Doorzitten in uitgestrekte draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:56

Ja dan spreek je inderdaad over een paard dat niet van nature goed in balans is en dus veel moet leren voordat hij de uitgestrekte draf echt goed onder de knie heeft.

Daarentegen is mijn paard een paard die van nature al goed in balans is en loopt uit zichzelf al zo'n beetje die uitgestrekte draf (heel grof gezegd dan). Toen hij veel jonger was (B/L-niveau zeg maar) waren er zelfs mensen die aan mij vroegen: hoe heb je hem dat geleerd (en dat ging over het verruimen).
Mijn paard neemt mij super mee tijdens het uitstrekken, tijdens elke verruiming, maar het blijft lastig zitten. Ik kan wel blijven zitten maar het kost gewoon heel veel moeite en energie. Tijdens een proef ben ik altijd blij als het galopgedeelte komt!

Ik heb het wel fijn want ik kan het mooi vergelijken met mijn merrie die veel lekkerder zit. Ook al is zij nog niet zover in de africhting als mijn ruin merk ik nu al een levensgroot verschil.

Op mijn ruin word je al snel moe, alleen al van het 'blijven zitten'. Mijn merrie zit zo fijn dat je daar al niet eens bij na hoeft te denken. Er zijn zelfs mensen die vinden dat mijn merrie hoog opgooit!!! (Kun je nagaan wat ze van mijn ruin zouden vinden.)

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:00

ja en dan is zo'n lang eind uitgestrekte draf echt vermoeiend! Mijn paard is ook echt moeilijk zitten en ik ben ook altijd blij als het galopgedeelte komt, want dat gaat altijd lekker rustig en mooi verzameld. Maar toch gaat het beetje bij beetje wel steeds beter in de draf moet ik zeggen!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:04

Citaat:
Een goede uitgestrekte draf is iets wat je een paard vaak wel kunt leren!

Die van Rany loopt ZZ-licht dus met zijn uitgestrekte draf zal het wel goed zitten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:08

shan schreef:
Die van Rany loopt ZZ-licht dus met zijn uitgestrekte draf zal het wel goed zitten.

Je hebt helemaal gelijk hoor! Imago heeft nog nooit een onvoldoende behaald voor zijn uitgestrekte gangen.
Natuurlijk wel eens een zesje (als ie afgeleid was door spookies en kaboutertjes om hem heen zodat ikzelf truttig reed omdat ie er dan elk moment tussenuit kon knijpen Knipoog ) ofzo.

Over het algemeen rijd ik een gemiddelde van een 8 voor de uitgestrekte gangen en ik heb ooit zelfs een 10 gehaald (in de Z1).

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:10

De vraag in dit topic was of iemand tips heeft om te kunnen blijven zitten.
Niet of er paarden zijn die slecht zitten, daar hoeven we geen discussie over aan te gaan: dat is gewoon zo.
div. bokkers hebben verschillende tips gegeven over hoe te blijven zitten.
misschien zijn er nog meer met goede tips.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:14

shan schreef:
De vraag in dit topic was of iemand tips heeft om te kunnen blijven zitten.
Niet of er paarden zijn die slecht zitten, daar hoeven we geen discussie over aan te gaan: dat is gewoon zo.
div. bokkers hebben verschillende tips gegeven over hoe te blijven zitten.
misschien zijn er nog meer met goede tips.

Uhmmm je hebt gelijk maar ik werd behoorlijk aangevallen en ik kon het niet laten om te reageren.

Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:26

Ik wou ons er alleen even aan helpen herinneren waar het topic over ging.
Maar tuurlijk moet je reageren, dit doe ik toch zelf ook.
Ook bij mij zag men aan mijzelf niet hoe beroerd mijn paard zat.
Als er eens iemand anders opging konden ze er amper op lichtrijden (en dit is echt waar) laat staan doorzitten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:53

Ter info: ik had vandaag les en heb het aan mijn instructrice gevraagd die het kijken naar het 'hoeveel voetjes overstappen' overigens totale onzin vindt (in de verruiming gaat het erom dat het zweefmoment groter wordt) maar mijn merrie stapt momenteel in de uitgestrekte draf een halve voet over en mijn ruin stapt ruim 3 voeten over!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:31

Randy01 schreef:
:? Men is nooit uitgeleerd... maar jij moet nog heel veel leren, succes ermee OK dan!

Ja dat klopt, ik ben nog lang geen Zz-licht. Heb andere prioriteiten gelegt.
Gelukkig kan ik nog leren, heb ik een goed paard en een hele goede instructeur. De kreistrainer van de jeugd in Duitsland kreis Niedersachsen. Zelf grand Prix ruiter heeft onder andere gelest bij de meester Reiner Klimke en George Tehodorescu. heeft het paard van Annemarie Sanders Keyzer Grand Prix klaar gemaakt. Een super toffe vent die mij voor gek verklaard dat ik met jullie en vooral met jou in discussie ben gegaan. Hij zegt tja sommigen kun je gewoon niet overtuigen en daar moet je je tijd niet aan verdoen.

Ik ben blij voor je dat jij het allemaal al kunt. Maar ik ben ook blij voor mezelf dat ik bij hem les ben gaan nemen die hameren op de perfecte zit en de perfecte hulpen. Ja en ook het rijden van de proef zonder beugels. Ik durf rustig te zeggen dat hij mijn paard zonder beugels een complete ZZ licht proef doorloodst, want die knoppies kent mijn paard al wel van hem geleerd hoor niet van mij Haha! .
Ik ben niet te beroerd om in mijn wil om wat te leren mijn beugels in te leveren. Ik rijd je ook een Z proef weg zonder beugels terwijl ik daar tot voor een half jaar niet over zou piekeren. Veel te vermoeiend.
Ik leer iedere dag bij en hoop dat jij je daar ook voor open wilt stellen.
Dan kom je mischien wel eens zover als een Coby of een Anky.
En wie weet zien we jou dan in Peking 2008. Cool

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:34

Lijkt me netter om dit via PB te doen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:35

PS: iedereen in zijn/haar eigen waarde laten is een hele kunst....

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:38

Ik kan dat dus ook echt niet, doorzitten in de uitgestrekte galop. Echt vreselijk is dat, je wordt zo het zadel uit gegooit. Snap niet hoe sommige mensen dit kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:45

Even of topic vraagje hoewel het er bij hoort.Mijn paard zit verschrikkelijk makkelijk, gewoon zalig in alle tempo's ik rijd er net zo makkelijk op zonder als met zadel.Nu zei er iemand van de week dat ze zo makkelijk zit omdat ze haar rug niet goed gebruikt.Is dat nu zo Verward .Nu maak ik me zorgen ik dacht dat we net op de goede weg waren?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:48

Randy01 schreef:
PS: iedereen in zijn/haar eigen waarde laten is een hele kunst....

Bloos Bloos Sorry dan hoor, maar wie begon er dan? Bloos Bloos

Zodra rijden en blijven zitten je moeite kost dan zit je niet met je zit.
Slim Dat zijn de woorden van mijn istructeur Slim
Ik citeer bijvoorbeel ook Rudolf Zellinger 85% rijd je met je zit en 15% met je benen.
Tja ik geef toe ik kan dat ook niet hoor, maar mijn istructeur dus wel. Dat zite er super uit, al zou mijn paard zijn oren dan wel naar voren mogen doen want die man is veel veeleisender dan ik ben. Komt wel verandering in hoor, als ik beter wil worden moet ik ook consequenter zijn.

In principe moet je overal op kunnen zitten, maar zij die op een paard leren rijden dat veel ruggebruik heeft hebben het makkelijker want die leren het in een keer voor de hele veestapel goed Haha!

Het is en blijft een kwestie van het van achteruit en bij elkaar vertrekken voor de midden cq uitgestrekte draf, en zien dat je dat paard de hele weg zo houd. En natuurlijk die perfecte houding.

De mate van waarin jij kunt kleven aan het paard en met je zit kunt rijden speelt natuurlijk een hele grote rol want als je met de zit kunt houd je hem gemakkelijker bij elkaar.
Tja en als je dan niets in de weg zit is het natuurlijk wel fijn maar helaas we kunnen niet allemaal maatje 36 hebben Haha! Heb ik helaas ook niet, grrr en een zwnagerschap doet er ook geen goed aan .

Nou ja Sorry Randy even goede vrienden maar jij en ik denken er gewoon iets anders over.

O ja en mijn instructeur vond het schenkelgebruik helemaal vreemde opmerking in de midden cq. uitgestrekte draf.

Laten we het er maar op houden dat hoe meer je oefent hoe beter het gaat, eerst drie passen en dan vier en dan vijf en ga zo maar door.

En als de instructeur weer zegt in draf beugels over het zadel dan balen we wel en dan denken we Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivelmar ja is voor het goede doel we willen uiteindelijk allemaal voor de helft zo goed als Anky worden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:52

Heb me bedacht, reageer toch maar via dit topic.

Meis, ik ben hartstikke blij voor je dat jij een trainer hebt gevonden die super aansluit bij jouw visie. Zo heb ik dat ook, mijn trainer sluit perfect aan bij mijn visie. Wat jouw trainer allemaal is en kan interesseert me geen reet en zegt me ook niets; niet je trainer moet het doen, maar jij moet het doen met je eigen paard. Natuurlijk altijd fijn dat je iemand hebt die het op je eigen paard even voor kan doen, maar ik heb het allemaal zelf gedaan (bij gebrek aan 'hulp') en daar ben ik weer hartstikke trots op. Alle 'knopjes' die op mijn paard(en) zitten heb ik er zelf opgezet, en iedereen kan die knopjes vinden dus volgens mij heb ik ze nog op de juiste plaats gezet ook.

Ik sta open voor alles, maar net als jij heb ik ook zo mijn eigen visie op de sport en het technische deel; ik denk zoals ik denk dat het goed is. Die kennis doe ik op door ervaring, veel kijken naar anderen etc. Ook ik ben regelmatig op mijn bek gegaan hoor. Dat ik niet meteen akkoord ga met jouw visie zegt niets over het feit of ik wel of niet ergens voor open sta. Ik ben het eens met jou en je trainer dat je een proef zonder beugels moet kunnen rijden, geloof me, ik rij drie ZZ-licht proeven achter elkaar zonder beugels! (Juist ZZ-licht want Z2 is veel rotter Schijnheilig )
Maar dat je dat moet kunnen is iets heel anders dan het feit of je paard wel of niet lekker doorzit, bovendien moet je daarbij - als je iemand wilt beoordelen op het wel of niet kunnen zitten - andere punten in ogenschouw nemen: bouw van het paard, het wel of niet lekker zitten van het paard en de bouw van de ruiter.
Ik heb helaas niet het goddelijke ideale lichaam van een dressuur amazone en kom gewoon wat arm- en beenlengte tekort waardoor het voor mij veel lastiger is om netjes te blijven zitten en mijn paard netjes te sluiten. Het lukt me wel, maar het kost mij bv. veel meer moeite dan een 'Anky' type. Des te knapper is het toch?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:57

Citaat:
O ja en mijn instructeur vond het schenkelgebruik helemaal vreemde opmerking in de midden cq. uitgestrekte draf.

Oh ja, maar wacht ff nu spreek je opeens over iets heel anders! Nu begrijp ik wat je bedoelde, je hebt het alleen in het begin heel anders en in mijn ogen dus verkeerd uitgelegd.

Natuurlijk kijken we naar het schenkelgebruik. Dat is waar ik eerder ook op doelde. In stap kijk je naar de V-vorm, het schenkelgebruik, het achterbeen moet het voorbeen 'wegdrijven'.

Tja, ik kan niets anders zeggen dan dat je in draf absoluut naar het schenkelgebruik kijkt, maar je instructuur had in mijn ogen (of jij hebt het niet aangegeven) daarbij ook moeten vermelden dat je daarbij tegelijkertijd kijkt naar de mate van buiging het de spong en de mate van dalen in het kruis! Waar het paard dan precies de hoeven plaatst maakt daarbij imo niet veel uit (okay niet te extreem gaan bekijken) omdat je gewoon paarden hebt met super ruime en paarden met 'basis' gangen!

Wat dat betreft: absoluut eens!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 00:01

Randy dat klopt. Ik heb ook niet de ideale bouw, ben 1.62 en toch 70 kilo zwaar, maar daar werken we aan. Mijn ruin is slechts 1.74 en echt zwaar sterk typetje.
Ik heb hem vanaf dat hij een half jaar is, zelf ingereden en zelf alles geleerd.
Alleen de galopwissels willen maar niet lukken grrrrrr, hij sjeest me weg. komt omdat ik al van te voren denk ooooh gaat toch weer niet lukken dus eigen schuld dikke bult want bij de instructeur doet hij het wel, en als mijn man springt doet hij het ook wel zonder problems.

Ik hebde instructeur pas sinds eongeveer spetember 2002 ben bij hem gaan lessen en was ook zwanger dus dat schoot niet echt op. Daarna ben ik dit jaar in Jili weer bij hem begonnen. Mijn paard is leergierig en daarom gaat het best hard. Moet natuurlijk afwachten hoe dat op concours gaat zijn al dikke twee jaar niet meer gestart.

Mijn trainer sluit overigens niet helemaal goed aan hoor, die werkt me veel te snel in verzameling van kort naar lang rijden noemt hij dat maar ik vind het wel moeilik om na 10 minuten stap direct aan te moeten draven en door te zitten maar ja als hij zegt dat het moet.
Het paard speelt natuurlijk wel mee maar als ik op de woorden van de instructeur afga kun je op ieder paard goed zitten, of ik het kan weet ik niet. Dat hij het kan heeft hij al bewezen.
Sucses in de wedstrijden en duim maar voor me want volgend jaar ga ik ook weer starten en dan helaas nog maar in de L2. Moet wel heb nog maar drie winstpunten.

OK dan! Oefening baart kunst OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 00:04

Randy01 schreef:
Oh ja, maar wacht ff nu spreek je opeens over iets heel anders! Nu begrijp ik wat je bedoelde, je hebt het alleen in het begin heel anders en in mijn ogen dus verkeerd uitgelegd.

Natuurlijk kijken we naar het schenkelgebruik. Dat is waar ik eerder ook op doelde. In stap kijk je naar de V-vorm, het schenkelgebruik, het achterbeen moet het voorbeen 'wegdrijven'.

Tja, ik kan niets anders zeggen dan dat je in draf absoluut naar het schenkelgebruik kijkt, maar je instructuur had in mijn ogen (of jij hebt het niet aangegeven) daarbij ook moeten vermelden dat je daarbij tegelijkertijd kijkt naar de mate van buiging het de spong en de mate van dalen in het kruis! Waar het paard dan precies de hoeven plaatst maakt daarbij imo niet veel uit (okay niet te extreem gaan bekijken) omdat je gewoon paarden hebt met super ruime en paarden met 'basis' gangen!

Wat dat betreft: absoluut eens!

Klopt wel hij wil een achterbeen zien dat het voorbeen krachtig wegdrijft, en een achterhand die draagt naturlijk

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 00:10

En daarbij moet een verder afgericht en goed lopend paard de benen onder de benen van de ruiter plaatsen. Dan heb je dus een dragend achterbeen. Komt het achterbeen van het paard daar niet dan krijg je dus een stuwend achterbeen, jaja het duurt even maar volgens mij komen we er nu wel uit.

(mmm abitieuze trainer heb jij, wel leuk en inspirerend, maar kijk uit dat je er zelf wel nog plezier in houdt en je paard ook, lijkt me niet leuk om een ander op je paard te zien en dat je paard dan niet meer zijn oortjes leuk naar voren heeft.)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 00:41

Klopt, ik bedoel Kafue laat dan alles wel zien maar kijkt dan echt chagerijnig. Die trainer kan het super hoor en goede zit en juiste hulpen maar behoorlijk druk op de ketel. En daar is Kafue dus niet echt blij mee.

Het is op zich heel inspirerend en ik ben zelf een echte doordouwer en heel ambitieus alleen vergeet ik vaak dat als je bijvoorbeeld naar X wilt daar een weg heen loopt. Als je bijvoorbeeld de verzamelde draf aanleert dan het liefst in een keer 100% he en een 10 scoren maare dat kan dus niet en daar moeten ze me in remmen. Dat doet hij nu wel en mijn vaste trainingsmaatje gelukkig ook. De lat ligt nu toch weer lager want zij is weer met een jong paard begonnen even adempauze.

Maar kafue wordt wel sterker en loopt een super middendraf en ik kan hem bijna de hele diagonaal bij me houden op de laatste dire passen na, daar werken we weer aan.
Ik hoop ooit ook nog een in de zz te komen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 22:54

Om in de ZZ te komen ben je van veel aspecten afhankelijk, niet alleen het feit of je je paard goed kunt uitzitten of dat je een strebertje bent. Natuurlijk zijn deze aspecten wel nodig maar niet alleen dat: er komt zoveel bij kijken nog: letterlijk bloed, zweet en tranen, geluk, een gezond en vrolijk paard, talent, geduld etc etc.

Alles komt hierbij kijken en als je jezelf en je paard de kans geeft, kom je er vanzelf wel. Eis niet teveel van jezelf of je paard, ga straks lekker starten en kijk gewoon waar je komt... als je teveel druk op jouw ketel of die van je paard zet is dat bijna een garantie van het mislukken van je 'missie'.

In ieder geval succes ermee!!!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:54

Kafue schreef:
Ja dat klopt, ik ben nog lang geen Zz-licht. Heb andere prioriteiten gelegt.
Gelukkig kan ik nog leren, heb ik een goed paard en een hele goede instructeur. De kreistrainer van de jeugd in Duitsland kreis Niedersachsen. Zelf grand Prix ruiter heeft onder andere gelest bij de meester Reiner Klimke en George Tehodorescu. heeft het paard van Annemarie Sanders Keyzer Grand Prix klaar gemaakt. Een super toffe vent die mij voor gek verklaard dat ik met jullie en vooral met jou in discussie ben gegaan. Hij zegt tja sommigen kun je gewoon niet overtuigen en daar moet je je tijd niet aan verdoen.

Ik ben blij voor je dat jij het allemaal al kunt. Maar ik ben ook blij voor mezelf dat ik bij hem les ben gaan nemen die hameren op de perfecte zit en de perfecte hulpen. Ja en ook het rijden van de proef zonder beugels. Ik durf rustig te zeggen dat hij mijn paard zonder beugels een complete ZZ licht proef doorloodst, want die knoppies kent mijn paard al wel van hem geleerd hoor niet van mij Haha! .
Ik ben niet te beroerd om in mijn wil om wat te leren mijn beugels in te leveren. Ik rijd je ook een Z proef weg zonder beugels terwijl ik daar tot voor een half jaar niet over zou piekeren. Veel te vermoeiend.
Ik leer iedere dag bij en hoop dat jij je daar ook voor open wilt stellen.
Dan kom je mischien wel eens zover als een Coby of een Anky.
En wie weet zien we jou dan in Peking 2008. Cool

Sorry hoor, ik vind het prima dat je iemand wil overtuigen, maar als het op zo'n manier moet
Net alsof iemand met een goede instructeur slechter les krijgt dan iemand die toevallig een instructeur heeft die wat goede ruiters les heeft gegeven.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:54

patos schreef:
Sorry hoor, ik vind het prima dat je iemand wil overtuigen, maar als het op zo'n manier moet
Net alsof iemand met een goede instructeur slechter les krijgt dan iemand die toevallig een instructeur heeft die wat goede ruiters les heeft gegeven.

Beetje komische zin hoor. Ik ken heel veel instructeurs die die naam niet mogen dragen omdat ze niet correct les geven, en heel veel die geen les willen geven maar dat juist heel goed zouden kunnen.

Randy en ik hebben ons onder elkaar uitgesporeken en bedoelen in grote lijnen hetzelfde kwam er alleen beroerd uit.

Wie of wat een instructeur les geeft of welke niveau hij rijd doet niet terzake. Er zijnn bijvoorbeeld lui die zelf absoluut niet kunnen rijden maar heel goed les geven. En lui die zeld goed gepresteerd hebben en van daaruit MEGA bedragen voor hun les vragen iets wat de gewone arbeider en daar hoor ik ook bij niet kunnen betalen en helemaal niet goed les kunnen geven.

En dan moet het naturlijk nog klikken tussen jou, je paard en je instructeur.

Alle factoren en je wil om iets te leren of niet maken of je lest slaagt of niet.

Een paard GOED rijden leer je alleen door een absoluut onafhankleijke zit zodat je onafhankleijk de hulpen kan geven.
Zo leer je ook alleen een goede middendraf door vanuit een onafhankelijk zit je paard vriendelijk van achter naar voren te rijden en zijn spieren juist te trainen. Ook zodat het paard tot dragen komt. DAn komen de gangen er meer in balans uit zodat je dan ook weer je oefeningen vanuit balans richting perfectie kunt rijden in de juiste hoekek en op de juiste sporen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:03

Kafue schreef:
Beetje komische zin hoor. Ik ken heel veel instructeurs die die naam niet mogen dragen omdat ze niet correct les geven, en heel veel die geen les willen geven maar dat juist heel goed zouden kunnen.

Randy en ik hebben ons onder elkaar uitgesporeken en bedoelen in grote lijnen hetzelfde kwam er alleen beroerd uit.

Wie of wat een instructeur les geeft of welke niveau hij rijd doet niet terzake. Er zijnn bijvoorbeeld lui die zelf absoluut niet kunnen rijden maar heel goed les geven. En lui die zeld goed gepresteerd hebben en van daaruit MEGA bedragen voor hun les vragen iets wat de gewone arbeider en daar hoor ik ook bij niet kunnen betalen en helemaal niet goed les kunnen geven.

En dan moet het naturlijk nog klikken tussen jou, je paard en je

instructeur.

Alle factoren en je wil om iets te leren of niet maken of je lest slaagt of niet.

Een paard GOED rijden leer je alleen door een absoluut onafhankleijke zit zodat je onafhankleijk de hulpen kan geven.
Zo leer je ook alleen een goede middendraf door vanuit een onafhankelijk zit je paard vriendelijk van achter naar voren te rijden en zijn spieren juist te trainen. Ook zodat het paard tot dragen komt. DAn komen de gangen er meer in balans uit zodat je dan ook weer je oefeningen vanuit balans richting perfectie kunt rijden in de juiste hoekek en op de juiste sporen.

Daar gaat het mij totaal niet om, ik vind dat je gewoon hebt zitten pochen met bekende namen om je gelijk te krijgen ( uiteindelijk heb je al een overeenstemming met randy01, maar daar ging mijn opmerking niet over)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:06

patos schreef:
Daar gaat het mij totaal niet om, ik vind dat je gewoon hebt zitten pochen met bekende namen om je gelijk te krijgen ( uiteindelijk heb je al een overeenstemming met randy01, maar daar ging mijn opmerking niet over)

Pochen wil ik het niet noemen want ik heb de naam van de instructeur niet een keer genoemd alleen de namen waar hij mee gewerkt is die de klassieke rijkunst onderwezen hebben onder ander aan hem.
En ik heb zitten pochen op het belang van de onafhankelijke zit, en die valt samen met het belang van de klassieke rijkunst.

Maar als jij het pochen wilt noemen vind ik dat goed hoor moet jezelf weten wel even in een vrij land waar je je eigen mening mag hebben.