dan komt pas de RECHTRICHTFASE en daarna de VERZAMELING.

Een paard dat niet recht is kan heel goed buigen, buiging komt niet vanuit het recht zijn. Buiging komt al naar voren bij de LOSGELASSENHEit een paard dat stijf is of zich stijf houd moet je eerst soepel maken.

POESPAS zal dan wel het schoudervoor, de schouderbinnenwaarts en dergelijke zijn in jouw ogen. In mijn ogen zijn die echter wel belangrijk in de training.
Recht richten dus als de achterhand juist achter de voorhand loopt is moeilijk, daar heeft een paard ook enige spierkracht voor nodig. Dat kun je pasbereiken waarneer de takt, de ontspanning,de aanleuning en de schwung bij het jonge paard en de jonge onervaren ruiter in orde zijn of bevestigd en niet eerder.
Rechtrichten is een essentiele voorwaarde voor het dragen op de achterhand en de verzameling en niet voor stelling, wijken, schoudervoor of aschouderbinnenwaarts voor deze bwegingen is geen mate van verzameling nodig. Sterker nog met wijken gaat het pard eigelijk juist meer o de voorhand. In Duitsland is dat dan ook geen oefening in de dressuur. Travers en dergelijke vraagt verzameling en appuyementen.
Rechtrichten in in iedere fase van de opleiding maar begint pas echt met rijkunstig recht richten als de eerste vier basisbegriippen in orde zijn. Natuurlijk moet een B paard recht halthouden.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 14:28

Elk paard loopt van nature scheef,dit komt omdat hij voor smaller is dan achter.Een paard wil altijd graag zo dicht mogelijk tegen het schot van de bak lopen,de voorhand is eerder bij het schot dan de achterhand.Je paard recht richten dus ----> voorhand voor de achterhand te plaatsen.

meke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:29

hoe dan ook, alleen door veel oefenen zal je wat kunnen bereiken in je laterale evenwicht, je moet je paard niet alleen leren recht en lateraal recht te richten maar ook bevestigen hierin en dat heeft spieren nodig en dat duurt een hele tijd.....

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:49

holle kant boller maken en bolle kant holler OK dan!